Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vain kierroksilla kuumaa ilmaa hyttiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Itsellä ilmeni yllättäen vika että lämmintä ilmaa ei tule ollenkaan hyttiin ja lämmöt nousee 120c ja varotusvalo alkaa vilkkumaan n. 15km ajelun jälkeen. Ei kyllä kiehu eikä höyryä mistään ja kun jatkaa ajoa varoitusvaloista huolimatta niin tuntuu että auto nytkähtelis hetkellisesti ikäänkuin tehoa katoaisi, suojeleeko ecu jotenki moottoria kun tuo varotusvalo vilkkuu. Nykinä ei ole mitenkään rajua vaan sen vaan huomaa kun vauhti hetkellisesti hidastus. Kun taas odottelee että moottori jäähtynyt niin ei mitään ongelmaa tehot tallessa eikä mitään nykinää kunnes taas kohta lämmöt tapissa ja varotusvalo vilkkuu.

    Missähän vika, veikkauksia? Jäähdytysnestettä olen pari kertaa joskus joutunut lisäämään kun se näyttää vähenevän vähitellen, mutta ei mitenkään nopeasti. Auto siis Audi A4 B5 1.8t quattro -96 AEB (ei ilmastointia)
    Viimeksi muokannut tomi667; 26.3.2008, 03:17.

    Comment


      Vesipumpun kunto? Pyöriikö flekti ollenkaan mukana? Normaali lämmöt on n.90 astetta.

      En kyllä hirveesti ajelisi jos noi lämmöt pitää paikkansa.
      Viimeksi muokannut quattro20v; 26.3.2008, 05:52.

      Comment


      • Pyörii flekti kokoajan. Nyt on juuri muutenkin jakopäänremmin vaihto viikonloppuna edessä, niin vaihtoon menee vesipumppu. mutta vielä pitäs töihinki päästä pari päivää. Ei ne letkut tunnu etes kovin kuumilta kun lämmöt 120c. En tiedä sitten että miksi se hieman nykittää kun lämmöt tapissa päästääkö se kannentiiviste sitä nestettä sitten sylintereihin tms. Ihmettelen vaan kyllä kun ei höyryä eikä kiehu.

        Comment


          Ajot seis sanoisin minä jos 120°C lämpöä. Tarkasta nyt vielä toisella mittarilla että lämmöt
          tosiaan ovat noin korkealla.

          Comment


          • Infrapunamittari ei kyllä näyttänyt mitään korkeita lämpöjä. Mutta otin tulpat irti niin kaikki ovat valkosia ja kerää painetta paisuntasäiliöön. Kannentiiviste siis aika varmasti mennyt toivottavasti kansi ei oo menny kieroon.

            Mistä parempi kannentiiviste kun kumminki jossain välissä tuo tulee vietyä karalalle säätöihin ja samalla laitetaan isommat suuttimet, niin olisi syytä tuon tiivisteenki kestää sitten isompia paineita.

            Mitenhän se tiiviste nyt ois yhtäkkiä tuosta menny, autoon on kyllä vaihettu tuo K04-15 päivitysahdin, mutta mitään muita muutoksia ei oo vielä keretty tehä eikö tuon vakioekun kartta pitäs riittää vakiopaineilla 0.6bar ettei mene laihalle.

            Comment


            • Joo vesipumppu ilmeisesti rikki. Jäähytin tosi kylmä ja kanteen menevä vesiletku yli 100 astetta kun äskön tallissa kaasuttelin. Vesi ei vaan kierrä..

              Comment


                Seateissa samaa vikaa. Ja Skodissa.

                Comment


                • Se perinteinen vesipumppuhan se oli paskana. Siipiratas murtunut. Ei ole ikinä vaihdettu valuvuosi siipirattaassa 1996.

                  Edit nyt pelittää hienosti.

                  - Vesipumppu
                  - Termostaatti
                  - Jakopään remmi + rullat kiristin
                  - Muut remmit (moniura ja vesipumppu)
                  - ja uusia pultteja yms.

