Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensaputki vuotaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Bensaputki vuotaa

    Bensa on hieman tuoksahdellut viime aikoina autossani ja eilen asiaa selvitellesäni syylliseksi paljastui vuotava bensaputki. Vuotokohta on putkessa joka tulee tankilta bensafiltterille, tarkemmin siis se viimeinen pätkä ennen filtteriä. Ongelma on se, että putki on piilotettu varsin kettumaiseen paikkaan ja irroitus ei ole ihan triviaali homma. Vuotokohtakin on juuri sopivasti rintapellin ja ohjausvaihteen välissä.


    Positiivista on se, että auton käynnistyvyys ja polttoainetalous tod. näk. paranee putken vaihdon myötä. Nyt bensalinjan paine pääsee karkuun vuotokohdasta ja autoa onkin saanut sahailla hieman totuttua enemmän sitä startatessa - varsinkin kylmänä.

    Tuon vuotavan putken numero on siis: 443 201 529

    Osaisiko joku sanoa, mikä on tuon putken pituus ja mitkä kierteet putken päissä olevissa "kiinnitysmuttereissa" on. Aktesta ei tuota putken pituutta saati kierteiden tyyppiä löytynyt.

    Tarvitsisin tuota tietoa siksi, että saisin teetettyä/ostettua uuden putken ennen vanhan irroitusta.

    Putki siis on samantyylinen, kuin tavallinen jarruputki, tosin sen ulkohalkaisija on 8mm (5/16").

    Tuollaisia putkia varmaan osaa tehdä normaalit autotarvikeliikkeet, jotka jarruputkiakin vääntävät vai pitäisikö asioida Hi-Flexissä tms. hydrauliikka firmassa? Akte näet antaa putken hinnaksi ~25e ja se on vähän turhan suolainen hinta tuollaisesta kupariputken pätkästä.

  • #2
    Jossakin vehkeessä katkaisin pois keskeltä sopivan pätkän ja korvasin klemmareilla kiinnitetyllä kudosvahvisteisella bensaletkulla.

    Comment


      #3
      Tuota korjaustapaa harkitsin itsekin, mutta luovuin ajatuksesta - ainakin toistaiseksi. Pakoputki menee aika lähellä vuotopaikkaa ja siksi kumiletkuviritys ei ehkä ole paras mahdollinen. Pakoputken kuumuus saattaa haperruttaa kumin aika nopeasti ja siitä ei varmaan mitään hyvää seuraa, jos putkesta pääsee roiskahtamaan hienojakoista paineistettua bensasumua kuuman pakoputken päälle.

      Comment


      • #4
        Onhan niintä metallilla päällystettyjä letkuja olemassa. Vähän ot, minulla meni edellisessä audissani ( 100 2.0 -87) bensaletku puhki tankista lähtevässä putkessa, bensantayttöputken läheltä. Kuraa oli vuosien saatossa päässyt ko putken välistä sisään polttoaineputken päälle. Märkä hiekka "söi" putken. Asia ei ilmennyt kuin täydellä tankilla ja auto "ylämäessä" = bensaa valui maahan. Pirunmoinen homma. Tankki irti jne.

        Comment


        • #5
          Itselläni on kestänyt tavallisesta 8 mm vesijohtoputkesta tehty polttoainelinja jo useamman vuoden, tankinpää painepuolen putkesta, joka 90:ssä menee suotimeen, on tehty kiinnittämällä alkuperäinen banjoliitin klemmarilla kumiletkuun joka on kiinni polttoaineputkessa parilla klemmarilla. Konehuoneen puolella on putkissa hi-flexissä tyssätyt päät ja alkuperäiset kierremutterit.

          Comment


            #6
            Päätin sitten tehdä homman taiteen sääntöjen mukaan. Eilen askartelin vanhan rikkinäisen putken irti autosta. Homma ei ollutkaan niin paha, miltä alussa vaikutti.

            Tuo putki (443 201 529) siis on n. 985mm, jos joku muukin sattuu tuota tietoa tarvitsemaan. Se paluuputken pätkä, joka kulkee rinnan tuon syöttöputken kanssa on n. 50mm lyhyempi.

