Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 bitq päästöt, ja nykiminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 bitq päästöt, ja nykiminen

    Eipä tuo romu menny päästöistä läpi. Auto on nykinyt tasakaasulla vattumaisesti jo jonkun aikaa. Kun paikallaan nostaa kierroksia sinne 1500-2000rpm, niin huomaa selvän pienen pätkimisen koneesta. Pakokaasuarvot päästötestissä seilasivat, ja paperille saatiin seuraavat. Tyhjäkäynnillä co 3.00 hc 197 o2 0,8 co2 14.6
    Kierroksilla co 4.16 hc 133 o2 0.3 co2 11.9 lambda 0,90

    Kertokaas missä vika. Bensaakin palaa litra puoltoista enemmän kuin ennen.

    #2
    Tuleeko vikakoodeja?

    Näistä voisi aloittaa: ahtovuodot, MAF, lambdat, tulpat, puolat ja sytkävahvarit tarkistukseen.

    Comment


    • #3
      Moi. Eilen tuli rosstech roikka postissa, ja meikäläinenkin pääsi autonkorjauksessa nörttiajalle. Vikakoodien lukukin onnistui. Tämmöset sielllä oli muistissa.

      9 Faults Found:
      17861 - Exhaust Gas Temp Sensor 1 (G235)
      P1453 - 35-00 - Open or Short to Plus
      18030 - Engine Coolant Temp Signal
      P1622 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent
      17528 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B2 S1
      P1120 - 35-00 - Open Circuit
      16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
      P0154 - 35-00 - No Activity
      18057 - Powertrain Data Bus
      P1649 - 35-10 - Missing Message from ABS Controller - Intermittent
      17695 - Boost Pressure Control Valve (N249)
      P1287 - 35-00 - Open Circuit
      16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
      P0130 - 35-10 - Malfunction in Circuit - Intermittent
      17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult)
      P1128 - 35-10 - System too Lean - Intermittent
      17538 - Fuel Trim; Bank 2 (Mult)
      P1130 - 35-00 - System too Lean
      Readiness: 0000 0000

      Itse en noista juurikaan ymmärrä, yritän opiskella googlen, ja sanakirjan avulla. Esim. eka koodi exhaust gas temp sensor 1. Ymmärrän kyllä mitä tarkoittaa, mutta kumman puoleinen tuo "1" on, eikös näitä ole kaksi?

      Sama noiden lambdojen osalta. Mikä lambdoista on esim. tuo b2 s1?

      Tämä oli ensimmäinen kerta, kun minun aikana luettiin vikakoodit, joten nollasin ne, ja ajelen hetken, niin näkee tuleeko kaikki takaisin.

      Comment


        #4
        Okkimin vastaus on varmaan parhain mutta saman koneen omistajana yritän arvailla amatöörinä.

        Nollaisin ensin vikakoodit ja tsekkaisin ne sitten pienen ajon jälkeen uudelleen. Sitten, jos samoja esiintyy, vaihtaisin etulambdat ja tarkistaisin bensapaineensäätimen letkut ja liitokset. Lopuksi tsekkaisin ahtovuodot. Jos nämä ei auta, sitten ajaisin ilman MAFfia kokeeksi - sekin voi olla viallinen.

        Voi myös olla että EGT:n juotokset on hajonneet. Mutta se ei kai normaaliajossa aiheuta noita oireita?

        Aika paljon on häikkää - vika voi olla monessa eri paikassa.

        Comment


          #5
          Kyllä tuokin on ihan hyvä vastaus :)

          Kannattaa tosiaan nollata vikakoodit ja ajella jonkin aikaa. Sitten kun joku noista koodeista palaa, niin siihen liittyvä anturi vaihtoon. B1 on apukuskin puoli.

          Comment


          • #6
            On tässä ollut ajoittaista tehottomuuttakin. Tai oikeastaan harvoin on kaikki tehot tuntunut löytyvän. Pakolämpöanturi voisi selittää sitä, je ehkä tuo n249 venttiili, mikä se sitten onkin. Jos joku selventäisi idiootille missä se on, ja mitä se tekee.
            Vielä varmistukseksi onko siis B2 S1 kuskinpuolen etulambda? Mikä takalambdojen tehtävä on?

