Terve! Minulta meni tuo vaihteiston vasemman puolen poskilaakeri väljäksi ja alkoi ääntää. Keskiviikkona saan uudet osat, mutta mielenkiinnosta kysyn, onko kukaan tällä foorumilla sitä vaihtanut itse? Eli kyseessä a4 b8 3.0tdi avant manuaalina. Helpottas hommaa jos joku aikaisemmin vaihtanut tämän itse ja viittis vähän kertoa? Kattelin hommaa tuossa nosturilla ja näyttäs vähän siltä että voi vaihteisto paikallaan vaihtaa laakerin. Kiitoksia vastauksista näin etukäteen, toivottavasti tullaan keskiviikkona viisaammaksi tässä, kun saan sen vaihdettua :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B8 3.0 TDIq manuaali, poskilaakerin vaihtoon apuja?
Collapse
X
-
Ei tuossa luulisi olevan sen kummempaa, kuin että vasen vetonivel kokonaisuudessaan irti. Vetolaipan kiinnitysruuvit auki ja vetämällä akseli pois (poskilaakeri tulee akselin mukana) (jos tiukassa, niin vaikka iskuvasaralla yms.) Prässiä tarvitaan laakerin vaihtoon. Varovaisesti akseli sitten takaisin, ettet riko stefaa.
Mutta mielenkiinnosta miten totesit, että poskilaakeri väljä ja ääntää? Pyöränlaakereita on B8-korisista mennyt läjäpäin.
Joihinkin A4 B8 ja Q5 moottori/vaihteistoyhdistelmiin on tehdaskampanja olemassa, missä uusitaan vasen poskilaakeri ja asennetaan shimmilevyt, koska laakeri pääsee pyörimään pesässä tyhjää. Mutta 3.0TDI manuaaliin ei ole moista kamppanjaa. Ainakaan vielä.Viimeksi muokannut Niconce; 10.2.2014, 19:42.
-
joo siis kuskin puolella ihan on ja aukastavan kannen takana on :) seku vain kyselin että onko niitä vaiheltu täällä paljonkin... pörhölle ku soitin ja tilasin osat niin eivät ollu kuulemma ikinä vaihtaneet... joo itekki luulin että pyöränlaakerihan siellä tietenkin ääntää, no kävin hakemassa tarviputkasta molemmat etulaakerit ja siinä samalla ku vaihoin niin levitin sen laakerin mielenkiinnosta pöydälle ko välystä eikä mitään tuntunut, eikä siellä sisällä ollut mitään merkkejä laakeri viasta, joten aloin tutkimaan muuta ja otin vetarin irti että kuuluisiko siitä, siinä sitten satuin laipasta ottamaan kiinni niin huomasin että tämähän on melekosen väljä, eli äänen alkuperä selvis :)
Comment
-
Noita B8:n pyöränlaakereita vaihtaneena hyvin harvassa on tunnettavissa oleva välys. Helpoin tapa todeta laakerivika näissä on pyörittää rengasta ilmassa ja ottaa jousesta kiinni. Jos tuntuu värinää vähänkin, niin laakeri on valmis.
Mutta tässä tapauksessa hyvinkin todennäköistä, että tuo poskilaakeri on vaurioitunut jos kerta selkeä välys tuntuu. Kun saat laakerin vaihdettua, niin infoile miten kävi.
Comment
-
Joo, tilasin marmori tiskiltä laakerin, ja samalla aattelin uuet öljyt laatikkoon laittaa.
Juu, tiiän että nuo B8:n laakerit ovat semmoisia, mutta tietenkin ne vaihdoin kun olin jo uudet ostanut. ei mitään vaikutusta ollut asiaan, ja todella selkeä välys tuntuu poskilaakerissa.
No keskiviikkonapa ollaan taas vähän visaampia, ja autolla en tosiaan oo sen jälkeen ajellu, ettei sorvaa laakeri pesää väljäksi, vaan jätin työpaikalla nosturille auton :)
Comment
-
tosiaan nättihän tuo olis ollu vaihtaa..
Ensin laskin tietenkin vaihteistosta öljyt alas, etteivät mene kytkinkoppaan kun irroitan akselin. Nohnoh, tässä vaiheessa tuli jo melkonen isku naamalle, nimittäin öljyt aaivan täynnä metalli hilettä, eli oli metallihile öljy jankkia... no, siinä sitten v*tutus käyrä pomppasi tappiin.
Sitten aattelin että kyllähän kuitenkin laakerin vaihdan, että voin ajella siihen asti että saan uuden vaihteiston hommattua...
