Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vain kierroksilla kuumaa ilmaa hyttiin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olisiko tosiaan käynyt niin huonosti että kansipahvi vuotaa vedet sylinteriin. Tarksta tulpat ja katso onko mikään kirkas.

    Poikkeaako tyhjäkäynti oleellisesti verrattuna ennen tuota vuotoa?

    Comment


      Tulpat kaikki ok, eli ei yhtään puhdasta.

      Tyhjäkäynti humpaa vielä pikkusen, tulpat oli yllättäen löysällä

      Parinkymmenen kilsan ajelun jälkeen nesteet ei hupene mihinkään.

      Mitäs tästä voi sitten ajatella?

      Miten tuon kansipahvin vuotamisen voisi sulkea pois?

      Comment


        Voiskoos olla mahdollista, että vesipumpun siipi pyörisi akselillaan tyhjää? Enemmänhän se on 1.8t-vaiva, mutta kun tässä juuri nyt pyörittelen käsissäni viitosturbon tarvikepumppua, muoviahan siinäkin siipipyörä on. Hitaammassa ajossa vesi vielä kiertäisi kylliksi, mutta motarin jäähdytystarpeeseen sitten taas ei.

        Tulpat muuten löystyy _aina_, tämä vesivaiva ei liene sidoksissa.

        Comment


          Vesipumppuhan on näissä aika herkkä vuotamaan. Käy pyytämässä jossain korjaamolla lorauttamaan vuodonilmaisuainetta jäähdytysnesteen sekaan. Se kertoo aika hyvin mistä vuotaa.

          Comment


          • Paisunta säiliön kautta letkua pitkin pihalle?

            Ratas pyörii akselilla vesipumpussa ja vesi ei kierrä sanoisin eli tuotto heikohko ja vihjaillut jo jonkin aikaa lopullista irtautumista?

            Comment


              Eilen tuli ajeltua taas vajaa sata kilsaa.

              Lämmöt mittarissa ja ilmastoinnin näytöllä n. 90°C, öljynlämmöt normaalit

              Ajoin motariakin ja lämmöt laski muutaman asteen, eli ei merkkiäkään lämpenemisestä.

              Uusi vesipumppu kyllä löytyy niin täytyy vaihtaa varuiksi.

              En nyt oikein muuta keksi kuin että tihuuttaa nestettä jostakin lämpöisenä ja kun nestettä on tarpeeksi vähän niin tulee ilmalukkoja ja työntää loputkin höyrynä pihalle

              Comment


                Nyt illasta kun pisti käymään niin kyllä bensa/pakokaasut haisi paisarin säiliössä, eli taitaa pahvi/kansi olla sökö.

                Kuitenkin tulpista ei huomaa mitään eroa, entäs ahtimen vesikierto?
                Voisiko sieltä vuotaa?

                Comment


                • Tuli taas todettua, että kyllä jossakin on vuoto, jos ilmaa kertyy lämppärille ja lämmintä ei vaan tule. Tällä kertaa vuoto löytyi vain paineistamalla järjestelmä paisuntasäiliöstä. Vuodon aiheutti katkennut o-rengas imusarjan alla olevan jakotukin haarassa. Ei juuri vuotanut ulos, mutta imi ilmat sisään jäähtyessä. Nyt tulee kuumaa tyhjäkäynnilläkin, eikä ilmauksessakaan tarvinnut tehdä mitään taikoja. Auto vaan käyntiin ja ilmausruuvia auki kunnes ilmantulo loppui. Aika voittaja olo! Tuli meinaan aika kauan etsittyä syyllistä.

                  Comment


                  • Ilmeni tuosta profiilin A4:sta toissapäivänä tampereelle ajaessa, että ei oikein lämpö riitä.
                    Automaatti-päällä ei puhalla kun haaleaa, kun laittaa manuaalille tulee hiukan lämpimämpää mutta lämpö hiipuu vähitellen. Kun antaa kierroksia, niin silloin rupeaa tulemaan lämmintä.

                    Autoon on pari vk sitten laitettu letkulämppäri, vaihdettu termari ja nesteet. Jonka jälkeen toimi ihan mallikkaasti.

                    Edit: Lämpöä riittää, kun ilmastointi on manuaalilla ja puhallus pienellä nopeudella. Ja muistaa välillä antaa koneelle hiukan kierroksia.
                    Viimeksi muokannut _jones_; 28.11.2007, 18:59.

