Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vain kierroksilla kuumaa ilmaa hyttiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Nimenomaan, ja minullakin oli korkki siten rikki, että järjestelmäpaine nousi pilviin. Katos se korkki kun on ehjässä järjestelmässä ainoa reitti mistä se ilma nimenomaan pääsee ulos!

    Edit: marmoritiskiltä korkki 13 euroa, eli kannattaa uusia vuosien varrella vaikkei olis edes vikaa.
    Edit2: eihän liian kovalla paineella ole osuutta siihen sun letkuräjähdykseenkin? Vai oliko se sun auto kyseessä?

    Comment


    • #32
      No enpä usko, oli aika hauras muutenkin jo...

      Comment


      • #33
        Nyt on vaihdettu korkki ja samaan syssyyn vaihdoin monitoimilämpöanturin...
        Nyt tuossa puolen kymmentä kertaa ilmasin ja kävin aina välissä lenkin heittämässä!
        Ja aina tuntuu tulevan ilmaa?
        Ja paisuntasäiliön paluu putkesta näkyy ilmakuplia koko ajan...

        Mikä helvetti tässä nyt on?!

        Ja sen anturin vaihdon jälkeen alkoi seuraava oire, maantie ajossa lämmöt laskee pari pykälää alle 90C.

        Termostaatti toimii niinkuin pitää, ja niin kuin kaikki muistaa sehän on kuukausi sitten vaihdettu orkkis termostaatti. Paikallaan ollessa nousee lämmöt normaalisti.

        Entinen anturi oli sillon tällön sökö, mutta aina piti koneen lämmöt normaalina, oli minkälainen pakkanen hyvänsä!

        Auttakee, ettei huomenna radalla tarviis ruveta puimaan... :(

        Nimim. "pahviko pitää laittaa"?

        Comment


          #34
          3-nastainen anturityyppi on ajoviimalle altis eli näyttää päin seiniä ajossa. Hienoa tekniikkaa :)

          Aika mystiseltä kuulostaa tuo ilmahommeli kyllä. Joku vika varmaan on. Vissiin mittaus on tehty kansipahvivuodon eliminoimiseksi vai muistanko oikein?

          Comment


          • #35
            No ainut mittaus oli hc arvot paisarista, joita ei ollut...

            Mitenkäs muuten ne mitataan?

            Comment


            • #36
              Moneen kertaan olen luullut selvittäneeni ilmavaivojen syyllisen ja vaihtanut palikoita. Viimeksi otin flektin ykkösnopeuden releen pois ja annoin koneen lämmetä toiselle nopeudelle sisätiloissa. Alkoi safarisyyläri höyryämään ja kastumaan. Epäilin, että vuotaa ja otin pois koko syylärin. Ilmasin järjestelmän. Elämää ilman ilmavaivoja on nyt ollut jo yli kolme viikkoa. Ettei menisi liian helpoksi niin vein syylärin sepälle, joka sanoi sen olevan ehjä. En tiedä voiko se vuotaa vain reilun kuumana? En taida kyllä takaisin laittaa. Kuka tietää pärjääkö Suomen oloissa ilman?

              Comment


              • #37
                Kyllä pärjää, aina kuitenkin on järkevä pitää silmällä, että tuulettimet toimii.

                Comment


                • #38
                  No kun en millään jaksaisi uskoa että vika on jäähdyttimissä, kun ovat kumpikin uusia, ja nestettähän ei hukkaa, ainakaan,että mistään sitä huomaisin...

                  Tuttu sano, että kanteen voisi olla jäänyt ilmalukko, joka on tod. vaikea saada pois...

                  Comment


                    #39
                    Tarkoitatte tolla safarisyylärillä ilmeisesti tota pienempää syyläriä. Mullakin savuaa kun tarpeeks kuuma tavara sen läpi kiertää. Mitähän mahtaa meinata?

                    V***u tämä on perseestä kun voi yksi ilmaus olla näin vaikeaa!

                    Comment


                    • #40
                      Taitaa vain kosteus kerääntyä siihen aika hyvin ja kun lämpiää kuumaksi niin höyrystyy pois.

                      Comment


                      • #41
                        no johan on vittu jos nyt ihan rumasti ja suoraan sanotaan.

