Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Säksättävä ääni AEB-motista (+ääninäyte)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Säksättävä ääni AEB-motista (+ääninäyte)

    Auto kävi tänään jakopääremontissa, jossa vaihdettiin kaikki hihnat ja kiristimet. Lisäksi vaihdettiin öljyt ja uusi suodatin. Auto päivän ajeluiden jälkeen alkoi pitää outoa säksätystä.

    Ääninäyte

    EDIT: Ennen remppaa ja sen jälkeen ei pitänyt tuota ääntä. Vasta myöhemmin samana päivänä.
    EDIT2: Autoon vaihdettiin Hengstin isomman mallinen öljynsuodatin, tuskin tästä ainakaan haittaa on?
    EDIT3: Kattoin vikakooditkin piruuttani, ei löytynyt mitään.

    EDIT4: Niin ja jotta tämä ei olisi vain esittely, kysymys on, että missä vika? :D
    Viimeksi muokannut Tonsa92; 17.11.2013, 09:17.

  • #2
    Kiitokset vastauksista audiclubin jäsenille!

    Comment


      #3
      Harmittavaa, että kukaan ei ole antanut sinulle 100% vedenpitävää vastausta alle vuorokaudessa huonon ääninäytteen perusteella. Paljonko maksoit diagnoosista jota et saanut päivystävältä helpdeskin tyypiltä, jolla on kaikki mahdolliset vastaukset Audien vikoja koskien??
      Viimeksi muokannut Jyppe; 17.11.2013, 17:08.

      Comment


      • #4
        Kyllähän sen nyt kuulee ihan selvästi itsekin että tuleeko ääni A) tuulettimista B) venakoneistosta C) jakopäästä. Yönmustan videon perusteella aika huono havainnoida juuri mitään.

        Mukavaa kuitenkin että asenne kohdallaan Tonsa92:lla tällein viikonloppuna. :D Kuvasitko videon perunalla? Jos saisin euron jokaista pikseliä kohti mitä tuossa videossasi on, minulla olisi yksi euro.

        Comment


        • #5
          En tiedä miksi edes vastaan jos kärsivällisyys on tuota tasoa, mutta menkööt;
          Mitkä öljyt koneeseen laitettiin? Omassa Coupessa nostajat säksätti teboilin öljyillä, Castroleilla pysyy melko vaiti.

          Comment


          • #6
            Edellinen omistaja käytti Castrolin Magnateciä (5w-40), joten laitoin itse samaa. Kävin pyörähtämään asentajan luona joka teki remontin. Hetken ääntä kuunneltuaan veikkasi suuttimien pitävän ääntä, koska tulee enemmän imusarjan puolelta. Onko mahdollista?

            EDIT. Ja otin videon tuossa illalla lähinnä äänen takia, video on sen takia että en jaksanut etsiä pelkkää äänitystä (omasta mielestä laitoin ylös että "ääninäyte"). Ja kiirus sen takia, että uskaltaako tuolla lähteä töihin aamulla ettei se leviä matkalla tuonne moottoritielle :D Voin päivällä ottaa kyllä videotakin, jos siitä on enemmän apua?
            Viimeksi muokannut Tonsa92; 18.11.2013, 00:28.

            Comment


            • #7
              Mutta jos se ääni nyt tuleekin vaikka venttiilistä/venttiileistä, niin voiko öljynsuodattimella olla siihen vaikutusta?
              ÖP-mittarin mukaan paineet ovat korkeammatkin kuin ennen remppaa (tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella 2.5 bar, ennen 1.8-2.0bar )

              Comment


              • #8
                Omaan korvaan (läppärin kaiuttimista) tuo kuulostaa nokkien säksätykseltä. Oma A4 piti vastaavaa ääntä käynnistäessä jos öljyt alkoivat olla vaihtokunnossa.

                Yhdistettynä tuohon korkeampaan öljynpaineeseen oma veikkaus on, että öljy ei jostain syystä kierrä kunnolla.

                Comment


                • #9
                  Tuppaa noissa vanhoissa 1.8t koneissa nostimet rallatella välillä, yleensä häviää ihan vaan kenkää antamalla. Siellä on vaan paikat puhistuneet uusilla öljyillä.

                  Comment


                  • #10
                    Isoissa 2.6 ja 2,8 (AAH) V6 koneissa tuo ääni syntyy kun yläkerran öljynkulku estyy (tyyppivika) jommalta kummalta puolelta. Öljynpainevalo on ok mutta kannessa olevat öljyventtiilit ei toimi ja meno tai paluu estyy. Venttiilikoneisto käy kuivana tai liian vähällä öljyllä. Haulla löytyy lisää. Onko 1,8:ssa sama systeemi? Venttiilien tarkoitus on koneen seistessä estää kaikkea öljyä valumasta pois yläkerrasta. Siinä venttiilikopan kannen alla heti. Hieman kuin polukupyörässä ilmaventtiili tyyppinen ratkaisu isommassa koossa. Mottorin aikakausi sopisi kuvaan.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos ja kumarrus asiallisesta infosta. Pitääpä alkaa selvittämään tuota venttiilikoneiston öljynkiertoa. Ei varmaan olisi pahitteeksi puhdistella ö.pumppua/sihtiä?

