Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti häiriö(2.3 10v t89)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tyhjäkäynti häiriö(2.3 10v t89)

    Mistä voisi johtua, kun tyhjäkäynnillä auto ei pysy käynnissä tai vaihtoehtoisesti sahaa 100-1000rpm välillä, jos alkaa käydä tasaisesti, niin kierrokset vain 500-600 ja pysyy juuri ja juuri käynnissä, ajossa ja kaasua kun antaa toimii hyvin, mutta välillä näyttää 50-60l kulutuslukemia, pienillä nopeuksilla ajaessa sammuu jos vaihtaa vaihdetta ilman kaasun käyttöä. Käyntiin lähtö ei ongelma, mutta sammuu heti jos ei anna kaasua. Sitten taas välillä toimii, kuin unelma ja mitään ongelmia ei ole, ajotietokoneen lukemat normaalit ja tyhjäkäynti pelaa normaalisti.
    Olen kyllä koittanut searchia, mutta mikään löytämäni ei vastannut täysin omaani, sen sijaan ainakin kolme vaihtoehtoa yhdessä kyllä. Eli mikä avuksi, kenties tulpat, johdot ja virranjakajan kansi uusiksi? ISV? Bensapumppu? Joku anturi?

  • #2
    Kannattaa aluksi tarkistaa ISV ja alipaineletkut.

    Comment


    • #3
      Voi tietysti testata lämpö- ja lambda-anturin. Lämpö anturista jos kattoo sen, että vastuksessa ei oo katkoksia sen lämmetessä, ja vastukset on suurinpiirtein oikealla seinällä. Ja sit tietysti kylmäkäynnistyssuutin ois yks vaihtoehto, jos vaik vuotaa. Antaako mitä vikakoodeja?

      Comment


        #4
        Vikakoodeja ei luettu vielä. Toisaalta toi kylmäkäynnistys suutin ei kyllä käy, koska välillä toimii ihan normaalisti, riippumatta lämpötiloista, eli jos vuotais, niin eikö tuon pitäisi sekoilla kokoajan.

        Comment


        • #5
          Itellä oli tossa vähän saman tapasia ominaisuuksia ku oli reilusti rikkaalla, ni siitä aattelin et voi saada sullakin syystä tai toisesta liikaa bensaa. Mulla se ei kyl toiminu millonkaan ku unelma, mut se onkin jo toinen tarina.

          Comment


            #6
            OK. Eli tosiaan siis välillä toimii välillä ei, varsinkaan kostealla ei pelaa pakkanen ok, tuosta epäilisin itse sähkövikaa, mutta missä?

            Comment


            • #7
              Sanoppas se... (: Sähköviallehan tuo vähän haiskahtais. Lue ainakin ne vikakoodit ensiks, hyvällä säkällä vika löytyy silleen. Tai saa ainakin vinkkiä, että mistä alottaa tarkistelun.

              Comment


                #8
                Tjoo eli edistytty asiassa, putsasin isv:n (oli jumissa) ja vaihdoin tulpanjohdot, tulpat ja virranjakajan kannen, tuntui auttavan hiukan, nyt toiminut hyvin suurimmaksi osaksi, mutta vielä ajoittain, tyhjäkäynti heittelee ja jopa sammahtaa, jos ei anna kaasua, mutta paljon harvemmin kuin aiemmin. Nyt vika ilmenee vain lämpöisenä. Kylmänä täysin ok.

                Comment


                • #9
                  No oletko tarkistanut sen kumihaitari-letkun joka tulee kaasuläpälle? Voi olla rikki, varsinkin alapuolelta.

                  Comment


                    #10
                    Enpä ole tarkistanut, pitää katsoa jos vkl ehtii.