                        Ei muutakuin pois-sulkemalla vikaa hakemaan. Jos on ilmaa --> se tulee jostain. Ilmalukko kannessa? Ei ole, tai jos on, niin tuo sun 10 ilmausta on tehnyt sen jo vähintään 5 kertaa hengettömäksi.

                        Syylärin yläreuna vuotaa, apusyyläri? Joku letku näkymättömästä paikasta?

                        Autosta kone kuumaksi ja työmaavalo käteen, pelti pystyyn ja katsomaan mistä höyryää. Sormella kaasuvivusta kierroksia samalla koneeseen.

                        Jos ilmaa on, se myös tulee jostain kun järjestelmää kuitenkin ilmataan jatkuvasti. Se on ainakin fakta.

                        Comment


                        • #42
                          Syylarin kenno ei kyllä höyryä ellei siinä ole pientä vuotoa, tietysti siinä vaiheessa vähän kun termari aukeaa ja pintakosteus haihtuu kennon välistä. Kummallisia nuo syylarit kun alkavat vuotaa niin vähän, että säiliössä ei pinta juurikaan laske mutta täyslämpöisenä höyryä nousee kennosta liikennevaloissa. Kun sitten tarkemmin tutkii niin hapettumaläiskän keskeltä löytyykin kostea piste. Itse olen samaan ilmiöön törmännyt parissa eri autossa, molemmissa oli muutaman vuoden ikäinen tarvikesyylari. Vuoto voi olla niin pieni että autolla ajaa useita viikkoja vain pienillä lisäyksillä. Audiin heitin uuden syylarin, johan alkoi tulla lämpöä kabiiniin.

                          Järjestelmäpaineen lasku aiheuttaa sen että neste kiehuu jo sadassa asteessa, aiheuttaisiko tuo ilman kertymistä lämppärin kennoon joka yleensä on järjestelmän korkein kohta. Niille jotka tätä ihmettelevät, paineen alla jäähdytysneste saattaa kiehua vasta esim. 120C lämpötilassa. Itselläni ainakin autossa jolla tällä hetkellä ajan on normaali vedenlämpö 90-110C paikkeilla mittarin mukaan.

                          Comment


                            #43
                            Itsekin huomasin syylärin vuotavan, kun laittaa ilmastoinnin pois päältä -> flekti pysähtyy -> lämmöt nousee niin yli 90 °C alkaa syyläri vuotaa ilmauspultin vierestä.

                            Normaalisti kone ei käy niin kuumana että vuotaisi. Milläs tota kannattaisi paikata? Vuotokohta on niin pieni ettei paljain silmin nää

                            Comment


                            • #44
                              Jos se on siinä ilmausruuvin vieressä, ni se on helppo viedä juotettavaksi jollekin paikalliselle kennopisteelle, eikä pitäs paljon maksaa...

                              Comment


                                #45
                                Se päätyhän on muovia, ajattelin kokeilla epoksi liimaa

                                Comment


                                • #46
                                  Ai nii, nii oli miullakii entinen, ei muuten kestäny epoksi pitkään, tarvikkeena ostin, päädyt peltiset...

                                  Comment


                                  • #47
                                    En suosittele ainakaan paikkausaineita eli tököttejä jotka tukkivat pienet vuodot. Niitä käyttävät vain epärehelliset automyyjät jotka eivät halua vuodon paljastuvan. Nuo aineet todennäköisesti jättävät jonkinlaisen kalvon koko järjestelmän pintaan jolloin jäähdytysteho laskee. Kaupan päälle saa vielä virheellisen pakkaskestävyystiedon, näyttävät nesteen ominaispainon mukaan mitattaessa pakkaskestävyyden liian korkeana. Riemu alkaa ensimmäisenä pakkaspäivänä vaikka kestävyys mittarin mukaan on ollut yli -30C. Paikkausaineiden jämiä saa huuhtoa aika kauan että lähtevät pois järjestelmästä kun laittaa oikeat seokset tilalle.

                                    Aikoinaan kennokorjaajat eivät suostuneet korjaamaan vuotoja paikallisesti ainakaan parissa jäähdytinkorjaamossa josta sitä kysyin. Sanoivat aina purkavansa päädyt ja tekevänsä täydellisen kunnostuksen joka maksoi mielettömästi. Tein homman itse juottamalla, sopiva kaasuliekki ja pää kylmänä niin hyvä tuli.

