Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B6 käyntihäiriö

    Nyt on tullut itsellekkin aika kysellä viisammilta neuvoja.

    Onko teillä tietoa mistä voisi johtua, kun vaimoke ajeli autollamme ja yhtäkkiä kierrokset tipahti lähelle nollaa ja sytytti mittaristoon EPC-valon. Tämän jälkeen matka jatkui normaalisti, ajoi noin 200 metriä kotipihaan. Auto sammutettiin ja lähti ihan normaalisti käyntiin.

    Luin vikakoodit ja antoi seuraavaa:

    17887 - Brake boost vacuum system: mechanical failure.

    16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal.

    Nollasin vikakoodit ja ajoin muutaman kilsan lenkin ja uudestaan koodit lukuun, mutta ei antanu mitään.

    Edit: Onko tämä se reikä johon G28 anturi tulee?

    Edit: No löytyi tuo anturi G28, mutta kysymys kuuluu mikä tuohon reikään kuuluu?

    Koneena on 2 litranen ALT
    Viimeksi muokannut Haggis; 9.2.2014, 18:12.

  • #2
    Valistunut arvaukseni on, että reikään ei tässä tapauksessa kuulu muuta, kuin korkeintaan tulppa. Vanhoissa vaagineissa tuon vauhtipyörän kurkistusreijän kautta näkyi myös kampiakselin (YKK) ajoitusmerkki. Merkkihuollossa saattoivat tyrkätä reikään anturin, jolla lueskelivat dataa vauhtipyörältä, kun autoissa itsessään ei vielä ihmeellisiä aivolaatikoita ollut.

    17887 - Brake boost vacuum system: mechanical failure viittaisi mahdollisesti vuotoon jarrutehostimen alipainejärjestelmässä. Jarrutehostimessa on anturi, joka mittaa tehostimen toimintaa ja antaa virheilmoituksen maybe.

    Comment


    • #3
      Auto päätti sitten eileen taas sammuttaa itsensä kesken ajon. Kävin hakemassa BOSCH:n (G28) anturin hintaa tais tulla 69€.

      Vaihtaminenkin onnistui kerrostalon parkkipaikalla ns. yläkautta, vaikka vähän meinas olla ahdasta.

      Nyt sit kahtellaa ilmeneekö vika uudestaan.

      Comment


      • #4
        Selvisikös tämä asia koskaan? Ilmeisesti anturinvaihto auttoi? Oma B6 1.8T on nyt satunnaisesti tehnyt sellaista, että aina ei auto käynnisty ensimmäisellä starttauksella, vaikka starttaisi pidempäänkin, toisinaan sytyttää myös EPC-valon, joka kuittaantuu pois, kun auton käynnistää heti perään uudelleen. Luin äsken vikakoodit ja tällaisen se sieltä työnsi ulos.


        Address 01: Engine Labels: 06B-906-018-AVJ.lbl
        Control Module Part Number: 8E0 909 518 M HW: 8E0 909 018
        Component and/or Version: 1.8L R4/5VT G 0002
        Software Coding: 0011701
        Work Shop Code: WSC 00041 205 08725
        VCID: 3A7BD1D47654DEF1604-5140
        1 Fault Found:

        16706 - Engine Speed Sensor (G28)
        P0322 - 004 - No Signal - Intermittent

        Readiness: 0000 0000

        Auto ei ollut koodinluvun aikana käynnissä. Tosin ei ole ollut ennenkään koodeja luettaessa, eikä tuota samaa ole silloinkaan tullut. Pitääkö tässä nyt sitten laittaa anturi vaihtoon? Jos pitää niin mistä kannattaa kysellä?

