Ilmavuoto voisi olla yksi syyllinen. Joku huohotus- tai alipaineletku vuotaa, imutorvessa vuotoa ilmamäärämittarin jälkeen tai sitten ISV (tyhjäkäynnin tasausluisti) jumittelee. Lambdavikakaan ei ole pois suljettu, se kyllä luulisi tuntuvan muillakin kierroksilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi 80 2.0e käyntihäiriö
Collapse
X
-
Kun on lueskellu tätä viestiketjua niin tuntuu että jokaisella B4 ABK moottorisella Audilla on ollu eri oireet käynnin suhteen.. Täältä tulee omani vaikka edellisestä postauksesta on jo pari vuotta.
Auto on siis -93 80 B4 jolla ajettu n. 240tkm,alkujaan tuotu Saksasta joskus v.2005. Auton mukana tuli todella kattava kuitti kokoelma korjauksista Suomessa ollessaan sekä huoltokirjaakin oli Saksan päässä täytelty. Ongelma kuitenkin ovat olleet tämän auton kohdalla päästöt,melkeinpä joka toisella leima reissulla on tullu hylky juuri päästöistä. Itse olen leimannut auton nyt 2 kertaa ja kumpiki kerta on ollu arpapeliä. Kuittien mukaan lähimenneisyydessä on vaihdeltu kattia ja lambdaa. Auton pakokaasutkin tuoksahtaa nenään pistävän kitkerältä.
Ennen edellistä katsastusta kävin korjaamolla ottamas päästöt ja ne eivät oikein meinannu mennä sallittuihin rajoihin,varsinkaan tyhjäkäynnillä.
Lämpimänä kun pysähdyt liikennevaloihin tai risteykseen niin tyhjäkäynti jää n.1100rpm korkuudelle,tasasesti kylläkin. Se pysyy siinä n.30sek ja sitten se tippuu hiljalleen mittarin mukaan n.950 rpm. Onko tämä ominasuus tälle moottorille vai mikä mättää ? Kylmällä koneella kiekat tippuu samantie siihen n.950 rpm.
Auto on ollu mulla vuoden ja ostin sen leimaamattomana mm päästöt oli metässä.
Mitä on vaihdettu : Lämpötila tunnistin + lämpömittarin tunnistin,sytkä osat,johdot ja lambda(vanha oli musta) Isv venttiiliä en oo putsannu,johdon kun nykäsee irti niin kiekat tipahtaa tasaseen 500 rpm. Muutama rele joista täälä on keskusteltu. Ilmamäärä mittari lähellä ilmanputsaria. Kansiremppakin osu kohille heti alkuun.
Auto muuten toimii ok ja kulutuskin kohillaan ainakin matka ajossa.
Mistä lähtis tota kitkerää pakokaasu juttua viel ettimään ?
Comment
-
Tuossa taannoin muistan sellaisen sähköruiskullisen 80 2.0E avantin johon oli tehty täydellinen koneremontti ja remontin jälkeen päästöjä ei saanut millään järkevälle tasolle, vaikka ne ennen remonttia olivat olleet oikein. Auto seisoi montavuotta kun kukaan ei vikaa löytänyt, ennenkun eräs seppä rupesi tutkimaan kaikki läpikotaisin uudestaan ja viimein löytyi joku piuha jita nyg en enää muista tägän hätään muutakun, että se oli laitettu väärään paikkaan kiinni laturin takana. Eli siis se joko olisi pitänyt olla siinä moottorin kannessa kiinni, mutta se käy suoraan myös laturiin jonku pultin alle, tai toisinpäin ja tämän jälkeen vika korjaantui. Itselläni ei ole mitään muistikuvaa mitä siellä laturintakana näissä on kun tästä on aikaa n.15vuotta kun tämä tapahtui. Eikä ole mitään käryä, että mitä kyseiset piuhat toimittaa. Mitä nuihin tyhjäkäynti ongelmiin tulee, niin niinkuin täällä moni on jo vuosienvarrella sanonut, niin omassa mekaanisella ruiskulla olevassa 2.0E:ssä humpaaminen tai tehottomuus johtui yleensä hallanturista, määränjakajan jälkeisestä imuputken vuodosta, jotka aivan kopouroita jo kaikissa tänäpäivänä, isv:stä tai yhdessä oli myös pakoputki tukossa. Myös itse määränjakajissa on vikaa ja sitä ei bälttämättä huomaa, ennenkuin on käynyt useammalla samanlaisella audilla ajamassa, niin toiset on helkkaristi laiskempia kun toiset, kun kunnossa ollessaan tuollainen 80 audi potkii vielä kakkosella tyhjää "kaasusta" sadekelillä.
Comment
-
Lambda on mallia Bosch ja ihan omilla liittimillä,irti otettukin oli Bosch joka oli ihan musta kärjestään.Jalkaakin se on saanu ku kun sillä on tullu kelkottua jo 9000 tkm. Sjk-Vantaa väliäkin on hinkattu moneen otteeseen. Hall-anturikin on ollu pikkasen kartalla kun on 2 kertaa itellä tehnyt ettei lähe käyntiin vaikka tunti taaksepäin toimi ihan hyvin. Kuiteista päätellen auto on hinattu vissiin kahteen otteeseen korjaamolle samaisen vian takia viimesen viiden vuoden aikana. Kuinkas tollasia suuttimia lähet mittaileen falskaako ne vai ei ?