Löysäsin sen laipan siitä laakerin edestä, akselista kiinni, no tulihan se sieltä... Tässä vaiheessa se totuus sitten iski, joku h*lvetin n*tipää oli kerran aikaisemmin vaihtanut sen laakerin ja kasannut liimalla. Laakeri pesä oli sorvautunut yli millin isommaksi ja laakerin ulkokooli pyörinyt pesässä.
Ei tästä taida enään vaikuttaa vaihteistoa tehdä, kun kertä öljytilakin täynnä metallihilettä, eli joku on sieltäkin pettänyt...
Alkaa jo tuntumaan tämän 3vko aikana jonku olen ko. auton omistanut, että tällä ei ole muuta kuin vikkaa... Toisen imusarjan vaihtanut,toisen korjannut, kaasuläppä, niveliä yms...
Tämmöstäkö tämä B8:n omistaminen on? :D alkaa jo tuntumaan että kävelen liikkeeseen viemää auton takaisin ja otan vanhan uskollisen e39 bmw:n takas...
Comment
-
-
Jos on 3vkoa. sitten ostettu liikkeestä niin ehdottomasti kannattaa ottaa asia puheeksi liikkeen kanssa. Vaihteistovian luulisi menevät tuotevirhevastuun piikkiin.
Comment
-
Kyllä, olen ollut liikkeeseen yhteydessä.. Imusarja meni liikkeen piikkiin, paitsi tietenkin vaihto itselle, liikkeen omistaja kun tietää missä työskentelen, ja on meillä paljon huollattanut autoja niin itsehän nuo joutuu vaihtamaan... Mutta mutta, autosta selvinnyt pikkuhiljaa muutakin, toinen liike tuonut maahan asiakkaalle, asiakas ajanut yhden kk autolla, vienyt takasin liikkeeseen, ja tämä liike vaihtanut auton toiseen liikkeeseen mistä minä auton ostin. Eli jotain hämärää tässä on joka on varsin hyvin myyjällä tiedossa.
Ja kun autosta puuttuu vielä varusteita mitä piti olla (mm. vakkari ja tutkat)
Ja nyt kun paremmin tutkii hallivalossa niin auto maalattu keulasta jossain nyrkkipajalla, kolaroitu?
pikkuhiljaa alkaa elämäni ensimmäisen audin kanssa elämä tuntuun kyllästyttävältä kun ei viikkoa kerrallaan pelaa ilman ongelmia :/
Comment
-
Kyllähän tuo aika huonolta yksilöltä sitten vaikuttaa, oli merkki sitten mikä tahansa. Noilla kilmetreillä ei vaihteistovika ole mitenkään yleinen. Kytkinvika olisi vielä ymmärrettävä.
Comment
-
Joo, itsellä on sama mielessä. Tuntuu, että ei kai 200tkm ajettu 5v vanha auto voi olla näin pommi, aikaisemmat itsellä olleet on ollu 300tkm-900tkm ajettuja yksilöitä, ja tekniikaltaa tuntuneet pelaavan paljon paremmin.
Tässä autossa vielä plussana että myyjä myönsi oman 6kk osto-turvan autoon.
Muuten olen kyllä ensimmäisestä audistani tykännyt, Ennen niin henkeen ja vereen MB kuljettaja, että seuraava voisi olla samanlainen A4 avant samalla tekniikalla. Josko sen kanssa olisi sitten parempaa onnea? Noh sen näkee tulevaisuudessa :)
Comment
-
-
Kuskin penkistä melkein näkee, onko 200 tkm totta vai ei. Kankaiset alkaa puhkeemaan siinä 200:n tienoilla järjestään.
Vaihteistosta löytyneet hileet on kyllä selvä merkki siitä, että kaupan purku ja seuraavan ehjän samanlaisen etsintä voisi olla viisas valinta.
Pelkkä laatikko käytettynäkin tuohon maksaa vielä 1-3 tonnia.
Comment
-
Ehjä penkki ja ratti kyllä autossa on. Ja polkimet ku uudet eli vaihdettu... Ja kuka tietää mistä kuskinpenkki ja ratti on lähtösin, kun saksan tuonti? Kyllä tässä alkaa olemaan kaupanpurku itellä ainaki ensimmäisenä mielessä, olo on melko kusetuteksu tullut... Ennenkin samasta liikkeestä ostanut autoja, noh tämä tais olla siitä liikkeestä viimeinen! Saapii ilmotella jos jollain on tarjota järkevän kuntoista/toimivaa ja muutenkin viksuilla varusteilla olevaa mielellään alle 30000e :)
Comment
-
Mulla kans vaihettu B8 3.0tdi:stä kuskin puolen poskilaakeri. Ei pitänyt mitään ääntä, mutta huomattiin huollossa pörhöllä. Vetoakseli heilui aikapaljon käsin koettamalla. Vika huomatessa kilometrejä oli 148 tuhatta, nyt 170 tuhatta. Moottori CAPA, vaihteisto KMU.
