Oli tylsää sekä satoi lunta, joten eikun rivarin parkkipaikalle näpräämään. Emäntä tuli juuri töistä joten motti hohti kivasti lämpöä ja otsalampussakin sattui olemaan virtaa.
Potilaana vuoden -08 1.6 FSI-kone, tyyppiä BLF. Sama ohje pätee useampaan FSI-koneeseen (ainakin muut 1.6 ja 2.0 vaparit). Herjasi vikakoodia P0403 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction
eli pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin toimintahäiriötä. Usein (netin perusteella) tämä johtuu muovirattaan hampaiden kulumasta akselin "nollakohdassa". Eli EGR jumii kiinni. Käyttöakseli pyörii mutta metallirattaan hampaat eivät saa kontaktia
muovirattaan hampaiden kanssa. Muovirattaan akselin liikettä vastustaa jousi, joten metalli sekä muovirattaiden yhteydessä jälkimmäinen tietenkin kuluu. Osaa ei metsästyksestä huolimatta löytynyt irtonaisena, eikä vika tuntunut oikeuttavan uuden
EGR:n n. 160e:n hintaa (varaosanumero 03C131503B)
eBaystä noin 160euroa
mister-auto.fi 162.49euroa + rahti
skruvat.fi 216.63euroa
Käytetyn osan hommaaminen vian korjaamiseen on jokseenkin turhaa, samat hampaat varmasti lahoavat ajan saatossa kaikista rattaista. Omalla kohdalla vika sattui tiettävästi nyt ensimmäistä kertaa. Mittarissa 331tkm
VW SSP 332 kuvaus mm. tästä nestejäähytteisestä hirvityksestä
Netistä löytyy reilusti tietoa viasta sekä erinomaisia kuvallisia ohjeita, mutta näistä huolimatta oma versioni:
EGR venttiili 1.6FSI:n konetilassa. Päältä purettu ilmansuodatin + -ohjain.
Liitin irti ja 6 T20-torxia auki. Kansi lähtee nostamalla pois, reunassa kulkee kumitiiviste. Koska kannen alla ei painetta/nestettä ja tiiviste oli ehjä, en lähtenyt vaihtamaan sitä.
Tässä kohtaa kannattaa varmistua venttiilin toiminnasta pyörittämällä mustaa ratasta laidasta toiseen. Mikäli ei karhenna eikä jumita, vika on todennäköisesti puuttuvissa
hampaissa, eikä jumittavassa venttiilissä.
EGR:n kansi avattuna, rattaat 0-asennossa, venttiili kiinni. Mustaan rattaaseen merkattu lyijykynällä rattaan liikealue. Ratas liikkuu noin 2/3 kierrosta, eli ratasta uudelleenasetettaessa puuttuvat hampaat pitää saada tuohon jäävään 1/3 osaan.
Selvempi kuva puuttuvista hampaista.
Mustan rattaan pohjassa on harvahampainen ratas (alle 20 hammasta), jonka hammasjaon mukaan rattaan voi asettaa uudelleen. Rattaan päällä on pieni prikka, ei kannata hävittää.
Tämän tyyppivian korjaus ei maksa mitään, mutta samaan vikakoodiin voi varmasti johtaa myös huonot kontaktit tai liasta jumittunut EGR:n akseli/läppä.
Paketti kasaan ja baanalle. Venttiili itsessään on varmasti kovin tukossa, mutta putsaaminen jää ensi kesään. EGR on kiinni motin kyljessä kahdella T35 (?) ruuvilla sekä siihen tulee sähköliitin, kaksi vesiletkua sekä kaksi
pakokaasuputkea.
e. VW SSP 253 kertoo lisää tuosta FSI:stä
Potilaana vuoden -08 1.6 FSI-kone, tyyppiä BLF. Sama ohje pätee useampaan FSI-koneeseen (ainakin muut 1.6 ja 2.0 vaparit). Herjasi vikakoodia P0403 - Exhaust Gas Recirculation Circuit Malfunction
eli pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin toimintahäiriötä. Usein (netin perusteella) tämä johtuu muovirattaan hampaiden kulumasta akselin "nollakohdassa". Eli EGR jumii kiinni. Käyttöakseli pyörii mutta metallirattaan hampaat eivät saa kontaktia
muovirattaan hampaiden kanssa. Muovirattaan akselin liikettä vastustaa jousi, joten metalli sekä muovirattaiden yhteydessä jälkimmäinen tietenkin kuluu. Osaa ei metsästyksestä huolimatta löytynyt irtonaisena, eikä vika tuntunut oikeuttavan uuden
EGR:n n. 160e:n hintaa (varaosanumero 03C131503B)
eBaystä noin 160euroa
mister-auto.fi 162.49euroa + rahti
skruvat.fi 216.63euroa
Käytetyn osan hommaaminen vian korjaamiseen on jokseenkin turhaa, samat hampaat varmasti lahoavat ajan saatossa kaikista rattaista. Omalla kohdalla vika sattui tiettävästi nyt ensimmäistä kertaa. Mittarissa 331tkm
VW SSP 332 kuvaus mm. tästä nestejäähytteisestä hirvityksestä
Netistä löytyy reilusti tietoa viasta sekä erinomaisia kuvallisia ohjeita, mutta näistä huolimatta oma versioni:
EGR venttiili 1.6FSI:n konetilassa. Päältä purettu ilmansuodatin + -ohjain.
Liitin irti ja 6 T20-torxia auki. Kansi lähtee nostamalla pois, reunassa kulkee kumitiiviste. Koska kannen alla ei painetta/nestettä ja tiiviste oli ehjä, en lähtenyt vaihtamaan sitä.
Tässä kohtaa kannattaa varmistua venttiilin toiminnasta pyörittämällä mustaa ratasta laidasta toiseen. Mikäli ei karhenna eikä jumita, vika on todennäköisesti puuttuvissa
hampaissa, eikä jumittavassa venttiilissä.
EGR:n kansi avattuna, rattaat 0-asennossa, venttiili kiinni. Mustaan rattaaseen merkattu lyijykynällä rattaan liikealue. Ratas liikkuu noin 2/3 kierrosta, eli ratasta uudelleenasetettaessa puuttuvat hampaat pitää saada tuohon jäävään 1/3 osaan.
Selvempi kuva puuttuvista hampaista.
Mustan rattaan pohjassa on harvahampainen ratas (alle 20 hammasta), jonka hammasjaon mukaan rattaan voi asettaa uudelleen. Rattaan päällä on pieni prikka, ei kannata hävittää.
Tämän tyyppivian korjaus ei maksa mitään, mutta samaan vikakoodiin voi varmasti johtaa myös huonot kontaktit tai liasta jumittunut EGR:n akseli/läppä.
Paketti kasaan ja baanalle. Venttiili itsessään on varmasti kovin tukossa, mutta putsaaminen jää ensi kesään. EGR on kiinni motin kyljessä kahdella T35 (?) ruuvilla sekä siihen tulee sähköliitin, kaksi vesiletkua sekä kaksi
pakokaasuputkea.
e. VW SSP 253 kertoo lisää tuosta FSI:stä
Comment