Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DSG-vaihteisto menee vikatilaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    DSG-vaihteisto menee vikatilaan

    Viitaten aiempaan viestiini vikakooditukiryhmässä: DSG6 automaativaihteisto pukkaa kiihtyvällä tahdilla vikakoodia ja jää vikatilaan.
    19143 - Unexpected / Implausible Mechanical Gear Disengagement
    P2711 - 004 - - Intermittent - MIL ON
    Sain eilen illalla logitettua vikatilan tapahtumaketjua:
    Liitteen tapauksessa lähdin automaatilla paikaltaan liikkeelle, kiihdytin kevyesti nelosvaihteelle saakka, josta aloin hiljentämään moottorijarrutuksella. - Sitten naps, ja laatikko jäi taas vikatilaan.

    Ottamaani logitiedostoa (liite) tutkaillessani päädyin seuraavaan tapahtumaketjuun: Ylöspäin vaihtaessa kaikki menee ok (Sarakkeet S ja U: 1-3 haarukka liikkuu ja 2-4 haarukka liikkuu). Alaspäinvaihdossa neloselta alaspäin 1-3 haarukka yrittää liikkua "vapaalta" kolmoselle, mutta ei pääse jostain syystä kolmoselle ja jää siis vapaalle. Molemmat kytkimet ovat hetken auki, jonka jälkeen iskee vikatila ja kakkonen paukahtaa silmään.

    Onko kenelläkään hyviä arvauksia mitä kannattaisi epäillä vian lähtösyyksi: Anturivikaa, mekatroniikan vikaa vai vaihteensiirtäjän vikaa?
    Ja mitä kanavia kannattaisi logittaa tarkemmin varmuuden saamiseksi?
    Attached Files

    #2
    Noniin, kävin peräkärryn kanssa taNpereella nauttien useampaan otteeseen vaihteiston vikatiloista. Vikakoodina joka kerta yllämainittu 19143/P2711.

    Ajellessa, tai oikeastaan risteyksiin tullessa, alkoi kuitenkin vikatilan syntyminen hahmottumaan. - Joka ainoa kerta, riippumatta siitä ajoinko automaatilla vai tipillä, vikatila syntyi kun vaihteiston olisi pitänyt vaihtaa neloselta kolmoselle. Ainoastaan silloin, jos pakotin kolmosen tipillä päälle silloin kun kierrokset nelosella olivat noin 1500rpm, ei vikatilaa tullut.

    Paluumatkalla Espooseen kehittelin seuraavanlaisen teorian, johon haluaisin kuulla rytmiryhmän kommentteja:
    Oletan kolmosen synkroonien olevan loppuunkuluneet. - Tällöin 2->3 vaihdossa moottorin kierrokset laskevat sopivasti ja kolmonen menee "raakana" sisään. Vastaavasti 4->3 vaihdossa akselin nopeus ei ehdi sopeutua moottorin kierroksiin (tai päinvastoin), jolloin parin yrityksen jälkeen automatiikka antaa periksi ja nakkaa vikatilan päälle.

    Sitten teorian heikko kohta: Jos 4->3 vaihto pakotetaan 1500rpm, miksi vaihde menee tällöin päälle?

    Comment


      #3
      Tämänpäiväisen tallisession jälkeen minulla olisi hieman kaukaa haettu teoria vian aiheuttajaksi (koeajo on vuorossa vasta myöhemmin tänään):

      EGR-venttiilin puhdistuksen yhteydessä havaitsin sähköisen "kaasuläpän" olevan jumissa. Läppäkoteloa ravistamalla sen sisältä kuului vienoa ropinaa, joten päätin ottaa kotelon auki äänen selvittämiseksi. - Niinhän siellä oli läppää kääntävän hammaspyörän kaksi muovihammasta murtunut irti ja jumittaneet koko läpän.

      Sitten teoria: Voisiko BKD -moottori liikuttaa "kaasuläppää" esim. 4->3 vaihdossa kierrosten sovittamiseksi vaihdelaatikolle? - Tällöinhän jumiutuva kaasuläppä saattaisi yhdessä kuluneen synkronoinnin kanssa estää vaihteen kytkeytymisen?
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Moi, selvisikö viansyy koskaan? Mulla on omassa dsg6 laatikossa täsmälleen samaa vikaa ja sama vikakoodi. Laatikko korjattu ja tarkistettu 3 kertaa, kaksoismassa vaihdettu, ohjelma vaihdettu. Epäilen sähkönsyöttö ongelmaa, koska TCM:män jännite vaihtelee mielestäni paljon, 13.2-14.1v välillä. Sitten kun jännite on 13.2 pinnassa ja jotain pitäisi tapahtua vaihteenvaihdossa, menee vikatilaan.

        Comment

        Working...
        X