Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eli kampuran hihnapyörän kiila pettäny, nyt pitäs tietää onko osunu ventiileihin? Yläpää ainaki pyörii normaalisti mutta sehän ei vielä sano mitään...
Eli onko tämä aan vapaastipyörivä kone?
Lyön läjää ja laitan käyntii, kyllä se ilmottaa jos on jotain pielessä..
Kuinkas kovaa toi kampiakselin pultti pitää vetää kiinni kun oli sekin löystyny?
Vedettiin kyl ranteet paukkuen se kiinni viimeks...
Viimeksi muokannut Jesse87; 14.12.2013, 14:29.
Perustelu: Lisätty txt
Miulla oli yksi 3B moottori josta poksahti jakopää joskus edellisen vuosituhannen lopulla ('99 tai jotain), kunnon keulakontakti - nokkapyörä sökönä yms. mutta kanteen, venttiileihin tai muualle ei mitään vaurioita.
Vakioratas ja TDI:n timanttilätkä sinne väliin kitkaa lisäämään.
Joo veljeltä kuulin myös että sen kaverilla oli vastaava Audi, missä kävi ihan samoin niin uus rilla kampuralle ja jako kohallee ja eiku menoks.. Toivottavasti näin käynyt myös minulle.. Lihoiks menee jos kannen joutuu pois ottaa...
Tarkista kampiakselin pää jota vasten limppu tulee koska yleensä on taipumusta pyöristyä löystymisen johdosta jolloin sen kiinni pysyminen ei oikein onnistu pitemmän päälle.Kampuran pään oikaisuun on työkalu purkamatta moottoria.
Niin no, tietysti siinä asennossa ettei aukeava venttiili paina ykk olevaa mäntää. Menee mukavasti venttiilit solmuun kun väkisin kiristää nokan pukit ja venat vastaakin mäntään.
Öö, tarviiko nokka-akselit olla tietyssä asennossa kun laittaa paikalleen? Vai meneekö vaan yhdessä asennossa paikalleen?
Nokat menee paikalleen aina kun kiristät oikeaan momenttiin 17nm.
Rikki menee jos sattuu olemaan sopivasti mäntä ylhäällä ja venttiili ulkona kohdikkain. Eli jako kohdille ja nokka-akselit merkkeihin ennen kuin aletaan asentamaan. Ja se momentti on 15 kuten jo alussa on mainittu.
Tai sitten sillai, että jos se isku on riittävän pitkä niiden venttiilien avautumiseen nähden, niin jako kohdalleen ja siitä kampuraa 45 astetta pois TDC:stä. Sitten voi laittaa missä asennossa haluaa ne nokkakepit paikalleen, kun joka muki on alempana kuin TDC.
Nokista merkit kohallaa kuten myös kampuran merkki. Mutta yläpää jumissa? Pyöri hyvin ennenku avattii ekan kerran.. Männissä ei ole kiinni kun kampura pyörii hyvin..
Pakonokka näyttäs liikkuvan mutta imu on jumissa..
Viimeksi muokannut Jesse87; 6.1.2014, 14:48.
Perustelu: Lisätty txt
Pukkien viiste kuuluu olla virranjakajan paikkaa kohden. Jos on jakajantumppi, nokkaa ei saa asentaa ensin irroittamatta sitä jakajaa. Särkee herkästi hammaspyörän.
Ei oo jakajantumppia tässä...
Kyllä ne pukit on niinku kuuluu.
Nokka-akseleiden rattaiden taakse joku tehny omat merkit "2 mustaa täplää" mutta neku laittaa kohallee nii yläpään jako pielessä?
Comment