                    Comment


                      #11
                      Nyt alkaa usko loppua, vikakoodit luettiin, isv:n anto, nyt vaihdettu isv, moottorin lämpötila-anturi, tulpanjohdot, tulpat ja virranjakajan kansi, johdot tarkistettu ja liittimet myös ja kaikki putsattu ja huonoimmat uusittu, ei ollut mitään vuotoja missään letkussakaan, mutta ei vaan toimi, mikä neuvoksi. Siis yhä tyhjäkäynti vaeltaa lämpöisenä ja jos seisonut hetken, kuumaksi ajon jälkeen ei pysy käynnissä ilman kaasua. Auttakee! Vai pitäskö suosista alkaa ryyppää. :(

                      Comment


                      • #12
                        Mikäs tuo isv- vikakoodi oli? Ei muita ollu?

                        Comment


                          #13
                          Itsellä ei laitteita lukuun, joten käytin paikallisella, sielä katsottiin ja sanoivat, että isv, en älynnyt laittaa tuota koodia itselle ylös, että osaankin olla pahvi. Muita ei tullut.

                          Comment


                          • #14
                            Ei miulakaa muita vehkeitä lukemiseen oo ku markan virtakynä ja ite tehty jumpperipiuha minkä päissä on semmoset kaks-piikkiset abikot, mistä toiset on katkaistu.

                            Sitä vaan mietin että antaakohan se vieläkin tuota samaa koodia. Mites tyhjäkäyntikytkin? Naksahteleeko aina ku avaa ja sulkee kaasuläpän? Jopa lambda? Eihän tuossakaan nyt taida niin hirveesti noita antureita olla.. (ihan tarpeeks kuitenkin?)

                            Muutamat neuvoa antavat taitais olla paikallaan.

                            Comment


                              #15
                              Kerropas tarkemmin tuollaisesta viritelmästä, pistä vaikka privaa, tosiaan lambda vaihdettu myös, tosin syksyllä. Kyllä tuo naksuupi kun kaasua antaa.

                              Comment


                              • #16
                                Privaa tulossa. Juu niin on mullaki lambda vaihettu syksyllä johonki merkittömään tuotteeseen. Nyt näyttää sille että on ainaki lämmityksessä vikaa. (tai sit johdoissa)

                                Comment


                                  #17
                                  Mikko:

                                  Kato se lamdan lämmityksen liitin. Mulla kävi niin että kun vaihdoin lamdan ja löin uudet piuhat kiinni niin toinen napa niistä lämmitys liittimistä meni samaa vauhtia alas päin. --> ei kontaktia.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu katottu jo. Oli samaa vikaa kk-suuttimen pistokkeessa jo aikasemmin. Pitäs saaha se liitin ehjänä irti siitä rautasesta kiinnikkeestä, ni vois kattoo että josko toinen johto ois menny katki poikki liittimen juuresta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Samuel:

                                      Vaihdoitko siis uuden isv:n vai käytetyn. Jos käytetyn niin mitä tapahtuu jos otat isv:n johdot irti, tasaantuuko tyhjäkäynti. Tosin antaa varmaan vikakoodin tosta jos kokeilet.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuliterä isv, rakensin tuommoisen lamppu hommelin juuri ja luin koodit nyt tuli 4444, eli eikös tuo meinaa ettei mitään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Voishan tuota isv:n toimintaa/ohajusta lisäks kokeilla sillä ECU:n output testilläki. Eli mulla menee näin: vikakoodijumpperi kiinni jotain 10 sekunniks, virrat päälle, jumpperi pois, jumpperi kiinni taas 10 sekunniks (aktiivihiilisäiliön solenoidi naksuu), jumpperi taas kiinni ja irti: isv kolkuttelee, ja näin päin pois. Ledillä/kynällä voi samalla kattoo mitä laitetta se koeajaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Unohdin mainita vielä yhden tärkeän seikan, aina välillä, kun esimerkiksi starttaa monta kertaa peräkkäin(kun ei pysy käynnissä), vika saattaa kadota, mutta ilmestyä taas aivan yhtäkkiä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuota, tuli mieleen että häviääkös nuo oireet jos nollaa ecun? (akun kenkää irti jokski ajaks)

