Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.8 V6 quattro vaihteisto-ongelma!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.8 V6 quattro vaihteisto-ongelma!

    Noniin elikkä autossa ilmennyt viime aikoina seuraavanlaista vikaa automaattivaihteistossa:

    Auton vaihteen eivät vaihdu aina tasaisesti niinkuin on vaihtunut ennen. Välillä saattaa ottaa kierroksia 3000rpm ennen kuin vaihtaa vaihteen isommalle ja tämäkin vaihteen vaihto tapahtuu aikamoisen nykäisyn saattelemana. Tätä tapahtuu pääasiassa 50km/h vauhdissa ja siis aina ajettaessa D-vaihteella.

    En ole aivan varma mutta olen ymmärtänyt että autossani on tiptronic eikä multitronic vaihteisto.

    Viimeisempänä remonttina vaihdoin jäähdytinnesteen lämpötila-anturin kun kerran mittari ei ikinä oikein ja tämä vika korjaantui mutta sen jälkeen alkoi kyseinen vaihteisto-ongelma. Anturia vaihtaessa irroitin ilmanputsarikotelon ja muut putket siitä välistä. Onko näillä vaikutusta esim MAF? Pitäisikö putsata? Auttaako?

    Toivottavasti joku osaisi antaa vinkkejä pikaisesti. Kiitos!

    #2
    Vuosimalli olisi hyvä tietää.

    Comment


    • #3
      Anteeksi unohtui tosiaan laittaa se eli -97 vuotinen ja kilometrejä 285tkm. Vaihteistoöljyt ainakin kertaalleen vaihdettu vanhan omistajan toimesta.

      Comment


        #4
        Vikakoodien luvusta on hyvä aloittaa. Toki voi olla puhtaasti vaihteisto ongelma, mutta moottorin "helpot" vikakohteet on hyvä sulkea ensin pois.

        Comment


        • #5
          Päätin äsken käydä kokeilemassa sitä laatikon nollausta eli virrat päälle ja kaasu pohjaan 30sec ajaksi jonka jälkeen auto käyntiin. ei mitään vikaa vaihdoissa ja auto kulki todella nätisti. Voiko olla mahdollista että tuollaisella korjaantui? Onko tuo resetointi edes totta vaiko pelkkä kuskin harhaluulo? Muutenki nämä epäpuhtaat vaihteiden vaihdot ovat tapahtuneet silloin kun autolla ajettu vain muutama kilometri ja sammutettu hetkeksi (kaupassa käynnin ajaksi) jonka jälkeen lähdetty liikkeelle ja silloin viat alkavat.

          Comment


            #6
            Vaihteisto on ollut lievässä vikatilassa syystä tai toisesta. Vikatiloja on kahden sorttisia ja vain hätätila kytkee nelosvaihteen eli kaikki solenoidit virrattomiksi ja pakoille täyden paineen vaihteen valitsimen ollessa millä tahansa eteepäin vievällä vaihteella, samalla vaihteiden näyttö menee elottomaksi ja tippipuoli lopettaa toimimasta (eli ei näytä valittua vaihdetta), pakki ja vapaavaihde valitaan mekaanisesti suoraan karaa liikuttamalla (aina, myös vaihteiston ollessa kunnossa).

            Toissijaiset viat aiheuttavat vain limp.moodin eli vaihteisto toimii niillä tiedoilla ja/tai ennakko asetuksilla jotka on käytettävissä, ja juurikin silloin on tuollaisia oireita ilmassa, eli kankeaa vaihtamista ja muuntimen kytkin ei ota aina päälle eli luistattaa muunninta syyttä suotta. Tuo toissijainen vika on saattanut tulla esim. juurikin tuon tekemäsi remontin seurauksena tai jonkin muun ja ei välttämättä oireile uudelleen, ja usein juurikin tuolla kaasupolkimella saa vikatilasta pois ja jos vika on edelleen niin ei se kauaa yleensä normaalisti toimi kun menee uudestaan vikatilaan jos alkaa oireilemaan uudestaan lue(tuta)vikakoodit.

            Pitkä tarina tuli, mutta noin ihan jo muidenkin jotka tämän lukee tiedoksi jos vastaavaa tapahtuu. :)

            Edit: vaihteisto voi mennä vikatilaan myös moottorin häiriön takia niinkuin Aki jo tuolla arvelikin, TCM ja ECU ovat tekemisissä toisiensa kanssa. Päättävät esim. vaihteen valinnan ajoituksesta keskenään ja moottorin kierrosluvun helpottamisesta vaihto hetkellä. Tämän lisäsin ihan vain siksi että nihkeä vaihteen vaihtaminen isommalle ja turhan hätäinen pienemmälle vaihto, ovat monesti myös moottorin aiheuttamia häiriöitä.

            Niiin ja arveluusi onko autosi tiptronik vaihteistollinen: a6 c5 quattro on aina tiptronikkeja tai manuaaleja
            Viimeksi muokannut sfk78; 5.11.2013, 16:22. Perustelu: edit.

            Comment


            • #7
              Itsellä samantapainen ongelma, ohjelman muuttamisella parani hyvin vähän (jos parani) Mutta palasi samanlaiseksi pian. Nyt tuntuu luistavan vähän aina kun kunnolla vedättää.

              Comment


              • #8
                Okei kiitos paljon vastauksesta. Nyt täytyy seurata tilannetta ja jos ongelma uusiutuu niin sitten vikakoodien lukuun.

                Comment

                Working...
                X