Törmäsin aika mystiseen vikaan pari päivää sitten. Ajoin aivan normaalisti kaupunkialueella, kun yhtäkkiä ohjaus muuttui jäykäksi. Väkisin vääntämällä sain rattia veivattua jäykän kohdan yli ja sen jälkeen taas normalisoitui ohjaus. Sitten meni useampi kilometri aivan hyvin kunnes taas sama homma. Tämä toistui arviolta 20 kertaa puolen tunnin aikana. Jossain kohtaa huomasin, että vika ilmenee aina jarrutuksen jälkeen. En tiedä oliko vain sattumaa, tuskin, koska niin monta kertaa tämän testasin.
Pysähdyksissä ollessa ja jarrua painellessa ei ohjaus takkua yhtään. Ainoastaan ajossa jarrutuksen jälkeen ratti ei meinaa kääntyä mihinkään.
Ohjaustehostin ei pidä minkäänlaista ylimääräistä meteliä, nesteet vaihdettu huollossa 5tkm sitten ja sitä on säiliössä oikea määrä eikä mitään vuotoja ole havaittavissa missään. Eli voisin kuvitella vian olevan ehkä jossain muualla kuin itse tehostimessa? Onko jarrut jollain tapaa yhteydessä ohjaustehostimen kanssa?
Ennen vian ilmaantumista täällä oli aika kovat pakkaset, lähes -20 astetta ja seuraavana päivänä jo +5. Olisko tällä suurella lämpötilan vaihtelulla voinut olla jotain tekemistä asian kanssa... esim. kondensoitunut vettä ohjaustehostimen nesteen sekaan? Neste kyllä näytti aivan normaalilta. Varmuuden vuoksihan ne vois kyllä vaihtaa uudelleen ja seurailla tilannetta.
Mielenkiintoista on myös se, että kyseistä vikaa ei ole esiintynyt eilen eikä tänään kertaakaan, mutta aivan normaaliltakaan ohjaus ei mielestäni tunnu. Ideoita kellään mikä vois olla vikana?
Pysähdyksissä ollessa ja jarrua painellessa ei ohjaus takkua yhtään. Ainoastaan ajossa jarrutuksen jälkeen ratti ei meinaa kääntyä mihinkään.
Ohjaustehostin ei pidä minkäänlaista ylimääräistä meteliä, nesteet vaihdettu huollossa 5tkm sitten ja sitä on säiliössä oikea määrä eikä mitään vuotoja ole havaittavissa missään. Eli voisin kuvitella vian olevan ehkä jossain muualla kuin itse tehostimessa? Onko jarrut jollain tapaa yhteydessä ohjaustehostimen kanssa?
Ennen vian ilmaantumista täällä oli aika kovat pakkaset, lähes -20 astetta ja seuraavana päivänä jo +5. Olisko tällä suurella lämpötilan vaihtelulla voinut olla jotain tekemistä asian kanssa... esim. kondensoitunut vettä ohjaustehostimen nesteen sekaan? Neste kyllä näytti aivan normaalilta. Varmuuden vuoksihan ne vois kyllä vaihtaa uudelleen ja seurailla tilannetta.
Mielenkiintoista on myös se, että kyseistä vikaa ei ole esiintynyt eilen eikä tänään kertaakaan, mutta aivan normaaliltakaan ohjaus ei mielestäni tunnu. Ideoita kellään mikä vois olla vikana?
Comment