Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihteiston valintaongelma, auttakaa päättämään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vaihteiston valintaongelma, auttakaa päättämään

    Eli siis omasta askista on ollut "alusta asti" kakkosen synkat ihan kuolleet. Pykälä ei mene alaspäin vaihdettaessa silmään yli 60km/h:ssa. Tuuttaa vain ns varattua. Aika hyvin tuolla on pärjännyt, mitä nyt Jurvassa oli vähän kikkailemista :)

    Ongelma on nyt se, että en osaa päättää miten hoitaisin autoon ehjän askin.

    Pointteja

    - auto ei saa seisoa pitkään eli nykyisen purkaminen ja korjaus poissuljettu
    - kuusivaihteisuudessa ei itselleni lisäarvoa, ehkä pippelinpidennystä, mutta ei muuta
    - en ole kuusivaihteista ajanut, joten mielipide voisi kokeilun jälkeen muuttua
    - saisi olla kestävämpi, mutta ei pakollista. Ei toistaiseksi tulossa niin paljon voimaa etteikö 01A kestäisi
    - lyhyemmät välitykset ei ole optio, koska maantieajoa tulee aika paljon

    Vaihtoehtoja on nyt seuraavia:

    Kaverilta vapautuu laakerivikainen 01A (ARV) 5-vaihteinen ässän vakioaski. Tämän hinnasta varmaankin pääsen sopimukseen, mutta korjauskustannus on täysi kysymysmerkki. Plussaa siitä, että olisi ns saatavilla nykyiset vivustot jne sopisivat suoraan, koska kyseessä täysin sama laatikko

    Jostakin muualta ehjä orkkisaski. Plussana kaikkein helpoin eikä kysymysmerkkejä.

    urS4:n 01E-tyypin 5 vaihteinen kelpaa myös ihan hyvin. Koeajoin juuri tutun autoa, jossa moinen enkä keksinyt moitteen sijaa. Hitaaksi tuota on vähän haukuttu. Plussaa ainakin 6-v:tä halvempi hankintahinta ja parempi saatavuus. Miinusta se, että vaatii kardaanin lyhennyksen ja S2 6v vivuston. Kestääkö nämä 01E 5v askit yhtä hyvin kuin 6v?

    Sitten tietysti se 01E 6V, joka ainakin kestää nykyiset ja tulevatkin tarpeet mennen tullen. Miinuksina korkea hinta, huono saatavuus, kardaanin lyhennys, vivustojen vaihto. Plussana se kestävyys. Kuudetta vaihdetta en sinällään kaipaa, koska ei ole pidempi (kuin marginaalisesti) verrattuna nykyiseen.

    --

    Mielipiteitä kiitos. Miten etenisitte? Raha ei sinällään ole ongelma. Kalliimpi hinta vain tarkoittaa pidempää odotusaikaa, että saa rahat kasaan.

    Saa myös tarjota ko. askeja, jos löytyy nurkista.

  • #2
    Ymmärtääkseni 5-vaihteinen 01E on modifioitu 6-vaihteisesta yksi vaihde poistamalla. ASLE:sta lisätietoja.

    Comment


    • #3
      Tuntuu erikoiselta, että 5v olisi modattu 6v:stä poistamalla yksi vaihde, sillä 6v askissa 3., 4. ja 5.vaihde ovat tiheämpiä kuin 5-vaihteisessa. Sen sijaan 1., 2. ja 6. vaihde vastaavat 5 v:n 1.,2. ja 5. vaihteita. Olikohan tarpeeksi epäselvästi sanottu. Itsellä 6v ja jos vaan löytyy jostain, niin suosittelen lämpimästi.

      Comment


      • #4
        > Sen sijaan 1., 2. ja 6. vaihde vastaavat 5 v:n 1.,2. ja 5. vaihteita.

        Missä laajuudessa tämä pitää paikkansa? Ässien kohdalla?

        Comment


        • #5
          TM 17/91 mukaan urS4:ssä on juuri näin. (Avantit 2,5 TDI ja S4 koeajo ja esittely)

          Comment


          • #6
            6-vaihteisen ymppääminen vaatii periaatteessa vielä uuden etukehdon ja kannakkeet 3B S2:een. Tai sitten uusien kannakkeiden koneistamisen - mikä ei kuitenkaan mielestäni ole kovin helppo tehtävä.

            Porkkis: Niinkuin tiedät - minullahan on toimiva ARV -laatikko jouten, jonka kilometrejä lienet säikähtänyt. Mutta sitähän ei oikeasti ole edes käytetty, kun takana on pelkkää maantieajoa vitosella ;-).

            Comment


              #7
              aski

              yksi ylimääräinen urs4 5v rasia löytyy,jos tarvetta on.

              Comment


                #8
                laatikko ois hakusessa. 5v 01a askia on tarjolla jonkun verran, mutta onko kellään kokemusta jos sellasen hommais ja vaihtas kestävämpää osaa sisälle. että mitäs se tulis noin kustantamaan? vai onko edes kannattavaa? että onko järkevämpää odotella ja hommata 6v osat kasaan?

                Comment


                  #9
                  onko noihin saatavilla edes kestävempiä osia??halvemmaksi tulee ostaa suoraan 6v. vaihteisto.

                  vivusto on uniikki ja voi olla hankala löytää,ja hinnat suhteettoman korkeat

                  Comment


                    #10
                    Kamu löysi vuosia sitten saksan ebaysta 01A:n jonka mukana seurasi hohenesterin kuitti. N-ryhmän sitä ja tätä on sen paperin mukaan sisällä ja aski on kestänyt 600Nm konetta monta vuotta. Oon ollut vähän kateellinen tuosta löydöstä :)
                    Osia on siis olemassa selvästikin, mutta arvaanpa että kannattaa jakkarasta pitää kiinni aika tukevasti hintaa kysellessä.

                    Comment


                      #11
                      Asiaa sivuten : omassa 01A-askisessa V6:sessa näyttäisi olevan n 4 sentin paksuinen välipala kardaanin ja laatikon välissä. Tuo 4 senttiä näyttäisi olevan suurinpiirtein 01A:n ja 01E:n välinen pituusero. Olisko asia niin hyvin että tuon välipalan pois jättämällä tuo minun 6-v CGR laatikko sopisi tuohon?
                      Oletteko törmännyt tällaiseen välipalaan audeissa?
                      Pitää tuo auto tunkata ylös ja samalla kun vaihtaa pakoputken ja käsijarruvaijerit niin tutkailla tarkemmin tuota ratkaisua.

                      Comment


                        #12
                        itse olen ollut siinä uskossa ,että pituus ero olisi noin 25mm.

                        Comment


                          #13
                          01A (t89 90) ja 01E (CMG)vierekkäin mitattuna ero oli noin 15mm. Välilevyn kanssa sitten se 24-25mm.

                          Comment


                          • #14
                            Vaihteisto petti omasta a4 quattrostakin ja nyt uudelle olis tarvetta tai vara osille
                            Onko kellään tietoa mistä kannattaa kysellä vaihteiston syncroja? Onko muuta vaihtoehtoa kuin audi centter?

                            Kuuslovinen laatikkokin on mielessä käynyt, mutta siinä taitaa tulla budjetti vastaan ja mitä kaikkia tää modi vaatis et sais toimivan paketin?

                            Onko kiinnikkeillä paljon eroa ja miten se paljon puhuttu laatikon pituus?
                            Viimeksi muokannut gedu; 26.11.2010, 07:24. Perustelu: Samat kuin edellisessä...

                            Comment

                            Working...
                            X