Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2012 A5 2.0 TSFI Quattro stronic tärisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2012 A5 2.0 TSFI Quattro stronic tärisee

    Moi! Ostin tuollaisen otsikon mukaisen talvikulkineen ja auto on kaikinpuolin todella mahtava mutta täristää 110-130 nopeudessa, haluisin kysyä teiltä kokeneemmilta quattro kuskeilta että onko tämä vika vai ominaisuus, kun ajoin toista vastaavaa ja se täristi takapäästä juuri samalla lailla... Ensi viikolla tsekataan renkaiden tasapainotukset autoliikkeen piikkiin(toivottavasti). Tein silti kaupat koska uskon että johtuisi renkaista ja takuutakin on vielä jäljellä. Mutta jos tuo on ominaisuus, sitten en ehkä olekaan niin tyytyväinen... Autolla ajettu 27000km. On tämä kyllä merkillistä, kun edellinen ja ensimmäinen Audini A4 (B8) tärisi kanssa ostettaessa, siinä oli ensimmäinen omistaja laittanut tarvikevanteet väärällä keskireiällä, tässä alkuperäiset, niin taas aletaan yhteiselo tärinöiden kanssa, tuntuu nämä audit olevan aika herkkiä tärinöille, mutta onhan tuo quattro muuten todella maukas...
    Eli kokemusperäisiä neuvoja kaivattaisiin, kiitos! :)

  • #2
    Aika huono ominaisuus olisi. Vika on varmasti renkaissa tai vanteissa, se taas on eri asia löytyykö tai poistuuko se tasapainottamalla. Tarttis päästä kokeilemaan toista rengassarjaa

    Comment


    • #3
      Ei ole vika renkaissa todennäköisesti. Tyyppivika näissä b8:ssa. Itsellä ja monella muulla ainakin sama ongelma sekä tarvike- että oem-vanteilla. Kiepase alumiiniteippiä pari kierrosta navan ympärille, saattaa jeesiä.
      Näihin on muistaakseni vaihdettu ties mitä tukivarsia/puslia ym alustan osia, mutta en nyt äkkiseltään muista todentuiko vika mihinkään tiettyyn osaan..
      Ihan maailmanlaajuinen ongelma, Audizinen puolellakin on juttua..

      Comment


      • #4
        Tässä on alkuperäiset aluvanteet alla. Täytyy tsekata ensi viikolla nuo tasapainotukset...

        Comment


        • #5
          Noin uusi auto, niin ei muuta kuin myyjäliikkeeseen ja sanot että laittakaas pojat kuntoon.

          Comment


          • #6
            Mullakin talvella oemit, paikotellen esiintyy tärräämistä. Tai esiintyi, nyt yleisempää ku lätyt eessä ja takana. Takana kyllä keskittävät ja eessä 66.6 reiällä 5mm lätty. Kannattaa etiskellä varmaa tuolta jenkkipuolelta infoa millä tokenee.

            Siksi kannattaa myös kiepauttaa alkuun vähän sitä teippiä kun näistä on mittailtu suht eri kokosia napoja samasta autosta. Siksi 66,6 kr vanteessa voi olla liian iso..

            Comment


            • #7
              Alumiiniteippiä... Hmm? Mulla oli tärinäongelmaa A4:n kanssa väärillä vanteilla ja mittasin reiän sekä navan ja eroa oli 0,3mm. Kävin hakemassa konepajalta arkin 0,15mm mellalevyä ja siitä suikale navan ympärille ja johan loppui tärinät. Alkuperäisillä vanteilla tuota ei esiintynyt ja nytkin alkuperäiset alla. Tärinä on kyllä hyvin samankaltaista kuin edellisessä... Taidan tulla jo liian tarkaksi ja vainoharhaiseksi noista tärinöistä! :) katellaan ensi viikolla miten käy...

              Comment


              • #8
                B8 kori on kokemusteni perusteella erittäin tarkka vanteiden tasapainolle. Jo pieni määrä kuraa, tms. vanteessa aiheuttaa tärinää ja esim. puuttuva tasapainopunnus tuntuu jos erittäin selvästi. Vanhemmissa on ollut myös ongelmia takimmaisten alatukivarsien kanssa edessä, mutta noin uudessa on jo varmasti päivitetyt tukivarret.

                Comment


                • #9
                  Tämmöistä esim.. kokeilehan vielä tuo napahomma, monella parantunut sillä. Ite en ole saanut vielä aikaseksi. Onnistunut jo olemaan välittämättä suurimman osan ajasta. :D oon muuten huomannut että jos ajaa pitempää matkaa niin tärinä vaimenee sillonkin. Todella outoa siis..

