Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kaverilla on sama "ongelma". Auttaa kun täyttää paisuntasäiliön mahdollisimman täyteen. Lienee enemmän ominaisuus kuin ongelma. Outoa kyllä, itsellä on S4:n moottori 90:ssä ja ei mitään ongelmia...
Ilmaa lämppärin kennossa.
Rintapellin läpi menevistä vesiletkuista toisessa on ilmausruuvi (joka on jumissa ja hajoaa). Parempi vaihtoehto on avata ko. letkun klemmari ja raottaa hieman että nestettä pääsee ulos välistä koneen käydessä. Syylärin päällä on messinkinen pultinkanta hantsarin puoleisessa päässä. Tämä on myös ilmausruuvi. Koneen lämmettyä ajetaan keula jyrkkään ylämäkeen ja raotetaan ruuvia koneen käydessä.
No tuota, tietonen olen noista ilmausruuveista, ja ilmattu on moneen kertaan, mutta miksi se ilma tulee takaisin?
Kun itse olen ilmannut, olen nostanut paisuntasäiliön ilmaan.
Neste vajenee samaa vauhtia kuin ilmaa tulee ulos, mutta kun asetan säiliön takaisin, niin nesteen pinta palaa täysin samaan kohtaan, ja ilma tietenkin kennoon!!!
A4 01 sama ´vika´. Kovemmalla pakkasella huomaa auton sisälämmön putoavan. Tonnissa kun pitää kierroksia niin eron huomaa todella selvästi. Ei ole ilmaa systeemissä eikä ollut lämpöongelmia kesällä.
HC-mittaus paisuntasäiliöstä/jäähdyttimestä on aika luotettava tapa havaita kansivika. Meillä oli HC-arvo noin 20-40 ja jäähdytinnestettä ei lisätty kertaakaan ennen kansiremonttia, joten löytyi vielä riittävän ajoissa ennen isompia vahinkoja. Oireena oli kylmänä käynnistettäessä muutama sytytyskatko (1-2sek) yhdessä pytyssä. Kannet vielä koeponnistettiin, kun ei tiivistepinnoista löytynyt selvää vuotokohtaa, mutta ne olivat onneksi ehjät.
Mutu on, että jos ei ole ilmaa järjestelmässä syy on 1. Vesipumppu 2. jäähdytyslaitteen kenno tukkoinen ( auttaa jäähdytysjärjestelmän pesu/huuhtelu?) 3. joku muu syy:)
Ei välttämättä. Termostaatti/ jäähdytysjärjestelmä ( flekti) pitää lämmöt normaaleina. Mutu?
Naisen logiikalla: Jos lämpöä ei tule sisään muuten kun kovilla kierroksilla ( ilmastoinnilla varustettu auto erikseen/haku/ muu syy), on syynä huono kuuman veden kierto lämppärille. Vesipummpu sitä painaa sinne joten jos ilmaus on ok, kenno puhdas ( jäähdytysjärjestelmä) jne en muuta syytä keksi. Tai: Olisiko joku vaijeri irronnut kiinnikkeistä läppärin kotelon luota. Suojakaukalo pois ja katsomaan koteloon tulevia lämmitys- vipstaakeja. Kääntelemällä auton sisältä (kaveri) voi katsoa miten liike vaikuttaa tuulilasin toisella puolella.
Pirummoisia asioita:)
Mulla on muuten vähän samoja oireita, ja vesipumppu on vaihdettu jakopään kanssa noin 5tkm sitten. Samoin vaihtelin termostaatin eilen, ja kuin ihmeenkaupalla tuntuu ilmaa(?) olevan kokoajan lämppärin kennossa. Mistään ei vuoda, eikä kerää painetta tai kuplia järjestelmään, mutta lämpöä tulee reilusti vasta selvästi tyhjäkäynnin yläpuolella. Jos käyttää paikallaan tyhjäkäyntiä, niin lämmintä ilmaa ei hetken päästä tule ollenkaan.
