Pohjustetaanpa vähän aluksi. Kyseessä on vuoden 2005 4F C6 koppainen 2.4 V6 multitronic aakuutonen joka on kärsinyt mittavasta öljynviennistä. Huoltokirja täydellinen, marmorilla huollettu ja audin liikkumisturvalla varustettu yksilö, jolla hyvinkin tarkalleen 170 tuhatta mittarissa tällä hetkellä. Auto on vienyt öljyä jo jonkin aikaa noin 1 - 1,7 litraa/ 1000km.
160 000:n kohdalla löytynyt selkeä ulkoinen vuoto ja öljynlauhdutin sekä huohottimen venttiili vaihdettu, ongelma korjattu, ei vuoda ulospäin. Öljyn kulutus laski siis noin 1 - 1,5 litraan/1000 eli vaikutus vain desi pari parempaan.
Tämän jälkeen suoritettu 166 000:ssa moottorin puhdistuskäsittely, jolla pyritty poistamaan karstat koneesta ja katsomaan josko kulutus pienenisi näin. Puhdistuskäsittelyn jälkeen uudet öljyt koneeseen ja öljyä hävisikin jo reilu litra/200km! Eli hypoteettisesti kulutus pomppasi viiteen litraan/1000. Todellisuudessa tuon piikin jälkeen kulutus tasaantui taas noin 1,5 litraan/1000km, jopa ajoittain vähemmin.
Hälyttävän suuren kulutuksen jälkeen tehty puristuspaineiden mittaus ja ohivirtausmittaus. Viisi sylinteriä antoivat tuloksen 12 bar, mutta 3. sylinteri vain 9bar ja ohivirtasi 45%. Mittaus suoritettu Vantaalla osaavalla pajalla. Tämän jälkeen auto viety korjattavaksi (lue: koneen vaihtoon/massiiviseen vanhan myllyn remonttiin) Lappeenrantaan Autosähkölle myyjäliikkeen toimesta.
Lappeenrannan liike ei löydä mitään vikaa, kolmossylinterikin täysin normipaineissa, joten MISSÄ VIKA?
Ilmiselvästi kaikki viittaa kolmossylinterin mekaaniseen vikaan, männänrenkaisiin, öljyrenkaisiin. Mutta kysymys kuuluu: Onko olemassa tapauksia tai mahdollisia tilanteita, joissa kolmospytty voikin antaa kaksi päinvastaista lukemaa (9bar/45% ja 12bar/0%) ? Vai onko kyseessä selkeä mittausvirhe jommallakummalla pajalla? Vantaalla 9bar/45% tuloksen saanut paja sanoo, että virtaa selkeästi alakertaan ja tämän tuntee selkeästi öljykorkin irroittamalla. Lappeenrannassa sanotaan taas, että ei mitään vikaa.
Itse en enää ymmärrä ja tekniikan taju alkaa loppumaan...
160 000:n kohdalla löytynyt selkeä ulkoinen vuoto ja öljynlauhdutin sekä huohottimen venttiili vaihdettu, ongelma korjattu, ei vuoda ulospäin. Öljyn kulutus laski siis noin 1 - 1,5 litraan/1000 eli vaikutus vain desi pari parempaan.
Tämän jälkeen suoritettu 166 000:ssa moottorin puhdistuskäsittely, jolla pyritty poistamaan karstat koneesta ja katsomaan josko kulutus pienenisi näin. Puhdistuskäsittelyn jälkeen uudet öljyt koneeseen ja öljyä hävisikin jo reilu litra/200km! Eli hypoteettisesti kulutus pomppasi viiteen litraan/1000. Todellisuudessa tuon piikin jälkeen kulutus tasaantui taas noin 1,5 litraan/1000km, jopa ajoittain vähemmin.
Hälyttävän suuren kulutuksen jälkeen tehty puristuspaineiden mittaus ja ohivirtausmittaus. Viisi sylinteriä antoivat tuloksen 12 bar, mutta 3. sylinteri vain 9bar ja ohivirtasi 45%. Mittaus suoritettu Vantaalla osaavalla pajalla. Tämän jälkeen auto viety korjattavaksi (lue: koneen vaihtoon/massiiviseen vanhan myllyn remonttiin) Lappeenrantaan Autosähkölle myyjäliikkeen toimesta.
Lappeenrannan liike ei löydä mitään vikaa, kolmossylinterikin täysin normipaineissa, joten MISSÄ VIKA?
Ilmiselvästi kaikki viittaa kolmossylinterin mekaaniseen vikaan, männänrenkaisiin, öljyrenkaisiin. Mutta kysymys kuuluu: Onko olemassa tapauksia tai mahdollisia tilanteita, joissa kolmospytty voikin antaa kaksi päinvastaista lukemaa (9bar/45% ja 12bar/0%) ? Vai onko kyseessä selkeä mittausvirhe jommallakummalla pajalla? Vantaalla 9bar/45% tuloksen saanut paja sanoo, että virtaa selkeästi alakertaan ja tämän tuntee selkeästi öljykorkin irroittamalla. Lappeenrannassa sanotaan taas, että ei mitään vikaa.
Itse en enää ymmärrä ja tekniikan taju alkaa loppumaan...
Comment