                  Comment


                  • #10
                    Juu tiedän kyllä mitä alumiiniteippi on, mutta olen käyttänyt sitä ihan eri tarkoitukseen... :) minusta tuommoinen sähkömoottorien alle tarkoitettu linjauspelti on tarkempi ja parempi vaihtoehto... En viitsi nyt vielä tehdä itse mitään kun on takuut päällä, mutta ilmeisesti tämä tärinä ei siis ole ominaisuus vaan vika, jota tässä alussa aloin pohtimaan... Äsken kävin motarilla ajamassa ja en taas oikein huomannut mitään, outo juttu.

                    Comment


                    • #11
                      Niiin, tuohan nyt ei takuita poista jos navan ympärille jtn kierrät. :) voi olla audin puolelta vähän nihkeetä tuo tutkiminen. Tuolta kilpailevalta foorumilta luin että olivat yrittäneet pelkkää rengas/vannekomboa tyrkyttää syylliseksi, eikä tutkineet kai ollenkaan..
                      Tyyppivikahan se näissä on, kun tuntuu että joka toisessa tuntuu olevan tärinä onkelmaa.. tavallaan kai ominaisuus siis. :D

                      Comment


                      • #12
                        2012 A5 2.0 TSFI Quattro stronic tärisee

                        Näistä oli toisaalla puhetta jo, omassa uusilla tarvikevanteilla (valmistajan merkintä 66,45mm) ja uusilla Nokian kesärenkailla täristeli. Syytä etsittiin ja yksi rengas oli huonosti asettunut vanteelle ja toinen lähti Nokian renkaille pystyheittoisena takaisin. Korjaantui sillä, ja loput epämääräiset susäänajamalla kumit 2000-3000km. Talvivanteet ja kumit oli ok alusta asti, HKPL7 ja B8:n alkuperäiset vanteet.

                        Audillahan tosiaan on 66,5/66,45 ja 66,6 vanteita joista ensimmäinen on sopiva B8 koriin mutta monet myy molempia sopivina ja käytetään teippejä ja muuta välissä..

                        Comment


                        • #13
                          Onko tosiaan niin että jos ostat uuden Audin, niin eri vanne vaihtoehdoilla voi olla erikokoisia keskireikiä...? Uskoisin kyllä näin kokeilematta että tuo keskitys tuossa mättää, tänään sain sovittua että lähin Laakkonen hoitaa tsekkauksen myyjäliikkeen piikkiin... So far so good... Tuo tärinäkin tuntuis välillä häviävän paremmalla pinnalla, en tiedä oikein enää että onko vika autossa vai korvien välissä! :)

                          Comment


                          • #14
                            Itellä ainaki vaihtelee tuo tärinä, niin ku autolla ois hyviä ja huonoja päiviä. :D tosiaan 66,6 ilmotetaan b8 oikeaksi keskireiäksi mutta taitaa juurikin nuo Jounin sanomat mitat istua paremmin navalle..

                            Comment


                            • #15
                              Mä ostin omaan 4F:ään uudet Goodyearin kesärenkaat alkuperäisille vanteille ja tuntui, että täristi. Niitä tasapainotettiin kolmeen kertaan ja aina vaan tärisi. Välillä meinas usko mennä, että onko vika tosiaan vain korvien välissä. Lopulta vaihdettiin koko renkaat Dunlopin kumeihin (ei ollu maahantuojalla uutta settiä samoja) ja autosta tuli kuin ilmatyynyalus. Ei mitään värinöitä edes moottoritienopeuksissa. Tiedä sitten mikä niissä Goodyeareissa oli vikana.

                              Mutta herkkä tuntuu olevan tämäkin 4F tärinöille ilma-alustasta huolimatta, nyt on vähän vastaava meininki uusilla Goodyearin talvirenkailla, joissa vielä uudet vanteetkin. Prkl, tärisijä.

                              Comment


                              • #16
                                Käy rengasliikkeessä missä on rullakone. Renkaat rullalle niin näkee onko niissä massa tai muotoheittoja mitkä tekevät tienpintaan nähden iskua. Kone pyörittää rengasta tasapainokoneessa, jossa on rulla kulutuspintaa vastaan. Se mittaa on heittoja ja kuinka paljon voimaa tulee iskusta. Samanmoisia oireita ollut itsellä ja parilla tutulla. Joka kerta vika löytynyt renkaista. Vaikka olisivat grammalleen oikein painotettu. Nuo muotoheitot on katalia. Pääkaupunki seudulla niitä ainakin löytyy, maakunnassa pitää vähän tehdä selvitystyötä mistä löytää. Ilmenee juuri kuvatunlaisina epämääräisinä tutinoina edellä mainitussa nopeudessa.
                                Viimeksi muokannut Poikarukka; 10.12.2013, 13:23.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia vinkeistä, palataan ensi vuoden alussa aiheeseen kunhan Laakkonen on tsekannut "firman piikkiin" tasapainotukset... Hyvää Joulua kaikille!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on auto käytetty huollossa ja epätasapainossahan ne renkaat olivat, ei tärise ainakaan 20km ajokokemuksella... Huh! Case is closed.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X