Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupesta perä rikki? (eli kuitenkin vetari)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Coupesta perä rikki? (eli kuitenkin vetari)

    Tapahtui 2 viikkoa sitten töistä illalla tullessani. Viimenen risteys ennen kotipihaa oli osittain jäässä. Audi meinas ruveta puskemaan ja minä hiukan korjasin kaasulla mukavaan luistoon :) No pito palautui sit takasin pyörille ja kraks,siihen loppu matka. Voimansiirto vaan rohisi kun kytkintä varovasti nosti. Pihassa todettiin että veto menee takaperälle asti mutta sieltä kuuluu rohinaa eikä liikkeelle pääse. Koitin piruuttani lukkoa keskikonsolista päälle ja avot,sillä olis päässy liikkeelle eikä rohinaa kuulunut.

    Meikäläisen olemattomilla tiedoilla arvelin et tasauspyörästössä olis jotain pettäny. No auto on nyt pajalla avattavana eikä ihan vielä pysty sanomaan mikä sieltä petti.

    Kysymys kuuluukin et mistä mahtais saada sopivaa perää? Ilmeisesti välityssuhde on avainjuttu? Onko kukaan muu saanu rikottua takaperää vai olenko uniikkitapaus? :)
    Tuli lopuks mieleeni että voimansiirtoon oli ilmestynyt lisää klappia muutamaa viikkoa ennen tuhoa. Kuvittelin sen olevan vain klappia ristinivelissä.

  • #2
    Olet varmaan aika uniikki ~170 hevosella...

    Varmaan on sieltä murikasta pikkurattaat pettäneet, koska lukolla saat vetoa.

    Kaikki t89 5syl mallit ovat sopivia luovuttajia 4.11 suhteellaan.

    Comment


    • #3
      Ettei olis jopa type 89 80 malleissakin sama perämurikka ? minusta ainakin tuo perävälitys taitaa olla kaikissa tuon ajan torsen laatikoissa sama.

      Comment


      • #4
        4-pyttyisissä 8v koneissa on 41/9 välitys.

        Comment


        • #5
          Antaisin kyllä aavistusääneni ensiksi vetarin nivelelle.

          Comment


          • #6
            Nelosissa on tiheämpi ja kutosissa harvempi eli kyllä vaan vitoset kelpaa. Muutoin rakenne on sama.

            Comment


              #7
              Missäköhän hinnoissa 5.pyttysten perät mahtaa pyöriä?

              Comment


              • #8
                Olisko suomen hintataso jotain 150-250 ekun hujakoilla. Itse hommasin varamurikan ebaysta alle satasella rahteineen :)

                Joo en luovu, sorry.

                Comment


                • #9
                  Tänään autoa kerittiin vilkaseen pajalla ja huh!, ei ollut perä paskana. Oliverille papukaijamerkki ja kymmenen pistettä. Vetarin nivel oli tosiaan antautunut. Lumihangessa tutkiessa ei vaan osunu silmään. Mitäs arvon klubilaiset suosittelis tilalle ja mistä? Kyseessä hantin puolelta ulompi nivel.

                  Comment


                  • #10
                    Aika erikoista että hajoaa niin pahasti ettei välitä voimaa ollenkaan. Ihan varoittamatta?

                    Tosi yleinen nivel t89:ssä edessä ja takana, ei toki kaikissa, mutta yleinen.

                    Osanumero on 893 498 099 mx
                    En tiedä kelpaako vanha vaihdossa, koska x = vaihto-osa :)

                    Hintaluokka 160e, saman verran laadukas tarvike.

                    Comment


                    • #11
                      Ainoat varoitusmerkit oli se lisääntynyt klappi jossain mikä nyt jälkeen päin ajatellen oli varmaan siellä nivelessä. Aika hulppean hintanen tuntuu olevan. Tuo 160 maksettiin joskus markka-aikaan nivelestä. Merteilillä ja Motonetissa oli jotain niveliä hintaluokkaa baltiarallaa 95-150?. Täytyy kattoo nyt mistä sen helpommin saa. Kiitos Porkkis osanumerosta. Ite en jaksanu asentaa albumia uudelle koneelle :)

                      Tossa Merteilin vaihtoehto:Osanumero:27482 VETONIVEL ULO COUPE 88- 5-SYL 155?
                      Mahtaako olla oikea?

                      Ja tässä Motonetin:Quattro+ABS 5.88--91 Taakse ulompi. . . . . . . . . . . . . 17-4208 94.90?

                      Paikallisen Lasipalatsin hintaa en halua edes kuulla edellisen ryöstön jälkeen.

                      Comment


                      • #12
                        Kannattanee ostaa kunnon nivel. Jos hiawatha-merkkinen "laatunivel" maksaa 100e ja Löbron laatunivel 160e, niin kärsisin nahoissa tuon 60e. Takapään nivel ei tietysti joudu niin suurelle rasitukselle kuin etupää, mutta ehkäpä satsaus kannattaa.

                        Ai niin, kerropa muuten kun saat sen nivelen irti, että mikä sieltä on oikeasti pettänyt.

