Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakkanen ja ongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pakkanen ja ongelmat

    Hei,

    Nyt on etelässäkin päästy toteamaan Audin talviominaisuuksia. Pari ihmetyksen aihetta tuli tänään kun mittarissa -10 astetta.

    Kyseessä A6 2.5 TDI 2003 4wd automaatti.

    Liikkeelle lähtö poikkesi melko paljon aikaisemmasta. Kyllähän se auto liikkeelle lähti, mutta hyvin tahmeasti. Tuntui vähän samalta kun yrittäisi käsijarru päällä ajella. Ei ollut tällä kertaa syy. Kaasua sai käyttää n. puolet enemmän kuin normaalisti. Kun kaasutteli vaihteen ollessa vapaalla, vastasi kone kaasuun ihan normaalisti, kunhan oli lämmennyt. Tilanne normalisoitui kun oli paahdettu 10 km menemään.

    Toinen seikka oli se, ettei ovet pysyneet kiinni, mutta siihen olen jo keksinyt korjaavia toimenpiteitä.

    #2
    Kyllähän tuo normaalilta kuulostaa. En vielä omastani oo uskaltanu kääntää webaston pakoputkea laatikkoa kohti. Oon kuullu että auttas vähä kankeuteen. En tiä onko kukaa laittanu defan säteilylämmitintä laatikon pohjaan automaateis.

    Comment


    • #3
      Kyllähän tuo laatikkoon viittaa hyvin voimakkaasti. Turbiini ei ottanut kiinni, ennekuin lämpesi. Onkohan laatikkoon voitu laittaa väärää öljyä tms. jossain vaiheessa?

      Comment


        #4
        Mielestäni se on ihan tarkoituksenmukaista että se vaihtaa kylmällä hitaammin ennen kun lootan öljyt on lämmennyt... Jokin varotoimi!?! Ainakin itsellä tehnyt niin, edellinen ja nykyinenkin auto. Ja myös työkaverini A6 C6 käyttäytyy samoin.

        Jos olen väärässä niin viisaammat korjatkoon.
        Viimeksi muokannut Sabotaasi; 13.1.2014, 18:46. Perustelu: Lisäystä

        Comment


        • #5
          Ihan normaalia. Perheen 4B tiptronic bensa on aina pakkasilla jäykkä lootan osalta. Kyllä se ihan terve auto on ja aina tehnyt tuota samaa. Itse ajelin aina sillä ensimmäiset 10-20km matalimmilla kierroksilla ja nätisti. Tuon jälkeen se yleensä oli jo melko sula ja uskalsi vähän jo monottaakin.

          Ovetkin on melko pitkälti ominaisuus kaikkine vikoineen. Kun erehdyt sen avaamaan jäisenä ja paiskaat sen takaisin kiinni, niin eikös se lävähdä auki, kun auto alkaa sulamaan. Toinen ongelma mitä omani 4B tekee on se, että lukot "aukeavat" eli nupit ponnahtaa ylös ja valot välkkyy, mutta silti et pääse autoon. Tuosta en tiedä mistä johtuu, huonosti öljytyt vai?
          Viimeksi muokannut Munkkiniemen Kreivi; 13.1.2014, 18:55. Perustelu: Lisätty tarinaa.

          Comment


          • #6
            Kyllä se manuaali quttrokin tuntuu hieman jäykältä, kun tänään lähti liikenteeseen. Auton mittari näytti -19 astetta. Aina kovemmilla pakkasilla tulee sellainen tunne, että ihan kuin käsijarru olisi päällä kun lähtee pihasta. Jo tuollaisen vajaan kilometrin ajon jälkeen jäykkyys häviää ja ekoissa liikennevaloissa ei enään tunnu. Kai siellä on vain voimansiirrossa öljyt/rasvat kohmeessa ja neliveto muutenkin raskaampi lähteä liikkeelle.
            Viimeksi muokannut Normanton; 14.1.2014, 07:55. Perustelu: Typo

            Comment


              #7
              Turbiini ei mene lukkoon eli luistaa kunnes on lämmennyt tarpeeksi. Lämpötilan perusteella ohjataan maksimivääntöä, millä menee lukkoon, siitä varmaan tulee se "kuminauha"mainen tunnelma liikkeelle lähtiessä.
              Kannattaahan sitä vanhaa autoa aina pakkasella vähän sääliä muutenkin.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vastauksista.

