Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haponkestävä pakoputkisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Haponkestävä pakoputkisto

    Terve.

    En tiä onko oikee topicci tänne alueelle mutta onko kellää kokemusta pakoputkistojen tekemisestä haponkestävästä. Tärinäkestävyys ny ainaki on paree ku rosteriputkella mutta muuten en tiä kuinka soveltuu tuo haponkestävä pakoputkistoon...?? Seinämänpaksuus ei nyt ole kovin kamala joten ei siitä kai hirveän raskas tulisi, raskaampi tosin kun rosterista. Jos sitten taas tekis rosterista niin onko sen pakko olla lämmönkestävämpää rosteria, kuitenki pakoputkistossa aika kohtalaisen viileät on jo nuo höyryt.

    Asiantuntevia ja vähemmän asiantuntevia kommentteja kaivataan. Ja hinta tässä ei ole sillälailla ratkaiseva tekijä, mutta tuossa nyt "ylimääräistä" haponkestävää olisi mielin määrin 2" 2.5" ja 3", rosteriakin vois löytyä "ylimäärästä" mutta lämmönkestävämpää rosteria joutuis kyllä erikseen ostamaan..
    Viimeksi muokannut arto s; 12.12.2013, 19:27. Perustelu: Anna foorumisoftan hoitaa rivitys.

  • #2
    Ei ihan omaa kokemusta, mut muutama puolituttu on noita värkkäillyt ja väittävät et "hapokkaan" kestoikä on huomattavasti parempi.
    Ne teki ihan kunnon tavarasta, eli seinämän paksuu oli vähän enemmän, kuin missään IKEA:n huonekalu putkissa.
    Mut kaverit väsäs itte kannakkeetkin putkistolle, tyyliin, "ei vara venettä kaada".

    Comment


    • #3
      Putkistoista ei ole kokemusta, mutta onhan tuo haponkestävä varmasti kestävä ratkaisu, lähes ikuinen?
      Voi kuitenkin olla p*ska työstää? Itse ainakin sähköhommissa kironnut ne syvimpään ...... :) Tämä oli nyt se vähemmän asiantunteva vastaus.

      Comment


      • #4
        Mun yhteen autoon tehtiin joskus happariputki, itse putki oli meijerilaatua ( ei ihan ohkasinta/ sain töistä käytettyä putkea) ja ne muutamat vuodet mitä se auto mulla vielä sitten oli se kesti ihan normaalisti.

        Siinä oli myös se ääni omanlaisensa :-) .

        Comment


        • #5
          Millanen se happiksen ääni sitten on verrattuna vaikka rosteriin? Tuosta ny ainakin löytyy 2mm seinämällä ja 1.6 mm seinämällä mikä on kai se normaalimpi tuota happista... sitte löytyy jotain sekuliputkeekin mikä ei oo ihan haponkestävää eikä ihan rosteriakaan mutta jotain siltä väliltä, jos sinne täytyy kovin mutkia tehä niin ne valmiit palat ainaki on melkein kaikki rosteria...

          Comment


          • #6
            Millisellä seinämällä olevasta happosesta on kardaanitunnelissa kulkeva pätkä ollut nyt pari vuotta. Eipä se sen kummempaa tavaraa ole kuin normaali ruostumatonkaan oikein miltään osin. Ruostumattoman taipumus työstökarkenemiseen ja sitä kautta herkkyys murtumiseen ei myöskään pakoputkistossa ole juurikaan ongelma, jos putki on tuettu niin ettei se ole jatkuvasti jännityksellä.

            Comment


            • #7
              Moneen autoon olen tehnyt haponkestävästä putkiston,ei siinä mitään ongelmaa ole.
              Pakosarjaa ei kannata tehdä,menee niin kovaksi kuumuudesta että murtuu.

              Comment


              • #8
                Joo pelkkä pakoputkisto olisi tarkotus tehdä, ei pakoputkistoa... Ei vaan oikein saa tuollaseen typ43 200 audiin mistään "sporttista" pakoputkistoa niin pitää tehä itte... Äänet kyllä vähän kiinnostaa että millaiset tulee kun on happonen putki... Todennäköisesti nyt teen 2" putkesta sen, en koe tarpeelliseks sen isompaa, korkeintaan 2.5"

                Comment


                • #9
                  Taitaa 5T:ssä olla vakiona 60,5mm putki.

