Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mystinen öljyvuoto - A4 B5 1.8 ADR

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mystinen öljyvuoto - A4 B5 1.8 ADR

    Sarjassamme mystisen öljyvuodon metsästystä. Eli nyt kaivattaisiin vinkkiä mitä seuraavaksi (kansipahvi, öljypohjantiiviste, muu...mikä?).

    Eli pohjamuovin päälle ilmestyy aina (lyhyenkin) ajon jälkeen öljyä. Ekana mieleen tuli että venttiilikopan tiiviste vuotaa. Edellinen oli vaihdettu joskus 2v sitten ja oli jo aika koppuraa. Tämä myös vuoti läpi, tosin enemmänkin sellaista hikoilua.
    Tänään sitten tuli vaihdeltua uusi tiiviste ja laitettua se liiman (hyvin ohuesti liimaa + tehtaan manuaalin mukaiset kohdat paksummalla saumalla) kanssa paikalleen varmuuden vuoksi. Samalla tuli katsottua nokka-akseleiden stefat, jotka olivat kuivia.

    Vuoto ei loppunut tosin ainakaan toistaiseksi ei tuo venttiilikopan tiiviste ole hikoillut läpi ja jotenkin jo jäin miettimään olisiko öljyä jäänyt jonnekkin väleihin josta se pääsisi ylä/alamäessä valumaan tohon pohjamuovin päälle?


    Tasopinnat näyttää hyvältä, ei halkeamia. Myös venttiilikoppa näytti olevan ok.


    Jakopääkin näytti olevan ok. Alimmaista koppaa ei tosin tullut otettua pois (ei onnistu keulaa purkamatta). Pientä öljyvuotoa oli ollut venttiilikopan tiivisteestä.


    Vuoto ei näyttäisi tulevan kampiakselin tiivisteestäkään? - Ainakin oli kuiva tuosta kohtaa. Öljy ikään kuin valuisi tuota mustaa kiinnikerautaa pitkin alas, suunnilleen jakopään ylimmäisen kopan sauman kohdalta? - Pakosarjassa näkyvä "märkä" ei ole öljyä vaan rasvanpoistoainetta.


    Eli suunnilleen tuohon kohtaan mustan kiinnitysraudan alle tulee lätäkköä. Raudassahan on kyllä tuollainen kotelorakenne?
    Tuossa kuvassa on putsattu öljyt yms. pois.
    Viimeksi muokannut Hra 48; 30.1.2014, 22:13.

  • #2
    Monologi jatkuu, kun kerran kukaan muu ei ole kerinnyt kommentoimaan :)
    Syy ei ole vieläkään löytynyt, mutta alan sittenkin epäillä että olisi pakonokan stefa?


    Tuosta jakopään koteloiden saumasta valuu öljy alaspäin ja siihen sitä tulee lisää (kotelot pesty pariin kertaan).

    Tästä kuvasta näkee tuon kannen valun paremmin, eli näyttäisi juurikin olevan sopiva kohta keräämään nokka-akselin tiivisteestä vuotavan öljyn tuohon kohtaan (koteloiden liitos samalla tasolla kannen ja lohkon kanssa)?
    http://i168.photobucket.com/albums/u...psfbcf2585.jpg

    Comment


    • #3
      Ihan perinteisesti näissä vuotaa öljynjäähdyttimen ja moottorin välinen o-rengas.

      Comment


      • #4
        Jep, se vaan on toisella puolen konetta ja kuiva. Eli tuo vuoto ei tule siitä.
        Eniten tuossa ihmetyttää se että kun jakopään koppa oli auki näytti ettei stefatkaan olisi vuotaneet.

        Comment


        • #5
          Päivitystä tähänkin ongelmaan. Eli kun tuota vuotokohtaa ei tuntunut löytyvän, piti ihan piruuttaan kokeilla kemiallista apua (Autolle siis, ei kuskille) :)

          http://www.motonet.fi/fi/tuote/60805...jynvuodon-esto

          Nyt vuoto näyttäisi loppuneen. Toki varmaksi ei voi sanoa olisiko öljyä jäänyt jonnekkin koloon ja se olisi sieltä valunut vähitellen pois vai jotain muuta. Erikoista kuitenkin että kyseinen aine selvästi teki jotain noin 500-700km ajon jälkeen. No, toisaalta ovathan jotkut saaneet samoja efektejä Valvolinen MaxLife öljyllä, jossa kait on hieman samankaltaisia lisäaineita?

          Comment


          • #6
            Itsellä imunokan stefa vuoti ja valuutti juurikin öljyn tuohon samaan paikkaan. http://i982.photobucket.com/albums/a...tson/vuoto.jpg
            Viimeksi muokannut b6tonen; 8.2.2014, 10:08.

            Comment


              #7
              Oliko semmoista siirapin tapaista ihmeainetta ? Ehkä olisi kuitenkin kannattanut se vuoto etsiä.

              Comment


              • #8
                Jep, valuma reitti olisi aika looginen tai oikeastaan ainoa itsellenikin mieleen tuleva vaihtoehto. Venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä otin samalla myös asentotunnistimen irti ja imunokan tiiviste oli täysin kuiva samoin kuin pakonokankin ja sehän tässä ihmetyttääkin. Molempiin olisi uudet tiivisteetkin odottamassa.

