Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Haponkestävä pakoputkisto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    http://www.magnaflow.eu/02product/streetmufflers.asp
    www.magnaflow.fi

    Omasta mielestä tekee hienoimpia, vaihtuu omastakin putkistosta johonkin tollaiseen.

    Comment


    • #32
      Itse olen tehnyt korjauksia muutamien autojen orkkis putkiin meijerihapikkaalla.
      On tuntunut että aivan kuin korjauksen jälkeen loppu putkisto hapertuisi kiihtyvällä tahdila. Olen miettinyt voisiko kyseessä olla sähköparikorroosio eri arvoisten metallien välillä.
      Rosteri, happoteräs yms. teräkset vaatii toimiakseen happea, jotta se osaisi korjata itse itseään. Happi muodostaa em. terästen pintaan kromin kanssa sitä suojaavan erittäin tiiviin kromioksidikerroksen, joka siis tekee teräksestä ruostumattoman/haponkestävän.

      Tämä lienee ongelma pakoputken sisäpinnalla. Se nokeentuu aika nopeasti ja pakokaasuissa ei niin hirveästi ole happea joukossa. Jos/kun putken sisäpinnan kromioksidikerros katoaa, se ei korjaannu ilman hapen läsnäoloa ja ruostuminen alkaa. Kun ruostuminen on alkanut, jaloteräs ei osaa enää korjata itse itseään vaikka happea olisi tarjolla.

      Toki sähköparikorroosio voi myös syödä putkea. Se toki vaatii elektrolyyttiliuoksen läsnäoloa, mikä lienee kuumassa pakoputkessa aika mahdottomuus. Toki putki voi alkaa syöpyä pakoputken jäähdyttyä, jos siihen roiskuu sopivasti suolavettä ja muuta sähköäjohtavaa paskaa.
      Viimeksi muokannut Ilkka L; 27.12.2013, 09:39. Perustelu: typoja korjailtu

      Comment


      • #33
        Onkohan äänellisesti muuten eroa, jos tekee esim. 1x3" tai 2x2,5" putkiston? Olettaen että vaimentimien määrä on sama?

        Comment


        • #34
          Se toki vaatii elektrolyyttiliuoksen läsnäoloa, mikä lienee kuumassa pakoputkessa aika mahdottomuus
          Ei ollenkaan. Pakoputkeen ja erityisesti vaimentimiin kondensoituu aika paljonkin vettä sisäpinnoille lämpötilojen vaihdellessa niin putken ulko- kuin sisäpuolella.

          Mitä noihin ääniin tulee, niin kyllä on varmasti eroa. Ja on todella isoja eroja siinäkin, millasia vaimentimia laittaa ja mihin ne sijoittelee.

          Comment


          • #35
            Tuota äänihommaa kyllä pitää miettiä, mielellään haluaisin parhaiten talteen 5 koneen äänen mutta myös matalaa murinaa... jos oikein tekis paljon ylitöitä niin vois piruuttaan kokeilla tehä 2 eri putkistoa ja sitten katsoa kumpi on parempi... Mistä suomesta saa halvimmalla noita magnaflow vaimentimia?
            Viimeksi muokannut Dementia; 18.12.2013, 23:05. Perustelu: lisäystä

            Comment


            • #36
              Omassa autossani on 3" rosteriputkisto, taka-akselin jälkeen yksi läpivirtaava vaimennin. Omaan makuun äänet ovat erittäin hyvät. Aika kovat kylläkin, mikä ei itseäni haittaa. Sisälle ei kuitenkaan mitkään pahat.
              Kaverin C4 koppasessa taas saman tyyppisellä putkistolla sisälle tuli ihan kauheat äänet. Ulkoa aikalailla saman kuuloinen.
              Toki turbokin vaikuttaa välissä enemmän ja vähemmän. Itse suosittelisin kokeilemaan ensin 3" kokomatkalla. Tekee vaikka liitokset niin että keskipätkän voi vaihtaa tarvittaessa tuplaputkelle.
              Oliko se Terholla niitä keskiputkisto kokeiluja enemmänkin?

