Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ryypyn lämpötila-anturista ja tulppien kastelemisesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ryypyn lämpötila-anturista ja tulppien kastelemisesta

    Voisiko joku perhegallerian omaava ystävällisesti sanoa mikä on alkuperäisvaranumero audi coupe GT JS koneen (1994cc,K-jet) vm.85 ryypyn lämpöaika-anturille ? Anturin löysin kannen päästä ja pitäisi päästä varmuuteen onko se juurikin ryypylle tarkoitettu.

    Itse ongelmahan liittyy kylmäkäynnistykseen, jolloin koneen lämpötilan ollessa ~ -5 - +10C kylmäkäynnistyssuutin tunkee niin rajusti bentseenirengasmolekyylejä imusarjaan että tulpat kastuvat. Kaara lähtee tosin ryypyn johtojen irti nyppäämisen jälkeen ihan hyvin käyntiin oli lämpötila mikä tahansa. Pelottaa vain nuo tulevan talven temmellykset, kun pakkasta on jonkin verran enemmän ja kylmäkäynnistyssuutinta tarvitaan..

    Itse en ole ongelmaan keksinyt kuin automaattiryypyn lämpötila-anturin rikkoutumista, jolloin antaa moottorinohjausyksikölle (?) väärää vastuslukua tietyissä lämpötiloissa ja täten aiheuttaa käyttäjälleen harmaita hiuksia.

    Jos jollakin lukijalla sattuu olemaan hyllyssä tälläistä ylimääräistä anturia, niin allekirjoittanut ottaa sen mielellään toimivana vastaan.

    #2
    Minulla oli syncron 2.0 JS koneen kanssa ihan sama ongelma, jos ryyppy oli kytkettynä, roiski bensaa pitkin seiniä ja milloin sattuu. Bensankarkailu asettui kuriin kytkemällä anturi irti. Eipä tullut pohdittua sitä kuitenkaan enempia, paitsi että anturi on semmoinen melko suurikokoinen messinkinen (?) motikka jossa on pitkä tuntosarvi sylinterikannen sisällä ja muistaakseni mustalla muovikuorella (väri voi vaihdella anturin mukaan) suojattu liitin ... kaksi-napainen sellainen.

    Edelleen naputtelen ulkomuistista, eli anturissa käsittääkseni on 8 vai oliko 20s viive ja sähköllä lämpiävä bi-metallilärppä sisällä. Toimii niin että koneen ollessa kuuma lärppä kytkee anturin pois päältä ja jos kone on kylmä, niin anturin läpi kulkeva sähkövirta lämmittää lärpän 8-20 s (ajasta en ole varma) jonka jälkeen kylmäkäynnistyssuuttimen solenoidi ei saa enää virtaa eikä bensiiniä pitäisi ruiskuta.

    Mitään moottorinohjausta en kyllä JS:stä löytänyt, eli kylmäkäynnistyssuutinta voisi ohjata vaikka vaihdekepin "nitronapilla". :-)

    Comment


    • #3
      Eli siis tämä tulppien kastuminen on koneen ominaisuus eikä vika ?) Täytyy siis myöskin jatkaa anturi poiskytkettynä. Minkälaisilla pakkasilla kannattaa ruveta jo harkitsemaan anturin takaisinliitäntää ? Tuskin tuosta nyt koneelle mitään haittaa on vaikkei ryyppyä käytäkkään, pääasia että lähtee vaan käyntiin.

      Vai onko Ramilla ollut anturi poiskytkettynä pakkaset ja helteet ?

      Comment


      • #4
        Tarjotaan tälläistä numeroa kuin : 043 906 163A

        Comment


          #5
          Pakkasella tulee melko varmasti käynnistysongelmia, jos kylmäkäynnistyssuutin on kokonaan kytketty pois päältä.

          Ongelman välttämiseksi laittelin edellisessä autossa suuttimelle (=solenoidiventtiili) manuaalisen ohjauksen kabiinin puolelle. Sen kytkentä on tosi helppo: Ensin otetaan suuttimen urkkisohjaus pois päältä irroittamalla se tökkeli suuttimen perästä. Sitten pistetään kabiiniin kytkin katkomaan plusjohtoa, eli vaikka akun plussasta tmv. potentiaalista piuha kabiinissa olevalle kytkimelle ja kytkimeltä lähtevä piuha suuttimelle. Suuttimen toinen napa kytketään miinuspotentiaaliin eli vaikka akun miinukseen tai auton koriin. Nyt kun kytkimestä painaa, niin suutin avautuu ja bensaa ruiskahtaa imusarjaan ja startatessa vitonen pärähtää iloisesti käyntiin. Tällä kytkennällä kone käynnistyi tosi hienosti kelillä kuin kelillä, kunhan vaan oppi oikean ryypytyksen määrän suhteessa ulkolämpötilaan.

          Kone oli kylläkin KP, mutta epäilen vahvasti K-jetin kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksen olevan niissä samanlaiset.

          Jos k-jetikone kärsii käynnistysongelmista, suosittelen lämpimästi moisen maanuaaliryypyn rakentamista.

          Comment


            #6
            Mun RT:ssä on vastaava ryyppynappi sisällä. Toimii ja käynnistyy _heti_ turhia kierrättämättä.

            Comment


            • #7
              Eli kyllä se anturi tuolla kannen päässä varaosanumeron perusteella majailee.. kiitos Mikolle !

              Ei uskoisi että Audilla tälläistä ongelmaa olisi, että ryyppy kastelee tulpat, tuntuu vielä olevan aika monella muullakin. Hyvä etten mennyt ostamaan tuota anturia;ei olisi ollut mitään hyötyä ja pankkitililtä olisi lähtenyt 110e ylimääräistä.