            Comment


            • #7
              Taka lambaadat haisteleevat kaasuja kattien jälkeen.

              Comment


                #8
                Eli mittaavat kattien toimintaa, ei vaikuta päästöihin.

                Jos alkaa rötäämään kun kiihdyttää täyskaasulla, niin EGT:t luultavasti temppuilee.

                Comment


                • #9
                  Kiitos tästä, Eli turhat kapistukset nuo takalambdat. Niinkuin moni muukin hilavitkutin pellin alla.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja mukila Näytä viesti
                    On tässä ollut ajoittaista tehottomuuttakin. Tai oikeastaan harvoin on kaikki tehot tuntunut löytyvän. Pakolämpöanturi voisi selittää sitä, je ehkä tuo n249 venttiili, mikä se sitten onkin. Jos joku selventäisi idiootille missä se on, ja mitä se tekee.
                    Vielä varmistukseksi onko siis B2 S1 kuskinpuolen etulambda? Mikä takalambdojen tehtävä on?
                    B1=lohko1=oikean puoleinen lohko eli matkustajan puoli.
                    B2=lohko2=vasemman puoleinen lohko eli kuski puoli.

                    S1=sender1= anturi1= ennen katalysaattoria oleva anturi.
                    S2=sender2=anturi2= katalysaattorin jälkeinen anturi.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja mukila Näytä viesti
                      Kiitos tästä, Eli turhat kapistukset nuo takalambdat. Niinkuin moni muukin hilavitkutin pellin alla.
                      Sinäänsä turhat, mutta 01=> eteenpäin nuo vaaditaan. Ei tuosta kyssäristä ilmennyt vm.

                      Comment


                      • #12
                        Yllä näitä mainittiinkin jo.. eiköhän kyseisillä oireilla / koodeilla etulambdat ole ainakin loppu. Mahdollisesti myös MAF ja moottorin lämpöanturi.
                        Huonot tulpat, vialliset EGT, puolat ja sytkävahvarit aiheuttaa pätkimistä.

                        Ahtovuototesti ehdottomasti ja voit tsekata vagcomilla engine -> measure blocks kanavalta 032, mitä adaptaatiot näyttää (ennen vikakoodien nollausta).

                        Biturbon omistajan arkipäivää :P

                        Comment


                        • #13
                          vm 2000, joten katsastuksessa ei päästömittausta veloiteta kahteen kertaan.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos kaikille tähän asti vastanneille. Muutama kysymys heräsi, kun haluan ymmärtää tuon ohjausjärjestelmän toimintaa.

                            Tulpat on uudehkot, mutta jos sytytys pätkii esim. puolat, eikös tuo anna vikakoodia?

                            Voiko viallinen egt tosiaan aiheuttaa pätkimistä koko ajan, myös kierroksia paikallaan pitämällä 1500-2000 rpm?

                            Onko tämä anturi lämpömittarille, ja samalla myös moottorinohjaukselle: 18030 - Engine Coolant Temp Signal
                            P1622 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent. Onko tämä se apukuskin kannen takana vesiputkessa sokalla kiinni oleva möykky?

                            Ilmamassamittarin toimintaa ei kai pysty tutkimaan? Putsannut olen sen, mutta varmuuden toiminnasta saa vain vaihtamalla uuteen?

                            Bensanpaineensäätimelle tulee letku imusarjasta, ja se on ilmeisesti sokalla kasattu. Voiko sen purkaa, ja tarkistaa kalvon/jousen kunnon?

                            Paljon kysymyksiä, toivottavasti löytyy myös vastauksia :) Ei haittaa vaikka rahaa menisikin yksi tonni. Kunhan tulee kuntoon. Sen verran hieno laite toimiessaan, ettei kiinnosta luopua.

                            Comment


                              #15
                              Diagnostiikka ei mene puolille asti, joten tulpista tai puolista ei tule suoraan vikakoodia.

                              Jep, mittariston ja moottorinohjauksen lämpöanturi on samassa. Se on siinä mustassa metalliputkessa pelkääjän puolella sokalla kiinni, yleensä musta tai vihreä anturi. Eivät toimi ristiin, joten osata samanlainen.

