A2 1,4i suostuu käymään tyhjäkäynnillä vain kolmella. Ajettu noin 200 tkm(kansiremontti tehty joku aika sitten, ehkä n 20 tkm). Kakkos sylinteri ei jostain syystä polta.
Ajossa ei tunnu mitään vikaa, tyhjäkäynnillä tietysti ravistaa. Ei tietenkään mene katsastuksesta läpi korkean tyhjäkäynti HC arvon takia.
Ei anna mitään vikakoodeja.
Tähän asti tutkittu/korjattu
-uudet tulpat, kahdesti
-uudet kaapelit, kahdesti
-uusi virranjakajapuola (ennen vaihtoa antoi joskus vikakoodin syl 2 misfire)
-uusi polttoainesuodatin (korjaamon suositys)
-uusi polttoainepumppu (korjaamon suositus)
-moottorin maadoitus puhdistettu/uusittu
-kaasuläppä puhdisteltu kahdesti
-huohotinletku ilma/öljyerottimelta uusittu
-egr venttiili puhdistettu (koitettu myös egr linja kokonaan tukittuna, ei vaikuta ongelmaan, vain vikakoodi syttyy)
-puristukset tasaiset 8-9 bar kuumana
-suuttimia vaihdeltu eri sylintereille, ei vaikutusta aina 2 syl pimeänä
-venttiilin nostimet pesty ultraäänipesurissa ja kolme mahdollisesti hiukan väljää uusittu
-imusarjan tiiveys tarkistettu
Se mikä ihmetyttää on että kun moottoria pyörittää muutaman kierroksen käsin hiljaa niin että venttiilien hydraulinostimet tyhjenevät niin käynnistyksen jälkeen kone käy ok noin 5 minuuttia kaikilla sylintereillä, kunnes venttiilit säätyneet ja taas putoaa 2 sylinteri pelistä pois.
Ideat viasta/aiheuttajasta alkaa loppumaan. Lieneekö kukaan muu törmännyt moiseen?
Ajatuksena oli ottaa kansi pois ja hioa venttiilien tiivistyspinnat, mutta luulisi näkyvän puristuksissa jos niissä olis vikaa.
Ei uskoisi näin yksinkertaisessa konstruktiossa pystyvän olemaan vikaa jota ei ihminen ymmärrä....
No niin, kansi auki ja todettu seuraavaa:
2 pytyn toinen imuventtiilinostaja pehmeä, siis väljä tai risa
imukanavassa selvästi näkyvissä 2 syl kohdalla vuotoa sisään päin, vaihdettu uusi nostaja. Ja tietysti kaikki venat hiottu.
1 syl pakoventtiileissä "selvä" venttiilivika, venat hiukan kierot, vissiin kuitenkin vielä tiiviit (tiivistepinnassa näyttäs olevan edelleen metallikosketus). Hionnan jälkeen tiivistyspinnat näyttäs nyt olevan OK.
Kasaus loppusuoralla, enää imusarja kiinni, suuuttimet paikalleen, nokkahihna takasin paikalleen ja sitte eiku kädet ristiin... Siis mitään oireita selittävää vikaa ei oo löytyny, eli konetta korjattu kovasti, mutta mitään vikaa ei oo hoidettu....Huomenna tulille ja taas ihmettelemään toimintaa....
No niin kone kasassa ja kaikki näyttäs aluksi menevän ku strömsössä, kone käynnisty nätisti ja käydärakuttaa neljällä pytyllä niin kuin kuuluukin.... ensimmäiset n viisi minuuttia. Sitten sama tapahtuu kuin aikaisemminkin, kakkos pytty lopettaa polttamisen ja kone alkaa ravistelemaan. Siis venttiilien hionnalla ei näytä olleen mitään vaikutusta.
Vaihdoin kasatessa myös venttiilien hydraulinostajien paikkoja varmistuakseni ettei niillä ole jotain vaikutusta. Ei näyttänyt olevan. Koneen käytyä lämpimäksi sammutin sen ja pyörittelin räikällä pari kierrosta ja kuinka ollakkaan taas käynnistettyä käy hienosti kaikilla pytyillä ensimmäiset viisi minuuttia ja sitten lopettaa kakkonen polttamasta. Nyt on ideat aika vähissä.....
