Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambda-vikaako ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lambda-vikaako ?

    Seuraavanlainen vikakoodi tulee satunnaisesti autooni:

    Auto: Audi A6 avant quattro tiptr. 3.0l bensa, vm. 2002

    Address 01: Engine Labels: 06C-909-559-ASN.lbl
    Control Module Part Number: 8E0 909 559 H HW: 8E0 909 059
    Component and/or Version: 3.0L V6/5V 0001
    Software Coding: 0011752
    Work Shop Code: WSC 02325 785 00200
    VCID: 3A7F36DB0C37
    2 Faults Found:

    16805 - Warm Up Catalyst; Bank 1: Efficiency Below Threshold
    P0421 - 001 - Upper Limit Exceeded - MIL ON
    16815 - Warm Up Catalyst; Bank 2: Efficiency Below Threshold
    P0431 - 001 - Upper Limit Exceeded

    Onko kellään tietoa, viittaako vika etu, vai taka-lambda-antureihin ?

    Kellään esim. räjäytyskuvaa josta näkis noitten sijainnit, ja minkälainen homma vaihtaa ?

    Kiitos etukäteen neuvoista !

    #2
    Haulla löytyy esim: Kliks ja Naks. Viittaa esikattien tehottomuuteen, jota mitataan takalambdalla (verrataan etulambdaan?). Voi olla aiheellinen tai ei.

    OT: "Sijainti: ACF Jäsen Espoo", tä? :)

    Comment


      #3
      Voin auttaa poistamalla softasta kattivalvonnan, jos ei muuta huvita asialle tehdä. Tuntuu noissa vapaahengitteisissä 2.4 ja 3.0 olevan vähän herkällä tuo herja. Varmasti joskus ihan aiheellinenkin..

      YV-yhteyksiä tarvittaessa.

      Comment


      • #4
        p0431??

        Moro, auto on -04 2.4 quattro. Kysymys onko tämä nyt lambda vika vai mikä ihmeen katin lämmityspiiri on rikki ja missä mahtaa sijaita? Vai mistä lähen vikaa korjaamaan?

        Comment


          #5
          Lambdassahan se lämmitin on. Lambdan vaihdolla se yleensä korjaantuu.

          Comment


          • #6
            Eipä sitä välttämättä kannata alkaa vaihtamaan, vielä.
            Vastuslämmityksen ansiosta päästöt kylmäkäynnistyksen ja tyhjäkäynnin aikana vähenevät.
            https://fi.wikipedia.org/wiki/Lambda-anturi
            Mulla ja kerran herjasi. Seuraavan kerran vikakoodeja lukiessa ei enää näkynyt tuota koodia.
            Voisihan sen katsoa että johdot on kiinni/kosketus hyvä. Ja sitten nollaa vikakoodit. Tai antaa olla.

            Comment


            • #7
              voiko tuollainen koodi tulla jos esim. liittimessä on hapettumaa tai jos kosketus huono? yleensä vika ilmaantuu lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä muutaman minuutin päästä. Joskus voi mennä useita päiviä ettei vika ilmene.

              Ajan paljon kaupunkiajoa onko sillä vaikutusta? Karstoittuuko lamda tms.?

              Comment


                #8
                Jos ois mun auto, niin vaihtaisin Lambdan. Se on kuluva osa jokatapauksessa.

                Voi olla liitinvikakin, mutta harvemmin.

                Comment


                • #9
                  Jos tuosta lambdan lammitysvastuksesta puhutaan, niin se voi vikaantua lähinnä menemällä poikki ja sen ecu voi havaita. Tuo katkos voi kyllä olla siinä koko ketjussa, eli vastuksessa, johtimissa tai liittmissä eikä ecu osaa niitä toisistaan erottaa. Asiaa voi selvittää mittaamalla lambdan vastus eli resistanssi mandollisimman läheltä ja mahdollisimman kaukaa itse anturista. Lämmitysvastuksen vastus lienee pari ohmia. Tietääkseni vastuksen johdot ovat samanväriset keskenään. Niillä ei ole siis merkitystä, kumpi on kumpi.

                  Työkaluksi tarvitaan yleismittari. Vastusta ei pidä yrittää mitata itse anturista. Se saattaa siitä tuhoutua.
                  Koska vika saattaa olla liittimen huonossa kontaktissa, niin ensimmäiseksi kannattaa avata se ja ruiskia siihen CRC:tä tai vastaavaa. Jos vika korjaantuu sillä, niin ei tarvitse hankkia yleismittaria eikä lambda-anturia.

                  Comment


                  • #10
                    oxide cleaneriä ensiapuna... palataan asiaan...

                    Comment

                    Working...
                    X