                      Comment


                        #12
                        Vari vastaavaa AEB:tä olen hiljentänyt kunnon öljyillä. Magnatecin kanssa piti nostajat juuri tommosta ääntä.

                        Comment


                        • #13
                          Mikä olisi sitten kyseiseen koneeseen passeli öljy?

                          Comment


                          • #14
                            Jos tuollainen ilmiö on, niin oletettavasti tuo säksätys kuuluisi kohtuu voimakkaana mekaanikon stetoskoopilla kun venttiilikoppaa vasten painasee sen? Itellä joku säksättää siellä kans, mutten ole kuullut stetarilla sieltä mitään erikoista, ihan tasainen venakoppien ääni kuuluu.

                            Comment


                              #15
                              Mikä olisi sitten kyseiseen koneeseen passeli öljy?
                              tuolta: http://www.fettekno.fi/sites/default...3%B6ljyt01.pdf 5w40:stä olen koneisiin laittanut.

                              Semmosella stetoskoopilla kannattaa se ääni eka paikallistaa. Maksaa motonetissa tai biltemassa jonkun kympin.

                              Comment


                              • #16
                                En osaa sanoa hyvistä öljyistä, mutta käyttänyt poikkeuksetta Teboil Diamondia (sekä tuossa 1.9 koneessa Diamond Dieseliä) ja ongelmia ei ole ollut. Suodattimetkin laittanut boschilaisena jokaiseen kulkineeseen.

                                Comment


                                  #17
                                  Lienee pesevän öljyn ansiota, että nostajat elpyy.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitääkö kylmänä tuota ääntä aina jonku aikaa?

                                    Hydrauliset venttiiliennostajat jumissa tjsp.. muistaakseni omaan 1.8 a4 b5 nuo vaihdettiin ku naputti/säksystti ärsyttävästi kylmänä ja fortet/öljyt ei auttanu.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Katselin öljyntäyttö aukosta niin jonkun verran näyttää karstaa olevan siellä.

                                      Jumbbane: Pitää kylmänäkin ääntä, lämmetessä voimistuu.

                                      Pitäisiköhän sitä kokeilla forten puhdistus ainetta... Kuitenkin silmällä pitäen paineita jos jokin menee tukkoon liiasta paskan irtoamisesta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Öljyntäyttöaukosta, näkyykö muka muutakin kuin loiskelevy? Vai miksi sitä nyt kutsuttiinkaan. :D

                                        Fortea saat englannista n. 5.5e/puteli + rahti n 5e nurkissa. Kannattanee sunkin tilata joku 3plo samantien.

                                        http://www.ebay.co.uk/itm/Forte-engi...item3cd81668c8


                                        Liqui Moly tekee myös vastaavaa ja hintakin on sopiva. Lisäksi tämä kuulemma parin ammattikorjaajan mukaan parempaa kuin Forte. Mutta juu, huuhteluaine ku huuhteluaine.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Katselin siitä aukosta niihin "seinämiin" taskulampun avulla, karstaa oli pirusti :D

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Pennivasara Näytä viesti
                                            Isoissa 2.6 ja 2,8 (AAH) V6 koneissa tuo ääni syntyy kun yläkerran öljynkulku estyy (tyyppivika) jommalta kummalta puolelta. Öljynpainevalo on ok mutta kannessa olevat öljyventtiilit ei toimi ja meno tai paluu estyy. Venttiilikoneisto käy kuivana tai liian vähällä öljyllä. Haulla löytyy lisää. Onko 1,8:ssa sama systeemi? Venttiilien tarkoitus on koneen seistessä estää kaikkea öljyä valumasta pois yläkerrasta. Siinä venttiilikopan kannen alla heti. Hieman kuin polukupyörässä ilmaventtiili tyyppinen ratkaisu isommassa koossa. Mottorin aikakausi sopisi kuvaan.
                                            Omassa kävi juurikin noin (ASN). Remontti oli mittava.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mikä sitä pesevää öljyä on?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noh. Piti eilen käydä hakemassa sitä forten motor flushia, mutta korjaaja sanoi että ei kannata ainakaan vielä. Ääni ei kuulemma tule venttiileistä. Tikitys/säksätys tulee imusarjan puolelta. Oisko se sitten uskottava että suuttimists se ääni lähtee? :D Mikähän tähän nyt sitten auttaisi. Heitin bensan sekaan putelin forten polttoainejärjestelmän putsausainetta. Mutta jos nyt ei ole vika tuossa niin miten tuon suuttimien toimivuuden voi testata? Voiko nyppästä yhdestä suuttimesta kerrallaan johdon pois ja lyödä käymään?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tännekin nyt vielä että ongelma ratkesi, tulppa oli pillunpäreinä. Tuossa kuva vielä:

                                                  http://postimg.org/image/ocqad3qmp/

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Irronnut pala on tietysti pakosiiven muotoillut uuteen uskoon.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei ainakaan turbo pidä mitään ihmeellistä ääntä ja ahtaa normaalisti

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X