            Comment


              #7
              Bensaputken korjaus?

              Huomasin tuossa kovan bensanhajun kun seison valoissa ja eiku tarkistaan mistä tulee.

              Bensan tuloputki vuotaa prässäyksen juuresta bensakison viereltä näemmä. Ei uskalla juuri ajella nyt, sen verran se ruikkii sieltä kun heiluttelee.

              Miten ton korjais? Tuoha on sellanen tapaus, missä putki menee taakse asti yhtenäisenä, eli liitos on takapäässä ja moottorin päällä, kumiletkua tossa on sellanen 40cm välissä koneen puolella.

              Putken vaihto on sen verran kova homma, että pakko tohon pitää olla joku muukin keino?

              Hieman vituttaa kun piti lähteä huomenna mökille rentoutumaan. Eikä auta yhtään, että kuuli webaston olevan totaalisen kuollut ja vain uusi auttaa korjaamaan. Eikä ensimmäistäkään sopivaa tai kunnossa olevaa työkalua tietenkään löydy kun tarttee.

              Comment


                #8
                Putki leikkurilla poikki vähän matkan päästä, sitten hydrauliikkakaupasta osat jatkon tekemiseen. Irtileikattu pätkä kannattaa ottaa mukaan malliksi, muuten herkästi myyvät eioota kun kertoo että auton osista on kyse. Kierteet näissä polttoainepuolen kamoissa ei liene niitä yleisimpiä.

                Comment


                  #9
                  Ilmeisesti ton prässäyksen puristaminen ei auta jollei saa tasasesti joka puolelta painettua?

                  Eli siis tietenki kumiletku poikki jostain kohdasta? Millanen se jatkopala on millä sen sitten saa jatketua tuolta auton puolelta? Sen prässätyn pään saa irti kunhan vaan pistän letkun poikki, mutta en viittis mitään vahinkoa ruveta tekeen turhaan kun tollanen operaatio on melko pysyvää laatua.

                  Hankalaa tuossa on se, että kumiletkun takapäässä moottorin puolella ei juuri ole mahista pätkästä sitä jos silleen pitäis tehdä.

                  Comment


                  • #10
                    Yhdenlainen tapa:

                    http://www.audipages.com/Tech_Articl...eakrepari.html

                    Comment


                      #11
                      Ymmärsin väärin, en todellakaan tiedä miten tuollaista letkua voi jatkaa turvallisesti kotikonstein, putkijatkojen teko on helpompaa. Miten jos siitä saisi sen prässätyn holkin irti ja korvaisi laadukkaalla letkuklemmarilla, näin olen tallin paineilmaliitokselle tehnyt kun rupesi suhisemaan.

                      Comment


                        #12
                        Letku poikki, ulkohalkaisijaltaan sopivaa putkea pätkä letkun sisään ja klemmareilla kiinni. Näin itse tekisin, edellyttäen että tuossa sopii jossain kohtaa olemaan jäykkä putken pätkä. Tuolla konstilla sen hytikkaliikkeessä tehdyn letkun voisi liittää kiinni. Taikka sitten tosiaan tuo prässäys purkaen ja klemmaria kehiin.


                        [E] On kyllä vttumainen purettava tuollainen prässäys, saa hetkenaikaa nyhrätä irti jos meinaa letkun pitää ehjänä.

                        Comment


                        • #13
                          Itekkin sanoisin että purkaa sen supistuksen pois siitä putken päästä ja laadukas letkunkiristin tai pari sen tilalle. Ehkä tuon putkenpätkän voisi myös tehdä ihan tavallisesta kupariputkesta, itellä ainakin k-jetin putket kestäneet vesijohtokupariputkesta erinomaisesti ja siihen tuli hydrauliikkaliikkeessä tyssätyt putkenpäät.

                          Comment


                            #14
                            Katoppas vaan, tyyppivikahan näemmä kun löyty audipagesista ohje. Ohje on uudempaan, mutta sama letku mullaki vuotaa. Mulla menee vaan vähä eri kautta toi kumiletku, muuten sama.

