Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E syö 16litraa soppaa 100/km!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.0E syö 16litraa soppaa 100/km!

    Eli tommonen "vika" mun Audista on tullu jennki-auto:D

    Pitää ens viikolla käyä huollossa ja tarkistuttaa vikakoodit jne.... Mutta onko kenellääkään ollu tämmöstä vikaa? ja tuo 16litraa meni puhtaasti maantieajolla! en ees haluais tietää mitä veis kaupungissa pyöriessä...

    Eli kyseessä on B4 malli -92 ja ajettu vain 225tkm.

  • #2
    Nelipisteruisku ABK?

    Ilmamäärämittari, bensanpaine (mittari kylmäkäynnistyssuuttimen tilalle), lambda-anturi. Jos ei vika noissa niin menee hankalammaksi.

    ABK osaa kertoa jotain alkeellista myös diagnostiikallaan.

    Comment


    • #3
      Kone on ABK nelipisteruisku. Soitin juuri yhelle Audi velholle ja meinas nopsaa, että olis joku anturi paskana, kuulemma ollu tota vikaa noissa. Keskiviikkona aika tälle tyypille ja sitte näkee oliko vika siinä anturissa. Ei kyllä sanonu mikä anturi olis kyseessä...

      Comment


      • #4
        Lambdaa taas veikataan ihan ensiks... Koitas hakua sanalla lambda. Olen sitä mieltä, että kannattais ihan itekseen kokeilla sen vaihtoa ensin, se tuskin maltaita maksaa ja jos homma tulee sillä kuntoon niin säästyy ne rahat jotka menee sille kalliille kaverille tutkimisesta.

        Comment


          #5
          Minulla on tuo kulutus päässyt kanssa karkaamaan käsistä. Onko muuten toi kasikymppisen 2.0E kone ihan sama kuin tuo omassa autossani oleva mylly? Tuosta lambdasta kuulee aina puhuttavan, kun on kyse bensankulutuksesta. Voisikohan se olla omassa pelissäni ongelman ytimenä, kun kulutus on maantieajossa n. 11l/100km? Ja sen pitäis pyöriä 7litran pinnassa...

          Comment


          • #6
            kulutus on maantieajossa n. 11l/100km? Ja sen pitäis pyöriä 7litran pinnassa
            Lamda voi olla yksi syyllinen. Aika iso kulutus on kyllä? Mun edellinen 2.3 koneella oleva 90-mallin Audi kulutti 7.4 sataselle. Ja tämä nykyinenkin menee 1,5 litraa sun kulutuksen alle.

            Comment


            • #7
              Mun edellinen 2.3 koneella oleva 90-mallin Audi kulutti 7.4 sataselle.
              Se on toisaalta vähän niin, että pitäis mainita millä ajolla tuo kulutus saadaan aikaiseksi. Toiset asuu kaupungissa, toiset maalla. Toisilla on työmatka 100km/siivu, toisilla sen pituinen että kävellen ehtis nopeammin.

              Olen miettinyt, että missä vaiheessa lambda(t) menee siihen kuntoon, että tulee edullisemmaksi vaihtaa ne. Pitäis varmaan perustaa galluppi tämän tiimoilta kun omaa autoa vastaavia ei juuri tankkaus.comista löydy.

              Omalla profiilissa näkyvällä autolla kulutus on nyt 1,5kk ja n. 600 bensalitran jälkeen asettunut matka-ajossa keskimäärin sinne yhdeksään litraan ja nurkkapyörittelyssä 10.5 litraan.
              Luulen olevan ihan jees kulutus tuolle autolle...