                                    Comment


                                    • #48
                                      No Savonlinnassa jos olisin korjauttanu tosta datsunista ton kennon, ni ite purettuna autosta 20 €. Mut toi muovinen on vähä huonompi korjata!

                                      Ja oli puhetta,et jos tosta miun uudesta kennosta siitä ruuvin vierestä halkeais, ni vähän nestettä pois ja voi juottaa paikallaa...

                                      Comment


                                        #49
                                        Epoksi ei oikein tartu ja kolvilla ei saa oikein sulatettua. Sorry.

                                        Comment


                                        • #50
                                          mulla sama vika että ei tuu muuta ko kovilla kiekoilla lämmintä hyttiin...
                                          ilmattu on ja yritetty vaikka mitä...uuden korkin tilasin tännä mut luultavasti siittä ei apua ole..
                                          onko noissa v6 koneissa ollu kellään sitä vikaa että vesipumppu luistais akselillä...toisaalta silloin lämmöt nousis ja sitä se ei tee...?

                                          Comment


                                          • #51
                                            Niinkuin Saarikoski arvelikin, niin on syytä epäillä vesipumppua, mahdollisesti siivet ovat rikkoutuneet tai ei vaan pyöri kunnolla jostain syystä. Jos näissä on vesiventtiili ja se jumittaa, niin oireet voivat olla myös kuvauksen mukaiset.

                                            Comment


                                              #52
                                              Itsekkin alan kääntyä tuon vesipumpun puoleen. Tyhjäkäynnillä nimittäin lämppärin paluuletkusta tulee ihan lirittämällä nestettä. Kun kierroksia nostaa niin alkaa virrata. En oikein jaksa uskoa että ilma olisi niin pahasti esteenä nesteen kierrolle. Mutta toisaalta saatiin sieltä kerran tulemaan ihan kuumaa tyhjäkäynnilläkin että mene ja tiedä sitten. Hermo menee.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Aikoinaan kilpureita rakentaessani huomasin suuria eroja eri vesipumppuvalmistajien siipipyörien välillä. Jotkut oli jopa valmistettu pellistä prässäämällä, suorin siivekkein ja reiluin välyksin. Toiset mallit olivat valetulla/koneistetulla siipipyörällä ja siiven muoto sekä välykset oikeaoppisemmat. Eri pumppujen kierrätysominaisuuksissa voi siis olla suuriakin eroja. Kun tulee riittävästi kierroksia alkaa väärin muotoilluilla siivillä virtaus käyttäytyä omituisesti.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Jos tuo vika johtuisi vesipumpusta, niin luulisi olevan koneen lämpöjen kanssa jotain ongelmia.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    ...niin kesällä, tai liikennevaloissa seistessä. Syvällisemmin asiaa miettiessä tuleekin sitten eteen mm. se että kierroksilla käy yleensä myös ajoviima.

                                                    Olen edelleen sitä mieltä että ilmaa pääsee kehittymään järjestelmään siitä johtuen että vesi kiehuu. Kiehuminen taas saattaa johtua paineen laskemisesta järjestelmässä. Yksi pointti joka kannattaa muistaa on se, että vesi voi kiehua kuumimmissa paikoissa (esimerkiksi sylinterin kannessa) vaikka lämpömittari näyttää alle 100 astetta. Anturi kun ei sijaitse siinä kuumimmassa kohdassa. Kun koneen sammuttaa ja paine ei pysy järjestelmässä alkaa vesi kiehua jolloin muodostuu ilmaa.

                                                    Ensimmäisenä aloittaisin järjestelmän perusteellisella huuhtomisella, apuna voi käyttää jotain ainetta joka myös puhdistaa kennojen kanavia.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      kuka on sanonut että vesi kiehuu....?

                                                      lämpöjen kanssa ei kenelläkään tämän ongelman kimpussa olevalla ole ollut ongelmia vaan kennolle tulevan kierron kanssa...