Tossa päästöarvoja viime keväältä
Nopea joutokäynti
co 0,293
co2 14,43
hc 21
o2 0,47
lambda 1,003
Tyhjäkäynti
co 0,0503
co2 14,39
hc 22
o2 0,47
lambda 1,019
Autolla oli ajettu motarilla 30min lenkki ennen päästöjä.
Leima tuli kun auto oli muuten ok.
Otattaessa näitä arvoja niin ekaks näytti ihan hyvältä mutta kun jäätiin odotteleen että tyhjäkäynti laskee alla tonniin niin sitten olikin jo muut arvot yli rajojen. Eli onko toi tyhjäkäynnin koholle jääminen 30sekunniksi joku ominaisuus vai joku häikkä ?
Comment
-
Ei se kyllä ominaisuus ole. Aika johdonmukaiset päästöt, CO nousee kun saa kierroksia. Palaminen siis huononee jostain syystä. Onkohan jako varmasti kohdillaan? Happea ei näytä olevan ylimääräistä ainakaan tolkuttomasti, mutta kai se voi ilmavuotokin olla.
Toinen huonon palamisen syy voisi olla huono kipinä, tai sytkän väärä ajoitus. Oletettavasti myöhäisellä, jos ei ole kohdallaan. Noiden tsekkaus olisi helpohko ja edullinen homma.
Comment
-
Kiitos Arto S.
Jako siinä oli vissiin hampaan metässä kun rupesin kantta repiin irti viime syksynä venttivarrenkumien takia auki. Vaikka kuinka pyöritteli myllyä niin merkit ei kohdanneet,siis nokan rattaan piste/nuoli ja kampuran nuoli/viilto hihnapyörällä. Siitä on hihna katkennu ex omistajalla ja uus hihna ja kiristin oli laitettu jossain Delta-autossa tampereella v.2016. Nyt sen pitäis olla kohillaan. Sytkäkin laitettiin silmämääräsesti pyörijän näyttämään merkkiä jakajan runkoon.Öljyn katku hävis siinä rempas mut se kitkerä pakokaasu tuoksu jäi. Taidan seuraavaksi vaihtaa sen Hall anturin ja sen jälkeen mennä sytkän säätöön.
Comment
-
No niin virranjakajan kanssa kävi sitten niin että oli pureutunu lohkoon oikein kunnolla.. Crc uittelun ja vasaran kanssa se rupes vähä liikkumaan ja sain sitä hieman siirrettyä aikasemmalle. Kierrosten korkealle (n.1100rpm) jäänti 30 sek ajaksi kuumalla koneella hävis ja tyhjäkäynti muutenkin tippui neulan verran. Ajanut en kummemmin muutakun pihassa. Se hall anturi menee sit vaihtoon,otti vissiin osumaa vasaroidessa kun kierroslukumittari kuoli,toimii hetken kun hall töpseliä vääntelöö.
Osaako kukaan sanoa mikä korjaamo osais säätää sen sytytyksen Seinäjoen seudulla ?(tai joku foorumilaisista) Itseeni en luota enkä omista ajoitus lamppua.
Comment
-
Autoon uusittu tyhjäkäynti venttiili (moottori). Nyt käynti "heijaa" ylös alas. Kun pistokkeen irroittaa moottorilta tyhjäkäynti ok mutta kylmänä tottakai liian pieni. Imuvuotoja ei ole mistä vikaa etsimään.
Moottori siis 2.0 bensiini.
Comment
-
Onko uusittu venttiili uusi, eli varmasti kunnossa? Vian kuvaus vaan sopisi juuri pykeltävään tyhjäkäynnin säätöön.
https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-vika-korjattu
Tuolla ABK-aiheista keskustelua, joka sisältää vinkkejä käyntihäiriöistä, mikäli ei muuten ala vikaa löytymään.
Comment
-
-
Autoon uusittu kaasuläpän asentotunnistin tyhjäkäynti venttiili. Kaasuläpän perus-säätö tehty. Uusittu lämpötila-anturit. Tyhjäkäynti ei vaan pelaa jos kytkee tyhjäkäynti venttiilin johdon kiinni niin tyhjäkäynti "humppaa" 500-1500rmp välillä. Olisiko vielä ideoita mitä tehdä. Nyt kun tyhjäkäynti venttiili on irti sähköisesti niin tyhjäkäynti ok mutta kylmänähän se ei jaksa käydä vaan vaatii kaasua.
