Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0e käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    En ole kajonnut ruuviin, ja ~2 viikkoa sitten kun mittasin päästöt, oli kaikki kohdillaan.
    Ei anna vikakoodeja ajon jälkeen (15km), mutta tekee kyllä tuota rasittavaa seilausta.

    Comment


    • #62
      Vika löytyi! ja se oli ISV:ssä... yllätys yllätys.
      Kun viimeksi irrotin ISV:n, voitelin sen Wurthin HHS merkkisellä aineella joka näköjään muuttuu tahmeaksi/liimamaiseksi tavaraksi pidemmän päälle ja läppä jäi ISV:ssä satunnaisesti jumiin. Vartin kun liotin tuota sellaisessa ultraääni puhdistimessa jossa oli fairivettä, niin lakkas jumittamasta. Ei nyt tullut mieleen että se ISV nyt noin äkkiä menisi tukkoon, kun 2 viikkoa sitten sen otin irti, putsasin ja voitelin. Tyhmästä päästä kärsii koko firman hevoset.

      Comment


      • #63
        Kelpaako ihan luiotin vesi ja joku vaseliini spray tohon ISV huoltoon? Voikos toi isv mennä rikki jos sen pistää hieman märkänä toimintaan?

        Comment


          #64
          Tuskin. Tuo ISV:n voitelu on aina tuollaista kikkailua. Joku PTFE/Teflon ase/lukkoöljy tms. ei-rasva voisi ehkä olla parhaiten toimivaa. Tai sitten ihan vain ilman mitään. Vaikeaa, vaikeaa :)

          Comment


            #65
            Eikös tuo Wurthin HHS ollut jonkin sortin synteettistä vaseliiniä..? Eli Jessen tekstistä löytyy vastaus tuohon Antin kysymykseen voitelu aineesta.

            Comment


              #66
              Se Wurthin Sabesto 2000:nen on kyllä ihan hyvää muihin juttuihin, mutta sellaista liimamaista.

              Comment


              • #67
                Tulipahan sekin koitettua ;)

                Alkuperäinen kirjoittaja Limetic
                Kelpaako ihan luiotin vesi ja joku vaseliini spray tohon ISV huoltoon? Voikos toi isv mennä rikki jos sen pistää hieman märkänä toimintaan?
                Älä laita sinne mitään missä on pienikin maininta vaseliinistä, menee jumiin. Kokemusta on.
                Ja on tuota ISV:tä tullu uitettua liuotinainees -> märkänä kiinni ja toimi, myös bensassa ja ihan tuossa fairivedessä uitettua -> märkänä kiinni, eikä oo syttyny palamaan / tullu oikkaria. Onhan tuon ISV:n rakenne niin yksinkertainen... käsittääkseni siellä on vain jonkin näköinen jousi joka lämmetessään taipuu ja avaa läppää tai jotain tuon suuntaista, mutta joka tapauksessa ei mitään rikki menevää näyttäis olevan. Nyt tällä kertaa meni ISV kiinni ilman mitään öljyjä tai muita voiteita.

                Ja juu, nyt kun tutkii niin tuo Wurthin HHS on juuri tuota synteettistä vaseliiniä, mutta eipä tullut ajatelleeksi että se noin hyvin voi jumittaa, vaikka tiesinkin että tahmaiseksi menee.

                ps. Mihin tuo on muka hyvää? Jos sitä saranoihin laittaa, niin joka hemmetin paikka on tahmeana, jos sitä laittaa lukkopesiin niin on avaimet ihan mömmös, kuten myös ovet. Ei ole vielä tähän päivään mennes löytynyt yhtään paikkaa minne tuo olis hyvä :D, ja sitä purkkia on jo 2½vuotta tullut koulussa katteltua.

                Comment


                  #68
                  Hyvä kun selvisi.
                  "Expect the unexpected!" :)

                  Comment


                    #69
                    ps. Mihin tuo on muka hyvää?
                    Nyt kun noin totesit, niin aloin ajattelemaan itsekin, että mihin se muuten on hyvää? En keksinytkään.

                    Comment


                      #70
                      Jollei muuhun niin alustan pulttien voiteluun kun kasaa. Pienenä mahdollisuutena että aukeaa paremmin tulevaisuudessa. Muutenhan se on vain näitä "taas yksi tuote jolla saadaan rahastettua"

                      Comment


                        #71
                        Mihin sitä vaseliinia nyt yleensä työnnetään..?