                Ennen tuon venttiilikopan tiivisteen vaihtoa varsinkin pakosarjan puoleinen reuna "hikoili" jonkun verran ja jotenkin jo epäilen että olisiko tuosta ajan kanssa vuotanut öljyä tuon edellä mainitsemani kiinnitysraudan rakenteeseen (pitää vielä jossain vaiheessa puhallella paineilmalla läpi, jos siinä olisi joku kotelorakenne). Sen verran tuo venakopan tivari oli vuotanut takapäästään että öljyä oli startin ja vaihdelaatikon päälläkin.


                Nythän tuo venttiilikopan reuna näyttää kuivalta.

                Vähän samanlainen ongelma kuin vuotava öljynpaineen merkkivalon anturi. - Öljyä on joka puolella ajoviiman ja flektin levittäessä sitä joka paikkaan tasaisena harsona. Onkohan sellaista VAG konsernin konetta valmistettukaan joka ei tihuttele öljyä koneen ulkopuolelle :)
                No, täytyy nyt kuitenkin seurailla loppuiko vuoto pysyvästi. Ainakaan eilen ei reilun 120km lenkin jälkeen näkynyt uutta tippaa.

                Comment


                  #9
                  Saattaa hyvinkin loppua pysyvästi. Tiedän pari tapausta joissa on noilla siirapeilla rikottu kone.

                  Kunnon pesu moottorille, niin helpottuu vuotopaikan metsästys.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                    Oliko semmoista siirapin tapaista ihmeainetta ? Ehkä olisi kuitenkin kannattanut se vuoto etsiä.
                    Ei tuo lisäaine oikeastaan siirappimaiselta vaikuttanut vaan on aika notkeaa ja väriltään läpikuultavan keltaista. Noin puolipulloa tuota tuli lisättyä.

                    http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...cument&land=GB

                    Edit: ei siis mitään STP Stop Smoke tyylistä, joka on tosin lähinnä hyytelöä kuin siirappia :)
                    Edit2: Koneen alapääpesu (tm) voisi toisiaan olla ensikesän projekteja... yläpuoli onkin käyty läpi aiemmin ja koneen kyljet samalla.
                    Viimeksi muokannut Hra 48; 8.2.2014, 11:38.

                    Comment


                    • #11
                      Venttiilikopan tiivistettä vaihtaessa kannattaa kokemukseni mukaan aina vaihtaa myös nokkaketjun kiristimen alla oleva puolikuun muotoinen kumitiiviste joka korpuu samaa tahtia kopan tiivisteen kanssa. Tuon tiivisteen vuoto kastelee tehokkaasti laatikon etuosaa ja moottorin takaosaa.

                      Comment


                      • #12
                        Jep, tuota tuli itsekkin katseltua ja kuivalta näytti. Kyseinen tiiviste (tiivistesarja 058 198 217?) on väristä päätellen (sininen) vaihdettu ja laitettu liiman kanssa kasaan. Sitä en tiedä onko tuohon sitten joskus vaihdettu myös kiristäjä ja ketju, molemmat ainakin näyttivät silmämääräisesti hyväkuntoiselta.

                        Comment


                        • #13
                          Ettei vaan tulis kansipahvin välistä. Itellä tt huohottaa aika samasta kohtaa ja pahasti vaikuttaa kansipahvilta. Kannattaa ottaa jakopään koppa pois jos näkis syvempää.

                          Comment


                            #14
                            Ot mutta tuon ikäset vapari 1.8:t on kyllä varustettu aika saatanallisen pitkällä imusarjalla :)

                            e: Ja ku Marko sulla näyttää olevan akku suojattu oma-alotteisesti niin kannattaa harkita noita facelift-muoveja tuohon kaukaloon. Menee heittämällä. Moni on niitä laittanutkin, mukaanlukien minä :)
                            Viimeksi muokannut horch; 11.4.2014, 21:01.

                            Comment


                            • #15
                              Vesa: Kansipahvia kanssa ajattelin, tosin nyt on kone ja muovit pysynyt kuivana. ilmeisesti tuo Liqui Moly:n aine tosiaan jotain tiivisteitä pehmentää kun ei löydy tipan tippaakaan liki 5 tkm ajon jälkeen ja öljyn kulutuskin tuntuu pienentyneen entisestään?

                              Anssi: Joo, imusarja on pitkä kun nälkävuosi, eikä edes ole vielä muuttuva pituuksinen, kuten uudemmissa :)

                              Kaukalon muovit on hakusessa, samoin muutama muu pikku "pisteosa", nyt vaan on mennyt aika tuon ECU:n ja lastun kanssa säätäessä (vääntää ja kiertää se vaparikin hieman vakiota paremmin...) :)

                              Comment


                              • #16
                                Päivitetäänpäs tätäkin. Eli tuo öljyvuoto oli välillä poissa, mutta alkoi taas erään kerran tihuttelemaan.

                                Vika on nyt ilmeisesti saatu kaivettua esiin. - Eli ei kannata ostaa ensimmäistäkään Topran merkkistä venttiilinkopan tiivistettä, tai muutakaan saman tuotemerkin osaa (yllättyneitä ovat ... ).
                                Ongelma oli se että vaikka uusi tiiviste oli liiman kanssa kiinni, se hikoili/vuoti silti läpi. Tiivistemateriaali ei ilmeisesti kestä ilmeisesti lämpöä ja öljyä, tai voihan siinä olla myös rakenteellisia erojakin.

                                Nyt tilalla on Elring merkkinen tiiviste ja toistaiseksi ei ole edes hikoilua tapahtunut (ajettu jo reilusti).

                                Comment

                                Working...
                                X