Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 tdi BKC painetta jäähdytysjärjestelmässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.9 tdi BKC painetta jäähdytysjärjestelmässä

    Kyseessä 1.9 tdi BKC. Homma lähti siitä että auton alle vänkärin etukulmaan oli parkissa valunut jäähdytysnestettä.

    Se oli tullut ilmeisimmin paisuntasäiliöstä ja valunut rakenteita pitkin auton etukulmaan. Täytin säiliön ja ajon jälkeen oli kerännyt painetta jonkin verran paisuntasäiliöön. Ei höyryä pakoputkesta ja öljyt puhtaat.

    Korjaamolla mitattu sylintereistä paineet n. 10 barin paineella, eikä vuotoja kannessa havaittu. Testaaminen aloitettiin kylmällä koneella, -18 astetta ja siitä normaalilämpöihin. Häkää ei myöskään joutokäynnillä, paikallaan kierrättäessä muodostunut säiliöön.

    EGR-lämmönvaihdin ponnistettu yön yli 1 kilon paineella -> ok.

    Kuitenkin tosiaan reilun ajelun jälkeen painetta kertyy ja epäilys korjaamolla että kannentiiviste/kansi vaihtokunnossa.

    Autolla rullattu vajaa 400 tkm, mutta muuten hyvässä kunnossa, tulee lämmintä sisälle, ei nosta lämpöjä yli 90 asteeseen jne.

    Jos on hyviä vinkkejä ennen kansiremppaan alkamista niin ideoita otetaan vastaan. Voiko esim. termostaatti jumitella kuitenkin sen verran että tekee painetta tai onko EGR:llä oma termostaatti ja sen oireet?

  • #2
    Onko kokeiltu toisella paisarin korkilla?

    Comment


    • #3
      Ei ole kokeiltu korkinvaihtoa. Se oli itselläkin mielessä, mutta kun tuntui korjaamonkin mielestä letkut jäähdyttimeen niin kovilta että se suljettiin pois vikalistalta.

      Ajon jälkeen kyllä ei saa korkkia niin varovasti avattua etteikö vähän tulisi nestettä ylikin. Kuulemma näissä tyypillistä ajon jälkeen että poreilee kun korkin avaa kuumasta koneesta. Tosin on jännä ettei kaikki neste mene normaalista ylivuodosta vaan puskee korkkia avatessa sen ympäriltä ulos.

      Comment


      • #4
        En kyllä ihan ymmärrä, että miten kansi tai pahvi voisi olla rikki jos kerran pakokaasua ei paisarista löydy. Mistäs se paine sinne muuten tulisi kuin pakokaasusta.. Onko järjestelmässä painetta vielä kylmenneelläkin koneella, kun ennen lämpimäksi käyttöä on korkkia käytetty auki?

        Kannattanee nyt kuitenkin vaihtaa ensin se korkki uuteen, ei taida montaa kymppiä marmorilla maksaa.

        Comment


          #5
          Mulla oli tismalleen sama tilanne golffissa ja kansipahvihan siellä oli ongelmana. Pieni oli vuoto sylinteristä jäähdytyskanavaan. Oireena katoava jäähdytysneste(lähinnä paisarin kautta), paine jäähdytysjärjestelmässä, letkut kivi kovat ja paisarin seinät tummana noesta. Neste itsessään kirkasta, mitä nyt jotain mustia hiutaleita siellä lillui. Lämpöongelmia ei ollut eikä oireillut muutenkaan. Toinen vaihtoehto on egr jäähy, mutta se ei luo niinkään painetta jäähdytysjärjestelmään.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja anpu Näytä viesti
            --Tosin on jännä ettei kaikki neste mene normaalista ylivuodosta vaan puskee korkkia avatessa sen ympäriltä ulos.
            Onko siellä joku ylivuotoletku?
            Ja mistä se on tarkalleen vuotanut?
            Jos on liian täynnä säiliö, niin puskee kyllä kuumana nestettä pihalle. Voi tehdä tuon myös, jos auto on vaikka johonkin suuntaan kallellaan parkissa. Esim jos omasta Audistani avaan korkin moottori kuumana ja auto on vain jonkin verran etukenossa, niin paisuntasäiliö tulvii yli.

            Muuten en minäkään ymmärrä, että miten kansi vuotaisi, jos ei mittareiden ja mittausten perusteella kuitenkaan vuoda. Korkki olisi ainakin edullinen kokeilu.

            VilleP: Mitattiinko jäähdytysjärjestelmää silloin jollain tavalla? Pakokaasumittarilla tai muulla tavoin.

            Comment


              #7
              Ei mitattu. Oli melko varma homma. Egr jäähyn vaihdoin kadesti ennen sitä, joten ei paljoa vaihtoehtoja jäänyt. Vuoto oli tosi pieni, viikossa meni noin puoli litraa nestettä.

              Comment


              • #8
                Kansipaperi rikki

                Comment


                • #9
                  Onhan siellä kuormitustilanteessa ruttua aika paljon enemmän kuin tuo 10 kiloa. Kenties kannessa on hiushalkeama. Tässähän on metallitiiviste, jonka rikkoutumista pidetään aika epätodennäköisenä.

                  Laitoin painetta jäähdytysjärjestelmään niin ainakaan siinä ei ole ylimääräisiä vuotoja, vaan varo toimii oikein.

                  Olen pistänyt harkintaan koneenvaihdon, useammasta suusta sitä on suositeltu.

                  BKC-koneita saa kohtuurahaan Saksasta ja sillä tulisi samalla eliminoitua monta muutakin mahdollisesti eteen tulevaa vikakohdetta: pumppusuuttimet, nostinkupit, ahdin jne.

                  Onko se plug-and-play hommaa kunhan kone on samalla tyypillä vuosimallista riippumatta?

                  Kokonaiskustannus ei valtavasti nousisi ja ehkä se takaisi vielä huolettomia kilometrejä säästöpossulla :)

                  Comment


                    #10
                    Metallitiivite oli minullakin, mutta sieltä se vaan vuoti syystä tai toisesta. Aukasemallahan tuo selviää, ja jos kansi halki niin vaihtaa senkin sitten.

                    Comment

                    Working...
                    X