                        Comment


                          #72
                          F1 2009 -ketjun kylkiäisiksi.... trrrrrrr-tska-pump.

                          Positiivista muuten, että edes jotkut tälläisen tyyliset käyntihäiriöt korjaantuvat näinkin kivuttomasti.

                          Comment


                          • #73
                            Juu onhan tuo :) Olis vaan pitäny kuivatella tuo ISV vähän paremmin ennen ku meni sen kiinni laittamaan. Nyt kun tuli tänne Härmäänkin nuo pakkaset, niin aamulla kun lähtee töihin on kierrokset jossain 500-600prm kieppeillä, ja kun pääsee töihin pihaan on kierrokset siinä 800-850 paikkella. Asiaahan auttaa kummasti että Gernin kuumailmapuhallin sano köh köh viime viikolla, joten ei silläkään sitä ISV:tä voi lämmitellä että se vesi haihtuis. Pitänee tuoda sisälle viikonlopuksi tuo ISV...

                            Eikö kuparitahna/kuparivaseliini ole parempaa tuohon alustan pulttien voiteluun? Ainakin sitä oon ite käytelly aina kun oon jotain aukonu, ettei auton seuraavan omistajan tarvi kylvää niitä ärräpäitä kun joku pultti menee poikki. Tuntuis vielä että tuo kuparitahna/kuparivaseliini on halvempaa ja riittoisampaa kun tuo HHS purkki, mutta en kyllä mene vannomaan kun en HHS purkin hintaa tiedä.

                            Comment


                              #74
                              Ite käytän kuparitahnat jarrujen osiin. Kestääpi kuumuutta. Meneepi hieman OT:n puolelle.

                              Comment


                              • #75
                                Onko kukaan löytänyt ratkaisua tuohon tyhjäkäynti ongelmaan. Itselläni alkaa oleen mittatäys kohta. Eli minun ongelma on sellainen: Kun auton käynnistää kylmällä. Ei mitään ongelmaa. Käy niin tasasesti ja nätisti. Mutta kun autolla on ajanut, n. 5-10min eli kone alkaa lämpiämään niin tyhjäkäynti kierrokset nousee 1800rpm.

                                Eli aina kun painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset taivaissa. Sen tunteen oikein ajossakin kun isv aukeaa kun nykäsee sillein jännästi. Onhan se hienoo kun on kaupunkiajossa vakionopeudensäädin kun ei tarvi kaasua painaa kun jaksaa mennä isv:n voimin :D Mutta niin hävettää kun liikennevaloissa on kierrokset sen 1800rpm :/

                                Missä voisi olla vika? Mikä antaa tiedon tuolle isv:lle et nyt aukeat?
                                Viimeksi muokannut okkim; 14.12.2014, 13:54. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyien näyttö.

                                Comment


                                • #76
                                  kaasuläpän asentotunnistin, sanoisin mä omien kokemusten mukaan.

                                  Comment


                                    #77
                                    Kuten jo tuolla vastasin samaiseen kysymykseesi.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Meidänkin kulkineessa ollut isv:n jumittelua, monesta puhdistuksesta huolimatta. 12V:lla venttiili avautui ja sulkeutui nätisti. Vika ilmeni parhaiten säädettävällä virtalähteellä 0-12v. Nyt venttiili jumitteli koko liikematkalla, välillä ei avautunut eikä sulkeutunut kunnolla.

                                      Korjaus: isv:n malli 037 906 457D Mustan liittimen päästä pieni kuusiokolo ruuvi irti, peitetty keltaisella maalilla. Reiästä sumuttelin puhdistus öljyä sisään ja liuottelin jonkin aikaa. ei saa mekaanisesti puhdistaa tai liian vahvoja myrkkyjä laittaa että ei solenoidin kela+liittimen johdot suojalakka vioitu!!!

                                      Kun ravistelin puhdistusaineen pois, sisältä tuli melkoisesti mustaa muraa ja kökköä. Suoritin liottelun joitakin kertoja. Lopuksi laitoin voiteluöljyä +Kuusiokolo ruuvi kiinni. Testasin isv:n uudelleen virtalähteellä, nyt venttiilin liike oli tasainen ja avautui täysin jo 9v:lla. ajettu n.500 km tyhjäkäyntti toiminut, alakierroksilta ja moottorijarrutuksilla pieni ikävä nytkähtely hävisi.
                                      Viimeksi muokannut okkim; 14.12.2014, 13:53. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyien näyttö.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Itselläni tuo isv alkoi toimimaan kanssa 10000000xmiljoonan puhdistuksen jälkeen.

