Joo eipä sitä konetta tarvii purkaa. Katsoin tuossa Defan ohjeita ja siinä sanotaan että vain tuo ahtoputki pois. No itse olen tehnyt sinne tilaa vähän enemmän niin tulee arpia vähemmän ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Miten nopeasti 2,7 moottorin pitäisi lämmetä?
Collapse
X
-
No niin, termari vaihdettu.
Sama tilanne kuin ensimmäisessä viestissä, paitsi että ulkolämpötila 0 C. Nyt lämpö 90 C jo työmatkan puolessa välissä.
Myös AC puhaltaa "kovemmin" lämmintä, taitaa siinä olla joku juju että aloittaa puhaltamisen kun moottorin lämpö >60 C ja täydellä teholla kun menee >75 C (?). Eli noin tehokkaasti se ei mielestäni puhaltanut ennen ollenkaan.
Vielä kun bensankulutus laskisi niin... :)
Ai niin, kallistahan se elämä on... 300egee LMS:llä. En tosin usko että juuri halvemmallakaan saa, merkkiliikkeestä ei saanut puhelimella ketään kiinni joten niiltä jäi tarjous saamatta.
Comment
-
Mielenkiintoista. Testailin juuri oman biturbon lämpenemistä ja suureksi yllätyksekseni jenkkimallin S:ssä on 90C:n termostaatti. Pakkasta oli -14C ja auto oli roikassa pari tuntia. Kone käyntiin ja lämmöt oli +27C. Reilun viiden minuutin ajon jälkeen ~80kmh lämmöt kipusi tuonne 90C ja kovakaan polkeminen ei nostanut lämpöjä astettakaan yli 90C.
Lämpömittarin toiminnasta on varmasti jo ollutkin täällä puhetta - eli kun koneen lämmöt on ~80C, mittariston lämpömitarin viisari napsahtaa "keskiasentoon" (=90C) ja pysyy siinä vaikka moottorin lämmöt saattavat heitellä 80-95C:n välillä. Aiemmassa Passatissani viisari oli käyntilämpötilassa aina samassa asennossa, mutta Audiin on kai lisätty jotain simuloitua eloa kun viisari seilaa hiljalleen yhden viisarinleveyden molempiin suuntiin ajelun aikana. Onko joku muu havainnut samaa ilmiötä?
Lokilämppärin ja sisäpistokkeen hinnaksi asennettuna tuli vajaat 400 Eur.
Comment
-
Seurasin yks päivä oman auton lämpenemistä ilmastoinnin näytöltä. Ilmeisesti varsinaisessa lämpömittarissa on jonkinlainen hidastus ettei viisari suotta heilahtelisi pikku muutoksista. Mittari siis tuli jonkin verran imastoinnin näyttämää jäljessä. Lopulta molemmat jämähti tukevasti 90 asteen kohdalle. Enemmän ihmetystä aiheutti se, että yli tunnin pakkasessa seisomisen jälkeen ilmastointi näytti edelleen 90 astetta vaikka mittari oli pudonnut 60:n tienoille.
Comment
-
Ilmastointi käyttää monissa malleissa laskennallista nesteen lämpötilaa, ei oikeaa anturilla mitattua. Tästä syystä ilmastointi yleensä näyttää lämpöjä vaikka nesteet ovatkin jäähtyneet. Itse viisari on vakautettu siten että 5...10 asteen poikkeamat nesteessä eivät poikkeuta viisaria.
Comment
-
Onkos tuo ihan normaalia että kun ilmastoinnin näytöllä lämpö näyttää 90 viiden kilometrin ajon jälkeen, niin itse lämpömittarilla näyttäisi vasta n. 55 astetta. Eli lämpömittari tulee tosi paljon perässä tuota ilmastoinnin näyttöä... Saa ajaa tuplamatkan ennenkuin viisari nousee sinne karvan alle 90:een.
Olisiko jotain anturivikaa, vai kuuluuko toimiakin noin?
Comment
-
Termari on kyllä vaihdettu kuukausi sitten varaosatakuuseen. Voisiko siis se lämpömittarin anturi käydä jotenkin "hitaalla"? Lämmöt kuitenkin nousevat sinne 90:een...Eikös se ollut joku multianturi-hässäkkä, joka tuon lämpötilamittauksen suorittaa? Hintakin lienee sen mukainen...?
Comment
Comment