        EDIT: Nyt kävi sitten niin, että parempi puolisko soitteli tien päältä, että oli taas EPC valo syttynyt eikä meinannut auto startata. Oli kuitenkin saanut käyntiin ja moottoritiellä oli sitten ohittaessa kaasu lakannut vastaamasta ja oli syttynyt punainen öljyvalo mittaristoon. Oli heti himmannut kaasua ja ajatellut pysäyttää tien reunaan, mutta siinä rullatessa oli öljyn valo hävinnyt ja kaasuun tullut tuntuma takaisin. Annoin sitten luvan jatkaa matkaa, kun ei tuntunut mitään akuuttia jäävän päälle. Sanokaapa nyt viisaammat mitä tuolla voisi vikana olla? Öljysihtikö tukkeutunut vai mitä? Öljymäärä on ainakin tikun puolivälissä, joten ei ole mitenkään erityisen vähissä.
        Viimeksi muokannut Jeppaa; 28.2.2015, 13:51. Perustelu: Lisää ongelmia...

        Comment


        • #5
          Mulla teki auto ('04 B6 1.8T BFB) joulukuussa niin, että sammui kesken ajon ja ei käynnistynyt kunnolla lämpimällä koneella. Oli toi 16076 vikakoodi + pari muuta. G28-anturi vaihdettiin ja ei ole ongelmia ollut sen jälkeen. Uuden anturin koodi 71957147.

          Comment


          • #6
            Ihan hyvä tietää, että sillä lähtee. Oireet on vastaavat itsellä. Tänään, kun rouva tuli takas kotiin, ni luin vikakoodit, tuli tuo sama intermittent, mutta kun kokeilin käynnistää niin ei lähtenyt kuudella yrityksellä ja vika koodi muuttui muotoon: no signal. 10min päästä lähti taas käyntiin normaalisti.

            Tuli tässä kaverin kanssa keskustelun jälkeen sellainen mieleen, että voisiko tuo öljynpainevaloherja liittyä nyt tähän samaan engine speed sensori-vikaan? Jos motarilla ajaessa on hukkunut nopeustieto --> kaasun toiminta poistettu --> tulee öljynpaineherja, koska öljynpaineet ei vastaa käyntinopeutta? Oon ihan paniikissa taas lukenut tuota öljysihtiketjua, mutta eihän se nyt vielä voi tukossa olla, eihän? :D 85tkm ajettu LL ohjelmalla ja seuraavat 100tkm 10-15tkm välein vaihdettu.

            Comment


            • #7
              Mitäpä jos vaan vaihdat sen anturin, ei aiheuta sen kummempaa speksausta :)

              Comment


              • #8
                Juu, toki, vaihtoonhan se on menossa nyt ensitilassa, mutta sitä lähinnä pohdin, että johtuukohan tuo öljynpaineherjakin mahdollisesti siitä vai onko siellä vielä jotain muutakin hämminkiä. Ajattelin jos joku tietäisi onko noilla kahdella asialla yhteyttä tässä tapauksessa.

                EDIT: Anturi vaihdettu reilu viikko sitten ja hienosti ollaan ilman häiriöitä menty siitä eteenpäin. Eli ei ole ollut käynnistysongelmia eikä ole öljynpainevalokaan herjannut enää tuon jälkeen.
                Viimeksi muokannut Jeppaa; 14.3.2015, 11:25. Perustelu: Loppupäätelmät lisätty

                Comment


                  #9
                  voisiko tuo öljynpainevaloherja liittyä nyt tähän samaan engine speed sensori-vikaan? Jos motarilla ajaessa on hukkunut nopeustieto --> kaasun toiminta poistettu --> tulee öljynpaineherja, koska öljynpaineet ei vastaa käyntinopeutta?
                  Kyllä juurikin noin. Öljynpainevaroitus on kierroslukuriippuvainen.