              Comment


              • #37
                Mulla on toi putki sillälailla, että se on turbolta eteenpäin 3". Purin tuon harrastajatoverin s-kakkosesta, jossa oli ihan jäätävät äänet. Kamala resonanssi sisätiloissa, eikä moottorikaan kuulostanut vitoselta paitsi läppä selällään +4000rpm. Vaimennuspolitiikka siinä oli siten, että taka-akselin etupuolella oli 1 pieni vaimentaja, eikä muuta. Itse muutin tuota siten, että tein keskiosan uusiksi, vaihdoin erilaisen vaimentimen siihen taka-akselin etupuolelle ja asensin sen toisen pöntön takakontin alle poikittain. Putken takaosa on muuten sama. Äänet hiljeni ihan älyttömästi. Koppiin sisälle ei kumua sillälailla ärsyttävästi, mutta ulospäin kyllä kuuluu ihan reippaat soundit. Ahvenistolla on mitattu 93Db, joten radalle pääsee hiljaisinakin päivinä.

                E: mainittakoon vielä, että molemmat pöntöt ovat 3" läpivirtaavia. Nykyään taka-akselin etupuolella majaileva on se Simonssin pienin malli, Motonetistä. Viime kesäksi lisäsin vielä yhden vaimentajan kardaanitunneliin. Suurta vaikutusta koettuun äänimaisemaan tuolla ei ollut, tosin autostakin oli äänieristettä lähtenyt toistakymmentä kiloa samaan aikaan.

                Comment


                • #38
                  Hae sit v-pantaliitokset tohon putkeen Biltemasta. Ovat ruostumatonta ja nykyisin vielä keskittäviäkin.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Millähän hakusanalla V-pannan löytää Bilteman sivuilta? "v-panta" tuottaa yli 150 osumaa.

                    Comment


                    • #40
                      V-hihnasarja
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Enpä olisi heti keksinyt hakusanaa. Kuten en turboillekaan... :)

                        Comment


                        • #42
                          Ei ollu muuten tommonen 3" v-pantasarja kallis, 29 eskoo maksoi. Ei suomesta oo löytynyt vielä mistään keskittävää rst-sarjaa tolla hinnalla.

                          Comment


                          • #43
                            Ei kyllä joka palaa kannata alkaa ite taivutteleen ja hitsaileen joka palaa ku 3" akselinylityspala maksaa sen 45€ netistä nopeella vilkasulla, tänään laitoin simonssin peräpöntön tilaukseen, vaikutti hinta/laatusuhteeltaan parhaalta ku makso sen 90€ sen voi si vaihtaa jos ei miellytä. jos sit viel ton akselinylityspalan tilais ja loput taittelis ja hitsailis itte..

                            Onko kellää kokemusta noista ns. yhdistyspaloista? vois olla toisaalta kätevä jos laittais esim. välivaimentimen kohdalle suoran pätkän tuollasilla yhdistyspaloilla niin sais sit vaan heittää siihen vaimentimen jos tulee tarvetta mutta jos ne on ihan paskoja niin sitte kyllä hitsaan ite vaan kiinni...

                            Comment


                            • #44
                              Niin no, miten sen nyt ottaa..? Sattuuko löytämään romuputkea jostain edullisesti ja jaksaako hitsailla hieman enemmän. Ainahan ei välttämättä tarvi putkea vetää taka-aksilan yli, quattrossa se voi olla jopa mahdoton toteuttaa isolla putkella. Viimesin putki jonka ite heppailin oli tämmönen romuputkesta ja pätkistä kasattu palapeli. Tosin materiaalit kustansi sen pari kymppiä jos ei pönttöjä ja v-bandeja laske.








                              Hukkikselle oma putki:

                              Comment


                              • #45
                                Jokseenki samaan budjetiin ajattelin ite yltää, vaimentimia kyl en ala ite tekeen vaikka ei sekää tietenkää mikää tekemätön paikka ole, ajattelin lähinnä laatua ja siisteyttä et paremmat saa jos ostaa...

                                Aivan siistiä jälkeä kyllä tuo sun putki, saa nähä millanen heppikeppi ittelle syntyy ku viimeks tiggaillu varmaan 5 vuotta sitten enkä silloinkaan mitään hirveitä...