Tuossa pihalla vielä kokeilin moottori kuumana nostaa konepellin pystöön, ja valolla katsoa jokapaikan läpi, ja ei se ainakaan kyllä mistään tosiaan vuoda tai höyryä nestettä.
Taitaa olla ihan normaalia vitoskoneelle toi vesipumppujen tehottomuus tyhjäkäynnillä, rs2:ssa sit parempi pumppu. (yksi hammas vähemmin hihnapyörässä)
Jos ei tule lämmintä tyhjäkäynnillä niin systeemissä on ilmaa. Keulaa ylös, kierroksia ja ilmaruuvia auki. Tänä talvena olen itsekkin joutunut ilmaamaan systeemiä useamman kerran, johtunee lyhyestä pätkäajosta ja mahdollisesti parkkipaikan keula alempana perää -asento pahentaa myös asiaa. Ilmauksen lisäksi ongelmaa tuntuu poistavan myös pitempi ja vähän rivakammilla kierroksilla ajettu lenkki, systeemi ilmaa itse itsensä.
Vitoskoneen vesipumput taitaa olla yleensä metallisiipisiä, joten samanlaisia pumpun hajoamisongelmia kuin uudempien kikottimien muovisiipisten kanssa ei pitäisi esiintyä. Joidenkin italialaisten yms höpöhöpö valmistajien tuotteiden kanssa tietysti kaikki on mahdollista...
Taitaa olla ihan normaalia vitoskoneelle toi vesipumppujen tehottomuus tyhjäkäynnillä, rs2:ssa sit parempi pumppu.
Ei, kyllä se vika on jossain. Kun järjestelmän huolella ilmaa, on vikakin poissa. Sitten taas oireet ilmestyy, mutta pirulainen kun ei edes nestettäkään katoa ollenkaan? Mulla tuo ongelma on ollut vasta vähän aikaa, (tai sitten nyt vasta huomattu, kun ollut kunnon pakkasia) joten en vielä omassa tapauksessa pysty sanomaan mitään vedenpitävää logiikkaa milloin vika aina ikäänkuin muodostuu.
Edellisessä NG-koneisessa rinkelikeulassa ei ollut vastaavia oireita koskaan.
EDIT: pitääpäs kokeilla tuota kaiman yläpuolella ehdottamaa konstia, eli keulaa ylös ja sitten ilmaamaan.
Kyllä sen pitäs ihan tyhjäkäynnilläkin lämmetä sisältä eli varmaan jotain häikkää on. Ettei vaan ois jompikumpi noista Porkkiksen ehdottamista vioista.
Kävin mittauttamassa tänään hc arvot paisarista, eikä mitään tavallisuudesta poikkeavaa...
Mutta sitten kokeiltiin ilmata järjestelmää, kun termostaatti on auki ja paisuntasäiliö kiinni, kierroksia, sitten ilmaruuvia auki lämppärin kennolta ja votsie ku rupes toimimaan...(Jännä juttu, ylävesiletku oli ihan tyhjä ennen tota?)
Se ilma vaan ei kaikki päässy pois tolla miun tekniikalla...
No, kohan tässä nyt seuraillaan vielä...
Toivon että kansipahvilla ei ollu osaa eikä arpaa...
kokeiltiin ilmata järjestelmää, kun termostaatti on auki ja paisuntasäiliö kiinni, kierroksia, sitten ilmaruuvia auki lämppärin kennolta ja votsie ku rupes toimimaan...(Jännä juttu, ylävesiletku oli ihan tyhjä ennen tota?) Se ilma vaan ei kaikki päässy pois tolla miun tekniikalla
Kävin just äsken ilmaamassa itse siten, että ajoin auton jyrkkään VR:n autolastausramppiin, ja pitelin viitisen minuuttia kierroksia koneessa, ja sitten syyläristä ilmaruuvia auki. ...Ja tulihan pojat ilmaa..