                  Hieman yli 200eurolla selvittiin jos
                  omalle työlle ei laske hintaa.
                  Viimeksi muokannut tomi667; 28.3.2008, 20:30.

                  Comment


                  • astianpesukoneen nestemäistä ainetta jäähdytysnesteeseen..

                    -97 1.8 20v A4 Audissa ilmojen kylmettyä huomasin, että sisäpuhallin ei puhalla lämmintä ilmaa kuin vähän aikaan lämpöjen nousta normaaliin. Ensin siis toimii ja puhaltaa lämmintä, mutta alkaa myöhemmin puhaltamaan vain kylmää. Tympeä ominaisuus vähänkin pitemmällä matkalla. Autossa ei ole ilmastointia.

                    Osa korjaamoista epäili, että vesipumpun siivet voisi osittain pyöriä tyhjää akselilla, toiset taas tyrmäsi idean, koska ensin pitäisi moottorin lämmöt nousta yli normaalin. Tiedä sitten. Kytkimissä tuskin on vikaa, kun ne kuulostaisi toimivan ok.

                    Aika monet korjaamot epäilivät lämmityslaitteen kennon olevan tukossa, mutta puhdistus vaikeaa ja työlästä kojelaudan purkamisen takia. Merkkiliike ei oikein lämminnyt valmiisiin nesteen sekaan laitettaviin puhdistusaineisiin joita myydään varaosaliikkeissä.

                    Aikani kyseltyä yksi vanhempi korjaaja sanoi törmänneen aiemminkin vastaavaan ja ehdotti kaatamaan nestemäistä astianpesukoneen pesuainetta paisuntasäiliöön kahvikupillisen verran ja ajamaan muutaman sata kilometriä. Sitten perusteellinen järjestelmän huuhtelu ja uudet nesteet koneeseen... On kuulemma aina toiminut hänen kohdallaan ja on tehnyt useastikin kyseisen toimenpiteen. Kuulemma paremmin puhdistaisi kuin varaosaliikkeiden pesuaineet.

                    Kävin päivällä laittamassa konepesuaineen säiliöön (pH 11). Nesteet oli ja on edelleen autossa ainakin tosi likaisen oloiset, että vaihto ainakin ajankohtaista joka tapauksessa. Viikonlopun jälkeen onkin tarkoitus vaihtaa nesteet ja testata lämpiääkö sisäilma, vai tuleeko vesipumpun vaihto seuraavaksi eteen...

                    Ilmoittelen tänne tuloksista myöhemmin miten Auton kävi....

                    Comment


                    • Hieman vastaus kesti, mutta parempi myöhässä kuin ei milloinkaan...

                      Astianpesuaine tuli siis testattua puhdistusmielessä. Tuli samalla myös huomattua, että edellinen omistaja oli käyttänyt paikkaussementtiä jäähdytysjärjestelmään (missä lie vuoto sitten ollutkaan). Kennohan on helppo huuhdella, kun laittaa pesunesteen kiertämään rintapellistä tuulilasin alta menevistä letkuista esim. porakoneiseen saatavalla pienellä pumpulla. Tosin ei sillä isoa painetta saa aikaiseksi, mutta kiertämään ainakin vesijohtoverkoston paineen verran.

                      Enempäsä tuli tässä tapauksessa likaa ulos! Ensin ei meinannut edes neste lähteä kiertämään, kun oli niin pahasti tukossa, mutta sitten rupesi kiertämään ja likaa tuli senkin edestä. Pari pientä kokonaista "sementtipapanaakin" löytyi, jotka mureni lopulta sormiin eli ilmeisesti jäähdytysvuotoon tarkoitettua korjaussementtiä. Eipä yllättäny huono lämminpuhallus autossa, kun selvisi mikä syyn aiheuttaja. Mitä näistä aina paikkausaineista aina varoitellaan, ettei pitäisi ikinä käyttää...ja juuri tämän kennon tukkimisen takia!

