Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 NG Hall-anturi, mistä? (Tyhjäkäynnin metsästystä ja asiaa imuvuodoista)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 NG Hall-anturi, mistä? (Tyhjäkäynnin metsästystä ja asiaa imuvuodoista)

    Päättipä Audi (Coupe, typ89 1993, 2.3 NG) kuolla 10m kotipihasta. Kytkimen pohjaan painaessa sammui, eikä enää käynnistynyt. Muutakin pientä hall-anturiin viittaavaa oiretta oli aikaisemmin ilmassa.

    Itse kysymykseen, mistä tuohon löytää uuden anturin? Ilmeisesti sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, vaan koko virranjakaja pitäisi vaihtaa? Motonet myy ei-oota, marmorin hinta ei houkuttele. Käykö jonkun muun mallin anturi modaamalla paikalleen?

    EDIT: 7A-koneisen virranjakajaan sopii ilmeisesti mk2 16v Golfin Hall-anturi. NG:n ja 7A:n virranjakajan osanumerossa ilmeisesti vain viimeinen kirjain eroaa, joten näinköhän tuo Golfin anturi istuisi tähänkin?
    Viimeksi muokannut Goldust; 18.11.2013, 12:38. Perustelu: Viat lisääntyy, otsikon tarkennusta.

  • #2
    Taisin joskus tuon golffin anturin laittaa ng:eehen, ei tarvinnu muokata mitään.
    Ota mukaan se ja käy vertaamassa.

    Comment


    • #3
      Tuolta tilasin kesällä pojan 2.3:een uuden jakajan kun vanhasta jakajasta antautui hall. Tuli muistaakseni viikossa.

      Comment


      • #4
        Tuli ihmeteltyä tuota virranjakajaa, näyttäisi olevan hall-anturin levy kiinni ristipääruuveilla, eli ilmeisesti joskus vaihdettu koska olin käsityksessä että alkuperäinen on niitattu jakajaan kiinni. Vierailin myös motonetissa pällistelemässä golffin anturia ja vaikutti identtiseltä. Viikonloppuna selviää!

        Comment


        • #5
          Ei tuo kyllä mullakaan ollut niitattu, mutta yleinen vikahan tuo on, eli saattanu olla vaihettu itelläkin. Toivottavasti lähtee jekkasemaan!

          Comment


          • #6
            Mullakin poiki omasta audista virranjakaja,vähän oireili ennakkoon,mut sitten kerrasta pimeäksi. No eikun tilaamaan ulkomailta uutta tarvikeosaa tilalle.
            Ennakot kohdilleen ja menoksi, mutta kun ei oikein asettunut millään kohdilleen ajoitus, vaan oli kohta säädettävä uudelleen kohdilleen,no ainakin 10 toistoa tuli suoritettua ja aina ennakko eri lukemissa.

            No kirjoittelua englantiin ja ei "kuulemma" vastaava hämminkiä ennen vaikka myyneet ihan tuskassa noita jakajia. Onneksi oli toinen auto käytössä,joten oli aikaa "harrastaa". Tilasin sitten alkuperäisen jakajan numeron mukaan briteistä käytetyn ja voila, 15 asteen ennakko pysyi viimeinkin kohdillaan.

            Tuon tarvikejakajan lähetin myyjälle takaisin ja parin viikon päästä tuli toinen tilalle,taisi olla jokin "coding fault" teksti saatteena entisen osalta. No tuolla se varastossa odottelee yhä kokeilua... Hall anturia minäkin kyselin omaani,mutta ei varmaksi osanneet sanoa mikä kävisi,joten vaihdoin sitten koko kamppeen.

            Comment


            • #7
              Ennakot kohdilleen ja menoksi, mutta kun ei oikein asettunut millään kohdilleen ajoitus, vaan oli kohta säädettävä uudelleen kohdilleen,no ainakin 10 toistoa tuli suoritettua ja aina ennakko eri lukemissa.
              Laitoitko boksin säätötilaan? Jos et niin ei onnistu säätö.