                    Comment


                    • Kirjoittelen tähän topiciin, kun tuntuu aihe olevan sopiva.

                      Eli potilas on audi A4 1,8 ADR-kone vm -96 quattro. Ongelma on lämmityslaite: ei tule lämpöä riittävästi ohjaamoon. Autossa ei ole ilmastointia.

                      Autoon vaihdettu jäähdytysnesteet parin kuukauden aikana kolme kertaa. Järjestelmä huuhdeltu joka kerta, ekalla kerralla käytetty vielä puhdistusainetta. Lämppärin kenno huuhdeltu ainakin 6 kertaa molemmin päin: ei ole tukossa ja vesi ei likaannu.

                      Järjestelmä ilmattu noin parikymmentä kertaa, joka kerta lämpöä tulee vähän aikaa ilmauksen jälkeen. Sitten lämpö hipuu ja häviää lopulta kokonaan.

                      Lämmöt nousee normaalisti 90 asteeseen ja pysyy siellä: eli termari+vesipumppu oltava kunnossa. Jäähdytysneste ei likaannu lainkaan, eli järjestelmä on puhdas.

                      Ajattelin viedä auton vag-huoltoon, mutta en tiedä ymmärtääkö ne siitä yhtään mitään.
                      (Olen pettynyt siihen niin monta kertaa).
                      Autotallissani on yksi sähköinen kiertopumppu, mutta sen asentaminen ei ole mielestäni ratkaisu, koska sakemanni on tarkoittanut sen toimivan ilman sitä.

                      Olen etsinyt vastausta tältä foorumilta, mutta en ole sitä löytänyt.
                      Samanlainen järjestelmä on ainakin audi A6 ja passatissa, joten en varmasti
                      ole yksin tämän ongelman kanssa.

                      Onko kukaan korjannut tätä vikaa kokonaan?
                      Mitä pitäisi tehdä, että saisin autoni lämpenemään?
                      Pistäkää rohkeasti vinkkejä, mitä kannattaisi tehdä.

                      Comment


                        Jostain vuotaa, ihan pienikin vuoto rittää. Ko. vuodosta sitten paineen laskiessa, systeemiin imeytyy ilmaa. Ei muutakuin etsimään vuotoa.
                        Sähköpumpulla voit kiertää ongelman, mutta korjaat seurausta etkä syytä.

                        Comment


                          Lämpeneekö lämppärinkennon letkut kuumiksi, kun moottori on normaali lämpöinen?

                          Comment


                            Lämpiää ne. Menoletkun pitäisi olla "tulinen".

                            Jarkko: Pyydä huollossa laittamaan semmoista vuodonilmaisu ainetta systeemiin. Näkyy vuoto kohdat erittäin selvästi.

                            Comment


                            • Menoletku lämpiää minullakin todella kuumaksi. Poistoletku on selkeästi viileämpi.
                              Eli vesi ei kierrä riittävän hyvin lämppärin kennossa.

                              Vuodonilmaisuainetta tullut itsekin mietittyä.
                              Pitää kysellä ensin tarvikeliikkeistä semmoista ainetta, jos sen vian voisi
                              vaikka itse paikallistaa ja korjata. (ei tunnu noilla merkkiliikkeen miehillä olevan tietoa, eikä paljoa kiinnostusta)

                              Savonlinnan vag-huollossa huoltoneuvoja kertoi, että jossain audeissa on
                              lämppäriä syöttävän ja poistulevan letkun välillä semmoinen yhdistyssysteemi.
                              Eli se ohittaisi kuulemma lämppärin kennon jossain tilanteessa.
                              Ja jos se on viallinen, niin vesi ei kiertäisi kennossa. Itse en kyllä usko tuohon teoriaan.

                              Jossain on oltava vuoto, kun järjestelmään pääsee ilmaa. Tästä kertoo jatkuva ilmauksen tarve. Ilmauksen jälkeen on vähän aikaa lämmin, sitten taas lämpö hiipuu. Pitää tutkia viikonloppuna lisää.

                              Comment


                                Ihmeellisiä nämä ovat ilmautumaan. Itellä ilmautuu lämpimäksi käyttämällä, eikä ilmaruuviin tarvinnut lämppärinkennolle menevässä letkussa koskea edes. Joissakin taas pitää paisari ottaa irti ja nostaa ylemmäs, jotta ilmaantuu. Vuodolta tuo vaikuttais minustakin.