                      Tässä vaiheessa itsekin jo iloistuin, kun syy löytyi, mutta koeajon jälkeen ei lämmintä tullutkaan! Ilmausta tuli kokeiltua monta kertaa tälläkin palstalla mainituilla tavoilla, mutta ei toimi ei....

                      Kissan ja koirien kanssa syytä tuli mietittyä ja korjaamoilta kyseltyä. Epäilyn kohteet edelleen samat kuin alussakin eli kenno tukossa, vesipumppu, ilmalukko tai ehkä kylmä/lämmin -säätöluukussa vikaa. En edes muista monen korjaamon mielipidettä kyselin...toiset korjaamot vain tyrmäsi toisten epäilyt jne.

                      Lopulta yhdessä korjaamossa asentaja tuli käymään pihalla auton luona ja ehdotti, että koitetaampa laittaa jäähdytysjärjestelmän "isokierto" tukkoon, jotta nesteen on pakko kiertää "pienemmän kierron" eli kennon läpi. Selviäisi ainakin onko vika kennon säätöluukussa. Eli käytännössä syylärin ylempi vesiletku pihteillä puristetaan kiinni (putkien tukkimiseen tarkoitetut muovisen pihdit) ja autoon hieman kierroksia (4000 k/min), että neste kiertää nopeammin....kuinka ollakaan! Sisälämppäri rupesi puskemaan lämpimämpää ilmaa kuin ikinä auton minulla ollessa! Mitä ilmeisemmin kennossa oli ilmalukko, mikä ei millään halunnut lähteä etenemään..vasta kun sinne tuli riittävästi painetta, niin lähti pakotettuna liikkeelle.

                      Mitä varsinaiseen aiheeseen eli astianpesuaineeseen tuli, niin ainakin sillä kenno puhdistui ja ne hemmetin "nerokkaat" paikkaussementit lähti liikkeelle. Mutta tuskin kenno täysin puhdistui, kun tyhjäkäynnillä lämmityslaite ei puhalla ihan niin kuumaa kuin norm. ajaessa olevilla kierroksilla, mutta riittävän lämmintä kuitenkin...liekkö sitten pitemmän päälle ominaisuus kuin vika näissä autoissa, mutta tuskin tuo jonkun edellisen omistajan sementtikäsittely ainakaan parantanut asiaa on.

                      Sellaista tällä kertaa...

                      Comment


                        Kiitoksia J-P ja ei muuta kuin tiskaamaan sekä kokeilemaan "pikku" kiertoa tuolle kurlaavalle suhistimelle.

                        Comment


                        • Heh..."pikkukierto" oli lähinnä lainaus ihmisen pumpun toiminnasta, mutta sopi niin hyvin tähänkin tapaukseen... :) Toivottavasti tiskaus tuottaa sielläkin tulosta...

                          Comment


                          • On ilmeisesti kumminki aivan turvallista tukkia ylävesiletku ja käyttää paikallaan? Ajattelin ku itellä on vähä samaa ongelmaa ettei talvella tuu aiva niin kuumaa mitä pitäs.

                            Ekana talvena ku auto oli mulla ni lämmintä puski kyllä. Sit seuraavana kesänä (-06) vaihdoin termostaatin ja oon siitä asti ihmetelly tätä.

                            Comment


                            • Sori, ei ole vähään aikaa tullut seurattua näitä sivustoja.

                              Mitä tuohon ylävesiletkun sulkemiseen tulee, niin ainakin korjaamon pihalla asentaja sanoi, ettei ole haitaksi koneelle. Tosin järjen käyttö sallittua kuinka pitkään konetta käytetään kierroksilla.. Hiukka itseänikin jo "pelotti" kun pyysi käyttämään kierroksia n. 4000 tuntumassa ja menihän siinä n. viitisen minuuttia niillä kierroksilla... Eihän auton moottori muutenkaan keitä ihan "hetkessä" vaikkei siellä nesteitäkään olisi, mutta kannattaa toki hiukkasen lämpömittaria seurailla jos ylävesiletku tukittuna.

