Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi B5 1.8t -96 Moottorin irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi B5 1.8t -96 Moottorin irroitus

    Elikkäs nopeasti tarvis apua miten kyseisestä autosta ton koneen sais irti? Pitäisi saada kone pöydälle, koska tarvis tietää kuinka pahaa vahinkoa öljypaine valo + ajaminen sai aikaan :) eli varmaa alakerta sökönä, mut kuinka pahasti.

    Edit. Lisätään vielä et moottori on AEB (jos sillä on merkitystä). Pitääkö vaihdelaatikko irroittaa?(miten se tapahtuu jos pitää) vai lähteekö tuleen pakettina pois?
    Viimeksi muokannut Linksi; 1.2.2014, 10:05.

  • #2
    Haulla löytyy varmaan puhetta aiheesta, mutta itse otin ainakin koneen pois ilman laatikkoa, ja väittäsin että ilman kunnon tiloja tehdessä on helpompaa noin. Ei siinä muuta kun purkaa keulan ensin pois ja sitten kaikki letkut ja sähköt. Alimmat lootan pultit on vähän hankalassa paikassa, eli konetta joutuu nostamaan että ne saa pois. Siinä hommassa helpottaa kun löysää vaihteiston kannattimia myös hieman, niin paketti nousee nätimmin ylemmäs. Ohjaustehostin kannattaa irrottaa koneen kyljestä, niin ei tarvitse turhaa ilmailla sitä sitten.

    Comment


    • #3
      Juu yritin kyl haulla löytää mut enpä löytäny tai en vaa sit osaa käyttää sitä. Konetta oon jo aikasemmin käyttäny ylempänä, kun öljypohjan käytin pois, eli se onnistuu.

      Mites tuo vaiheloota on sit kiinni koneessa, monellako pultilla? No kai se selviää katsomalla.

      Pitää nyt lähtee se keula TAAS kerran purkamaan :)

      Comment


      • #4
        Jos pelkkä tarkistus vain riittäisikin niin eikös jos öljypohjan irrottaisi niin vois ottaa jonkun laakeripukin auki...

        Comment


        • #5
          Hmm. No mutta eikös se ois nätimpi kattoa kone pöydällä? Että ei tarvis auton alla ryömiä. Kun ei ole nosturia käytössä.

          Edit. Sitten vielä semmonen kysymys, että miten saan irti öljynlauhduttimen suodattimen jalasta? Huomasin että öljyn jalka on ihna märkä öljystä, et liekkö sit kaikki öljyt tullu pihalle sieltä?? Ideoita/vinkkejä?
          Viimeksi muokannut Linksi; 1.2.2014, 16:32.

          Comment


            #6
            Suodatin pois. Sieltä iso mutteri auki ja nykäiset irti sen mötikän.

            Comment


            • #7
              Jos ei oo autossa ilmastointia tai vaatii täytön muutenkin, niin itse ottaisin keula palan kokonaan irti ja laatikkoineen kaikkineen pois. Se on ehkä helpoin, toinen vaihtoehto on ottaa kelkkoineen kaikkineen mutta pyöränkulmat kärsii.

              Comment


              • #8
                Tilannehan on nyt seuraava -> Keulapalat on irti, lukuunottamatta ilmastointi kenno vaan käännettynä sivuun. Öljylauhduttimen ja öljynsuodattimen jalan välissä tiiviste oli keskeltä halki, et siitä ainaki vuotanu öljyä, mut oisko kaikki öljyt tuota kautta tullu kartanolle? Nimittäin koneesta ei tullu öljyä pihalle enää kun litran verran.

                Eli siis ohjaustehostimen letkut ovat vielä kiinni + vaiheloota kiinni muuten ois irrotusta vaille.

                Edit. Paljonko tuo kone painaa noin suurinpiirtein? Tietäs vähä et miten sitä yrittää ottaa pois/millä? :)

                Comment


                  #9
                  Tyhjä lohko + apuakseli 36kg. Siihen sitte muut päälle.

                  Comment


                  • #10
                    Kone nyt irti ja roikkuu ilmassa ilman öljypohjaa. Seuraavat huomiot -> 2 pytyn kiertokanki ottanut hieman osumaa johonkin syynä tähän löystyneet kiinnitys pultit(syytä voi vain arvailla). Hieman on palaneen näköinen ala palat, et mitenkäs täs tilanteessa tekis vai tekeekö enää mitään?

