Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin tukilaakerin "esijännitys"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kardaanin tukilaakerin "esijännitys"

    Kardaanin tukilaakerissa on pitkittäinen säätömahdollisuus auton pohjassa, miten tuo oikeaoppisesti kuuluu asentaa?

    Kuuluuko laakerin painaa kardaania kohti vaihdelaatikkoa, niin että kardaania pituussuunnassa vetämällä tuntuu huomattavaa vastusta? Vaiko aivan toiseen ääripäähän? tai jotain muuta.

    Omassa ongelmana on ollut vaihdekeppiin tuntuva metallinen/terävä kolina ja syy vaikuttaisi olevan, että vedon suunnan vaihtuessa kardaanin etummainen nivel päästää kardaania kohti perää ja sitten kun se tulee sieltä takaisin, se paukuttaa nivelen pohjatessa.

    Kiristin laakerin nyt niin, että se painaa kokoajan kohti laatikkoa ja kolinat vähenivät selvästi. Mutta oliko suunta oikea, jos oli niin miten kovaa tuo saa painaa? Vai olisiko oikea asento vetää laakeria toiseen suuntaan niin, ettei kardaani pääse enää ollenkaan pohjaamaan?

    #2
    Enpä koskaan ole kuullut että laakeria pitäisi "vedättää" johonkin suuntaan. Enkä kyllä usko että niin missään nimessä pitäisikään tehdä. Itse olen asentanut sen keskelle, niin ettei se vedätä mihinkään. Ja sivu- sekä korkeussuunassa keskelle.

    Veikkaisin ennemmin että nivelet on kuivat, tai kuluneet.

    Comment


    • #3
      Ystävämme googlen kun ottaa avuksi, niin bemaripuolella puhutaan 2-4mm esijännyksestä, jossa tukilaakeri painaa kardaania kohti laatikkoa.

      Kardaaniongelmia ei ole ennen osunut kohdalle, mutta tuo ei tee mielestäni mitään perinteistä kardaaniongelmaa, laakeri ei huuda, kardaani ei täristä kun kovempaa kiihdytetään, vaan ainoastaan tekee terävää edestakaista liikettä vaihdekeppiin/laatikkoon.

      Nyt kun esijännitystä on vanhalla löysällä 10v tukikumilla n.10mm, vedettynä siis säätönsä puitteissa aivan laatikon päähän, kilkatus häviää. Paljoahan se ei laatikkoa kohden voimaa kohdista, pari kiloa maksimissaan.

      Comment


        #4
        Ei siihen kuulu laittaa mitään "esijännityksiä".

        Comment


          #5
          Eipä itekään tullu aikoinaan bemariin laitettua mitään esijännistystä kardaanin laakeriin loodanvaihdon yhteydessä, ja hyvin pelitti ilman ääntelyjä noin vuoden pari mitä se itellä oli siitä eteenpäin. En usko et kukaan on tarkoittanut varsinaisesti mitään esijännitystä, mutta semmoseen oon törmännyt et kardaanin keskilaakeri on joissakin tapauksissa laitettu aavistuksen sivuun keskilinjasta, niin ettei kardaani kulje täysin piikkisuorassa. Kait sille jotku perusteetkin oli esitetty mut en nyt niitä muista tähän hätään.

          Comment


          • #6
            Eikös se nimenomaan pitäisi ollakin pikkusen vinossa se kardaani? Minullakaan ei faktaa ole lyödä pöytään, mutta jotenkin se liittyi nivelen/nivelten toimintaan. Tähän liittyen, onko siitä kardaanin asennustyökalusta jossain kuvaa? Meneekö sillä akseli just oikeaan asentoon?

            Comment


            • #7
              No oli miten oli, pieni esijännitys poistaa ongelmat omassa tapauksessa.

              Drive shaft pre load löytää pilvin pimein asiaa tuosta tukilaakerin jännityksestä...

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
                Eikös se nimenomaan pitäisi ollakin pikkusen vinossa se kardaani? Minullakaan ei faktaa ole lyödä pöytään, mutta jotenkin se liittyi nivelen/nivelten toimintaan. Tähän liittyen, onko siitä kardaanin asennustyökalusta jossain kuvaa? Meneekö sillä akseli just oikeaan asentoon?
                Näin on myös minulle kerrottu, liittyy juurikin noihin niveliin. Pieni kulma nivelessä on parempi kuin aivan suora, liittyi nivelen kulumiseen ja sitä myötä ääntämiseen.

                Comment


                  #9
                  Tämä koskee kardaaneja joissa on ristinivelet kummasakin päässä.

                  Comment


                    #10
                    Miksi se ei koske yhden ristinivelen kardaania?

                    Comment


                      #11
                      Nivelakseli ei saa olla täysin suorana, koska silloin ei nivelen vierintäelimet pääse liilkumaan eikä toisin sanoen voitelu pelaa.

                      Comment


                      • #12
                        Ristinivelellä oleva akseli tulee asentaa niin että nivel "joutuu töihin", juurikin siksi että neulalaakerit liikkuvat ja tulevat voidelluiksi.
                        Audissa en ole nähnyt ristiniveltä käytetyn.
                        Jos tukilaakeriin joutuu laittaa esijännitystä, se viittaa kuluneeseen niveleen.

                        Yhden C5 korisen kardaanin irroittaneena yleistin tarpeettomasti, omassani ei ristiniveltä ollut, liekö joku korjattu akseli.
                        Viimeksi muokannut evinrude; 9.3.2014, 17:52. Perustelu: Informaatiota lisätty

                        Comment


                        • #13
                          Ei oo hirveesti sitten katteltu Audien kardaaneja jos ei oo ristiniveltä niissä nähty. B4, B5, C4, C5 alustoissa ainakin moinen löytyy.

                          Ei ole väliä onko yksi, kaksi vai sata ristiniveltä. Ristinivelen pitää aina olla pienessä kulmassa. Syynä juurikin edellä mainittu voitelu. Eikä tämä ole pelkästään ristinivelen etuoikeus, sama koskee myös ihan vakionopeusniveltä.

                          Comment


                          • #14
                            Joskus kaivoin netistä tämmöisen kuvan, mikä itselle vähän selvitti tuota pientä kulmaa.
                            Attached Files

                            Comment

                            Working...
                            X