              Comment


              • #8
                Kysyin joskus Laakkosen vanhemmalta asentajalta, sanoi ettei tuossa AAR koneessa tarvetta laittaa boksia säätötilaan. Meni kuitenkin kerralla kohdilleen kun sain toimivan jakajan.

                Comment


                • #9
                  Kyllä tarviaa. Laakkosen vanha asentaja joskus sääti mullekkin päin persettä kun ei laittanut.

                  Comment


                  • #10
                    Hall-anturi vaihdettu. Keskiviikkona kun auto sammui, muutamien starttausyrityksen jälkeen startin seudulta kuului rusahdus. Ilmeisesti toukokuussa vaihdettu startti antautui. Kokeilin vielä toisella akulla, startti senkuin naksuu. Hinaamalla sain auton käyntiin, mutta se sammuu heti kun kaasun löysää, eli ei pidä tyhjäkäyntiä. Tein merkit hall-lautaseen ja runkoon kun irroitin virranjakajan, ja kasailin niin että merkit kohtaa. Olisiko ajoitus kuitenkin pielessä, eli johtuuko toi tyhjäkäynnittömyys siitä että virranjakaja meni väärään asentoon vai pitääkö tässä ruveta etsimään esimerkiksi imuvuotoja?

                    Comment


                    • #11
                      Ajotuksen näkee vauhtipyörästä. Ajoituslamppu on oikeastaan välttämätön jos meinaa saaha kohalleen.

                      Comment


                      • #12
                        Ajoituslamppu on oikeastaan välttämätön jos meinaa saaha kohalleen.
                        Juuri näin. Pienikin heitto muuttaa helposti asteen pari ajoitusta.

                        Comment


                        • #13
                          Hommat mutkistuu/selkenee, paikallistin "vessanpöntöstä" halkeaman. Mistä sitä tietää oliko hall-anturissa alunperin vikaa, eiköhän moinen vuoto kadota tyhjäkäynnin aika nätisti. Onko kukaan onnistunut paikkaamaan menestyksekkäästi, vai onko ainoa vaihtoehto alkaa metsästämään romikselta uus-vanhaa?

                          http://imageshack.us/photo/my-images/850/eg1d.jpg/

                          Comment


                          • #14
                            Sopivalla massalla saattaa saada paikattua. Käytettyä ei kannata ostaa, on rikki kuitenkin. Uusi maksaa reilun satkun.

                            Comment


                            • #15
                              On niitä massalla korjattuna näkyny, muistaa vaan antaa kuivua riittävän pitkään ettei imase massaa pitkin konetta. Tiedä sitten miten pitkään kestää, jos halkeama jatkaa matkaa.

                              Comment


                              • #16
                                Mistä saa enää uusia? Kesällä kyselin marmorilta, ei öle - ei tule, oli vastaus.
                                Sika 221:llä parsin sitten vanhan kasaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Taitaa olla jo nelisen vuotta kun itse semmoisen ostin. Saisko audi tradition partsista vai mikä se oli?

                                  Comment


                                  • #18
                                    http://autopartsmarket.fi/?action=catalog_model_view&cat=audi
                                    Tuossa kansa hyvä sivusto mistä löytyy alkuperäistä ja vastaavaa osaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt on vessanpöntön kumihaitari tiivistetty ja startti vaihdettu ja auto heräsi taas eloon. Ennakko tuntuu olevan kuitenkin pielessä joten täytyy toi ajoituslamppu hommata. Säätääkö NG itse ennakkoa, eli täytyykö joku johto irroittaa tms. säädön ajaksi? En ole tosiaan kyseistä toimenpidettä koskaan suorittanut joten seuraa tyhmiä kysymyksiä: Miten lampulla jossa ei ole ennakonsäätöä, säädetään NG:n vaatima 15 asteen ennakko? Onko ideana siis saada 15 asteen merkki näkymään vauhtipyörältä, ja säätö tehdään virranjakajaa kääntelemällä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Säätää. Haulla pitäisi löytyä ohjeet täältäkin.