                  Comment


                  • #10
                    no sit saa olla 2.5" nii suurenee ainaki 25mm... näkee kuinka menee ku saa tuon vanhan ensi irti..

                    Comment


                    • #11
                      Eikä kannata liian jämäkästä putkesta tehdä, saattaa olla kolarissa vaarallinen kun tulee pohjasta läpi huonolla tuurilla.

                      Comment


                      • #12
                        Joo koitan saada tuota 2.5" putkee mahdollisimman ohuella seinämällä, vähä on vaikeempi taivulla ettei mee ruttuu mutta pitää kuitenki koittaa saada kevyt... enkä kyl ala mitää 3" putkee tekemään kun ei siitä sitten oo enää mitää hyötyä tuollasees pyöreesti 200 hummases autos...

                        Comment


                        • #13
                          Ite tein vastikaan putkiston, osittain haponkestävästä. Ei mitään eroa kyllä ole käsin hypistellessä. 60,3mm putkea, 1,6mm seinämällä. Eikä hitsatessakaan. Kestosta vois veikata että tollanen teollisuusputki 1,6mm tai 2mm seinämällä ei kyllä lahoa rosterinakaan mihinkään auton alla. Äänessäkään veikkaan ettei mitään eroa, enemmän vaikuttaa se seinämävahvuus, näin OLETTAISIN.

                          Comment


                          • #14
                            no sit saa olla 2.5" nii suurenee ainaki 25mm... näkee kuinka menee ku saa tuon vanhan ensi irti..
                            ei suurene 25 mm

                            Comment


                            • #15
                              Nii hitto 15mm... no sama kai sen väliä... :D

                              Täytyy koittaa jos löytäis vaikka youtubesta "äänivideoita" et miltä kuulostaa, ja tosiaan sitte on viisaampi ku saa tuon alkuperäsen pöydälle ja pääsee työstään, ku itte tekee niin saa sellasen ku sattuu tuleen...
                              Viimeksi muokannut okkim; 10.12.2013, 21:49. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa.

                              Comment


                              • #16
                                Paras ehkä vois olla tehdä tuplana 2.5" ainaki kun katsoo näitä jotka näitä putkia tekee niin vastaaville vitoskoneille sellasia paljon tehdään, voi olla vähä turhankin avara jo mutta väliäkös sillä toisaalta...

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                  Millisellä seinämällä olevasta happosesta on kardaanitunnelissa kulkeva pätkä ollut nyt pari vuotta. Eipä se sen kummempaa tavaraa ole kuin normaali ruostumatonkaan oikein miltään osin. Ruostumattoman taipumus työstökarkenemiseen ja sitä kautta herkkyys murtumiseen ei myöskään pakoputkistossa ole juurikaan ongelma, jos putki on tuettu niin ettei se ole jatkuvasti jännityksellä.
                                  Toi murtumiskestävyys, ainaski hitsisaumoissa on lievä ongelma, kun on pakoputkesta kysymys.
                                  Kannakoitiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. tiedä miten vaikuttas, jos löis putkeen välille johonkin ylimääräisen /ylimääräisiä joustopaloja.....?

                                  Väittäsin kyllä et hapokaan korroosion kesto pakoputkessa on parempi kuin rosterin. Moni unohtaa kiillottaa huolella ne hitsisaumat, puutteellinen killotus saumoissa samaa niissä korroosion lähtämän kivan nopeesti liikkeele.