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei häviä vaikka nollaa, nyt olen lukenut koodit aina kun olen ajanut, nyt aamulla tuli 2121 eli idle switch, eli mikä tyhjäkäynti katkaisija tuo nyt sitten on?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Siinä kaasuläppäkotelossa pitäs olla kaks (ainaki mulla) mikrokytkintä. Niistä toinen on tuo idle switch. Liitin/Kytkin/johdot särki? Ei muuten oikein toimi ilman tuota tietoo, opittu kantapään kautta...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Niin nuo mikrokytkimet ovat tavallaan se kaasuläpän anturi, tuleeko tuolta muuten tietoa ajotietokoneelle, sillä se on vian alettua alkanut näyttää omiaan. Jaahas sitä pääsee taas rassaamaan. :-)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Toimii.:D:D:D:D

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        NG-moottorin tyhjäkäyntidilemma

                                                        Hyps.

                                                        Nonni. Rupesi tyhjäkäynti yllättäen tekemään kummia. Kylmänä se on hyvä, ellei heti käynnistyksen jälkeen hetkellistä jumppaamista 600-1100 rpm:än välillä huomioida.
                                                        Kun lambdasäätö tulee peliin, niin seksikäs vitospapatus vaihtuu katkonaiseen rykimiseen. Tilanne pahenee entisestään lämpömittarin kivutessa alueelle noin 70-90 C.

                                                        Normaalilämpöisenä alkaa varsinainen ongelma: Tyhjäkäynti on hetken 750:ssä, josta alkaa hiljalleen mönkiä alemmas ja jää rynkyttämään alle viiteensataan. Tämä on lämpimänä lähes säännöllistä ja toistuu aina esimerkiksi silloin, kun moottorijarrutuksesta painaa kytkimen pohjaan. Saman notkahduksen tekee aina lämpimänä käynnistäessä, mutta kierrokset saattavat joskus kivuta hitaasti takaisin normaaliin.

                                                        Moottorin kakiessa 500 rpm paikkeilla lambdan signaalipiuhan irroitus parantaa käyntiä ja nostaa hieman jenkoja - joskus jopa normaalille 750 paikkeille. Piuhan jännite harppoo alueella noin 0V - 1V. Imuvuoto, pakovuoto vai kumpikin vuoto?

                                                        Vika päällä KEijo-kolmosen diagnostiikka vilkutti koodia tyhjäkäyntikytkimestä. Rikkinäisen alkuperäisen kytkimen vaihdoin 2 euron mikrokytkimeen, kun 100e hinta uudesta ei vain tullut ensimmäisenä mieleen. Säädin sen siten, että avautuu eli naksahtaa (vastus ääretön), kun kaasuläppää avaa noin 0,5mm.
                                                        Toisaalta kaasuläpän lepoasento (8mm ruuvi) on turattu tehdasasennostaan. Miten säädän sen takaisin perusasentoon, ja pitääkö/voiko kaasuläpät olla lähes ilmatiiviitä tyhjäkäynnillä?

                                                        Tähän mennessä on aiheeseen liittyen vaihdettu/tutkittu:

                                                        • Lambda on kärsinyt noin 10000km. Sen kaikkia kolmea piuhaa jouduin pidentämään, ja liitokset tuli varoituksista huolimatta tehtyä tinaamalla.
                                                        • ISV on kokenut kaksi yön yli -petroolivatsahuuhtelua tässä taannoin.
                                                        • Sytytysosista tulpilla ja johdoilla menty reilun 10000km. Uusia osia ovat koko jakaja, puola (kuivamalli), ja sen vieressä oleva kolminapainen vahvistin.
                                                        • Suuttimet lienee alkuperäisiä. Eivät vuotaneet ja suihkutus lisääntyi joka suuttimessa tasaisesti, kun veti vessan ylös. Yhdenkään suuttimen sumussa ei tosin ollut kehumista. Kylmäkäynnityssuuttimen vuodosta tai suihkutuksen laadusta ei ole tietoa.
                                                        • Imuvuotomittauksesta on hieman aikaa, mutta silloin ei vuotoja tuntunut löytyvän. Öljykorkin aukaisu ei vaikuta käyntiin, vaikka aikoinaan saattoi helposti sammuttaa koneen.