Vaihtaessa sitten paljastui, että laakeri ei ollut väljä vaan pesä oli kulunut n.1-2 milliä väljäksi, koska laakerin ulkokehä oli pyörinyt pesässään. Itekki säikähin, että pitää vaihtaa vaihteiston etummainen kuoriosa, tai purkaa vaihteisto ja koneistaa kuoreen uusi pesä. No sitten paljastui, että tehdas ei myy kuin kokonaisia vaihteistoja ja mielestäni toimivaa vaihteistoa ei kannata purkaa tuon laakerin takia. Pesä kun on jo pilalla.
Huoltomies sai ohuilla alumiinilevyillä uuden laakerin tiiviiksi pesään ja lisäksihän se vielä simmilevyillä puristetaan laakeripesän pohjaan. Olen aika ajoin kokeillut välystä vetoakselista, viimeksi tänään ja se heilui aavistuksen, mutta luultavasti vetarin nivelet aiheuttavat tuon liikkeen. Vaihteisto- ja peräöljyt vaihettiin tänään ja mulla onneksi tuli ulos puhtaan näköiset öljyt ja enpä erottanut rautaa öljyn seassa.
Pörhöltä kun kysyin, että mitä tekevät kun pesä väljä, niin ei kuulemma tiivistetä mitenkään. Simmilevyillä vain puristetaan laakeri pesän pohjaan niin lujaan että ei ulkokehä lähde pyörimään.
Mielestäni laakeri on liian pieni tuossa paikassa. Laakerin ulkokehän pitäisi olla paljon suurempi, jotta se tarttuisi kunnolla pesään kiinni. Toinen vaihto ehto olisi, että laakeri saataisiin lukittua jollakin menetelmällä pesään, kuten jjollen autossa joku oli yrittänyt liimata.
Ja sekin oli mielenkiintoista, että vänkärin puolen vetari heilui myös, mutta se ei kuulemma haittaa mitään. Rakenne erillainen silläpuolen. Mulla ei ole laakerin tai pesän kestäminen huolettanut. Laakerin välystä pitää vain aika ajoin tarkistaa. Mulle sano huoltomies, että jos laakeripesä kuluu todella väljäksi ja laippa+simmilevyt eivät saa laakeria pidettyä aloillaa, voi laakeripesä haljeta, mutta tuota ennen varmaan kuuluu semmonen meteli, että kerkeää jotakin asialle tehä.
Joko jjollen auton tilanne selvinny?
Comment
-
Voisiko omassani olla poskilaakeri kyseessä, kun auto viheltää kimeästi moottoritievauhdeista ylöspäin vauhdin mukaan? Nurkissa olin kuulevinani aamusta jonkinlaista rohinaa, mutta vaikea erottaa oliko joku jarrulevyn ääni vai mikä, koska hävisi ensimmäisen 50m matkalla, enkä päässyt kiinni sijainnista.
Auto siis -08 3.0tdi B8 manuaali, jolla ajettu 127tkm.
Tuo vihellysmäinen ääni ei vaihtele mutkitellessa mitenkään. Veto/moottorijarrutus tuntuu myös säilyttävän turbomaisen vihellyksen. Jarrutus tai kytkin pohjassa tyhjäkäynnillä rullatessa (120km/h mittarissa) ei muuta ääntä (paitsi tietysti vauhdin hiipuessa).
Suihkumoottorimainen korkea ääni kasvaa siis kuitenkin loogisesti vauhdin suhteessa.
Huomenna ajattelin alkaa tarkastelemaan välyksiä öljynvaihtopukilla. Tuo ääni on saattanut kuulua vaimeampana jo aiemmin kiihdytyksissä satkusta ylöspäin, mutta luulin sitä ahtimen vihellykseksi.
Tänään kokeilin vasemmasta vetarista heilutella ja aavistus siellä on klappia. Vaikea sanoa tuleeko sisemmästä nivelestä vai laakerista vai molemmista yhteensä. Pitäisikö tuon olla täysin liikkumaton vai tuollainen pienehkö elo? Auto oli kylmä tuolloin.
Pitänee vähemmillä kilsoilla olevasta vaimon autosta verrata viikonloppuna. Oikean puoleisesta en löytänyt mitään välystä käsivoimin heiluttaen.
Uskaltauduin noin pienen klapin takia vielä koeajolle ja uudella asvaltilla yritin hakea äänen alkuperää ja käyttäytymistä. Ääni alkaa aikaisintaan vasta 10km ajon jälkeen.
Nyt se sitten tuntui hiukan vasemalle kaartaessa lisäävän vihellystä. Samoin jarrun polkaisu poisti äänen. Kova kiihdytys synnyttää vihellyksen uudelleen ja sen jälkeen se säilyy rullatessa (alle 80kmh ei oikein erota mitään).
