Elikä auto on audi a6 avant 4.2l. V8. Ars. Tiptronic. Eli vehje alkanu muutamana päivänä käyttäytymään oudosti. Kylmänä loota toimii ihan hyvin vaihdot tapahtuu pehmeesti ja normaalisti sitten kun mylly lämpiää niin alkaa luistamaan ja töksäyttelee vaihteita sisään sama alaspäin vaihtaessa sama toistuu myös käsin vaihtamalla. Öljyt laatikkoon on vuosi sitten vaihdettu samoin kaikki muu tarpeellinen suodattimet yms ajettu noin 5000 Km vaihdon jälkeen. Eikä näytä vuotavankaan mistään. Ajoittain myös kierrokset nousee 1500:n ja käy takas 800:sa ja takas 1500 ennen kun kytkeytyy vaihde päälle tämä siis p:ltä siirryttäessä d:lle. Toinen mikä kummastuttaa on vänkärin puolelta konetilasta tulleva ääni kun lähtee liikkeelle tämäkin siis ajoittaista. Kuulostaa vähän sumutorven ääneltä matala honkotus. Vikakoodit luetaan huomenna.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
tiptronicin käytös
Collapse
X
-
Onko tyhjäkäyntikierrokset siis lämpöisellä koneella 1500rpm, kun siirrät vaihdevalitsimen P asennosta D asentoon? Näin ainakin käsitin jos kylmänä toimii hyvin, mutta nuo viat ilmenee lämpöisenä? Taitaa vikaa olla hieman moottorissakin, sillä tyhjäkäyntihän kuuluisi olla luokkaa 700rpm. Vika ei välttämättä ole vaihteistossa.
Semmonen huomio, että tiptronic kytkee kyllä vaihteen silmään hitaasti. Eli jos painat kaasua heti sen jälkeen, kuin olet valinnut D:n, niin tietysti kierrokset hieman ryntää, ennenkuin vaihde on silmässä.
-
Moottorin puolelta tulee häiriö, eli tcm ei saa oikeaa tietoa kuormasta, syitä voisi olla esim: maf, imuvuoto, väärä moottorin lämpö eculla, yms. Myös vaihteiston lämpöanturi voisi olla syyssä mutta todennäköisempää on että vika on moottori puolella.
Jos loota on lämmin niin ei kuulu rynnätä mitenkään kummemmin, kun vaihdetta laitetaan päälle niin tcm ja ecu tekevät vaihteen päälle kytkennän yhdessä, kylmällä öljyllä saattaa pientä kierrosten karkaamista ilmetä lähinnä kytkennän hitauden takia, koska öljy on jäykempää ja hydraulisen paineen perille pääsy vaihteistossa kestää kauemmin.
edit. Kun noita vikoja tutkii vagcommilla niin kannattaa katsoa myös lämpöantureiden näyttämät anturi arvot ja todeta pitävätkö paikkansa, eikä vain pelkkiä vikakoodeja koska jos anturi väittää että lootassa on 100c pakkasta, ei se näy vikana vaan tcm yrittää toimia sen mukaisesti. eli pienemmällä propokaran asennolla koska luulee että öljy on jäykempää kuin oikeasti on.
Comment
Comment