                              Comment


                                #16
                                Voiko viallinen egt tosiaan aiheuttaa pätkimistä koko ajan, myös kierroksia paikallaan pitämällä 1500-2000 rpm?
                                Käsittäkseni se voi rikastaa vasta yli 3500 kierroksen jos loadia on tarpeeksi.

                                Lämpöanturi voi olla myös sininen.

                                Kyllä sen bensanpainesäätimen voi purkaa, ja jotain sen kunnosta voi nähdäkin. Sokka vaan irti niin se lähtee auki.

                                Comment


                                  #17
                                  Tämä kuulostaa nyt ehkä vähän rajulle, mutta jos auto olisi minun, niin laittaisin uusiksi kerralla pakolämpöanturin, maffin, jäähdytysnesteen lämpötila-anturin, molemmat katin edessä olevat lambdat. Ja toki päälle vielä imuvuototesti. Sen jälkeen ajoa ja ihmettelyä mitä vielä pitää vaihtaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tämä on tällä hetkellä omakin suunnitelmani. Ehkä sillä erotuksella, että Maffin jättäisin ensin vaihtamatta. Se kun saattaa olla ehjä. Vihreä se taitaa olla tuo lämpöanturi, näin muistin perusteella. Joskus lämpömittari on sekoillut (ei ole noussut lämmöt, tai näyttänyt liian vähän)Yleensä noussut ihan normaalisti puoleenväliin. Tuota painetestiä joskus koitin tehdä ohjeiden mukaan, mutta mun kone ainakin suhisi niin paljon, ettei millään pystynyt kuuntelemaan mistä vuotaa, jos vuotaa. Ehkä tein jotain päin vit..eikun honkia. Pitäiskö sen olla ihan hiljaa sen motin kun sinne painetta työntää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Laihaseos-vikakoodissa olevan "mult" viittaa laskennalliseen häiriöön eli esim. MAF vikaan enemmän kuin imuvuotoon. Toki lambdat voivat pakkaa sekoittaa, mutta usein tuo "multiplikatiivinen" teksti tulee juuri MAF vian ollessa kyseessä. Uusi Bosch maksanee alle 200e, joten ei tunnu enää tuossa konkurssissa. Ja johan se on nähnyt ilmaa ja puhdistus ei aina tee siitä uutta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voiko maffin siis todeta vialliseksi, ottamalla maffin liittimen irti? Ja tästä ei ole mitään haittavaikutusta?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Korjatkaa jos olen väärässä mutta eikö puolilta pitäis tulla ainakin misfire logiin? + tietysti tulpilta jos ne on päreinä. N249 ohjaa By-passeja, jotkut ovat jopa poistaneet käytöstä, muistaakseni vaatii myös poiston softasta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Käsittääkseni koodit tulee vasta, kun misfireja on riittävän paljon tietyn ajan kuluessa.

                                            edit: Juu ja mulla löytyy vihreä lämpöanturi ylimääräisenä. Privaa jos kiinnostaa.
                                            Viimeksi muokannut josh; 25.11.2013, 23:03.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nämä tuli takaisin 100km ajon aikana.

                                              5 Faults Found:
                                              17695 - Boost Pressure Control Valve (N249)
                                              P1287 - 35-00 - Open Circuit
                                              17862 - Exhaust Gas Temp Sensor 1 (G235)
                                              P1454 - 35-10 - Short to Ground - Intermittent
                                              16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1
                                              P0130 - 35-10 - Malfunction in Circuit - Intermittent
                                              16538 - Oxygen (Lambda) Sensor B2 S1
                                              P0154 - 35-00 - No Activity
                                              17528 - Oxygen (Lambda) Sensor Heating; B2 S1
                                              P1120 - 35-00 - Open Circuit
                                              Readiness: 0000 0000