                              Käytännössä sama asia: Auto käyntiin (moottori norm. lämpöinen). Sisäpuhallin mahdollisimman isolle, kuumalle ja mielellään suunnattu sisätilaan päin, että varmasti tuntee puhalluksen kädellä. Ylävesiletku tarkoitukseen sopivilla muovipihdillä litistetään tukkoon. Vähän aikaa tyhjäkäyntiä. Sitten kierroksia sinne n. 4000 r / min. Kyllä hyvin pian huomaan eron puhaltaako puhallin lämpimämpää kuin aiemmin. Muutaman minuutin voi aika huoletta käyttää kierroksia. Paisuntasäiliönkorkki oli muistaakseni avoinna silloin. Toki kannattaa hiukka varoa, ettei leviä sormille nesteet korkkia avatessa.. :)

                              Ilmaamisesta: Ilmausta tuli kokeiltua moneenkin otteeseen edellisinä päivinä ennen tätä letkun tukkimista. Silloin tuli kyllä ilmoja pihalle, mutta eipä se puhallus siitä kummentunut. Vasta kun tukki yläputken kuten edellä mainittu, niin alkoi lämpöä puhaltamaan. En tiedä "pakottiko" tämä väkisin veden kierrätys ilman kennosta liikkeelle vai mitä, mutta edelleen on hyvin lämmintä puhallellut sisätilaan...eli varsinaista ilmausta ei ole tehty letkun tukkimisen jälkeen. Tosin suurin osa korjaamoista sanoo, ettei näihin koneisiin tarvitse tehdä koko ilmausta muutenkaan, tiedä sitte..?

                              Merkkiliikkeellä kyselin myös aiemmin ilmaamisesta, niin heillä on kuulemma olemassa joku ilmauslaite jolla ilmaus voidaan suorittaa, mikäli on tarvetta. Kuulemma n. tunnin työ (72 e / h)... En tiedä sitte onnistuuko miten hyvin...

                              Kyllä minä ainakin sinuna kokeilisin tuota letkun tukkimista. Ei siinä ainakaan mitään pitäisi menettää.. :) Toki varmaan vähän helpompi suorittaa jos teitä on siellä kaksi paikalla --> toinen autossa kokeilemassa puhalluslämmön eroa ja toinen moottoritilan luona.

                              Toivottavasti ohjeista oli jotain hyötyä ja saat lämmöt normaaliksi...

                              Comment


                                Minunkin A4.sessa on vähän tuota vikaa. Lämppäristä tulee laämmintä, ei kuumaa. Pitänee kokeilla varovasti tuota letkujuttua.

                                Comment


                                • Oli taas tehtävä omaani tuo kennon huuhtominen, kun joutui eilen ajamaan yövuorosta kotiin pipo päässä ja hanskat kädessä :)

                                  Ei sieltä taaskaan paljoa likaa tullut, vain sellaista pientä mujua.
                                  Ihmetyttää miten helposti tuo kenno menee tukkoon, kun nesteetkin ovat ihan kirkkaat.
                                  Kokeilin myös aluksi tuota ylävesiletkun sulkemista, mutta se ei auttanut.

                                  Seuraavaksi vaihdan jäähdytysnesteeksi tislatun veden ja g12:n yhdistelmän, jos sillä kenno ei menisi tukkoon.

                                  Comment


                                  • Mitenkä lujaa lämppärin paluuputkesta pitäs virrata nestettä letku irrotettuna? Joskus omasta koitin ja tyhjäkäynnillä ei tullu yhtään mitään eikä kierroksillakaa tullu putken täydeltä. En siis oo vielä kokeillu tukkimista. Tänä aamunaki suli niin jumalattoman hitaasti lasit eikä sellasta oikeen kuumaa puhallusta tullu ollenkaa. Vesiletkulla on siis koittanu huuhtoa ja hyvin virtaa läpitte.