                                                      Jotenkin tuon vesipumpun toiminata pitäis pystyä tarkistamaan ennenkun alkaa uusimaan turhaa, epäilyttävä vika siinä suhteessakin että omaan audiin on tehty 20tkm sitten iso huolto jossa ainaskin kuuluu vaihtaa vesipumppu jakopääremontin yhteydessä...mene ja tiiä sitte onko tätä laiminlyöty ainaskin remmi on uusi, jotenkin vaan en jaksa uskoa että lämmöt on koko ajan just niinku pitää jos neste ei kierrä koneessa ja voiko sakemannit olla näin typeriä että tekee noin huonosti moottorin...?

                                                      Yks vaihtoehto on tuo kiertovesipumppu (sähkönen) mutta jotenkin ei viittis alkaa räpeltään moottoria ja tekemään virityksiä ellei sitten kyseessä ole tyyppivika...

                                                      Eikö täälä tosiaan kukaan oo vaihtanu vesipumppua ko ongelman korjaamiseks ja onko ollu apua..?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        En minä ainakaan jaksa uskoa, että vesipumpusta johtuu tämä kyseinen ongelma.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Nyt oon tänään kierrelly ja keselly taas tuon ongelman tiimoilta ja 99% varmasti voin sanoa että vesi ei vaan jaksa kiertää tuonne kennolle asti ainaskaan noissa v6 koneissa...
                                                          kaikissa esim. mersun ja audin uudemmissa isommissa koneissa on lisäksi sähköinen kiertovesipumppu koska on havaittu että kennolle ei tuu tarpeeksi matskua...saattaa olla että uutena vesi on kiertänyt just ja just kennolle asti mutta jo 100tkm ajetussa koneessa voi olla minimaalista paineenvuotoa ja likaa kertynyt sen verran pieniin kanaviin jotka on tärkeitä kierron kannalta että vettä ei vaan tuu vaikka kone on muuten täysin kunnossa...miks muuten ne ois lisänny uudempiin koneisiin sähköisen pumpun..

                                                          Haen tänään romuttamolta (25,-) käytetyn luultavasti volvon (bosch) kiertovesipumpun ja teen viimeistään ensi viikolla kokkauksen koneeseen...voin yrittää napsia kuvaa ja tehdä pienen "projektin" tänne foorumille tuosta jutusta koska niin monella sama ongelma...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Vesipumppu ei ole syyllinen tuollaisiin ongelmiin. Järjestelmässä on ilmaa, tai kenno tukossa jne.

                                                            Äijällä oli tuollainen 2.8 V6 koneinen rinkulakeula monta vuotta, ja se ajo sillä 370tkm. Ja lämmityslaite tuli lapin kivoina -45C pakkasaamuina koeponnistettua jos erääseenkin kertaan. Ja hyvin toimi.

                                                            Omien tutkielmieni mukaan varsinkin B4 korisissa Audeissa on sellainen juttu, että ainakin mun mielestäni lämmityslaitteen kenno on ikäänkuin liian korkealla, suhteessa vaikkapa paisuntasäiliöön.
                                                            Ilmalukkoja varmaan tulee helposti, ja jos ilmaa järjestelmään pääsee vähääkään, se kummasti aina jämähtää tuonne lämppärin kennolle.

                                                            Taisin jo aikaisemmin sanoa että nykyisen autoni ilmasin termarinvaihdon jälkeen perinteisellä tyylillä moneen kertaan, heikoin tuloksin. Sitten ajoin auton lastausramppiin, jossa keulan sai niin ylös ettei tunkilla sellaiseen pysty. Ei ole ollut ilmaa senkoommin.

                                                            Ja jos ei muuta keksi, niin ottaa lämppärinkennon letku irti auton käydessä. Tuleeko mitään?

                                                            Ja onko todellakin uusissa Audeissa myös sähköinen pumppu? Tehottomampi sen luulisi olevan kuin auton oma kampiakselilta tehonsa ottava. Tietysti jälkijäähdytyksen pumppu on eri asia, sehän löytyy monestakin autosta.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Taisin jo aikaisemmin sanoa että nykyisen autoni ilmasin termarinvaihdon jälkeen perinteisellä tyylillä moneen kertaan, heikoin tuloksin. Sitten ajoin auton lastausramppiin, jossa keulan sai niin ylös ettei tunkilla sellaiseen pysty. Ei ole ollut ilmaa senkoommin.
                                                              Minulla tuo ilmaaminen onnistui ihan tasalattiallakin, mutta tuolla tavalla onnistuu varmaan helpommin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X