                                Jäähdytysneste ei tuoksu auton sisällä?

                                Comment


                                • Ikävä kyllä jäähdytinneste tuoksuu jonkin verran sisälle: eli lämppärin kenno varmaankin
                                  vuotaa. Kenno kyllä halpa, mutta vaihtotyö ei kovin kiva (vag-verstaan arvio puoli päivää).

                                  Pitää vielä tutkia lisää, ennenkuin rupean mitään kennoa vaihtamaan (tai vaihdattamaan).

                                  Jos autossa on kaikki kunnossa, niin mielestäni mitään erillisiä ilmauksia ei tarvita, vaan järjestelmä ilmaa itse itsensä. Vaihdoin entiseen S2 audiini jäähdytinnesteet, ja en suorittanut mitään erillisiä ilmauksia ja järjestelmä toimi moitteetta (pelkkä ilmaruuvi auki nestettä lisättäessä). Myös monessa muussa kansanautossa sama juttu.

                                  Oma johtopäätökseni on koko ajan enemmän tuohon viallisen kennon suuntaan:
                                  vuotaa juuri sen verran, että se saa ilmaa ja silloin herkeää vesi kiertämästä.
                                  Lämppäri kun on kaikkein ylimpänä jäähdytysjärjestelmässä.

                                  Viikonlopun jälkeen, jos ei ihmeitä tapahdu vien auton kennon vaihtoon. Toivottavasti
                                  se on sitten sillä hyvä. (taas menee rahaa, mutta minkäs teet)
                                  Viimeksi muokannut JARKKO -70; 7.12.2007, 16:10.

                                  Comment


                                    Aika mestari pitää olla jos puoles päiväs vaihtaa kennon A4 B5:een. Kattos täältä -> http://www.audiworld.com/tech/int54.shtml

                                    Comment


                                      Äläs nyt! Heittämällä merkkiverstaassa menee... :)

                                      Comment


                                      • Ei todellakaan näytä helpolta. Kyllä on ikävä niitä vanhoja hyviä aikoja, jolloin autot olivat
                                        yksinkertaisia ja joka jannu osasi korjata itse autonsa. Ei oo ihme että nykyisin kaikki maksaa.
                                        Puolen päivän arvio kertoo taas siitä että noissa merkkikorjaamoissa ei todellakaan tiedetä minkäläinen homma on kyseessä (jälleen kerran): Menet hakemaan auto verstaalta, niin kerrotaan, että siihen menikin se 8 tuntia kahdelta mieheltä ja taas rahaa palaa.
                                        Pitää käydä kyselemässä maanantaina lisää ja yrittää itse vaikka sitten ensi kesänä vaihtaa tuo kenno, jos eivät ota sitten urakkaa siitä vaihdosta.(ostin itselleni jo halvan käyttiksen, jonka osaan korjata etu- ja takaperin).
                                        Ja siitä onko se kenno oikeasti rikki, ei voi olla sata varma: purin eilen illalla kojelautaa ja tutkin lattia verhoilua, niin mistään ei löydy märkää, eikä lattiamatoilla oleva vesi ole makeaa.
                                        Pitää katso vielä montulla kaikki vesiletkuliitokset lävitse ja tutkia vielä vähän muutakin.
                                        Kennon vaihto on aivan listan viimeisenä. Näissä autonkorjauksissa on usein käynyt niin, että tullut vaihdettua jo puoli autoa, eikä vika ole poistunut vielä mihinkään.
                                        Toivottavasti selviäisi ennen joulua.

                                        Comment


                                          Ehkäpä juurikin merkkikorjaamon hyväksi puoleksi on laskettava se, että laskutus tapahtuu hommaan speksatun tuntimäärän mukaan eikä toteutuneen. Joissain tapauksissa siis hyvä ja joissakin huono.

                                          Comment


                                          • En vienyt autoani sitten VAG-verstaalle, vaan puhdistin lämppärin kennoa vielä kertaalleen. Laskin vettä molempiin suuntiin useita minuutteja vesijohtopaineella.
                                            Ja kas ihme tapahtui, autossa ollut nyt jo useita päiviä lämmintä. En ole vielä edes ilmannut järjestelmää, vaan lisännyt silloin tällöin nestettä paisuntasäiliöön.
                                            Taitaa näissä Audeissa olla se lämppärin kenno vaan niin ahdas pillinen, että se tukkeentuu todella helposti.