                                Ite aattelin tuon akselin ylityksen koittaa tehä koska tää mettäkylillä ku asuu nii ei koskaa tiä mikä kuollu piisami tulee mutkan takaa vastaa ja vie pakoputken mennessää... alustavasti mittailinki jo et 2,5" teollisuusputkella eli siis 3" putkella sen ylityksen viel mahtuis tekeen...
                                Viimeksi muokannut Dementia; 26.12.2013, 16:46. Perustelu: lisäys

                                Comment


                                • #46
                                  Itellä oli vähä vastaava tilanne ku tuli toi tikki hommattua oikeastaan tätä projektia varten. Sitä ennen viimeksi tullu tiggailtua amiksessa n. 16-17 vuotta sitten. Muutamat putket oon kasaillu ihan puikkoinvertterillä ja rosteripuikoilla hitsaamalla, hyvän niinkin saa mut on aika tuskaa hitsata jos pätkät on huonolla sovitteella. Tigillä tosin on kans haastavaa jos jää reilua ilmarakoa, mut on sillä kuitenki muuten huomattavasti tarkempi ja helpompi hitsata. Tässä kuvien putkessa itelläkin tuli tummat saumat mikä kait johtuu liian kovasta tehosta ja hitaasta syötöstä, eli treenata pitää vielä ja paljon.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Joo ite kans kyl rosteripuikola enemmä hitsaillu mutta kun en mikään hitsari kerran ole niin sen kyllä huomaa jäljestä, luulen kans silti että tuo tiggi on helpompi...

                                    Viel kyl kiinnostais kysellä noista "pikaliittimistä" eli siis niistä liitospaloista mitkä kiristellään pannoilla vaan kiinni jos tuon ekan vaimentimen kohdan laittais sellasella pätkällä niin siihen sais sit sen vaimentimen jos on tarvette.. Jos jollain on niistä kokemusta niin otetaan mielellään vastaan..

                                    Comment


                                    • #48
                                      Nuo v-pantaliitokset on käteviä käyttää ja ruostumattomana kestävät sen minkä putkikin. Ovat tiiviitä, eivätkä tarvi tiivisteitä. Perinteinen pakoputkiklemmari puristaa liitosta, niin että joskus on melko luja irrottaa putket toisistaan. Minä ainakin voin näitä suositella.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Taitaa tuo saumojen tummuminen johtua materiaalista ja lisäaineesta myös. Tahtoo aina rst ja hapokas tummua hitsauksessa jonkinverran. Toki jos hitsaa ilman lisäainetta ja pienellä virralla niin saa vähän kirkkaampia saumoja muttei taida kestää enään niin hyvin ja pitäis olla tarkat sovitukset.

                                        Saumoista jos kirkkaat haluaa niin kannattaa hankkia vaikka tuota Esabin StainClean peittaus tahnaa. Tuota kun vetelee saumoihin ja vaikutus ajan jälkeen huuhtoo vedellä ja hieman karhun tussua näyttää niin saa siistin lopputuloksen : http://www.flickr.com/photos/piisma/...n/photostream/

                                        Tosiaan aika tujua happoa tuo on joten kumihanskat ja silmäsuojat kannattaa olla työstäessä...

                                        En tiiä millä/miten nuo jotkin amattimiehet (esim agtronic motorsport) saavat nuista saumoista nuin kirkkaat. Materiaali, lisäaine, kaasu, taito?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Kaasunvirtausta kun lisää, niin saumakin kirkastuu. Mitä enemmän lämpöä suhteessa kaasunmäärään sitä tummempi sauma. Tuo peittaushan onnistuu ihan suolahapolla. Rst:hän pitäiskin peitata, jos aikoo välttyä korroosiolta saumoissa ja niiden rajapinnoissa. Juurikaasu auttaa myös tuossa sauman kirkastuksessa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            http://www.turbozentrum.de tuolta tilasin sen peräpöntön... saa aika halvalla tavaraa toimituskulut 12.95 suomeen... meinaan varmaan tilata tuolta ehkä ainaki tuon välivaimentimen ku ei oo tuon kalliimpi...

                                            Comment


                                            • #52
                                              Saako noita kuvan mukaisia pakosarjan ja alkuputken välisiä liitoksia mistään irrallisina? Siis noita sikkikoneella tehdyn näköisiä jotka tiivistyvät pakosarjaa päin.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #53
                                                Painaa prässillä putken päähän kartiokappaleen kanssa. Niin minulla on tehty dp:n liitos turboon.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  tuolta linkin kaupasta voi löytyä jos sellasia on olemas, tai sit voi koittaa ite tehä katkasemalla tälläsen supparin mut toi prässäys kuulostaa kyl järkevimmältä...