                                    Comment


                                      Kyllä sieltä pitäs ihan putken täydeltä tulla. Jos ei niin siellä on ilmaa, tai tukos.

                                      Comment


                                      • Nojoo, elikkä jotain vesikierros on varmasti vikana koska putken täydeltä ei tosiaankaa tuu. Pitäskö tyhjäkäynnillä tulla kuinka lujaa? Huoletta voi kuumasta moottorista nypätä paluuletkun irti käynnis, edellyttäen toki et enste on paineet päästäny pois. Kierroksilla varmaanki pitäs nestettä lentää solokenansa pihalle?

                                        e: Onko B5-prefaceliftin automaatti-ilmastoinnissa jotain hanaa jota ohjataan sähkösesti, liittyen just kuuman veden kiertoon? Ajattelin voisko se olla rikki, jos sellanen on. Ilmastointi ei kumminkaa näytä mitään vikakoodeja.
                                        Viimeksi muokannut horch; 6.11.2008, 15:24.

                                        Comment


                                          B5:n ilmastoinnista en osaa sanoa varmaksi, mutta C4:n ilmastoinnissa on lämmönsäätöläppä. Kennossa kiertanee kuitenkin koko ajan kama samallalailla.

                                          Jos siinä läpän säädössä olisi jotain häikkää, sen pitäisi jättää vikakoodi.

                                          Comment


                                            Onko vesipumppu milloin viimeksi vaihdettu?

                                            Comment


                                            • En viitsi avata uutta topici, vaan ajattelin kysyä täältä apua, kun asia kuitenkin koskee vähän vastaavaa asiaa.

                                              Auto a6 c4 95 2.8 AHH. Auto ei lämpene kunnolla. Kaupunkiajossa kone lämpenee 90 asteeseen, mutta maantiellä lämmöt laskevat noin 80-85 asteeseen. Olen vaihtanut molemmat lämpötilaanturit ja termostaatin. Vesipumppu on vaihdettu 8 tkm sitten. Olen myös pessyt jäähdytysjärjestelmän.

                                              Pahvin kun laittaa keulalle niin lämmöt pysyy vähän paremmin ylhäälllä. Luulis kuitenkin että lämmöt pysyisivät 90 asteessa kun ulkona on +5 ja pahvi keulalla.

                                              Mikä voisi ollan vikana? Voiko vika tosiaan olla lämpötilaanturissa? Tässäkin topicissa mainittiin että se kolmenastienen anturi olisi huono, autossa on just semmonen.

                                              Comment


                                              • Vesipumpulla on pian ajettu 90tkm. Ens kesään menee ennen ku jakopääremontti tulee eteen jos ei nyt mitään erikoista tapahdu.

                                                Comment


                                                  Ootko kattonu vag-comilla oikeita lämpöjä? Näkee myös automaatti-ilmastoinnin näytöltä jos semmonen löytyy.

                                                  Comment


                                                  • Vag-comilla en oo kattonu mut mittari pysyy tarkasti 90 asteen päällä, samoin ilmastoinnin näytön mukaan. Oon joskus kirjottanu tänne ja ihmetelly kovasti sitä et yks jalkatilan putkista puhaltaa huomattavasti viileempää ku muut! Kuskin puolella siis, apukuskin puolelta en oo kokeillu.

                                                    Elikkä jos kattoo jalkatilaan niin se putki joka on ikäänkuin muita ylempänä, puhaltaa viileempää. Huomaa aivan selvästi ku ajaes tunkee kättä jalkatilaa kohden. Ensimmäinen (eli juuri se ylempi) putki puhaltaa haaleeta ja sit ku painaa kättä syvemmälle niin niistä putkista puhaltaa huomattavasti kuumempaa! Mistä jumankauta tuollanen voi johtua? Sama homma vaikka laittaa puhalluksen "HI".

                                                    Comment


                                                      ennen virtausmäärän mittauksia kannattaa varmaankiin säätää paneelista täysi lämmitys päälle.