                  Comment


                  • #10
                    A4 B6 ALT nykii ja on tehoton

                    Auto siis A4 -02 B6 2.0l bensa ALT koneella.
                    Ongelmia:
                    - käynnistettäessä kierrokset käy ensin noin 2000 rpm ja sitten palaa takaisin normaaliin alle 1000 rpm (alkoi huohottimen putkien vaihdon jälkeen)
                    - kiihdytettäessä 1- ja 2-vaihteilla nykii ja on melko tehoton, usein isommilla vaihteilla toimii paremmin, mutta nykimistä on esiintynyt myös isommilla vaihteilla, erityisesti jos kierrokset ovat matalalla
                    - mahdollisesti vinkumista kiihdytettäessä (en tiedä onko normaalia vai ei, joku vuotaa edelleen?)
                    - päästöt rajoilla, että menee katsastuksesta läpi

                    Vaihdettua/korjattua:
                    - tulpat
                    - huohottimen putkisarja
                    - ilmanputsari

                    Vikakoodeiksi ainakin aiemmin antanut pitkän aikaa jo P0171 System too lean (bank 1) ja moottorinvikavalo palaa tasaisen jatkuvasti välillä sammuen hetkeksi, yritän saada luettua kaikki koodit autosta tällä viikolla. Oman etsinnän tuloksena ehdotuksia on seuraavaksi tutkia tarkemmin MAFia, sytytyspuolia, PVC vai vielä jokin muu?

                    Comment


                      #11
                      Ilmavuodolta vaikuttaisi. Tarkista kaikki mahdolliset letkut.

                      Comment


                        #12
                        Imusarjan alla, suunnilleen keskellä, oli kyseisessä ALT-koneisessa autossa huohottimen putki öljystä hapertunut puhki...Vikakoodikin muistaakseni sama...

                        Comment


                        • #13
                          Joo ilmavuotoa tässä ollaan epäilty pidemmän aikaa, mutta se että mistä sellaisen voisi löytää onkin hieman hankalampaa. Nyt löytyi pieni osa joka yhdistää ilmanottoputken huohottimen putkiin (pieni haitarimainen muoviosa) joka oli ainakin täysin revennyt kahtia, on tänään korjattavana, että saa nähdä mitä sen jälkeen sanoo, jos hetken ajelee ja sitten tsekkaa koodit.

                          Pidetään mielessä tuo 90q mainitsema kommentti, mutta olisikohan tuo osa mennyt huohottimen putkien uusinnan yhteydessä myös vaihtoon? Vaihdettiin siis jonkinlainen paketti huohottimen putkia, en itse nähnyt mitä kaikkea vaihdettiin, kun korjaamo hoiti asian.

                          Comment


                          • #14
                            A4 B6 2.0 ALT tyhjäkäynti

                            Ongelmana on että kylmänä tyhjäkäynnillä kierrokset pomppii ja auto köhii. Ongelmat alkoivat sen jälkeen kun jouduin irroittamaan imusarjan huohotin letkujen vaihtoa varten. Ei anna vikakoodeja ainakaan normi lukijalla. Kaasuläppä? Lambda?
                            Viimeksi muokannut Kouhia; 8.8.2017, 09:20.

                            Comment


                            • #15
                              A4 kierrokset heittelee

                              A4 2.0FSI ALT B6 -01 kierrokset heittelee kun hetken ajon jälkeen ajaa esim. liikennevaloihin ja lopettaa moottorijarrutuksen. 900-750rpm välillä heiluttelee ja ongelma loppuu hetkeksi jos antaa kaasua. Lämpimänä ei tätä ongelmaa ilmene.
                              Vikakoodeja antaa kahdenlaisia: 16500 ja P0116 jota veikkailin lämpöanturin rikkoutumiseen, mutta en ole asialle kerennyt vielä mitään tekemään. Mittaristossa lämmöt nousee normaalisti 90C ja pysyy sielä.
                              Onko muilla ilmennyt samoja ongelmia ja millä asia on korjaantunut?