                                                  http://www.turbozentrum.de/abgassyst...f-76mm/a-2163/

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                                                    Painaa prässillä putken päähän kartiokappaleen kanssa. Niin minulla on tehty dp:n liitos turboon.
                                                    Mietin tuollaista valmista palaa jossa olisi se kiristyslaippa valmiina. Ei mulla mitään prässiä oo tai laserleikkuria sen puoleen :)

                                                    Tuolta löytyi aika laaja valikoima kun keksi oikean hakusanan, se on "ball flange" nimeltään se liitos.

                                                    Jostain lähempää löysin viime yönä surffaillessa sellaisia joissa oli vielä lambdan paikkakin valmiina.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      dia radius circumf surf
                                                      2.5 1.25 7.85 4.90625
                                                      3 1.5 9.42 7.065
                                                      3.5 1.75 10.99 9.61625
                                                      4 2 12.56 12.56

                                                      Noita kun lukee, niin kannattaako v8 urssiin tehdä 3,5" putki 3" sijaan? Nyt alla 2x60,3mm. Tekisi mieli kokeilla toisenlaista. Nykysellä putkellä tuli hienoinen parannaus alavääntöön.
                                                      3" kun virtaa vähemmän kun 2x60,3mm, mutta taas 3,5" ois aika lailla samoissa. Tämähän siis on teoriaa, mutta jos olisi joku jolla olisi kokemusta asiasta.

                                                      EDIT:
                                                      http://www.magnaflow.com/07techtips/faq/question10.asp
                                                      Tuossapa muillekkin osviittaa jos pähkäilee samoja asioita.
                                                      Viimeksi muokannut juhagee; 30.12.2013, 17:09.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        On tuo putki nyt valmiina ollut hetken aikaa, en oo kuvia tänne kerennyt saamaan mutta tulee sitten joskus jos tulee, nyt hieman kysyisin neuvoa taas kun itse en mikään ammattilainen tässä ole..

                                                        elikkäs, putki on nyt sitten 2.5" tehdasputkea, eli pakoputkessa se tekee 3", putken tein vasta nyt tuolta downpipestä alaspäin, tai siis kun tuo putken ensimmäinen kappale alasputkineen tulee tuolle 1. vaimentajalle asti niin ajattelin nyt sitten että onkos se vielä liian vähän jos se on vakio 2"?

                                                        Millainen teidän mielestä pitää olla putken alku osa, turbo koneessa tarvitsee kuitenkin hieman olla jotain vastapainettakin ja vaimentajat ei sitä ainakaan tee kun on läpivirtaavia joten miten mun tästä nyt olisi hyvä jatkaa? 3" alkukin vain jotain muuta? jotain +500hp autoja olen bongannut missä downpipe on 3,5" ja loppuputki on 3" mutta se nyt on kyllä aivan liikaa tuolle reilulle 200hp:lle, voi olla että tuo 3" on liikaa, en tiedä. Any Help?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          elikkäs, putki on nyt sitten 2.5" tehdasputkea, eli pakoputkessa se tekee 3"
                                                          Nyt en ymmärrä, montako milliä sen putken halkaisija on?

                                                          turbo koneessa tarvitsee kuitenkin hieman olla jotain vastapainettakin
                                                          Ei tarvi.

                                                          voi olla että tuo 3" on liikaa
                                                          Ei se ole jos vaan äänet pysyy siedettävinä.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            eli siis se on 76 ja noissa tehdasputkissa puhutaan 2.5" mutta sitten pakoputkien maailmassa ja mun mielestä ihmistenkin maailmassa se on sitten jo 3"... ja se on hyvä jos tuo turbo hommeli ei ole ongelma, tosiaan asiasta en paljoakaan tiedä... ja 3" se sitten varmaan kannattaa tehdä tai ainakin koittaa, pienentää sitten tai äänieristää jotenkin jos tuntuu liika äänekkäältä...

                                                            eli tarkennukseksi se siis on 76.1 2.0mm seinämällä esim. http://www.taloon.com/terasputki-hap...LVI-1103064/dp
                                                            Viimeksi muokannut Dementia; 6.10.2014, 22:21. Perustelu: lisätietoa

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Joo, kolmetuumaista siis. Erikoista jos joku puhuu 2.5", mutta noi putkikoot vesiputkissa yms. on kyllä jotain mitä ei normaalilla järjellä pysty käsittämään. Reilu 200hv kyllä mahtuisi komeasti läpi 63mm putkestakin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X