Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Muutaman kympin, olisiko ollut 20?? Sehän ei tunnu missään tuossa "projektissa"...
Tuossa kuvassa se pilkistää tuon lukitusraudan takaa, ohjaustehostimen vasemmalta puolelta. Minäkin voisin noita periaatteessa vaihtaa jos halukkaita on...
Jep, multa loppu ainakin halut vaihtaa se just nyt jostain syystä... Ja Mikkokin on niin kaukana, että sitä varten ei viitsi lähteä. Voi että ottaa nyt päähän kun en vaihdattanu sitä jakohihnan vaihdon yhteydessä!
Työ on lähes sama kuin hammashihnan vaihdossa, eli keula huoltoasentoon (sitä ei siis tarvitse niin paljoa purkaa kuin tuossa Okkimin kuvassa), jakopää auki, vesipumppu irti, termostaatin vaihto ja osat takaisin paikoilleen.
En tiedä, oliko käyttäjävirhe =), mutta ainakaan minä en onnistunut saamaan tuosta omasta -02 A4:n ilmastointilaitteesta mitään koodeja ulos noilla ohjeilla. Eli painamalla sisäilmankiertoa ja nuolta ylös.
juu, ei toi työmäärän ihmettely ollu tarkoitettu kritiikiksi LMS:ää kohtaan.. lähinnä sitä vaan että onpa näppärästi suunniteltu pata. Vielä kuin näyttää siltä että termariongelma ei ole ihan harvinainenkaan.
Melko suolainen tuntitaksa tolla LMS:lla. Jos 350e on termarinvaihto ja hommaan arvioitu menevän 4-5 tuntia. Viiden tunnin mukaankin siitä tulee 70e/tunti.
AD-korjaamolla jakohihnan vaihtotyöstä veloitettiin neljän tunnin taksa, 184e. LMS:lla tuo heidän nettisivujen mukaan mun autoon 650e. Ja sehän ei voi sisältää osia vielä jos he käyttävät alkuperäisosia, kuten sivuillaan kertovat.
Tulipa pieni arviointi/lasku/muisti tms. virhe ylempänä. Oikea hinta termarihommalle oli siis alle 300 euroa. Mulla oli samalla kertaa termarin vaihdon kanssa torven vaihto, mihin meni puoli tuntia ja n. 70 e osat. Jotain meni päässä ristiin.
Tuntihinta on 62 euroa.
Sivuilla ilmoitetut hihnanvaihtohuollot ja muut ovat osineen, ja vajaa vuosi sitten Passatin kanssa tuo sille arvioitu hinta alittui parilla kympillä.
Termarinvaihdossa omassa tapauksessani työtä oli 3,3 tuntia, joka teki 204 euroa.
Osia ja nesteitä oli n. 60 eurolla. Työn kuitenkin sanottiin sujuneen tavallista nopeammin, joten tavallisena päivänä tavallisen tapauksen hinta menee varmaan lähemmäksi 300 euroa.
PS. En muuten ole LMS:n palkkalistoilla, pakko vaan kehua kun kerrankin on löytänyt pajan, joka tekee hyvää työtä sopivilla hinnoilla ja loistavalla palvelulla.
Mulla ihan sama (manuaalivaihteistolla vaan). Ajoa noin 25min, lämpö parhaimmillaan just 80 C päällä. Visko pysähtyy kevyesti käsin moottorin käydessä.
Mielenkiintoista! Onko se nyt kuitenkin niin että "saksa-Audi ei ole tehty pohjoisen pakkasiin"?? :)
Eli että niissä olisi termari joka aukeaa alemmassa lämpötilassa? Vai onko ne kaikki ollu "rikki"?
No onhan melkeen jokaisessa saksastatuodussa pre-facelift s4:ssa pakosarjatkin rikki...tai ne hajoo vasta kun ne tuo suomeen. et enpä ihmettelis vaikka noita termareitakin laukee....itellä oli pakosarjat vaihdettu jo saksassa. Niin ja termarikin toimii. Vakiolämpötila on joku 90 ja se kyl täyttyy aika mukavan nopeesti. Eli auto kyl lämpee nopeesti.
Ehkä joihinkin malleihin on saatavissa erikseen kesä- ja talvitermareita. Mutta ei ainakaan minun autoon, eikä tähän 2.7:aan josta ketju alkoi.
Minunkin auto on tuotu Saksasta ja kyllä siinä lämmöt nousee 90:een...
Tähän samaan voisi muistuttaa, että muistakaa vaihtaa niihin Saksan autoihin jäähdytinnesteet. En taas osaa muista sanoa mutta ainakin C5:een laittavat siellä -25 astetta kestävät nesteet sisälle kun Suomessa laitetaan -35 astetta kestävät. Suomessa saattaa kuitenkin joskus laskea tuo lämpötila jopa etelässäkin alle -25:n, sitten ei varmaan enää naurata jos on nesteet jääny vaihtamatta...
omassa ei mittari nouse kuin kaupungissa tuohon hiukanpäälle 90 asteeseen. MUTTA Vag-com näyttää 10 astetta enemmän ja flekti käynnistyy kun lämpömittari on karvan yli 90 (eikös sen pitäisi olla päälle 100 asteessa?).
Olen päätellyt (pähkäillyt) että ongelma on mittarissa ja Vag-Com näyttäisi oikein....?
Se paikka on kyllä niin ahdas, että ei paljoa naurattaisi sitä sinne asentaa kone paikallaan. Itse olen noita laittanut samalla kun kone on irti. Mutta toki sen saa sinne laitettua, gynekologin käsistä on suuri apu! ;)
Ainakin moottorin kannake pitää irroittaa, ja yksi ahtoputki pois tieltä.
Tuossa on kuva lämmittimestä paikallaan, kompura ja kannake sekä ahtoputki puuttuu tieltä.
Kyllä ainakin RiSaan saa tuon lämmittimen paikoilleen ihan konetta purkamatta. Ahtoputki vaan pois tieltä. Saa aika kivuttomasti sen vaihdettua kun on kunnon välineet.
Comment