                    Comment


                    • #11
                      Yleensä pultit löystyy laakeriliuskan pyörimisestä johtuen, kynsi pettää liuskasta (jos on kynnet) ja laakeri pyörii pukissaan.
                      Tästä kannattaa laittaa kuvia ja laakeri pinnat mittailla, kukaan ei osaa sanoa mitä kannattaa tehä ilman kuvia ja laakeri pintojen mittailuja.

                      Comment


                      • #12
                        Eli ehkä parhaiten selviää, kun ottaa kampiakselin irti ja käyttää koneistamolla arviossa onko sille jotai tehtävissä, vai selviskö pelkällä hiomisella ja liuskojen uusimisilla? Paljokohan lie maksaa uudet liuskat, uus kiertokanki ja kampiakselin hiominen?(vai voiko sitä edes hioa enää?) Pitääkö jotai muuta vielä uusia mahdollisesti? Hinta arvio kaikelle?

                        Itse siis ekaa kertaa alakertaa aukasemassa, niin pitäkää tyhmänä ja selittäkää siihen malliin. Yläpään laitoin kesällä ja nyt sitte tämä :) Hyvä yksilö käsissä :)

                        Comment


                        • #13
                          Laitetaas vähä lisä infoa. Soittelin tonne oulun moottori koneistamoon ja sanoivat, että maksimissaan kampiakselin hionta hinnaksi 230e riippuen tuhon määrästä saati voiko sitä edes hioa enää. Ja siihen sit liuskat päälle + kampiakseli ja mäntä hajottamolta 70e. Ei hirveen pahalta kuullosta noi hinnat.

                          Comment


                            #14
                            Ehjä akseli vaan jostain eikä mitään hiontoja.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, sitä luokkaa ne hinnat on.
                              Alikokojahan saa usein aika hyvästi ja jos ei niin eiköhän aina joltain foorumilaiselta yks kampura ja mäntä löydy, en usko että purtseilla myyvät koneen osia erillään. ;E
                              Liuskat aika edullisia joten itse laittasin kaikki uusiks, tuskin pahaa tekisi.
                              Ja männän renkaiden hintakin kannattaa kysellä.

                              Pienenä vinkkinä jos et vielä tiennyt, merkkaa laakeri pukit ennen irroitusta; mikä mistäkin kohdasta ja miten päin on ollu. Tulee muuten liian tiukka ja kone ei pyöri.
                              Ei ole niin justiinsa jos uusilla laakereilla kokoaa, mutta itse merkkaisin.
                              Männille sama homma.
                              Viimeksi muokannut pykiz; 3.2.2014, 22:33. Perustelu: Vähän myöhässä

                              Comment


                                #16
                                Pukeissa on numerointi ja laakerin kynnet samalle puolelle niin ei voi mennä väärin.

                                Comment


                                • #17
                                  Okei.. No katotaan nyt miten teen.. Kyl aattelin hionnassa ton käyttää, halvemmalla selviää(luulisin) Ja kyllä ainaki Rovaniemellä myyvät erikseen koneen osia. Kuten pistin jo mäntä + kampiakseli yht 70€ ja niil oli kolme kipaletta. Mutta sitte se kimurantein kysymys -> Miten saan jaon takas kohilleen/pysyyn kohillaan kampuran irrotuksen jälkeen? :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Suosittelen moottorin kasaamisen jättämistä jonkun muun hommaksi tai jonkun valvovan silmäparin paikalle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Miksi ihmeessä? Eihän sitä opi jos ei opettele. Ja kyl mie yläkerranki jaon sain kohilleen itse ja kasattua ihan hyvin. Toki alakerta on eriasia ja haastava, mut ei sit tarvi alkaa nyt tollee epäilee heti. Mielummin anna vinkkejä ja jätä tollaset kommentit kirjottamatta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Totta! :)
                                        Tarviikos siitä ottaa hihnapyörää irti? Jos ei niin sillonhan se on heleppoo (vai onko se edes kartio?). Jos pitää niin yläkerta kohdalleen, ykkös mäntä yläkuolo kohtaan ja remmi väliin, melko simppeli tehdä noin.
                                        Ite en oo rivikoneisiin enkä vee koneisiin käyttänyt kuin poranteriä, tarkkaa silmää ja tunnistelua joka kerta osunu diesel kutosetkin aikaan.

