Vaihdoin syksyllä öljyt Mobilin 5w-50:stä Valvolinen 5w40 maxlifeen. Parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen jyrkässä ylämäessä hirvenjälkiä katsellessa kuului piippaukset ja punainen merkkivalo palamaan. Auto seis ja tutkimaan tilannetta. Selvisi, että öljyt mittatikun alamerkissä. Ei muuta kuin öljyä lisää ja ongelma ei toistunut. Neljällä litralla siis meni öljynvaihto (-96 adr, 270 000km) ja 15 tkm ajoa. Arvelin silloin syyksi, että öljymerkin vaihdosta johtui tuo öljyn katoaminen alku kilometreillä.
Nyt tuli taas öljyt vaihdettua ja edelleen valvolineen. Tuhat kilometriä ajoa ja syksyn kokemuksen perusteella vilkaisu öljytikkuun. Ja eikun taas öljyä lisää. Nyt pitää seurata, loppuuko öljyn syönti kuten syksyllä. Onkohan tälle alkukilometrien öljynsyönnille mitään tieteellistä selitystä? Auto toimii muuten normaalisti.
Nyt tuli taas öljyt vaihdettua ja edelleen valvolineen. Tuhat kilometriä ajoa ja syksyn kokemuksen perusteella vilkaisu öljytikkuun. Ja eikun taas öljyä lisää. Nyt pitää seurata, loppuuko öljyn syönti kuten syksyllä. Onkohan tälle alkukilometrien öljynsyönnille mitään tieteellistä selitystä? Auto toimii muuten normaalisti.
Comment