                            Jotenki tollanen vaan ei kuulosta tai näytä oikeen hienolta tavalta, siis tuo epoxy malli.

                            Comment


                            • #15
                              Ehkä tuon putkenpätkän voisi myös tehdä ihan tavallisesta kupariputkesta
                              Sit kannattaa muistaa, että jos noita vesijohtokupariputkia käyttää yleensäkkin missään autokäytössä, niin ne ei tahdo kestää tärinää kovinkaan hyvin, -vaikka olisi hehkutettuakin.

                              Comment


                                #16
                                No viritin tollasen purkkapaikan eli plastic paddingilla. Ainakaan ei vielä vuoda eli toistaseksi toiminee noin. Pitää miettiä parempaa korjausta jahka saa aikaa taas.

                                Comment


                                • #17
                                  Nostetaas vanhaa aihetta ylös. A4 B6 (165tkm ajettu) bensavehje siis kyseessä. Parin viikon ajan on vaihtelevasti bensa tuoksahtanut autossa sisällä ja hanttimiehen puolella ulkona. Tuli sitten eilen vilkaistua tarkemmin: koneen ollessa käynnissä bensaa tippuu hiljaksiin pohjamuovien välistä takaoven kohdalta. En ole vielä ehtinyt sen enempää purkamaan, mutta mahdollisia vuotohtia olisi varmaan bensansuodattimen liitännät tai sitten bensalinja jostain muusta kohtaa. Voipi olla että joutuu viemään johonkin pajalle korjattavaksi kun aikaa on rajallisesti ja töiden jälkeen aina pimeää.. Millaistakohan kustannusta tuossa on odotettavissa jos bensalinjaa joudutaan uusimaan?

                                  Edit:
                                  Tänään ehdin kurkkaamaan auton alle ja näytti siltä että bensansuodattimen kyljestä tiputtelee. Kait sinne on jotain hiekkaa yms. päässyt väliin ja nirhannut pintaa rikki ajan saatossa.. Näytti ainakin siltä ettei suodatinta olisi koskaan vaihdettu, eikä sitä huolto-ohjelmassakaan näkynyt olevan. Seuraavaksi vaan uutta osaa paikalleen.
                                  Viimeksi muokannut HomeBrew; 30.11.2009, 20:16.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itselläni -96 A6:ssa (2.0E, ABK-kone) alkoi vuotamaan konehuoneessa oleva metallikudosvahvisteinen polttoaineputki. Putki sijaitsee siinä ihan "kaikkein päällimmäisenä", yhteensä näyttäisi olevan niitä 2 kappaletta. Jostain siitä liitoskohdasta tiputtaa, missä metallikudosputki muuttuu sellaiseksi "jäykäksi" jarruputken näköiseksi putkeksi.