                                              Auto toimi alkuun ihan hyvin. Tehojakin tuntui löytyvän. Kiihdytin kakkosella punarajalle, ja vaihdoin kolmosen, niin eipäs ollutkaan enää tehoja. Kokeilin kolmosella vedättää 2000rpm eteenpäin Noin 3200rpm, ja tuntui kuin seinä olisi tullut vastaan, eli ahdot hävisivät. Kiihdyttelin myös muutaman kerran uudestaan, ja taas toimi niinkuin pitääkin. Eli ajoittain toimii, ja ajoittain ei. Johtuuko tuo nyt pakolämpöanturista, vai tuosta n249 venttiilistä. Meinaan ostaa nuo molemmat lambdat, maffin, egt:t, ja moottorin lämpöanturin, vaikkei se tällä kertaa vikakoodia antanutkaan. Pitäisikö tuo n249 vaihtaa myös? Mitä se tekee? Sen pystyy kai kiertämään jotenkin?

                                              Comment


                                                #24
                                                N249 ohjaa bypasseja. Haulla voi etsiä juttua N249 delete, mutta katsoisin sen johdotuksen ja liittimen, koska vikakoodi viittaa siihen, että sähköinen yhteys venttiiliin puuttuu kokonaan. Jos johdotus ja liittimet OK, niin uutta venttiiliä tilalle.

                                                EGT:t voi mahdollisesti korjata riippuen versiosta, ne on meinaan mukavan hintaset uutena.
                                                Lambdat ostaisin myös.

                                                Viat voivat johtua noista kaikista.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja josh Näytä viesti
                                                  Käsittääkseni koodit tulee vasta, kun misfireja on riittävän paljon tietyn ajan kuluessa.

                                                  edit: Juu ja mulla löytyy vihreä lämpöanturi ylimääräisenä. Privaa jos kiinnostaa.
                                                  Misfirejä pystyy kyllä seurailemaan VCDS:llä. Olikohan kanavat 12-15 tia jotain siltä suunnalta. Näyttää siis misfiret, vaikka niitä ei tarpeeksi olisikaan jotta jäisi vikakoodi muistiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vaihda nyt ne lambadat ja EGT:t, niin alkaa auto toimia huomattavasti paremmin.


                                                    Kanavat 14-16 näyttää misfiret.
                                                    Viimeksi muokannut josh; 27.11.2013, 22:00.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo vaihdan. Osat on tilattu. Lambdat,egt:t,lämpöanturi, maf. Amalin oli oikeassa. N249 oli liitin huonosti paikoillaan. Ollut varmaan jakopäärempasta asti, jonka tein keväällä. Auto oli kyllä puhditon ajoittain jo ennen remppaa. Jotain kumiletkuja uusin silloin samalla, ja liitin varmaan piti irroittaa, kun oli edessä. Eli puhdittomuus toivottavasti johtuu rikkinäisestä egt:stä, ja päästöt lambdoista. Parin viikon kuluttua selviää, kun osat on tullut, ja paikoillaan.

                                                      Mukava huomata, että näin moni yrittää auttaa, ja jaksaa kirjoitella. Kaikkien automerkkien foorumeilla näin ei aina ole ollut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Auto kunnossa, ja katsastettu. Vaihdoin siin lambdat, egt:t, maffin, ja moottorin lämpöanturin. Päästöt erittäin hyvät. Kiitokset kaikille vastaajille.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mikäköhän noista oli vian aiheuttaja? Yleensä riittää, kun vaihtaa pelkästään oikean "viallisen" osan vai oliko summa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lambdoja veikkaisin.Molemmathan antoi vikakoodin. egt:t ei kai vaikuta päästöihin, mutta auto ei aina antanut täysiä tehoja, niin vaihdoin sen vuoksi, ja toisestahan tuli vikakoodi. Maf voi olla osasyy, se kun ei aiheuta vikakoodia. Vaihdoin sen ihan varmuudeksi. Vanhassa oli valmistusaikamerkintä -02, eli ennenkin joskus vaihdettu. Lämpöanturin vika oli ajoittainen. Joskus harvoin lämpömittari näytti nollaa, tai näytti liian vähän.
                                                            No nyt toimii, ja on vetojakin.Kulutus tipahti noin 1,5l satasella ajotietokoneen mukaan. Nyt menee maantiellä alle 9l/100km. Jos ajan audilla 10tkm vuoteen, niin osat on polttoaineen säästönä kuitattu 6 vuoden päästä.(en tankkaa suomessa)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X