              Täytyy siis vain keplotella, laittaa välillä anturi kiinni kun pakkaset alkaa jylläämään. Sisätilaan olen manuaalista ryypyn katkaisinta ajatellut, mutta jotenkin yritän viimeiseen asti että auto lähtisi hinnalla millä hyvänsä vain starttia vääntämällä käyntiin :).

              Kiitos vastannaille, toivottavasti keskustelu vielä jatkuisi ko. aiheesta.

              Comment


                #8
                Vai onko Ramilla ollut anturi poiskytkettynä pakkaset ja helteet ?
                Ei se ole ollut minulla koskaan kiinni. Kainuun ukko jolta auton ostin, sanoi että se vikaantui joskus 90-luvun alussa eikä sitä koskaan ruvettu korjaamaan. Toisaalta en itse koskaan ajanut autolla kovilla pakkasilla, vaan se oli kevään ja kesän ajossa, sitten nostin pukille ja rupesin viiltelemään autoa.

                Auto on edelleen pukilla.

                Varmaan maaliskuussa alkaa taas polttelemaan.

                Comment


                  #9
                  Joku taisi kertoa jossain threadissa tällä foorumilla näppärästä ryyppymekanismista. Otetaan startin solenoidilta ohjausvirta ryyppysuuttimelle -> ryypyttää, kun starttimoottori pyörii ja ei tarvitse painella ylimääräisiä nappuloita autoa startatessa.

                  Comment


                    #10
                    Palataan vanhaan asiaan.

                    Eilen illalla kävin tampereella ja auto toimi normaalisti. Tänaan meinasin päivällä lähteä asioille niin konehuoneesta kuuluu iso Naks ja mitään ei tapahdu! Voisiko tämän topikin ongelma olla sama tuossa RT-koneessa? Tuolla koneen perässä, pitkittäin, on semmoinen ruskealla "mutterin" näköisellä liittimellä, johon menee kaks piuhaa, varustettu anturi(?) Onko se tuo kyseinen kylmäkäynnistys homma? Lähteekö se nyppäämällä vai pitääkö se ruuvata? Nyt on vähä yli -10 astetta et vois sopia ongelmaan.

                    En tiedä liittyykö tähän, mutta kun tulin tampereelta niin koko auto oli lämmin, mutta konepelti oli ihan jäässä. Siis päältä. Ei hukkalämpö? Olisko joku huohotin tulossa?

                    Hatuttaa kun pitäis vielä töihinkin päästä...

                    Comment


                      #11
                      Kokeilin nypätä ko. liitimen irti, mutta ei ollu vaikutusta.

                      Lisää ideoita?

                      Comment


                        #12
                        Siis naks eikä kone pyöri edes? Virta loppu tai starttia ahistaa.

                        Comment


                          #13
                          ei pitäis akku olla tyhjä, kerta ajovalot syttyy normaalisti. Kone ei tee YHTÄÄN mitään. Ei pyöri, ei lupaa.
                          Mitenkäs kuuluuko tos vanhemmas selvästi, kun bensan syöttö aukee? Siis, surrr sieltä pumpulta?

                          Comment


                            #14
                            No kyllä sen nyt sitä starttia pitäis pyöritellä kuitenkin eli jos virtaa on niin sitten starttivika. Vai virtalukonpohja?

                            Comment


                              #15
                              Ihme parantuminen. Tänään koitin piruuttani uudestaan ja lötkö pärähti käyntiin! tosin se ei ollut johdossa niin ei oikeen jaksanu käydä, mutta täytyy panna johtoon ja koittaa uudestaan...
                              Ideoita otetaan vastaan jos vaikka toistuu...

                              Comment


                                #16
                                Startin solenoidia ahistaa, veikkaan ma. Koita seuraavalla kerralla "remputtaa" avainta eestaas että solenoidi hakkaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Audi A4 -96 1.6 Sedan (tuontiauto) kylmäkäynnistys ongelmat

                                  Onkohan minunkin autossa mahdollisesti vika jossain ryyppyyn yhteydessä olevassa anturissa?

                                  Kyseisessä autossa on ilmennyt kumma vika kun pakkaset alkoivat. Auto tavallaan käynnistyy hyvin, mutta sammuu saman tiän. Lohkolämmityksen päällä tai poissaololla ei ole ollut mitää vaikutusta vikaan. Vika ilmenee -2...-25.. eli siis aina pakkasella.

                                  Kokeilin viimeistä oljenkortta ja pistin sisälle kuumailmapuhaltimen ~ 15 minuutiksi ja tämän jälkeen auto lähtee käyntiin hyvin ilman moitteita...

                                  Missä voi olla vika? Onko Audissa joku ihme lämpösensori ohjaamossa vai mistä on kyse? Todella ärsyttävä vika on kyllä kyseessä koska kukaan ei autohuolloissakaan osaa vastata tähän kysymykseen.

                                  Kiitoksia jo etukäteen vastauksista!

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo kuumailmapuhaltimen vaikutus tuntuis tuurilta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Sillä sisätilan lämmittämisellä ei voi olla asiaan mitään oikeaa vaikutusta. Syötää käynnistyksessä pienen sykäyksen virtaa suoraan akulta kylmäkaynnistyssuuttimelle ja katsoo mitä tapahtuu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä tuo lämmityslaite on joka kerta vaikuttanut ihme kyllä. Kymmenie kertoja koitettu käynnistää ja sen jälkeen lämmitin vähäksi aikaa ja sitten käynnistyy heti ensimmäisellä. Että pakko sillä jokin vaikutus on olla johonkin.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X