              Comment


              • #8
                Se on toisaalta vähän niin, että pitäis mainita millä ajolla tuo kulutus saadaan aikaiseksi
                Mainittakoon että edellisen kirjoituksen 7.4 litran kulutus syntyi maantiellä. Kaupunkipyöritys alkoi yleensä luvulla 9.? =)

                Comment


                • #9
                  lamdan vaikutus pa kulutukseen ja lambdan kestoikä

                  Hei
                  3 autoon tuli vaihdettua yhteensä 4kpl lambda antureita tuossa kesällä. autot olivat vuosimalleja 91 92 ja 93. ajettu 220 230 ja 190 tkm...

                  vanhimmassa pa kulutus putosi eniten. muissakin vaikutuksen huomaa kiihtyvyydessä sekä pa kulutuksessa. erityisesti maantiellä vaikuttaa koskapa kaupungissa kaasun asento muuttuu muutenkin niin joutuin ettei lamdan hienosäätöä ehditä käyttää hyväksi niin paljoa.

                  -> yli kymmenvuotias ja maantiekulutus noussut ( jos ei jarrut laahaa tms. imuilmavuotoja niin)
                  -> osta bosch lambda vaikka vpv-motorracing tai motonet.

                  Comment


                  • #10
                    Suosittelevat labdan vaihtoväliksi 160 tkm.

                    Comment


                    • #11
                      Mitäköhän tuollainen Astro 4.3 tykkäisi Boschin lambda-anturista, kun vanhalla on ajettu 250000km ja kulutus on pikkuhiljaa noussut lähelle 16l/100km? Lähinnä siksi täältä kysyn, kun tuntuu olevan paremmin oikeaa tietoa, kuin muualla on ehkä enemmän "mutu". Lambda-anturi on yhdellä johdolla ja vanhan merkki ei ole tiedossa. En oikein luota "alkuperäisiin" antureihin, niin siksi ajattelin Boschia.

                      Comment


                      • #12
                        Aiheen sivusta :)

                        Tänään tuli ajettua ABK:lla 300km ja kulutus oli vain 20,5 litraa satasella..

                        Jotain häikkää taitaa olla. Toisaalta korikin on transporter3, joten ei ihan henkäyksellä tule menemäänkään. Lambda on uusi, mutta kone käy kylmänä joten varmaan selittää useamman litran.

                        Joku reilu kymmenen olisi hartaasti toivottu lukema.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla tuo 16litraa tuli puhtaasti maantieajossa... Mut pitää kokeilla tuota lamdan vaihtoo ja tutkii onko mitään imuilma vuotoja tai tukkoisuutta ym.

                          Ilmottelen asiasta sitte ku on osaa vaihdettu :)

                          Comment


                            #14
                            Saattaa tulla sitten lambdan vaihto eteen, jos vaikka auttais. Missä hinnoissa nuo pyörivät? Voisiko bensankulutusta lisätä aikansa elänyt paineensäädin?? Loppukesästä nimittäin käytin autoa Häkkisen autosähkössä Turussa (osaava paikka), koska kylmänä ei jaksanut liikkua mihinkään. Syy: järjestelmäpaine persiillään. Epäilivät, että jos ongelmaa kulkupuolella ei enää ilmene, pelkkä säätö riitti vian korjaamiseen, mutta muuten saattaa joutua uusimaan paineensäätimen (uutena n.380e muistaakseni :/ ) Kulkupuoli on kyllä edelleen kunnossa, mutta kulutuspuoli ei ole...[/quote]

                            Comment


                            • #15
                              Mites tuo moottorin lämpötila-anturi? Vaikuttaa huomattavasti kulutukseen, jos moottori luulee olevansa koko ajan kylmä.

                              Bensanpaineensäädin saattaa myös aiheuttaa kulutuksen kasvamista, hajotessaan tahtovat nostaa järjestelmäpaineen tappiin, joten suuttimet roiskivat aivan liikaa polttoainetta sylintereihin.

                              Comment


                              • #16
                                Täältä löytyy myytäväksi asti yksi bensanpaineensäädin, josko moiselle tarvetta tulee.

                                Comment


                                • #17
                                  lambda analyysiä vielä

                                  Hei
                                  Jäi tuosta kulutuslukemista sen verran pois että vanha lambda (toimi vielä mutta hitaasti kun katselin oskilloskoopilla signaalia) ja kulutus oli noin reilun litran isompi. Ei siis mitään 5 litraa eroa.

