Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rahinaa A3 kytkimessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Rahinaa A3 kytkimessä

    Potilaana pojan 00-mallinen A3 1.9 TDI AGR.
    Vaihdelaatikko oli irti, kun vaihdettiin kiinteä vauhtis ja uusi kytkinasetelma ja uusi painelaakeri.
    Kasattiin ja kun moottoria pyöritti käsin, kuului ylimääräinen ääni joka katosi, kun kytkimen työsylinterin vielä puuttuessa pikkusen sormella liikautti kytkimen vipua kauemmaksi. Tämä sitten jo unhoittui, kun projekti venyi ja tehtiin muutakin remppaa.

    Nyt ilmeisesti sama ilmiö vaivaa kytkinsylinteri (uusi, tarvike) asennettunakin kun kone käy. Kytkin ylhäällä kuuluu kytkinkopasta voimakas rahinaa, joka vaimenee heti kun kytkinpoljinta painaa vähänkin.
    Ikäänkuin sieltä puuttuisi kytkinvivun palautusjousi? En vaan räjäytyskuvista oikein ymmärrä mikä on palautusjousi vai onko siellä sellaista.

    Jos ääni tulisi laatikon puolelta, se ei kai loppuisi heti kun kytkintä painaa kevyesti?
    Kytkin toimii kyllä muuten ok.

    Nimimerkki missä meni taas pieleen?
    Viimeksi muokannut klahti; 20.11.2013, 08:19.

  • #2
    Tässä kuvassa näkyy tuo pieni palautusjousi: http://user.xmission.com/~hoggel/Swap/ClutchFork.jpg

    Muistaakseni se pitää irrottaa kun vaihtaa painelaakerin, niin olisiko teillä jäänyt se asentamatta takaisin?

    Comment


      #3
      Hyvä kuva.
      Mutta pitääkös tuo jousi samalla tuon vivun paikoillaan eli toimiiko kytkin ollenkaan ilman tuota jousta?
      Äkkiä vaikea hahmottaa, että tuo saa aikaan voiman joka kampeaa kytkinvipua poispäin, mutta jos näin on niin uskottavahan se on.

      Pystyykö tuota jousta näkemään millään tähystimellä? endoskoopilla?
      http://www.ysiysi.com/shop/fi/23-end...FcNF3godzmUAFw
      http://www.e-ville.com/fi/44-valvont...ooppi-10m.html
      tuolla olisi halpoja, tehneekö sitten mitään.

      Juniori kyllä muisteli laittaneensa tuon paikoilleen ennen kuin tuupattiin laatikko paikoilleen, mutta onko sitten oikein ja onko pysynyt paikoillaan asennuksen ajan.

      Laatikkoa irroittaessa oli vaikeuksia saada se mahtumaan pois, kun tehostimen putki oli tiellä ja runko ahdisti. Kytkinakseli sai kyllä kuormaa siinä tiimellyksessä.
      Voineeko sen laakerointi oireilla tuolla tapaa? Kytkinakselin stefa vaihtui samalla uuteen.

      Kuten myös vaihteensiirtäjän stefa ja laakeri. Oli aika ikävästi ruostetta kertynyt siirtäjän seutuville väljän stefan takia ja laakerin kuulat olivat kadonneet bittitaivaaseen. Ei niitä ainakaan tässä öljynvaihdossa pihallekaan tullut.
      Viimeksi muokannut klahti; 19.11.2013, 10:04. Perustelu: täydennystä

      Comment


      • #4
        Mitenkäs kun nuo kiinteät vauhtikset ainakin näissä poikittaismoottorisissa aiheuttavat usein sellaisen ilmiön että vaihteisto vaan värisee siten että siellä rattaat rämisee keskenään. Ehkäpä kyse on vaan siitä?

        Comment


          #5
          Voihan se olla jäykän vauhtipyörän vaikutustakin. Vertailukohtaa kun tuohon ei ole. Matkaahan tuolla on taitettu jo kohta puoli miljoonaa, eli kaipa siellä jostain jo pieni välyskin löytyy.

          Mutta minne se värinä katoaa heti kun kytkintä painaa vain ihan kevyesti?
          Ei tarvitse painaa pohjaankaan asti että ääni hiljenee.

          edit: Kyllähän se hiljenee kunnolla vasta kun poljinta painaa reilummin eli kytkin rupeaa olemaan irrottamassa.
          Kuulostelin nyt ulkopuolisempana ja pirssi on saanut vähän sisäänajoakin.
          Eli ääni tulisi sitten ehkä kuitenkin laatikon puolelta?
          Hiljentyi kuitenkin jonkin verran kun kytkinkopan ajoitusaukkoon laittoi tulpan paikoilleen.

          Kun kytkin pohjassa on hiljaista, se kai kertoo, että painelaakeri on terve? Uusi SKF tuo oli. Eipä tosin tuokaan merkki taida nykypäivänä enää olla mikään laadun tae.
          Viimeksi muokannut klahti; 21.11.2013, 10:01.

          Comment


          • #6
            Tuo "palautusjousi" on vissiin sitä varten että se pysyy siinä kytkimen työsylinterin päässä, näin itse muistelisin. Jos se sieltä puuttuu niin äkkiä aiheuttaa ääntä kun kolisee sylinterin päätä vasten.

            Comment


              #7
              Juu, eli kampeaa kytkinvipua pois pohjasta.

              Nyt tuota oli kuunnellut ennemmänkin näihin kippanoihin perehtynyt asentaja ja oli sitä mieltä että kiinteä vauhtipyöra saa ainaan tommoset äänet eli ei kuulemma vaarallista.

              Mietin vaan että mites sitten ne yksilöt, jotka on alunperinkin lähteny tehtaalta kiiteällä vauhtipyörällä.
              Miltä ne sitten kuullostaa vanhana?

              Jos tuonne vaikka RVS kippais sisään kaiken varalta. Eipä tuosta rahanmenon lisäksi luulis haittaakaan olevan. Tosin uusien öljyjen läpi taitaa vaikutuskin olla verkkaisempi.

              Comment

              Working...
              X