                                            Mielestäni se kennon vuotaminenkaan ei pitäisi estää auton lämpenemistä. Omassani
                                            se ei tosin vuoda (ainakaan vielä).

                                            Jos se lämpö vielä rupeaa hiipumaan, niin huuhtelen sen lämppärin kertalleen ja koko jäähdytysjärjestelmän. Nesteet vaihdettu jo kahdesti 4 kuukauden aikana.

                                            Auton lämmöt muuten ok: nousee 90-asteeseen ja pysyy siellä.
                                            Eli ei vikaa pumpussa tai termarissa. Tässä saattaa käydä lopulta niin, että se lämppärin kenno on kuitenkin lopulta vaihdettava. Se on vaan jotenkin menettänyt tehonsa, ja veden kierto siinä jotenkin vaikeutunut (johan se on 12 vuotta vanha).

                                            Mutta jotenkin tuli hyvä fiilis (liekkö sitä joulun taikaa), kun sai autoon lämpöä.
                                            Tarkkaillaan tilannetta.

                                            Comment


                                            • Jarkko, onko riittänyt lämmintä vieläkin tuon kennon huuhtomisen jälkeen?

                                              Omassani ei lämmintä tule näillä pakkasilla (-15) nyt ollenkaan. Molemmat kennolle menevät letkut on kyllä kuumia. Pahasti vaikuttaisi että vika olisi kennossa, eikai se muuallakaan voi olla?

                                              Ilmastointikaan ei anna mitään vikakoodia, jos nyt oikein tein tuon kyselyn nappuloista. Menee vaan valikkoon 1c. Eikös sen pitäisi alkaa vilkuttamaan vikakoodia, jos sellaisia on ilmennyt?

                                              Tietääkö paikalliset missä tuon kennon huuhtomisen voisi tehdä lappeenrannassa?
                                              Itsellä ei ole oikein mahdollisuutta tehdä sitä kylmällä parkkipaikalla... Tai sitten kenno on jäässä juhannukseen asti..

                                              Comment


                                                Ilmastointikaan ei anna mitään vikakoodia, jos nyt oikein tein tuon kyselyn nappuloista. Menee vaan valikkoon 1c. Eikös sen pitäisi alkaa vilkuttamaan vikakoodia, jos sellaisia on ilmennyt?
                                                Kun 1c näkyy taululla niin sen jälkeen pitää vielä sisätilan kierto nappulalla kuitata se kanava jonka jälkeen pitäisi vikakoodin tulla näkyviin.

                                                Comment


                                                • Kun 1c näkyy taululla niin sen jälkeen pitää vielä sisätilan kierto nappulalla kuitata se kanava jonka jälkeen pitäisi vikakoodin tulla näkyviin.
                                                  Minkä kanavan alta vikakoodien pitäisi näkyä?
                                                  1c:n kohdalla kun painaa sisäkiertoa tulee näyttöön vaan .o

                                                  Comment


                                                    Jep, ykkös kanava antaa koko systeemin vikakoodit. Jos kennon meno ja paluu on molemmat kuumat niin sitten kennossa pitäis vedet kyllä kiertää. En tunne nelkkuja sen lähemmin että osaisin enemmän auttaa.

                                                    Comment


                                                    • Täällä kanssa jakopää/vesipumppu/termostaatti remontin jälkeen tuli tuo ihana lämmityslaitteen oikkku eli vain kierroksilla lämmintä hyttiin ja jos sammuttaa lämmityslaitteen niin lämmöt alkaa kiipeämään liian korkealle (varoitusvalokin jo kerran syttyi). Onneks on tuttu autokorjaaja ja hommilla takuut niin huomenna täytyy mennä uudestaan paikalle ja koitetaan saada järjestelmä kunnolla ilmattua. On se vaan pirullinen suunnitteluvirhe muuten niin passelissa autossa. :(