                                  Nuo autot olivat yksipisteruiskulla opeleita ja toi A80 jossa on monipisteruisku ja lämmitettävät lambdat. Vanhimmassa opelissa antoi kerran lambda vika vikakoodin muissa ei ehtinyt antaa vikakoodeja. Päättelisin tuosta että anturit olivat vielä toimivia mutta signaali oli jo merkittävästi hidastunut ja säätö siten mennyt epätarkaksi ja bensaa kului.

                                  -> Voisi olla että jos kulutus maantiellä luokkaa 5 litraa enemmän kuin pitäisi niin vika ei välttämäti ole lambdassa. Toki tuo bosch suositus 160tkm vaihtovälistä tarkoittaa että tommonen reilu 10vuotta tai 200tkm ja kannattaa jo vaihtaa. Lamda säästää itsensä jo 10tkm ajolla jos anturin saa 60 euroon ja vaihtoon menee tunti. Lisäksi katalysaattoriautossa kannattaa ajatella puhtaamman palamisen vaikutusta sekä katin kestoikään että katsastuksen läpäisyyn.

                                  Talvisaikaan jos kulutus tuollee pompsahtaa niin lämpötila voisi olla syyllinen, joko siellä on termostaatti vialla tai sitten joku moottorin lämpöantureista tms. pistää ecun luulemaan että tarvii ajaa ryyppy päällä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla saattaa tietty tuo paineensäädin olla entinen, koska järjestelmäpaine oli mitattaessa silloin Häkkisellä reilusti yli sallitun. Autolla on ajettu vain reilut 170000km, mutta ikä tuo tullessaan kaikenlaista kivaa.

                                    Täältä löytyy myytäväksi asti yksi bensanpaineensäädin, josko moiselle tarvetta tulee.
                                    Mitä porkkis pyydät tuosta säätimestä? Toimiiko ja sopiiko se Varmasti omaan autooni, jos vaikka joudun sen ostamaan? Uutena maksaa liikaa...

                                    Auto pitäis viedä Häkkiselle lääkärintarkastukseen tässä ennen tammikuista inttiin astumista, että siellä saavat sitten pohtia ja testata erisortin antureita. Mietin vain, että kannattaiskohan suosiolla ostaa uusi lambda ja tuo paineensäädin ja pyytää asentamaan ne siinä samassa, kun en itse osaa. Mutta siinähän sitä oppis! :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nojoo ei tosiaan sovi vessanpytyn kannella varustettuun satkuun.

                                      Alkuperäisen kysyjän autossa on sähköruisku johon tuo ylimääräinen säädin on juuri oikea.

                                      Sähköruiskuautoissa ei tavata puhua järjestelmäpaineesta vaikka eipä se nyt kovin huono termi tietysti ole sinnekään. Näissä kun on vain yksi bensanpaine ja säädin pitää sen imusarjaan nähden vakiona.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ahaa...Selvä. Täytyy varmaan kysellä romiksilta, jos joudun semmosen ostamaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ennenku alat soittelemaan romiksille, ni kannattaa kattoo alppilan autohuollon sivuilta löytyvästä bosch-katalogista, että missä kaikissa autoissa on samanlainen. Voi helpottaa löytymistä. Itelle joskus kattelin samaa murikkaa, ni löyty melkosen monta mallia missä oli sama kapine.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kiitos vinkistä! Täytyypä käydä katsomassa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eli Audi vie vieläkin bensaa prkleesti... Vaihdettiin: lämpötila-anturi, lambda ja sitten säädettiin(en ihan varma, kun en ollut itse paikanpäällä), mutta oisko ollu "ilmamäärämittarista" 5pykälää jotain ruuvia. Oli kuulemma öljyn seassa bensaaki paljon, joten vaihdettiin vielä öljyt ja suodatin...