Ajossa ei tunnu mitään vikaa, tyhjäkäynnillä tietysti ravistaa. Ei tietenkään mene katsastuksesta läpi korkean tyhjäkäynti HC arvon takia.
Ei anna mitään vikakoodeja.
Tähän asti tutkittu/korjattu
-uudet tulpat, kahdesti
-uudet kaapelit, kahdesti
-uusi virranjakajapuola (ennen vaihtoa antoi joskus vikakoodin syl 2 misfire)
-uusi polttoainesuodatin (korjaamon suositys)
-uusi polttoainepumppu (korjaamon suositus)
-moottorin maadoitus puhdistettu/uusittu
-kaasuläppä puhdisteltu kahdesti
-huohotinletku ilma/öljyerottimelta uusittu
-egr venttiili puhdistettu (koitettu myös egr linja kokonaan tukittuna, ei vaikuta ongelmaan, vain vikakoodi syttyy)
-puristukset tasaiset 8-9 bar kuumana
-suuttimia vaihdeltu eri sylintereille, ei vaikutusta aina 2 syl pimeänä
-venttiilin nostimet pesty ultraäänipesurissa ja kolme mahdollisesti hiukan väljää uusittu
-imusarjan tiiveys tarkistettu
Se mikä ihmetyttää on että kun moottoria pyörittää muutaman kierroksen käsin hiljaa niin että venttiilien hydraulinostimet tyhjenevät niin käynnistyksen jälkeen kone käy ok noin 5 minuuttia kaikilla sylintereillä, kunnes venttiilit säätyneet ja taas putoaa 2 sylinteri pelistä pois.
Ideat viasta/aiheuttajasta alkaa loppumaan. Lieneekö kukaan muu törmännyt moiseen?
Ajatuksena oli ottaa kansi pois ja hioa venttiilien tiivistyspinnat, mutta luulisi näkyvän puristuksissa jos niissä olis vikaa.
Ei uskoisi näin yksinkertaisessa konstruktiossa pystyvän olemaan vikaa jota ei ihminen ymmärrä....
No niin, kansi auki ja todettu seuraavaa:
2 pytyn toinen imuventtiilinostaja pehmeä, siis väljä tai risa
imukanavassa selvästi näkyvissä 2 syl kohdalla vuotoa sisään päin, vaihdettu uusi nostaja. Ja tietysti kaikki venat hiottu.
1 syl pakoventtiileissä "selvä" venttiilivika, venat hiukan kierot, vissiin kuitenkin vielä tiiviit (tiivistepinnassa näyttäs olevan edelleen metallikosketus). Hionnan jälkeen tiivistyspinnat näyttäs nyt olevan OK.
Kasaus loppusuoralla, enää imusarja kiinni, suuuttimet paikalleen, nokkahihna takasin paikalleen ja sitte eiku kädet ristiin... Siis mitään oireita selittävää vikaa ei oo löytyny, eli konetta korjattu kovasti, mutta mitään vikaa ei oo hoidettu....Huomenna tulille ja taas ihmettelemään toimintaa....
No niin kone kasassa ja kaikki näyttäs aluksi menevän ku strömsössä, kone käynnisty nätisti ja käydärakuttaa neljällä pytyllä niin kuin kuuluukin.... ensimmäiset n viisi minuuttia. Sitten sama tapahtuu kuin aikaisemminkin, kakkos pytty lopettaa polttamisen ja kone alkaa ravistelemaan. Siis venttiilien hionnalla ei näytä olleen mitään vaikutusta.
Vaihdoin kasatessa myös venttiilien hydraulinostajien paikkoja varmistuakseni ettei niillä ole jotain vaikutusta. Ei näyttänyt olevan. Koneen käytyä lämpimäksi sammutin sen ja pyörittelin räikällä pari kierrosta ja kuinka ollakkaan taas käynnistettyä käy hienosti kaikilla pytyillä ensimmäiset viisi minuuttia ja sitten lopettaa kakkonen polttamasta. Nyt on ideat aika vähissä.....