                Tänään tein hieman lisää havaintoja. Kankeuden lisäksi huomasin, ettei Tiptronic anna vaihtaa "manuaalisesti". Kun vaihdekepin siirtää oikealle, siihen "manuaali" asentoon niin mittaristossa ei tapahdu mitään. Näkyy edelleen se P R N D S vaikka pitäisi näkyä numerot 1 - 5. Ajelin 5km siten, että kierrokset 2400 ja nopeus vain 70km/h. Kaasua lisäämällä kierrokset kyllä nousi, mutta vauhti ei juurikaan. Sammutin auton ja starttasin uudestaan. Sitten oli Tiptronicin "manuaali" asetus taas käytössä. Tämä viittaa ohjelmajuttuihin, mutta antaako joku anturi ohjelmalle virheellistä tietoa vai onko ns. varotoimenpide pakkasilla? Auto käyttäytyi melko normaalisti 15km ajon jälkeen.

                Meneekö automaattilaatikko mahdollisesti johonkin vikamoodiin pakkasilla?

                Taidan kääntää sen webaston pakoputken kohti lootaa jossain vaiheessa. Myös lootan öljyt pitänee pistää vaihtoon.

                Comment


                  #9
                  Ei automaattiloota pakkasilla tartte mitään erityisiä toimia. Aluksi se on kankea, koska öljyt laatikossa on kankeat. Laatikko on ns lämmitysmoodissa alkukilsat. Tuolla luistattamisella se sen tekee.
                  Laatikon ollessa vikotilassa PRNDS palaa samanaikasesti ja vaihde on pysyvä kolmonen (voi vaihdella riippuen monikovaihteinen laatikko on)

                  Comment


                  • #10
                    Mulla samainen audi, mut 11/02:nen. Vaihteisto öljyt vaihdettu 140000 kohdalla, ja nyt ajettu 179000. Tänään töistä lähtiessä vaihteisto toimi jotakuinkin normaalisti. Puoli tuntia ajoa, ja pikainen pysähdys juomaan kahvia ja taas ajoon, niin ongelmat alko. Lähdin normaalisti kiihdyttää, eikä kierrokset noussu niin että automaatti olisi itse vaihtanut suuremmalle. Jouduin ajamaan lähes 60 km pakkovaihteella. Aina kun laittoi normaalin vaihteen päälle, meni hetki ja automaatti vaihto itsekseen 5:lta, 3:lle satasen vauhdissa! Hei haloo. Viddu et vit....aa!

                    Comment


                    • #11
                      Omassa kulkupelissä oli viime talvena tosiaan se vika, että automaattilaatikko meni vikamoodiin "limp mode" pakkasilla. Aina kun näin tapahtui, annoin moottorin jonkin aikaa käydä tyhjäkäynnillä, sitten sammutin ja starttasin uudestaan jonka jälkeen tilanne normaali. Pohdiskelin josko akku olisi finaalissa eli ensimmäisessä startissa jännite menisi niin matalaksi, että vaihdelaatikko luulisi olevan vikaa. Vaihdoin uuden akun, mutta ei auttanut. Koko kesän on toiminut nätisti, mutta talvella tuo vika tulee taas. Nyt kun olisi inhimilliset korjauskelit vielä niin olisiko kenelläkään antaa arvauksia, että mitä kannattaisi vaihtaa / korjata?

                      Comment


                      • #12
                        Öljyt?

                        Comment


                          #13
                          Lukea vikakoodit moottorilta ja laatikolta, kun ongelma on päällä. Jos ei ole koodeja nollattu niin siellä ne edelleen on viime talvelta, jos on ollakseen.

                          Comment


                          • #14
                            Sellaista empiiristä tutkimusta tässä on harrastettu, että jos jättää hehkuttamatta ja starttaa "kylmiltään" niin silloin vaihdelaatikko ei mene limp modeen eli vikatilaan. Tuntuu myös, että akun täyteen lataus auttaa ongelmaan. Mitä nopeammin moottori käynnistyy, sen epätodennäköisempi on limp mode. Ongelma jatkuu...

                            Comment

                            Working...
                            X