                                        Kiinteällä lampulla ajoituksen idea on juurikin tuo, mutta suosittelen hommaamaan säädettävän lampun. Sillä se onnistuu jo ensimmäisellä yrittämällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olitkin kirjoittanut kattavat ohjeet muutama vuosi sitten. Liitetään tähänkin niin löytää muutkin. Eiköhän näillä selvitä, kiitos!


                                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso, 15.12.2009 @ Audi 90 (NG) käynnistysongelma Näytä viesti
                                          Itseasiassa siihen taitaa tulla ECUn nasta 31 ja maa. ECUn 31 nasta on suoraan myös mittariston vikavaloa ohjaava maa.

                                          Diagnostiikkapistokkeessa vastaavasti sitten laitetaan valo plussan ja 31:sen väliin ja maata 31:seen syöttämällä tehdään "valintaohjaus". Mustan liittimen ylempi nasta on +, alempi maa. Ruskean/vaaleaman liittimen alempi nasta on ECUn 31.

                                          Diagnostiikkapistokkeissa voi olla jo erikseen sitten tuo "valintapiuha", jota maadoitetaan. Silloin on vissiin kolme diagnostiikkaliitintä. Mieluummin silloin kyllä käyttäisin jo kunnon lukijaa.

                                          Eli kyseessä ei ole vielä varsinaisesti K eikä L, kun voidaan vilkutella noita valoja ilman testeriä. Ehkä voisi puhua vähän "K-linjan esiversiosta".

                                          Voi olla, etä ei se ihan noin mene noissa jälkimmäisissä, mutta jos on tuo vanhanaikainen sulake tai "sulake siirretty pistokkeisiin" niin ne menee noin ainakin. Eiköhän se ollut tarpeeksi sekavasti selitetty :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Moro. Sulake vain harmaan bensapunpun releen päälle (tuulilasikaukalossa kait), ja sitte tulittaa vauhtipyörältä -15 :sta aukon reunan kanssa linjaan. Jakajaa kiristäessä ennakko tuppaa muistaakseni muuttumaan myöhemmälle.
                                            (Nokka-akselin ajoituksessa hihnapyörän takana oleva viiva venttiilikopan tiivisteen yläpinnan kanssa samalle tasolle.)

                                            Sulakejuttu päteekin vanhempiin malleihin!
                                            Viimeksi muokannut JonasK; 16.12.2013, 09:25. Perustelu: Ok, ei ollukkaan näin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole sulakkeelle paikkaa releen päällä uudemmissa NG:issä. Eli pitää tuolla hyppylanka menetelmällä asettaa säätötilaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei tosiaan löytynyt releestä sulakkeelle paikkaa tässää mallissa, eikä myöskään ross-techin piuhalla saanut yhteyttä moottoriin. Hyppylangalla ja ajoituslampulla saatiin kuitenkin ajoitus kohdilleen enkä muista milloin auto olisi käynyt näin hyvin. Tyhjäkäynti on tasainen ja oikealla kohdalla, ja moottori vetää tyhjäkäynniltä rajoittimeen asti nykimättä ja tuntuu että kaikki kaakit on taas löydetty talliin. Myöskin pitkään kateissa ollut vääntö löytyi, joten ajo on vaivatonta. Kiitoksia avuista!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jaahas ja ois vissiin itelläki vaihettava NGstä hallanturi. Motonet ei tuohon NG:hen näköjään sitten tarjonnukkaan tuota hallanturia ollenkaan elikkä mistä uusi.? Saako sen vaihettua ilman että ottaa koko virranjakajaa irti. Ja mitä todellakin pitää ottaa huomioon jos nyt ruvetaan sitä virran jakajaa irroittelemaan.?
                                                  Viimeksi muokannut derpilz; 26.4.2014, 01:51.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eipä siinä kummempaa tarvitse huomioida kun merkkaus, helpottaa aika paljon ajoitusta.
                                                    Pitää irrottaa koko jakaja.
                                                    Ensimmäisissä viesteissä on puhetta tuosta golffin 16v hallista, se käy.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      millä tuo jakaja on kiinni? onko erikseen joku muukin kiinnitys pultti kuin tuo u muotoinen yhellä mutterilla oleva virranjakajan puolella.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei ole, nykäsemällä lähtee.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X