                                        Pari kertaa konetta ympäri ja katella vieläkö nokat ja kampura passaa vai passaako venttiilit ja mäntä. :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nonni tilanne päivitystä kuvien kera jos saan ne tähä laitettuu. Eli kampura irti ja kiertokangesta kuva(vähä ottanu itteensä). Mitä luulette et voikoha tuosta selvitä hionnalla ja kiertokangen vaihdolla?

                                          Edit. Käykö -98 kiertokanki + mäntä toho mun kotteroon?
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei kyllä hirveän hyvän näköinen ole tuo kaula, jos on alikoko laakereita saatavilla niin hionnalla selviää. Miten paljon eroa muihin kauloihin tönärillä mitattaessa?
                                            Periaatteessa miksi ei kävis, mutta melkein selvittäisin osanumerot. Vagcattia tai etkaa voi käyttää apuna.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kuinka pitkään vedit öljynpainevalo palaen? Olethan jo ottanut nokat irti ja kattonu, onko yläpää sökö (mm. nokkien pukit ja venttiilinsäätimet), entä turbo ja väliakselin (pyörittää öljypumppua) laakerit? Rallattiko venttiilit kun konetta käytettiin?
                                              Onko nuo kampiakselin runkolaakerit kuluneet toiselta kantilta, vai näyttääkö vaan siltä?
                                              Ottaisin irti tuon männän jonka kanki on saanut kipeetä ja tutkisin millaista jälkeä kiertokanki on tehnyt sylinterin seinämään siihen osuessaan. Kanki vaihtoon ilmanmuuta.
                                              Viimeksi muokannut Jusus; 9.2.2014, 01:09.

                                              Comment


                                                #24
                                                Juuri on töissä aivan saman kokenut a4, suodattimen jalasta kaikki pihalle ja ajoa jatkettu. Kone morjens. Vaihtomoottori puolenvuoden takuulla 1500 paikkeilla plus vaihtotyö. Vanhasta moottorista ylä- ja alakerta saanut kipeetä :/

                                                Mutta mutta tuosta ajoituksesta, muistaisin että jakopäässä on hihnapyörissä suht selkeät merkit jotka kohdalleen laittamalla ei pitäisi saada konetta rikottua. Haynesin korjausopas jota saa iha motonetista yms kannattaa ostaa ettei iha summan mutikassa kannata konetta kasailla :) ei mene turhaan oppirahoja. Googlella varmaankin löytyy aeb timing belt sanoilla ohjeet ajoitukseen.
                                                Viimeksi muokannut okkim; 9.2.2014, 07:17. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä käy -98 kanget ja männät jos vaan turbokone. AEB koneestako meinasit osia? Tosin kannattaa tuosta nyt tosiaan avata kansi ja katsoa sylinterit.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juu kyllä ois AEB 1.8t koneesta ne männät ja kiertokanget. Ja kyllä kattelin sylinterin seinämää ja en kyllä nähny mitään jälkiä siinä joka tuntuu kyllä oudolta.Tänään oli tarkotus ottaa kansi pois ja kattoa yläkerta. Senverran katoin imusarjan ku otin pois et terveen näköset oli ainaki nuo imupuolen venttiilit, että vois olla et yläpuoli on säilyny(toivottavasti) käsällä laitoin uuden ketjun ja kiristimen sinne. En ehtiny mitata liuskoja eilen. Silmämääräsesti katottuna ei hirveesti ollu kulunu kumminkaan. Ja etälässä ois -98 vuosimallin AEB 1.8t kone 1200e 190t ajettu kuntoluokka A2. Turbo oli ehjä, hieman välystä niinku noil kilometreillä vois oottaakki.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei noissa venttiilin säilymisissä niinkään mutta nokkapukkeja vaan auki. Pakopuolen viimeinen eli nokkapyörän takana taitaa olla herkin ottamaan itteensä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo eipä ollu yläkerrassa mitään merkkejä kuivanakäymisestä tai lämöstä tai mistään muustakaa viasta. Että ainoo ongelma tuo kampura + mäntä + kiertokanki.. Vähällä onneks selvis(ainaki niin nyt näyttäs)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jaahas tuli koneistamolta ikäviä uutisia. Kampura liikaa kierossa et ei kannata edes yrittää oikasta. Eli kampuran ettimisee.. Kellää ylimäärästä tallin nurkassa? :) Ja mitkä kampurat tähä edes käy nii osais ettiä oikeeta?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            ADR/AEB/AJL kampurat. Voin katsoa onko yhtään ylimääräistä nurkissa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X