Tällä kertaa se ei ollut niin voimakas, kuin 40km työmatkalla, jossa sen ensimmäisen kerran havaitsin.
Mistään renkaasta en tuntenut laakerivikaa käsituntumalla pyörittämällä, mutta vielä salaa toivon vian olevan silti mieluummin pyöränlaakeri..
Minkähintainen tuo poskilaakeri muuten on?
Yksinpuhelu jatkuu..
Poskilaakerin hinta reilu 50e, mutta merkkari meinasi että työohje osoittaa vaihdelaatikon irrottamisen autosta, joten töineen/simmauksineen luokkaa 1150-1200e..
Onkohan tuo nyt kuitenkaan kolmilitrasen manuaali-dieselin kohdalla noin?
Nyt näköjään puhuttiinkin kahdesta aivan eri asiasta. Toinen merkkiliike tiesi enemmän.
Poskilaakeri, joka on siellä perän kyljessä, on kokonaan toinen juttu. Tämä joissakin yksilöissä rikkoutuva (tehtaan kampanja) vasemman vetoakselin jonkinlainen tukilaakeri heti sisemmän vetonivelen jälkeen (kannen alla) on se mitä itse tarkoitin.
Siinä saa pieni välys ollakin. Sen rikkoutuessa selkein ulkoinen merkki on metallisilppu, jota tunkee akselin juuresta ulos (itselläni ei ollut mitään). Tuollahan ei vielä ole öljyä, vaan vetoakseli jatkaa melkein puoli metriä kytkimen ohi sinne toiselle puolelle vaihteiston perään asti.
Pyörän laakerit siis tällä hetkellä eniten epäilty äänen aiheuttaja omaani.
Poskilaakeria en mielestäni pääse tarkastelemaan mitenkään purkamatta laatikkoa auki.
Comment
-
Sousittelen kyllä tälläisten laitteiden omistajia tarkistamaan kyseisen tukilaakerin välyksen jos ei ole tehty. Omasta kokeilin välyksen kun vaihdoin talvipyörät ja sitähän oli ihan reilusti. Nyt viikonloppuna otin työn alle ja laakeri oli ihan ehjä, mutta pyörinyt tässäkin vaan pesässä ja hieman liikkunut akselin suuntaisestikin.
Eli laakeri on mielestäni kyllä uutena jo liian väljä pesäänsä, eikä puristu laipan avulla pesän pohjalle tiukasti. Nyt laakerin ulkokehällä/pesässä on 0,5mm tiivistys ympäriinsä lukitteineen ja laakeri puristettu tiukasti pesän pohjalle. Uskoisin että on nyt tiukempi pesässään kuin uutena.
Comment
-
Taitaa olla mullakin tätä jumppaa tiedossa. Videolta kuule selvästi kolinan ja näkee huomattavan välyksen ihan silmälläkin:
https://www.dropbox.com/s/2oc1a7krki...08.52.mov?dl=0
Todennäköisesti laakeripesä tässäkin väljä, koska saattanut pyöriä tämmöisenä ties kuinka pitkään. Mitään ylimääräisiä ääniä tai muitakaan merkkejä en ole ajossa huomannut, ihme kyllä. Millaisia oireita väljähtynyt laakeripesä yleensä antaa? Tämä on siis kuskin puolelta, oikealla ei ollut havaittavissa juurikaan mitään ylimääräistä välystä.
Täytynee ottaa vetari nivelineen irti ja ihmetellä asiaa tarkemmin kun taas pääsee auton kanssa talliin. Jos sitä vaihtaisi vaihteistoöljyt samalla, niin tuli mieleeni, että tarvitseeko siinä hommassa johtain erikoisempaa työkalua tms?
Comment
-
Nyt voisi löytyä aikaa paneutua tähänkin hommaan.
Kaipaisin hieman tarkennusta, että mikä osa tässä on kyseessä? Alla olevassa kuvassa omasta mielestäni potentiaalisia vaihtoehtoja on kaksi: 11 ja 20.
Kumpaa näistä nyt kannattaisi lähteä vaihtamaan, jotta aikaisemman viestini (#24) videolla näkyvään ongelmaan saisi helpotusta?
Comment
-
Laitoin kehälle 0,5mm ruostumattomasta pellistä soiron, ja sopivilla prikoilla puristus pesänpohjalle, eli osa nro.3 painaa paketin lopuksi pohjaan. Laakeri pesän hitsaus ja koneistus on sit jo aikamoinen homma, laatikko ensin pois autosta ja ei varmaan ihan simppeli homma tuo koneistus tuohon... Ite nyt reilun vuoden ajellu ton rempan jälkeen eikä löysiä ole tullut.
Comment
Comment