                                              Ne teki siellä huollossa pakokaasu testit ennen ku mitään osaa vaihdettiin, niin oisko ollu häkäarvot tjsp oli ihan helvetin korkeet... sitte vaihdettujen osien jälkeen arvot oli puhdas nolla. Autosta tuli kyllä "paljon" parempi, mutta vieläkin tuo kulutus vaivaa...

                                              Nyt sitte seuraavaks oon ajatellu uusia sytkäosia ja avata hieman paikkoja ja puhdistella, mutta tuskin sekään auttaa. Ja sitten joku päivä jos pääsis viemään auton jonnekki ruisku "expertille", ja kattois että säädöt natsaa ym.

                                              Oisko kellään vielä jotain vinkkejä..?

                                              Rupee vain pikkuhiljaa vituttaan, ku ostin Audin sitä varten, että vioista pääsisi eroon. Meinaan vaan ku Opelilla ennen ajelin...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Saisitko selville mitä sieltä säädettiin? Tuossa koneessa kun ei ole oikein mitään säädettävää eikä ilmamäärämittarissakaan ole häkä-ruuvia.

                                                Vanhemmiten kaikista autoista tulee ooppeleita.
                                                :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  menee nyt offtopiciksi vähän mutta vaikuttaako kulutukseen / mihinkä vaikuttaa moottorin sisääntulevan ilman lämpötila anturi.. mikä lie :) sitä vikakoodit hälyyttelee ja ajotietokone ainakin näyttää ulkolämpötilan liian pieneksi.. oikea pakkanen vaikka 12c niin saattaa näyttää 16-20c pakkasta.. paikallaan ollessaan..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    S4:n imulämpöanturi on imusarjassa ja voi tietysti vikaantua. Ei vaikuta merkittävästi motronic-peleissä kulutukseen, koska ilma mitataan sisään massana eikä määränä läppäanturilla kuten aiheen ABK:ssa esim. Motronicissa lähinnä sytytysennakoihin tuolla anturilla vaikutetaan. Kannattaa ehjätä.

                                                    ABK:ssa on läppäanturissa imulämpöanturi sisäänrakennettuna joka takuulla vikaantuessaan heittää seokset poskelleen. Vagcomilla näkee mitä arvoja anturi näyttää.

                                                    Mitään yhteyttä ei ole ajotietokoneeseen vaan sille on omat anturinsa (yhteiset ilmastoinnin kanssa).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ku ei oikeen tiiä mitä huollon äijät on tehny sielä, ku ite olin töissä ja isäntä oli viemässä autoa sinne ja siinäpä vielä seisoskeli vieressä, mutta eihän tosta äijästä saa mitää irti...

                                                      Mutta siis ne avas sen "mötikän" mistä lähtee sitte se lyhyt putki suodinkoteloon ja siellä mötikän sisällä on ruuvi, jota pystyy säätään "naksuttelemalla" ja sitä ruuvia säädettiin siellä 5 naksahdusta oikealla muistaakseni...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oli kuulemma öljyn seassa bensaaki paljon, joten vaihdettiin vielä öljyt ja suodatin...
                                                        Öh, oisko sulta vaan kuules kone loppu? Toisinsanoen männänrenkaat falskailee.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vai olis siellä sisällä joku ruuvi. Pitääpä tutkia asiaa omasta ABK:sta.

                                                          Kyllä sitä bensaa sinne ohivuodon kautta menee alakertaan huolella, jos käy kovin rikkaalla. Ja sitä ohivuotoahan on aina.

                                                          Onko se "mötikkä" about tämän näköinen?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Juuh, "mötikkä" on tuo:) muistin väärin, sehän on heti siinä suodatinkotelossa kiinni.

                                                            Niin ja jos se kone ois loppu, niin tuskin se enää liikkuis eteepäin kovin hyvin, koska kyllä se "hyökkää" eteenpäin jos kakkosella esim. antaa tossua reilummin, mutta ei vaadittavalla tavalla silti! Koska eihän tuo ihan täysillä silti käy...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X