                                                        • Kampikammion huohotus imusarjaan on väliaikaisesti testimielessä tulpattu. Putkistosta tuli kolme desiä ruskeaa nam-nam -kastiketta.


                                                        Tiivistelmänä vielä:

                                                        1. Mistä tyhjäkäynnin rytkähdys kytkin pohjaan painettaessa/lämpimänä käynnistäessä johtuu?
                                                        2. Ilmeisesti samaa vikaa, mutta mistä ajoittainen tyhjäkäynnin hidas hiipuminen alle viidensadan johtuu?
                                                        3. Miten säädän kaasuläpän lepoasennon tehdasarvoihin?
                                                        4. Mitä tuo lambdan signaalipiuhan irroituksen aiheuttama parannus tyhjäkäyntiin kertoo?
                                                        5. Missä tilanteessa KE-3 osaa antaa vikakoodia tyhjäkäyntikytkimestä?
                                                        6. Toimiiko asentamani uusi kytkin oikein päin: kaasuläppä kiinni - vastus lähes 0 ohm ja kaasua hieman avatessa kytkin aukeaa - vastus ääretön.


                                                        Tuhannet kiitokset pienimmistäkin vinkeistä. Kysymyksiä on jos jokunenkin, mutta foorumin tieto(taito)taso ei ole tähän mennessä koskaan jättänyt pulaan :)

                                                        EDIT 29.9 : Laitan lähiaikoina ongelmaan liittyvää videomatskua, jos löydän jonkin palvelimen. Kuvaan vaikka kylmäkäynnityksen ja lämpimänä saman, jos auttaisi diagnoinnisossas.

                                                        EDIT 1.10 : Tyrkkäsin paineilmaa seuraaviin kohteisiin: Suutinputket määräjakajalta suuttimille. Jakajan sisään putkien rei'istä. Bensapaineen säätimeen imupuolelta - kalvo tuntui pelaavan näin karkeasti. Höyrylinjaan hiilipöntöstä tankille ja pöntöstä kierrätysventtiilille.
                                                        Täristys lämpimänä tyhjäkäynnillä väheni huomattavasti, eikä tyhjäkäynti notkahtele enää niin usein ja niin alhaisille kierroksille.
                                                        Suuttimet täytyy siis ainakin vaihtaa lähiaikoina. Epäilen myös jonkinsuuruista pakovuotoa ennen lambdaa, joka on kiinni uudessa kiinnihitsatussa tarvikekatissa.
                                                        Viimeksi muokannut JonasK; 1.10.2008, 16:10. Perustelu: Lisää päivitystä

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Olisiko kellään vinkkejä johonkin noista yllä olevista kuudesta kysymyksestä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olikos sinulla suuttimet kiinni, kun puhalsit putkiin. Itse huomasin sellaisen mukavan homman, että kun putsailin paineilmalla irtonaisia suuttimia, sekosi niiden kuvia lopullisesti.
                                                            En kyllä ymmärrä, mistä moinen johtui, mutta vaihdoin sitten uudet suuttimet.

                                                            Toinen huomia omasta autostani. -Vanhoilla suuttimilla teki pari kertaa sellaisen, että sammutti lähes kokonaan yhden sylinterin. Jos tulpanjohdon irroitti, niin käynti muuttui vain aavistuksen.
                                                            Hetken päästä kävi taas normaalisti.
                                                            Ymmärtääkseni KE-jetissä on parempi joutokäynnin korjaus kuin K:ssa, että sikäli pyörintänopeudessa ei pitäisi tapahtua muutosta, vaikka yksi pytty lähes sammuisikin.
                                                            Kävi vaan tuon lambda-anturin irroituksen merkitys seoksen rikkauteen ja sitä kautta rikastava vaikutus muuten liian laihalla käyvään sylinteriin.

                                                            Tuskin noista tiedoista mitään iloa on, mutta jos nyt saataisiin edes keskustelu avattua. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X