Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.0 TFSI -08 häiriövalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 2.0 TFSI -08 häiriövalo

    Eli A6:ssa syttyi joku aika sitten pakokaasujenhäiriövalo. Autolla ajettu n.155000. Auto toimii kaikin puolin normaalisti. Käytin korjaamolla, vikakoodien luku ja nokka-akselinasentoanturin vaihto. Häiriövalo sammui, mutta kolmen viikon päästä syttyi uudestaan.

    Uudestaan vikakoodit:
    P000A/000010 - Camshaft A (Bank 1 Intake): Positioner Slow Response

    16400/P0016/000022 - Bank 1: Camshaft Position Sensor (G40) / Engine Speed Sensor (G28): Incorrect Correlation


    Jakohihna vaihdettu n. 40000km sitten. Tuskin kait ajoitusongelma kun auto toimii moitteetta?? Kosketushäiriö? Kampiakselinasentoanturi?

    Itse epäilen jakoketjua, olisko venynyt? Kone käy kylläkin siististi. Olisiko mahdollista öljynpaineiden väliaikainen laskeminen -> öljypumpun sihti??

    Onko vastaavia kokemuksia/ratkaisuja?

    Ei kehtaisi ensimmäisenä lähteä vaihtamaan tuota jakoketjua, ilmeisesti ei aivan halapa rojekti.

  • #2
    Nokan ajoitusta säätävä venttiili N205 vikakoodin mukaan siirtää nokkaa liian hitaasti, voisi olla jumissa/rikki:
    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/P000A/000010

    Tuohan päästää vain öljynpainetta kanavaan joka menee nokan päässä olevaan säätimeen. Sekin säädin voisi olla jumissa.

    Comment


      #3
      Ilmeisesti tuon venttiilin vaihto olisi aika simppeli homma? Eikä varmaan maksa maltaita.

      Eli onko tuo säädin, jonka mainitsit, se joka säätää jakoketjun kireyttä??

      Comment


      • #4
        N205 ei säädä jakoketjun kireyttä, vaan nokka-akselin ennakkoa, N205 venttiili päästää öljykanavaan painetta ja öljynpaine kääntää nokka-akselin päässä olevaa toista säädintä sen sisäistä jousikuormaa vasten. Jos nokka-akselin asento ei muutu tarpeeksi nopeasti niin voi tulla tuo vikakoodi. Nokka-akselin päässä oleva säädin on varsin kallis ja vaatii jakopään purkua, joten N205lla helpompi aloittaa kun se on venttiilinkopan vieressä.

        Comment


          #5
          Ja autossasi on jakohihna, ei jakoketjua. Kannen takana oleva ketju on nokkienvälinen ketju, jota ei pidä sekoittaa jakoketjuun.

          Comment


            #6
            Nooh jakoketjulla tarkoitin juuri tuota nokkien välissä olevaa ketjua.

            Olisko jonkinlaista "mutu-tuntumaa" paljon nokka-akselin päässä oleva säädin maksaa? Töille voi varmaan laskea muutaman tunnin.

            Comment


              #7
              Itse säädinpyörä maksaa jotain 500e luokkaa?

              Comment


              • #8
                Muutamia tapauksia ollut itsellä. Yhdessä oli N205 rikki ja se olikin simppeli homma vaihtaa. Yksi hankalempi tapaus tuli vastaan missä olikin jo uusittu kaikki osat (venttiili - nokka-akselin säädin - ketju) mutta edelleen vikaa. Vika löytyi sitten siitä kotelosta mikä siinä päällä on eli, öljy kulkee kannesta siihen koteloon --> kotelosta N205 venttiiliin --> ja siitä nokka-akseli säätimeen, mutta siinä kotelossa on hieno öljysihti mikä olikin täynnä karstaa/likaa joten öljyä ei pääse tarpeeksi säätimelle ja tästä johtui hidas säätö.Sihtiä ei saa erikseen mutta lähtee kyllä irti siitä kotelosta. Itsellä se tosin rikkoontui kun irroitin sen ja uusin koko kotelon(kallis osa). Rikkinäistä sihtiä ei kannata jättää tai poistaa kokonaan koska silloin karsta pääseen aina säätimeen asti. Toivottavasti on jotain apua tästä.

                Comment


                  #9
                  Ongelma katosi öljynvaihdolla?! Eli autolla oli ajettu 150tkm:iin asti longlifeillä. Itse vaihdoin "normiöljyt". Ilmeisesti ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen longlife jämät "liisteröity" normiöljyn sekaan. Uus vaihto 5000km jälkeen poisti ongelman eikä häiriövalo ole syttynyt.

                  Comment


                  • #10
                    06F109088J?? Nokka-aks. säädin?672,00??e

                    Just omasta paloina tuo kun ketju meni poikki. 2.0TFSI kyseessä.

                    Comment


                    • #11
                      öljynpaine kääntää nokka-akselin päässä olevaa toista säädintä sen sisäistä jousikuormaa vasten
                      Sen verran, että purin omasta rikkoutuneen säätimen eilen ihan mielenkiinnon vuoksi niin siellä ei ole jousikuormaa vastassa. Sikäli jännä tuo kiekko että siellä on 1kpl "luisti" joka kait tavallaan lukitsee tuon säätimen toiseen äärilaitaan jossain vaiheessa. Jostain luin että säätöä tapahtuisi ekan minuutin aikana käynnistyksestä jonka jälkeen säädin ei tekisi enää mitään. Sillä selittyisi ainakin periaatteessa tuollainen lukitussysteemi.
                      Taitaa olla vihreitten kylmäkäynnistyspäästöihin liittyvä tämäkin keksintö, joka maksaa usealle käyttäjälle paljon joka vuosi :(

                      Comment


                        #12
                        Kuvia kiitos!

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa on varmaan ko. kone , esim. sivu 12 löytyy tietoa.

                          http://www.vaglinks.com/vaglinks_com...FSI_Engine.pdf

                          Comment

                          Working...
                          X