                                        Nyt on vaan sellainen vika tullut että, kun auton käynnistää niin kierrokset hyppää 3000rpm heti. Mut pikasesti kun käyttää virrat pois niin asia korjaantuu. Ja tämä vika on jokaisella käynnistys kerralla.
                                        Muistelisin että tämä vika ilmeni kun putsailin liittimiä ympäri moottoria ja laitoin contact-spraytä niihin.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Vastaavanlainen vika oli myös meillä ennen solenoidin puhdistusta/voitelua, sillä erotuksella että jäi humppaamaan 1000-1500rpm. sammutuksen jälkeen toimi jotenki lähellä normaalia tyhjäkäyntiä.

                                          Isv jumittelu oli niin selkeä että saattoi valoihin tultaessa kierrokset jäädä huutämaan. ja korjautui kun tarjos onslovit isv:lle (nyrkkiä)
                                          Viimeksi muokannut okkim; 14.12.2014, 13:52. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyien näyttö.

                                          Comment


                                            #81
                                            Missäs kohtaa tuo sijaitsee Audi 90 vm90 2.3 NG Automaatilla?

                                            Comment


                                            • #82
                                              -94 2.0 nykii

                                              tuossa olen paripäivää näitä eri topikkia lukenut mut en oo ihan samanlaista ongelmaa löytäny kuin itellä.

                                              eli, kylymällä koneella kun lähtöö liikkeelle audi toimii moitteetta vaikka helsingistä ivaloon, mut mut. elä mää sammuttammaa, sillo alakaa nykiminen. isv ja ilimamäärä mittari vaihettu => ei muutosta.
                                              ruppee pikkase vi......maa!

                                              Comment


                                              • #83
                                                Samaa vikaa myös minulla: tyhjäkäynti seilaa 900-1000 rpm alueella ja liikkeelle lähtiessä tuntuu olevan "kengurubensaa". Ei kuitenkaan sammu. Audi 80 -wanhus vm 1990.

                                                Viime vuonna vika tuli vain koneen ollessa lämmin, nyt tyhjäkäynti seilaa heti kylmänäkin ja vika ilmenee siis aina tyhjäkäynnillä. Aukaisin tänään ISV:n: totesin, että laitteen vastusarvo on vissiin kohdillaan: 8 ohm. Laitoin sen napoihin 12V, toisessa päässä oleva läppä on joko kiinni tai aukiasennossa se on 3mm auki. Vissiin se ei aukea enempää?? Läppä tuntui liikkuvan herkästi sen 3mm, sitten liike pysähtyi kuin seinään.

                                                Joku mainitsi ohjainyksikön releen ja toinen oli kaasuläpän asennon tunnistin. Miten tsekkaan nuo?
                                                Viimeksi muokannut okkim; 14.12.2014, 13:51. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyien näyttö.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Näköjään harrastan yksin keskustelua täällä...

                                                  Vissiin kenelläkään ei ole niin antiikkisia ajopelejä enää tai sitten on evvk:ta. Ongelma on näissä autowanhuksissa yleinen, englanninkielisilläkin foorumeilla
                                                  keskusteltu. Ratkaisua ei kukaan selkeästi ole tuonut.

                                                  Tarkastin kaasuläpän asentokytkimet. vm. 1990 Audi 80:ssa ei ole asennontunnistinta, eikä sensoria, vaan ääriasentojen kytkimet. Ne toimivat. Eli kaasun ollessa tyhjäkäynnillä, kaasuläppien alapuolella oleva katkaisija kytkee. Jos kaasu on pohjassa, sitten kaasuläpän päällä oleva katkaisija kytkee. Vikaa ei ollut niissä.

                                                  Ei myöskään ilmavuotoja. Kaikki kumiosat näyttivät hyviltä. Sähköiset liittimet olen myös puunannut kirkkaiksi, joten jännitehäviötä ei juuri ole.

                                                  Asiaan eivät kuulu oikeastaan, mutta tarkistettu kylmäkäynnistysruisku (OK) ja vaihdettu jäähdytinnesteen lämpötilasensori.