                        Comment


                        • #13
                          Jos askarteluintoa riittää, niin ei olisi yhtään hullumpi idea ottaa ensin vanha etunivel pois, putsata ja rasvata se. Sitten se uuden kumin kera takapäähän, jos siis on hyvässä kunnossa. Sit se uusi nivel irroitetun etunivelen tilalla. Noi etunivelet kun kuitenkin kuluu enempi mitä takanivelet.

                          Oiskohan tolle särkyneelle takanivelelle käyny joskus silleen, että sen suojakumi on hajonnut ja ajoa on vaan jatkettu, jolloin hiekka yms. paska on päässyt tekemään tihutöitään nivelen sisällä. Melko harvinaisia noi nivelrikot kuitenniin on.

                          Paljokos tolla autolla oli ajettu?

                          Comment


                          • #14
                            Ei ne nivelrikot rippikouluikäisissä niin harvinaisia ole. Vanha vaseliini on yhtä joustavaa ja voitelevaa kuin asfaltti. Ikälisä on helppo toteuttaa putsaamalla vanhat kivettyneet vaseliinit pois ja heittämällä lapiollinen uutta tilalle.

                            Comment


                            • #15
                              Niin tuo 160 oli marmoritiskin hinta ja empiirisesti koettu, että hintaluokka on hyvin vastaava myös tarvikeliikkeissä laadukkaalle nivelelle.

                              Comment


                              • #16
                                Sitten se uuden kumin kera takapäähän, jos siis on hyvässä kunnossa. Sit se uusi nivel irroitetun etunivelen tilalla.
                                Eihän etunivel käy taakse.

                                Comment


                                • #17
                                  Eikö käy? Mun mielestä quattroissa on identtiset vetoakselit & nivelet eessä ja takana.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei käy ei, taakse menee ainakin isompi mutteri vetarin päähän

                                    Comment


                                    • #19
                                      AUDI 80 osanumero19715 VETONIVEL ULO 5/88- +/-ABS 140? oli Merteilin vastine porkkiksen antamaan osanumeroon. Pitäis olla aivan orkkista vastaava. Ainoa probleema on et ei yhtään hyllyssä eikä saakaan ennen joulua millään.

                                      Ilkka:HoviAsentajani mukaan suojakumi ei ollut rikki vaikka sitä itekin luulin. Kilometrejä on +300tkm.
                                      Pasi:Katotaan miltä wanha nivel näyttää kun se sieltä pois saadaan. Ja tilanne missä hajosi oli tosiaan:ensin raakasti sutia ja sit yhtäkkiä pito pyörälle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ok, unohtakaa sitten noitten nivelien swappi. Taisin sotkea 44quattrot taas tähän. Niissä on etu- ja takanivelet on samat, ainakin 86-87 mallivuoden autoissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          7A 3B ABY ADU autoissa ei ainakaan voi vaihtaa niveliä ristiin, koska eri laakerit edessä. Joissakin muissa voi, mutta en jaksa nyt kaivella :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noniin. Uusi nivel(155? Löbro) on pistetty paikalleen ja quattro-fun voi jatkua. Ajeltuani kuukauden eukon etuvetocivicillä rupee omakin kärry tuntumaan et jopas liikkuu :)
                                            Nivelen hajoamisen todennäköisesti aiheutti joskus jo germaanian aikana hajonnut suojakumi joka oli päästäny vettä ja paskaa niveleen. Nuukasti oli vaan vaihdettu uusi gummi. Vetarin pääkin oli aivan ruosteessa. Nyt tarvittaisiin uutta vetaria joka olis paremmassa kunnossa boorien suhteen. Mistä kaikista malleista saisi sopivaa vetaria?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jatkoa seuraa wanhaan juttuun. Nyt ne boorit sitten meni sileeks ja veto taas poissa kun en aikanaan saanu hommattua uutta vetaria :) No,uus vetari löytyy tarvittaessa mut tarvittais mittoja siitä mikä vetari tällasessa autossa on kiinni. Ulkoa ei muista ja irrottaa ei jaksa ennen uutta. Eli tietoa jos mitoista on,niin olisin kiitollinen niistä. Eli takavetari hantin puolelle tarvitaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eli tietoa kaivataan edelleen vetoakselin mitoista. Oppaalla on akseleita mutta sano ettei muista ulkoa mistä mikäkin on ja halus vanhasta mitat. Auto vaan seisoo siskon pihassa paskana eikä siellä purkamaan sitä pääse. Kuinkakohan pitkä akseli tässä autossa on? Muita tärkeitä mittoja?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Monologiksi tuntuu menevän,mutta Oppaalla ei ollutkaan sopivaa vetaria hyllyssä. Nyt tarvittas tietoa mistä mahtaisi akselia saada? Eikös tähän mene mistä vaan coupesta vetari,poislukien S2 missä taitaa olla isompi nivel? Vetarin pituus oli ~605mm ja sisänivelen halkaisija 100mm

                                                  Comment

                                                  Working...