Comment
-
Eikö siinä ollu joku stoppariruuvi kaasuläpälle mistä pystyi ruuvaamaan lisää tyhjäkäyntiä? Itellä oli kans ongelmaa, että talvisin tahtoi jumittaa se ISV (tyhjäkäynti jäi ylös) niin otin siitä töpselin irti ja ajelin ilman. Tästä on jo jonkun aikaa mutta muistelisin, että ruuvasin sitä stopparia vähän ulos just ettei sammunu kylmänä tyhjäkäynnille. En koskaan raaskinu ostaa uutta orkkis/hella ISV:tä kun ne oli niin sikahintaisia ja parin kympin kinkkimallit vaikutti ihan roskiskamalta.
Comment
-
On ruuvi tyhjäkäynti tosiaan kylmänä liian pieni mutta jos ruuvaa suuremmalle niin lämpimänä "huutaa" liikaa. Nyt kun tyhjäkäynti venttiilin piuha irti niin tyhjäkäynti lämpimänä ok mutta silti välillä jää 1200rpm vaikka venttiili siis ei kytkettynä lainkaan. Taidan kokeilla sitä ilmamäärä mittarin vaihtoa muut temput jo tehty.
Comment
-
Löytyykö tuolle ISV venttiilille oikeaa malli (tyyppimerkintää) mikä se pitää olla kyseessä Audi A6 2.0 abk moottorilla. Eli voiko näissäkin olla vielä eroja vaikka on tilattu rekisterinumeron perusteella.Netissä aikakin on metallista ja muovista sekä ulkoapäin hieman erinäköisiä liitäntä kuitenkin sama.
Comment
-
Vaihdoitko tuon kaasuläpän potentiometrin täysin uuteen.Se mikä on kaasuläpän alapuolella.Mulla oli 1 viallinen jota kokeilin paikalleen kun etsin muuta vikaa niin heti alkoi kierrokset heijaamaan edestakaisin ja kävi aaltoilemalla.Eli se vika voi olla siinäkin jos vaihdoit käytettyyn osaan sen.Toki jos vika ilmeni heti kun vaihdoit uuden isv:n niin liekö vika sit siinä ? Eli mitään vikaako ei ollut ennenkuin vaihdoit sen ?
https://audi.7zap.com/en/rdw/
tuolta voit katsoa oikean varaosanumeron ja tarkistaa oliko isv oikea.
Comment
-
Vikana oli alunperin että jätti kierroksia n.1200 kun nosti jalan kaasulla. Välillä laski kuitenkin normaalisti 800rpm/min. Ajattelin että vika lisäilmaluistimessa ja tilasin uuden sellaisen. Sen vaihdettua kierrokset jää lämpimänä tosi ylös ja kylmänä käynti humppaa ylös alas. Sitten uusin uuden kaasuläppä anturin ei vaikutusta. Lämpötila-anturit myös uusittu eikä vaikutusta. Nyt tilasin toisen lisäilmaluistimen ja ilmamassa mittarin ja vaihdan ne kun kerkeän. Onko näissä jokin ns. varapiiri mihin tuo ruisku voi mennä ja miten sen saa kuitattua pois. Kaasuläppä on myös tutkittu jotta siinä ei ole karstaa ja se menee hyvin kiinni samalla uusittiin tiiviste siihen.
Comment
-
Juurikin tuollain se käyttäyty viallisella kaasuläppäkotelolla/potentiometrillä.Olis pitäny laittaa silloin piuhoihin kiinni ja katsoa millaista arvoa Vcds näyttää kaasuläpälle mutta vika tuli niin selkeästi kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen et en katsonut. Sen toiminnan voisi siis nähdä Vcds:llä.Mistä tilasit sen potentiometrin ? Motonetissa taisi olla 199e ja Ebay:ssä muutaman kympin.Mulla ei ole tyhjäkäynnissä vikaa ja auto sammuu jos ottaa tyhjäkäyntiventtiilin piuhan irti.Noin se on aina käyttäytynyt ja toimii mielestäni oikein.
Comment
-
Ebay:stä ostettu. Mutta käynti heijasi myös vanhalla kaasuäppäanturilla huono tuuri jos molemmat paskoja.
Comment
-
Hei. Nyt auto toimii uusi tyhjäkäynti venttiili oli valmiiksi viallinen. Tilasin uuden osan ja vaihdoin sen niin heti rupesi käymään moitteettomasti. Uusiinkaan varaosiin ei voi aina luottaa.
Comment
-
Vieläkös näiden Digifanttilaisten kanssa joku pelaa? Minulla alkoi maanantaina ABK-kone sahaamaan joutokäynnillä kierroksia 1000-1500 välillä noin sekunnin syklillä, sekä kylmänä että lämpimänä. Vaikeata myös ajaa pintakaasulla koska kone katkoo ilmeisesti polttoaineensyöttöä välillä.
Huomasin sattumoisin, että jos jäähdytysnesteen lämpöanturin piuhan irrottaa ja kytkee takaisin niin käynti tasaantuu eikä oireile enää sillä ajokerralla. VCDS:llä katsottuna jäähdytysveden lämpötilat olisi kuitenkin ihan järkeviä (piuha irti näyttää -40C). Vikakoodeja ei ole. Diagnostiikka näissä on aika avutonta eikä päivitystaajuus riitä oikein minkäänlaisen livedatan katseluun.
Comment
Comment