Sellainen pieni yksityiskohta tuli mieleen, että ainakin mun syylärissä oleva ilmaruuvi on aika metka vehje. Se nimittäin vähän avattuna löysää läpi vain nestettä, mutta kun uskaltaa pyöräyttää sitä auki oikein reippaasti, niin silloin vasta tulee ilmaa oikein kunnolla. Tosin vähän siinä mukana meinaa nestettäkin paeta.
Samat brobleemat NG:ssä. Ei oikein tule kuumaa yli kabiiniin. Pitänee yrittää tuota yllä mainittua tekniikkaa. Eivät oikein osanneet Laakkosellakaan ilmata:)
Oletko tarkistanut sen sähköisen jälkijäähy-vesipumpun ettei vuoda? Jos et, niin katoppas tarkkaan se voi tipottaa. Haiseeko neste kun olet ajanut auton lämpimäksi? Pienikin vuoto, niin ainakin mun nenä erottaa heti nesteen hajun. ABY:n jatkuvasti pyörivä flekti vielä sopivasti levittää sen ympärilleen.
Oletko kokeillut ilmata keula kunnolla ylhäällä? Vaatti usein silti useamman kerran ilmauksen ja välillä ajoa. JA enenkaikkea sen ehjän paisarinkorkin.
Letkuliitokset ok? Olet niitä viritellyt toisesta topicista päätellen viimeaikoina, niin käy vielä läpi onko jossain joku liitos kostea.
Originelli termarissakaan ei ole ilmausreikää, joten aivan kerralla se ilmaaminen ei yleensä onnistu.
Miten tiedät (mitkä oireet) että järjestelmässä on ilmaa?
Kun tuo neste ei tunnu häviävän mihinkää, enkä ole vielä löytänyt mistään, mistä olisi voinut vuotaa!
Ilmaa on aina systeemissä kun rupean ilmaamaan, kun on ilmattu, ni jonkun aikaa tulee kuumaa hyttiin ihan tyhjäkäynnilläkin, mutta vähän ajon jälkeen taas on ilmaa!!!
Viimeksi ilmattiin iltasella tuolla volkkarin liikkeellä, nostettiin nosturilla etupäätä ilmaan ja ilmattiin kovilla kierroksilla ja termostaatti auki!
Kuumaa ilmaa tuli hyttiin niin että kättä poltti, mutta kun kotiin pääsin, sama tilanne...
Pitää varmaan tarkasta nuo letkuliitokset samalla kun vaihdan tuon monitoimilämpöanturin!
Tosiaankin olen noita letkuhommia tässä vuoden sisään useamman tehnyt, kaksi kertaa termostaatti, kerran pääsyyläri ja kerran kun toi letku pamahti...
mä ilmasin termarinvaihdon jälkeen muistaakseni 5 kertaa peräkkäin. Ilmasin, ajoin lenkin, ilmasin jne... Olihan varmasti nestettä tarpeeksi? Ja se korkki toimii?
Kysyin tuolta huoltopäälliköltä sitä korkki, ni sano ,että kyllä tuo toimii, ja mielestänikin se toimii, koska kun aukaset korkin, aika paine tulee pihalle!
Sen korkin pitää toimia myös toisinpäin. Kun järjestelmä jäähtyy, nesteen tilavuus pienenee, jonka myötä tarvitaan ilmaa paisuntasäiliöön. Vanhat(6v+) korkit ei toimi ikinä kunnolla ja taas tämän myötä se jäähtymisimu tampaisee ilmaa mistä saa eli esim. sähköpumpun läpi, kennon päädyn välistä jne.. mistä vanhasta vehkeestä nyt hataraa löytyy. Olen itse kolmesta edellisestä VAG kulkineestani lopettanut nesteongelman korkinvaihdolla joten BTDT
Comment