Autoni A6 2.0TFSI moottori täristi tyhjäkäynnillä ja nopeilla kierrosnopeuksilla merkittävästi. Tärinä alkoi yllättäen loppukesästä 2012 normaalissa tieliikenneajossa. Tärinää yritettiin paikallistaa laturista, puolista, tulpista sekä kampiakselin päässä olevasta värinänvaimentimesta (osat uusittu tuloksetta).
Keskustelupalstat eivät antaneet mitään merkittävää infoa tärinän syystä.
Oma vahva olettamukseni tärinään oli tasapainotus/öljypumppukehdossa oleva jokin vika. Tärinän jatkuttua tulin siihen tulokseen että kone on aukaistava.
Ennen aukaisua tilasin saksasta kuitenkin ko. kehdon varmuuden vuoksi.
Kehdon saatuani tarkastus-/vaihtotyö aloitettiin noudattaen tarkasti korjaamo-ohjeita. Öljypohjan poiston jälkeen mielenkiinnolla tarkastelemaan mahdollista syytä. Ja syyhän löytyi?. Tasapainotuskoneisto oli ketjupyörästä laskien kymmenen hammasta pielessä??? Tasapainotuskoneistoa käyttävä ketjupyörä oli kokonaan halki (siis kahtena kappaleena) ja yksi hammas puuttui kokonaan sekä kahdesta muussa hampaassa merkittävää kulumista. Ei muu auttanut kuin kehtoa vaihtamaan (joka toisin oli onneksi hyllyssä odottamassa). Kehdon koneistoa käyttävää ketjua löysätessäni huomasin että kiristimen laahaimesta oli murtunut pala ilmeisesti hampaan katkeamisen yhteydessä. Myös öljypumpun ketjupyörän irrotus vähän nihkeää. Saatuani öljypumpun pyörän irti huomasin että jostakin syystä pyörä oli pyörähtänyt muutaman kerran ympäri pumpun akselissa (ruuvi oli kuitenkin kohtalaisen tiukasti kiinni irrotusvaiheessa).
Tämän jälkeen kehto irti ja mahdollista syytä vaurioihin tutkimaan. Kehto täysin ehjä eikä mitään merkkiä siitä miksi käyttävä ketjupyörä oli rikki.
Uuteen kehtoon tilasin vielä suomesta uuden kiristimen ja öljypumpun ketjupyörän. Kehto kiinni koneeseen ja öljypohja paikalleen sekä kaikki muutkin toimenpiteet korjaamo-ohjeiden mukaan. Uudet öljyt ja suodatin koneeseen ja kone käyntiin. Nyt kone käy niin kuin pitääkin ilman ylimääräisiä tärinöitä ja vollotuksia. Kuvia rikkoontuneista osista alla.
http://aijaa.com/J3BAHt Kuvat kehdon päästä
http://aijaa.com/hohcS8 Kuvat osista
Keskustelupalstat eivät antaneet mitään merkittävää infoa tärinän syystä.
Oma vahva olettamukseni tärinään oli tasapainotus/öljypumppukehdossa oleva jokin vika. Tärinän jatkuttua tulin siihen tulokseen että kone on aukaistava.
Ennen aukaisua tilasin saksasta kuitenkin ko. kehdon varmuuden vuoksi.
Kehdon saatuani tarkastus-/vaihtotyö aloitettiin noudattaen tarkasti korjaamo-ohjeita. Öljypohjan poiston jälkeen mielenkiinnolla tarkastelemaan mahdollista syytä. Ja syyhän löytyi?. Tasapainotuskoneisto oli ketjupyörästä laskien kymmenen hammasta pielessä??? Tasapainotuskoneistoa käyttävä ketjupyörä oli kokonaan halki (siis kahtena kappaleena) ja yksi hammas puuttui kokonaan sekä kahdesta muussa hampaassa merkittävää kulumista. Ei muu auttanut kuin kehtoa vaihtamaan (joka toisin oli onneksi hyllyssä odottamassa). Kehdon koneistoa käyttävää ketjua löysätessäni huomasin että kiristimen laahaimesta oli murtunut pala ilmeisesti hampaan katkeamisen yhteydessä. Myös öljypumpun ketjupyörän irrotus vähän nihkeää. Saatuani öljypumpun pyörän irti huomasin että jostakin syystä pyörä oli pyörähtänyt muutaman kerran ympäri pumpun akselissa (ruuvi oli kuitenkin kohtalaisen tiukasti kiinni irrotusvaiheessa).
Tämän jälkeen kehto irti ja mahdollista syytä vaurioihin tutkimaan. Kehto täysin ehjä eikä mitään merkkiä siitä miksi käyttävä ketjupyörä oli rikki.
Uuteen kehtoon tilasin vielä suomesta uuden kiristimen ja öljypumpun ketjupyörän. Kehto kiinni koneeseen ja öljypohja paikalleen sekä kaikki muutkin toimenpiteet korjaamo-ohjeiden mukaan. Uudet öljyt ja suodatin koneeseen ja kone käyntiin. Nyt kone käy niin kuin pitääkin ilman ylimääräisiä tärinöitä ja vollotuksia. Kuvia rikkoontuneista osista alla.
http://aijaa.com/J3BAHt Kuvat kehdon päästä
http://aijaa.com/hohcS8 Kuvat osista
Comment