Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vikaa ohjaustehostimessa (vai missä?)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vikaa ohjaustehostimessa (vai missä?)

    Törmäsin aika mystiseen vikaan pari päivää sitten. Ajoin aivan normaalisti kaupunkialueella, kun yhtäkkiä ohjaus muuttui jäykäksi. Väkisin vääntämällä sain rattia veivattua jäykän kohdan yli ja sen jälkeen taas normalisoitui ohjaus. Sitten meni useampi kilometri aivan hyvin kunnes taas sama homma. Tämä toistui arviolta 20 kertaa puolen tunnin aikana. Jossain kohtaa huomasin, että vika ilmenee aina jarrutuksen jälkeen. En tiedä oliko vain sattumaa, tuskin, koska niin monta kertaa tämän testasin.

    Pysähdyksissä ollessa ja jarrua painellessa ei ohjaus takkua yhtään. Ainoastaan ajossa jarrutuksen jälkeen ratti ei meinaa kääntyä mihinkään.

    Ohjaustehostin ei pidä minkäänlaista ylimääräistä meteliä, nesteet vaihdettu huollossa 5tkm sitten ja sitä on säiliössä oikea määrä eikä mitään vuotoja ole havaittavissa missään. Eli voisin kuvitella vian olevan ehkä jossain muualla kuin itse tehostimessa? Onko jarrut jollain tapaa yhteydessä ohjaustehostimen kanssa?

    Ennen vian ilmaantumista täällä oli aika kovat pakkaset, lähes -20 astetta ja seuraavana päivänä jo +5. Olisko tällä suurella lämpötilan vaihtelulla voinut olla jotain tekemistä asian kanssa... esim. kondensoitunut vettä ohjaustehostimen nesteen sekaan? Neste kyllä näytti aivan normaalilta. Varmuuden vuoksihan ne vois kyllä vaihtaa uudelleen ja seurailla tilannetta.

    Mielenkiintoista on myös se, että kyseistä vikaa ei ole esiintynyt eilen eikä tänään kertaakaan, mutta aivan normaaliltakaan ohjaus ei mielestäni tunnu. Ideoita kellään mikä vois olla vikana?

  • #2
    Onko oikeat öljyt?

    Comment


    • #3
      Merkkiliikkeessä ollu huollossa, että periaatteessa pitäis olla, mutta mistäpä sitä tietää?

      Vikaa edelleen esiintyy satunnaisesti.

      Comment


      • #4
        Eivätköhän osaa oikeat laittaa.
        Oletko kiinnittänyt huomiota kierroksiin sen jarrutuksen jälkeen ja käännettäessä, putoavatko paljon?

        Comment


        • #5
          Ei putoa kierrokset ollenkaan, aivan kuin vika olis ennemminki ollu raidetangossa tai jossain muualla, mutta ei itse tehostimessa.

          Auto on nyt kuitenkin käytetty huollossa ja samalla pyysin tarkistamaan ohjaustehostimen nesteet. Oli väärää öljyä. Huuhtelivat ja laittoivat oikeaa tavaraa tilalle. Tarkkaillaan tilannetta, pysyykö ongelma poissa. Pariin viikkoon ei mitään ihmeellistä ohjauksessa ollut edes niillä vanhoilla öljyillä, kun on ollu plussakelit. Tiedä sitte vaikuttiko asiaan.

          Muistelin, että ohjaustehostimen nesteet oltaisiin vaihdettu jo edellisessä huollossa, mutta ilmeisesti muistin väärin. Täytyy pyytää niitä tulostamaan ulos laput kaikista huolloista mitä tehty, että näkee onko niitä vaihdettu vai ei. Ei taida itellä niitä kuitteja enää tallessa olla. Jarrunesteet ja jäähdytinnesteet silloin ainakin uusittiin.

          Comment


            #6
            Potilaana T4 portteri, mutta eiköhän nuo tehostimet ole toiminnaltaan aika yleismallisia joten vinkkiä kaivataan, mistä lähteä tutkimaan.

            Oireena siis se että yön yli seisottuaan ensimmäiset ratin käännöt on niin jäykkiä ettei tehostus varmasti ole käytössä. Kerta-kaksi ratin heilutusta ja sen jälkeen taas kaikki toimii kuten pitää. Tehostin tai hammastanko ei äännä, öljyä on, mistään ei vuoda.

            Comment


            • #7
              Omassa T4 myös vastaavaa hämminkiä, tosin esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti eli ei läheskään aina. Ohjaustehostimen pumppuja ilmeisesti vaihdettu T4 aika yleisesti ja sillä tullut kuntoon.

              Comment


              • #8
                Pumpussa on ylipaineventtiili, voisiko jäädä auki kylmänä eikä siksi tehosta. Pumppua vaihtamalla tietysti korjaantuu mutta mutta.

                Comment

                Working...
                X