                                  Olen itse duunissa kemiantehtaassa, ja täällä löytyy sellaset aineet, et niihin verrattuna akkuhappo on ihan juotavissa olevaa kamaa lähes kaikki tuotantokäytössä oleva putkisto on hapokasta ja niistä ajellaan välillä lähes 100 asteista melko syövyttää kamaa. Samoin laitteiden lämmityksiin (vesihöyry) käytettävässä putkistossa on hapokasta, korkeimmillaan pikkasen vajaa 160 astetta. Ei tietty sama asia, mut silti, Rosteri ei näissä oloissa pärjää mitenkään, jotain kokeiluja on ollut, mut ne kuoli heti alkuunsa.
                                  Viimeksi muokannut arto s; 12.12.2013, 19:32. Perustelu: Anna foorumisoftan hoitaa rivitys.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Edellisessä arkikäyttö-c4:ssä mulla oli vanhaan ruosteiseen pakoputkeen hitsattu 2kpl 60mm rosteriputkia keskivaimentajan tilalle. Hitsaukset suoritin migillä mustan langan ja hiilidioksidin kera. Saumoille tein sellaisen jälkikäsittelyn, että ruiskautin mustaa spraymaalia niskaan. Putkisto oli tuettu takapöntön takaa ja katalysaattoreiden etupuolelta. Nelisen vuotta ~100tkm sillä ajelin ilman ongelmia kunnes myin pois.

                                    Comment


                                    • #19
                                      60,5 -> 2,5" suurenee 3mm.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eikö tuo 2.5 ole kuitenki 76mm noin?

                                        Comment


                                        • #21
                                          1" = 25,4mm

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo tajusin juuri itekki että vittu sehä on 3" mitä täs koitan ynnätä... :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oli sit rosteria tai hapokasta niin kestävät auton eliniän alla. Kokemusta on kun tein äiteen civikkiin 2" pörinäputken joskus 94-95. Civikki meni paaliin viime vuodenvaihteessa putkineen. Peräpönttö taidettiin vaihtaa pari kertaa tona aikana ku oli alunperin simonsin perus yleismalli, rosteripöntöt oli harvinaisia ja sikakalliita siihen aikaan. Moneen muuhunkin autoon on tullu rosteriputket tehtyä sekalaisista materiaaleista, happista ja rosteria eikä koskaan ole ollu ongelmia niiden kanssa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse olen tehnyt korjauksia muutamien autojen orkkis putkiin meijerihapikkaalla.
                                                On tuntunut että aivan kuin korjauksen jälkeen loppu putkisto hapertuisi kiihtyvällä tahdila. Olen miettinyt voisiko kyseessä olla sähköparikorroosio eri arvoisten metallien välillä.

                                                Voi olla kyllä omaa luulosairauttakin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                                  Itse olen tehnyt korjauksia muutamien autojen orkkis putkiin meijerihapikkaalla.
                                                  On tuntunut että aivan kuin korjauksen jälkeen loppu putkisto hapertuisi kiihtyvällä tahdila. Olen miettinyt voisiko kyseessä olla sähköparikorroosio eri arvoisten metallien välillä.

                                                  Voi olla kyllä omaa luulosairauttakin.
                                                  Todennäköisesti olet oikeassa.
                                                  Varsinkin talvella vesi ja maantiesuola saa sinne sähkökemiallisen jänniteparin, jonka seurauksena alempiarvoinen metalli käytännössä syöpyy pois....
                                                  Mahtasko toimia, jos vetäs "paskaraudan" päälle esim. Kylmäsinkitysainetta ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    1" = 25,4mm
                                                    1" = 33,7mm

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mitäh?

                                                      http://en.wikipedia.org/wiki/Inch

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olikos tuo edellinen taas putkimiehen tuuma :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Joksa_ Näytä viesti
                                                          Olikos tuo edellinen taas putkimiehen tuuma :)
                                                          Kyllä tainnut näin päästä käymään.. :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nyt on pakoputki irti ja pitäis alkaa varmaan ens viikolla vaikka sit sunnuntaisin ylitöinä tottakai työaikana väsätä tota putkistoo, pöntön tilaan ehkä sit simonssilta,

                                                            Jos jollain on ideaa millanen peräpönttö (rosterinen) kannattais tilata niin kertokaa ihmeessä..

                                                            Ja noi teollisuusputkien tuumakoot on kyl jotain niin jämerää ettei enää keskustella niistä...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X