                                                      Comment


                                                        Terve. Itselläni on sellainen pieni lämpeämis pulma eli lämmintä tulee puhaltimista (jos sitä lämpimäksi voi kunnolla kutsua) tällaisilla pikkupakkasillakin melko niukasti ja ilma on sellaista haaleaa, jäähynestetaso on maximissa, vesipumppu ja termostaatti juuri vaihdettu, lämppärinkennon meno-ja paluuletkut lämpiävät yhtäpaljon ja ovat jopa kuumahkot. Auton lämmöt nousevat hyvin 90 asteeseen ja pysyvät siellä. Miksei hyttiin sitten tule kuin vain haaleaa ja saa ajaa puoli tuntia että alkaa olo tuntumaan suht lämpöiseltä?

                                                        Autossa ei ole ilmastointia ja lämmönsäätönappula tuntuu hieman oudolta eli nappi jäykistyy loppua kohden väännettäessä melko paljon ja namikassa tuntuu olevan välystä..Voisikohan se vaikuttaa asiaan? Vai onko tämä minun abc kone (2.6) vain niin surkea tuottamaan lämpöä ilman ilmastointia kun vertaa esim aah koneeseen (2.8 med ilmastointi), koska kaverilta tästä koneesta tulee kuumaa ja todella nopeasti. Vaikuttaako auton saksantuontisuus jotakin ja "talvipakettiahan" ei tästä löydy.

                                                        Täytyykö vain alkaa pahvia jo leikkaamaan syylärin eteen jos hieman auttaisi vai mikähän voisi vaivata?
                                                        Viimeksi muokannut vvuori; 19.11.2008, 21:23. Perustelu: asiaa lisätty

                                                        Comment


                                                        • Kokeilisin tuota kennon huuhtomista..

                                                          Omassanikin olivat oireet juuri tuollaiset. Tuskin neste kiertää kennossa, jos molemmat letkut ovat yhtä lämpimät. Paluunhan pitäisi olla viileämpi, kun luovuttaa lämpöä kennossa..

                                                          Comment


                                                          • Laitetaan omatkin kokemukset, profiilin NG Coupe.

                                                            Ongelma: Syylärin vaihdon jälkeen, ei enää lämmintä hyttiin. Aluksi tuli kierroksilla, sittemmin hävisi kokonaan.

                                                            Ratkaisu: Kennon huuhtominen. Liuotinta letkun avulla kennoon, annoin olla noin 10 min. Molempiin suuntiin vesijohtopaineella vettä, vaikka en kuumaa vettä saanutkaan, niin tuntui lähtevän ihan hyvin puhtaaksi. Liuotinkaan ei kennoa tainnut vaurioittaa.
                                                            kop kop*

                                                            Nyt tulee hyvin lämmintä, paremmin kuin koskaan :).

                                                            Comment


                                                            • Audi s4 farmari vm.-94 lämmityslaitteesta

                                                              Laitetaan nyt omatkin kokemukset tänne: Painin täs kans tuon huonon lämmöntulon kans tuon s4:sen kans, kokeilin ilmaamista, tutkin lämmönsäätömoottorit ja johdotukset, mistään en löytänyt apua, ajossa tuli aika lämmintä, mutta kun pysähtyi, niin meinas tulla vilu. Lopulta tuo lämmityslaitteen moottori sanoi itsensä irti, joten jouduin purkamaan tuon lämmityslaitteen. Aattelin sit samalla laittaa tuon kennon, kun kerran joutui purkamaan. Niin kas kas, alkas tuleen niin kuumaa, ettei oikein kättä voinut pitää kauan suuttimissa, kun alkoi polttamaan, manuaalipuhalluksella! Kyllä se ainakin s4:sessa aika helppo homma on toi kenno vaihtaa, vaikka moni sitä paheksuukin! Kyllä se varmaan auttaa, kun kennon putsaa, mutta kyllä se varmaan pitemmän päälle tulee ajankohtaiseksi se kennon vaihto!

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X