                                                      Comment


                                                      • Itsellä oli myös lämpiämisongelma tuossa coupessa (ABY), vuotoja tuli etsittyä urakalla mutta aina vaan ilmaa kertyi lämppärin kennolle. Lämppärin kennon vaihdon jälkeen ei ongelmia, ei kerry ilmaa järjestelmään ja lämmintä tulee kunnolla, myös tyhjäkäynnillä! Edellinen kenno ei ollut tukossa, eikä sieltä myöskään tullu p*skaa huuhdottaessa. Ja nimenomaan vain kierroksilla tuli aikaisemmin "lämmintä" kabiiniin. Että näinkin voi ongelma korjautua. :)

                                                        Comment


                                                        • Minun quattrostani tulee vieläkin lämpöä sisätiloihin kuten pitääkin, oli kierroksia paljon tai vähän. Nyttemmin on ongelmia kolisevan katin kanssa (audi pitää mielen virkeänä).

                                                          En ole vieläkään suorittanut sitä oikeaoppista ilmausta, vaan lisäilin ennen vuodenvaihdetta jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön. Tämän vuoden ajan nesteen pinta pysynyt oikealla tasolla, enkä ole tehnyt sen jälkeen yhtikäs mitään. Ilma on aikaa myöten kulkeutunut pois järjestelmästä (kuten autoissa yleensä tekeekin).

                                                          Kun neste ei kiertänyt kunnolla lämppärissä, niin huomasin seuraavaa:
                                                          Niissä lämmityslaitteelle menevissä letkuissa huomasi lämpöeron hetken ajan ,kun auton laittoi käyntiin. Auton ollessa pitempään käynnissä lämpöeroa ei enää huomaa, vaikka
                                                          neste ei kiertäisikään lämppärissä.

                                                          Ilmauksia suorittelin useita kertoa auton ollessa tasaisella ja milloin mäessä. Noilla tempuilla sain lämpöä ohjaamoon, mutta se hiipui taas melko pian. Mielestäni siitä ilmauksesta ei pidä tehdä liian suurta taidetta, koska se ei yksistään poista ongelmaa.

                                                          Itselläni ainoa vika oli lämppärin kennossa: se oli yksinkertaisesti liian likainen.
                                                          Senkin huuhtelin jo aiemmin ja lopetin huuhtelun, kun vesi tuli puhtaana lävitse.
                                                          Mutta se ei tullut ensimmäisellä, eikä kolmella seuraavallakaan kerralla riittävän puhtaaksi.

                                                          Joskus saattaa se kenno olla niin likainen/vanha, että ainoa keino saada lämpöä kunnolla
                                                          on vaihtaa kenno uuteen. Mielestäni on täysin ymmärrettävää, jos autoon joutuu 10-15 vuoden välein vaihtamaan lämppärin kennon. (Muissa korkean elintason maissa ei monenkaan tarvitse ajella näillä yli kymmenen vuotta vanhoilla autonromuilla).

                                                          Comment


                                                          • Löytyi tuohon huuhteluun ohjeet lontooksikin.

                                                            http://forums.audiworld.com/a4/msgs/2631958.phtml

                                                            Huuhdoin juuri tuosta omastanikin kennon ja lämmintä alkoi tulemaan.

                                                            Ei siellä kauhean pahaa tukosta tarvitse olla kun ei enää nesteet kulje.
                                                            Huuhdoin aluksi oikeaan suuntaan, sitten "väärään" ja sitten taas oikeaan.
                                                            Likaa tuli hiukan aluksi, mutta sitten vesi oli aivan kirkasta. Painettakaan ei ollut paljon mitään huuhtoessa.


                                                            Nyt ne pakkaset sitten saa tulla :)
                                                            Viimeksi muokannut porkkis; 27.1.2008, 17:34. Perustelu: yhdistetty

                                                            Comment


                                                              Huuhtelin ässästä kennon, ensin oli puhdistusaineet sisällä. Mitään ihmeempää ei tullut kennosta pihalle.

                                                              Sitten löytyi nähtävästi viimeinen vuotopaikka eli kannen vesiharavalta ahtimelle menevä letku.

                                                              Tänä aamuna neste kierti niinkuin pitääkin ja lämmintä tuli kokoajan, oli ihan WTF fiilis että lämmintä liikennevaloissa.

                                                              Eli kyllä ABY työntää lämmintä tyhjäkäynnillä jos kaikki on kunnossa, en olisi aikaisemmin uskonut kun tänään oli eka kerta reiluun kahteen vuoteen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X