                              Comment


                                #16
                                Jep, vaihda lämpöanturi. Mielellään orkkis jos haluat sen toimivan :)

                                Comment


                                • #17
                                  Ehkä tyhmä kysymys, mutta foorumia lueskellessa tulee kahdenlaista anturimallia saman tyylisellä vialla: G62 joka taitaa olla lähempänä oikeaa. Välillä vastaan on tullu G82, mutta onko sellaista edes olemassa? :D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eikös nuo lämpötila anturimallit (esim g62) ole vähän autokohtaisia tai mallikohtaisia. Esim jos menet marmorille ja sanot että tarviis g62 anturin nii se varaosamyyjä saattaa olla aivan kuutamolla... Specifioidulla varaosanumerolla esim etkan kautta otettuna tai rekisterinumeron, parhaiten runkonumeron perusteella yhteistyössä marmorin varaosamyyjän kanssa sattuu todennäköisemmin oikea.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tarvike G62 kesti 1139 päivää ja 66000km. Olisi pitänyt ostaa alkuperäinen mutta menin aikoinaan myyjän halpaan kun kertoi noita itse asentaneensa ja kuulemma helppo hävittää lukitussokka joka tuli tarvikkeessa mukana mutta alkuperäisessä ei.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla sama vika kuin f0x21 :lla ja samanlainen auto, eli pieni haitarimainen muoviosa poikki. Vaihdoitteko osan, Laakkosella osan hinta n. 115€ vai pysyykö liimauksella?

                                        Comment


                                        • #21
                                          A4 2003 2.0ALT ja käyntiongelma

                                          Vanhoja säikeitä luettuani päätin nyt silti tehdä uuden, kun oireet hieman monimutkaisia.


                                          Tarina alkoi kun kävi kunnolla huono tuuri ja vesipumppu leipoi kiinni. Jakohihna poikki ja 12 venaa solmuun. Remontille tuli hintaa 2200 euroa. Oli siis mielestäni siinä ja siinä oliko tuo remppa kannattava. Auto on tosin todella siistissä kunnossa vaikka onkin jo 280t mittarissa.


                                          Rempan jälkeen välillä auto on startannut tosi huonosti ja EPC-valo on jäänyt päälle mutta lähtenyt uusintastartissa pois. Tänään se sitten teki sellaisen tempun, että startatessa EPC:n lisäksi myös moottorielektroniikan keltainen häiriövalo syttyi ja se ei lähtenyt uusintastartilla pois. Löin Kiinalaisen BT-sovittimen OBD-porttiin kiinni ja torque lite antoi koodiksi 0322 joka viitannee nyt jompaankumpaan asennontunnistimeen. Koodin sai kuitattua pois jolloin häiriövalot sammuivat ja mielestäni tyhjäkäyntikin muuttui sivistyneemmäksi.



                                          Eli mitä anturia tässä nyt pitäisi ensimmäisenä alkaa vaihtelemaan ja onko projekti hankala tällaiselle huonommalle tee-se-itse-miehelle. Latureita, tulppia, öljyjä ja suodattimia kun kyllä vaihtelen jokseenkin sujuvasti kuten myös jousia jne.. Vai kannattaako suosiolla viedä oikealle asentajalle tuo vankkuri?


                                          Lisäksi tuo auto on tehnyt jo kahden vuoden ajan sellaista, että luistoneston valo syttyy kesken ajon. Ei kylläkään vaikuta ajoon mitenkään. Mutta tuskin lienee yhteydessä tähän uuteen vikaan?

                                          Comment


                                          • #22
                                            vikakoodien luku jollain muulla kuin kiinan obd palikalla, esim VCDS voisi olla hyvä vaihtoehto.

                                            jako tarkistukseen (siksi koska jos tommosen remontin jälkeen antaa vikakoodeja nokan tai kampuran asentoanturilta)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Muistitikun autossa samoja oireita, kun minullakin oli, kun kampiakselin anturi oli rikki. Sen antamien pulssien perusteella päivitetään mm auton kierroslukumittaria. Anturin testaamiseen riittää auton oma kierroslukumittari. Kun moottoria pyörittää startilla, niin kierroslukumittari näyttää kierrokset, jos anturi on kunnossa, vaikka moottori ei kävisikään. Jos kierroslukumittarin viisari ei liiku lainkaan, niin anturi on rikki. Jos kunnossa, niin neula nousee noin yhden jakovälin mittarilla. Eron huomaa siis aivan selvästi.