                                                  Näillä tarkastustoimenpiteillä ei ollut vaikutusta. Starttaa hyvin, mutta tyhjäkäynti seilaa 800-1000 rpm. Vian ei pitäisi olla sytytyspuolella, koska normikaasulla pelittää OK.

                                                  Vika alkoi niin, että ensin vika ilmeni vain koneen ollessa lämmin, kylmänä tyhjäkäynti oli OK. Nyt vika on myös kylmänä.

                                                  Kuinka paljon ISV:n pitää aueta?
                                                  Viimeksi muokannut okkim; 14.12.2014, 13:51. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna softan hoitaa se. Kaikilla ei ole samanlevyien näyttö.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Jollet muuten saa tyhjäkäyntiä tasaiseksi, niin säädä tyhjäkäynti kaasuläpältä ja ota tarpeen mukaan vaikka isv:ltä töpseli irti.

                                                    Itsellä on yhdessä audissa juuri noin ja pelaa kylmänäkin hyvin. Ja oikeestaan parempikin, kun on automaatti. Ei tarvitse isommilla kierroksilla kylmänä vaihdetta lyödä sisään.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Mulla kans paloi käpy ton ISV:n kanssa, piti tyhjäkäynnin liian korkealla vaikka kaikki vaikutti olevan kunnossa ja säädöissään. Töpseli irti ISV:stä ja tuosta löytyy sinetin alta säätöruuvi josta saa luistin lepoasennon säädettyä ja täten tyhjäkäynnin sopivaksi.
                                                      Kaasuläpän ruuviin ei kannata koskea, sen pitää olla säädetty niin että tyhjäkäyntikytkin aktivoituu ihan aavistuksen ennenkuin läppä menee kiinni.

                                                      Joissakin kaasuläppäkoteloissa on myös ohivirtausruuvi josta saisi tyhjäkäyntinopeuden säädettyä.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Kiitokset vastauksista!
                                                        Juuri tulin vianetsinnästä auton luota.

                                                        Ilmeni, että kun laitan ISV:n napoihin virtalähteestä jännitteen (13.8V), tyhjäkäynti stabiloitui heti! Sen töpselistä näytti tulevan nätisti yli 12V, ja olin jo ennen putsannut sen liittimet. Mittasin ISV:n vastuksen uudelleen, näytti 1.4ohm! (Ennen oli 8 ohm). Ei meinannut virtalähteen maksimivirta (650mA) riittää. Jotain alkavaa oikosulkua siellä lienee...
                                                        Siis vika on rajautunut ISV:n sähköiseksi ongelmaksi. En tiedä, mikä sen sisäinen vastus pitäisi olla. Luulen, että 10-20 ohm?


                                                        Kaasuläpän säätö oli hyvä idea! Kiitos.
                                                        Kokeilen sitä nyt "pikakorjauksena".

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Miksi pitää tehdä joku kyläseppäviritys, miksi ei voi korjata kunnolla?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Pikakorjaus siksi, että ISV maksanee noin 150e, työttömänä täytyy priorisoida kuluja...
                                                            Hyvä pointti, mutta se menee off-topicciin.

                                                            Vähän ristiriitaista tietoa minulta... nyt mittasin ISV:n vastuksen uudelleen, oli 8.8 ohm.
                                                            Virtaa meni jännitelähteestä 0.68A: se on maksimi, mitä jännitelähteeni jaksoi antaa. ISV:n töpseli irti, koneen käydessä.

                                                            Kysymys, tuleeko virta ISV:lle joltain releeltä? Tulee mieleen, jos tässä onkin vaan kyseessä syöttöpuolen vika.
                                                            Koetin säätää tyhjäkäyntiä. Ei hyvä. Kun ruuvasin kaasun säätöä just sen verran tiukalle, että tyhjäkäynti poistui, oli kierrokset 2600... vähän turhan kovalla.

                                                            Mielenkiintoinen ominaisuus tässä on vielä se, että kun koneen starttaa niin se toimii normaalisti n. 10 sekunnin ajan, ja sitten vasta toi kierrosten heijaaminen alkaa.
                                                            Toi korjaantuminen ekojen 10 sek ajaksi tuli siitä, kun hinkkasin "hood temp sensorin" liittimet puhtaiksi.
                                                            Viimeksi muokannut Arto1234; 16.12.2014, 19:06.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              13,8V ja tasavirtaa ISV:lle taitanee olla aika paljon liikaa. Ei välttämättä kestä moisia tehoja kovin pitkään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X