                                    Ko. letkua ei varmaan motonetistä löydy..? Joka tapauksessa menee vaihtoon, mutta ajattelin jollain teipillä teipata putkea, jottei hirveästi vuotaisi matkalla korjaamolle (saatika aiheuttaisi moottoritilassa tulipaloa). Teippien liimat taitaa aika huonosti kestää polttoainetta, mutta varmaankin tyhjää parempi ratkaisu..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuskin on tyhjää parempi. Todennäköisempää on, että alkaa vuotamaan enemmän, kun letkua hipelöi, kuin että vähenisi vuoto. Teippien liimat kun yleensä liukenevat välittömästi bensiiniin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Yritin metsästää sopivaa letkua, mutta taitaa olla Auto-Bernerin kautta tilattava. Millähän osanumerolla/nimellä tuo kyseinen putki löytyisi tuolta vagcatin katalogista? Ei meinaa sattua silmään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Voisko olla 4A1 201 529E? Ku ei saa oikein selvää onko tuo putki tankin seutuvilla vai konehuonees, tarkotan siis tätä mun esittämää numeroa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miten olisi hydraulitarvikeliikkeestä vähän alkuperäistä pidempi letku missä on molemmin päin leikkuurengasliitokset?? Sitten vain letku ja pieni pätkä (1-5cm) putkea molemmin päin pois. Ei tarttis koko putkea tankille asti vaihtaa. Tai oikeanlainen kierreosa koneen päähän ja toiseen päähän se leikkuurengasliitos ja joku sentti putkea pois. Tuohan on varmaan 10 tai 8 mm putkea joten pitäisi onnistua.
                                            Polttoainetta kesrävään putkeen vain prässäyttää ne päät.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mä tungin joskus AEB:ssa jäykän putken kumiletkun sisään ja klemmarilla kiinni, kun tais liitos osa olla rikki.
                                              edit_ siis en lisännyt mitään, yhdistin vaan vähän karummin kuin tehtaalla oli tehty...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                                Voisko olla 4A1 201 529E? Ku ei saa oikein selvää onko tuo putki tankin seutuvilla vai konehuonees, tarkotan siis tätä mun esittämää numeroa.
                                                se vois olla tuo, oon arponut tuon mainitsemasi osan ja 4A1201529G, 4A1201533 sekä 4A0201544 kesken kun kunnon tolkkua ei meinaa saada.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja mikas Näytä viesti
                                                  Miten olisi hydraulitarvikeliikkeestä vähän alkuperäistä pidempi letku missä on molemmin päin leikkuurengasliitokset?? Sitten vain letku ja pieni pätkä (1-5cm) putkea molemmin päin pois. Ei tarttis koko putkea tankille asti vaihtaa. Tai oikeanlainen kierreosa koneen päähän ja toiseen päähän se leikkuurengasliitos ja joku sentti putkea pois. Tuohan on varmaan 10 tai 8 mm putkea joten pitäisi onnistua.
                                                  Polttoainetta kesrävään putkeen vain prässäyttää ne päät.
                                                  käväisin Lappeenrannan Tehohydrossa mutta ei kuulemma löytynyt sopivaa bensankestävää metallikudosvahvistettua letkua (?), dieselille ja löpölle käypäistä olisi ollut.. vietiinkö taas kuin pässiä narussa kun noista ei ymmärrä

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei siinä tarvitse olla sitä metallia päällä, jos et välttämättä halua.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Yleinen kommentti joka nousi esille tätä(kin) thredia lukiessani: olisiko hyvä ehdotus jos näissä mainittaisiin itse tekstissä mistä autosta puhutaan- viittaus profiilin kulkineeseen ei oikein auta jos kulkine on vaihtunut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                                        Voisko olla 4A1 201 529E? Ku ei saa oikein selvää onko tuo putki tankin seutuvilla vai konehuonees, tarkotan siis tätä mun esittämää numeroa.
                                                        Se 4A1201529E se osa oli ja Saksasta asti piti tilata, nyt kuitenkin vaihdettu paikalleen (sepän mukaan oli tosi paskamainen vaihtaa).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kävi itellekin tänään tuo bensaletkun puhkeaminen, aika paskamaista vaihtaa koko letku joten päädyttiin vain klemmari viritelmään ja hitusen uutta putkea.

                                                          oli viellä jännä kun bensa valui suojamuovien päälle ja sitäkautta eturenkaalle asti, oli siinä sitten vähän ihmettelemistä kun bensa valuu maahan etupyörän kohilta mutta ei mitään vuotoa.

                                                          Aika pahasti pääsee hiertämään runko sitä putkea ennen filtteriä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkoipa taas tuoksua bensa hytissä, A6 btq -01, ja tutkimuksissa löytyi, että bensatankilta lähtevässä kumiletkussa on pari vuoto kohtaa. Saakos tuota kumiletkua ihan metritavarana marmorilta? Tuo nykyinen letkun pätkä, joka vuotaa nyt, on motonetistä ja en nyt vastaavaa haluis tilalle kun ei näköjään hirveitä kestä.

                                                            E: Näköjään marmorilla tilaustavaraa tuo bensaletku, jotenka kävin Fixuksesta hakemassa. Josko kestäis vähän pitempään kun tuo motonetin.
                                                            Viimeksi muokannut RistoEe; 14.7.2014, 09:38.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X