                                              ps. Ostin anturin Kiinasta heinäkuussa 2016 ja hyvin on toiminut. Hinta oli 8,80€ rahteineen.
                                              Suomen posti on parantanut toimintaansa. Kolme viimeistä tilausta Kiinasta ovat tulleet perille 2 viikossa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tiistaina piti viedä vankkuri anturin vaihtoon, mutta eihän se ryökäle sinne asti kestänyt vaan eilen jätti käynnistymättä kokonaan. Ehdin sit juuri ja juuri hakemaan Motonetista uuden anturin ja eikun vaihtamaan. Itkupotkuraivari kyllä meinasi tulla kun olosuhteiden pakosta se piti vaihtaa yläkautta. Jäähdytysnestesäiliö lähti pois tieltä vielä ihan iisisti, mutta alempana tiellä olleen tukiraudan irroitus oli kyllä täyttä myrkkyä samoin kuin itse anturin irroitus. Väli on vain niin onnettoman pieni, että vaikka omat käsivarteni ovat kohtuullisen naruluokkaa, niin hermot olivat kohtuullisen kovilla pienessä sievässä tihkusateessa.

                                                Aikaa nyt lopulta ei silti mennyt kuin luokkaa tunti. Taitavampi kaveri vaihtaa tuon varmasti nopeammin. Ja nyt tosiaan auto kukkuu taas ihan nätisti. Vielä kun tuon luistoneston ajossa syttyvän valon saisi pois. Kait siihen voisi ostella nyt ensiksi sen jarruvalokytkimen jos se auttaisi.
                                                Viimeksi muokannut Vaiennut Muistitikku; 23.6.2018, 19:07. Perustelu: typot

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Impulssianturi B6:seen

                                                  Autp sytytti EPC vikavalon, luin koldit ja anto syyksi p0322 speed sensor. Eli ilmeisesti on impulssianturi G28 rikki? Vaihto ei näytä kovin kummoselta mutta mistähän löytäisin juuri oikean anturin ja kuinka voin varmistua että se on juuri oikea?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    On helppoa varmistaa, onko G28 rikki. Pyöritä moottoria startilla. Jos kierroslukumittari pysyy nollassa, anturi on rikki. Jos se on kunnossa, viisari nousee noin yhden asteikon jakovälin.

                                                    Minä olen ajanut kiinalaisella anturilla yli 2 vuotta ja hyvin on toiminut. Täältä niitä löytyy alkaen noin 4€. Viimeaikoina toimitusaika Kiinasta on useimmiten ollut vajaa 2 viikkoa.
                                                    https://www.aliexpress.com/w/wholesa...29&needQuery=n

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo pitääpä kokeilla tota sitten kun EPC taas palaa. Palaa siis aina välillä ja yleensä sammutuksen ja pienen pdottelun jälkeen häviää. Pitäis saada se anturi mahollisimman nopeesti niin tuo 2vk on liian pitkä aika..

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        https://www.fixusnet.fi/fin/impulssi...li-p-690044-0/ https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2...Heratinanturit

                                                        Onkohan nää oikeita antureita?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä siltä näyttää.

                                                          EDIT: Sparetolta saa puoleen hintaan boschilaisen.
                                                          Viimeksi muokannut Killeri; 12.8.2018, 12:53. Perustelu: Linkin lisäys.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            2.0 B6 anto vikakopdin p0133 eli lambda anturi bank 1 sensor 1. Onko kyseinen sensori pakoputkistossa jossain auton alla vai ihan moottoritilassa? Aattelin että jos on helposti saatavilla niin vaihtaisin ite. Onko kukaan vaihtanut kyseistä sensoria, oliko iso homma?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X