Hyvä kun tuli edes purkkapatentilla kuntoon. Hiukan vaan särähtää tuo V-koneen krooninen mollaus. Jos jaksaa noin paljon nakertaa ja nähdä vaivaa päästöjen takia niin mikä siiinä stefojen ja tasotiivisteiden vaihdossa niin ylivoimaisen hankalaa on? Jos ne vanhuuttaan vuotaa niin eihän se ole kuin vaihtaa uudet.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt liian korkealla, ei mene katsastuksesta läpi, vinkkejä?
Collapse
X
-
Onhan sinne vaihdettu jo tiivistettä, tulppaa ja stefaa. Monta vanaa kuivatettu. Mutta on se aika epätoivoista, kun eivät ole tehtaallakaan saaneet konetta tuon paremmin pitämään. Tietysti jatketaan tilkitsemistä, kun sellaiseen sopiva ajankohta löytyy. Ei tuo kuitenkaan paikkaansa merkkaa.
Varmasti rivien väleissä saattaa olla aistittavissa lievää V-kone vastaisuutta. Vitoskoneisiin tottunut ei ole vain tottunut haistelemaan käryjä tai murehtimaan moottorimurheita. Pahoittelen jos rivien välit aiheuttavat mielipahaa. :) Asia ei oikeastaan muilta osin kuulu lainkaan tämän otsikon alle, mutta tuo käryhomma on asia, mikä piti tässä tilanteessa huomioida enemmän kuin vähän ja se on monen muunkin V-koneiden kanssa leikkivän hyvä ottaa huomioon.
Comment
-
Omassa tosiaan katti on suoraan etuputken jatkeena, heti sen jousto-osan jälkeen. Jännä tosiaan että molemmissa autoissa (kumpikin 1995) tuo on vielä alkuperäinen ja aina on päästöt olleet kohdillaan.
Hyvin siis tuntuu alkuperäinen kestävän, ei ole edes tarvinnut hitsata (koputtaa puuta, tai peltiäköhän tuo ilmeisesti on...). Mitähän kävisi jos joskus pitäisi tarvike ostaa? - Kestäisikö tuo edes kolmeakaan vuotta käyttöä :)
Ainoa mitä toiseen olen pakoputkistoon vaihtanut, on se etuputki ja sekin tuon jousto-osan rikkoutumisen takia, sekä keskimmäisen pöntön etu klemmari (joka vanhuuttaan antoi periksi).
Joskut muuten tuli romiksella kokeiltua alkuperäisen katalysaattorin painoa ja vastaavan tarvike katin, yllätys oli arvattava jopa ihan käsituntumalla. Toki se ei paljoa välttämättä kerro.
Comment
-
audi a3 päästöt
Ongelmana audi a3 -99 1.6 päästöt. Kylmänä katsastuksessa hieman sinne päin ja eteenkin tyhjäkäynnillä, mutta kun katsastusmies lämmitti moottoria, niin päästöt sekosivat täysin ja eteenkin kierroksilla. Eli kaikki arvot olivat pielessä ja kone lisäksi kuumennuttuaan savutti ajottain runsaasti, kun kierroksia lisättiin. Mistä etsiä vikaa vai onko kone loppu. Kuitenkin käy erittäin nätisti tyhjäkäyntiä ja tehot tallessa. Eli ajossa ei autossa huomaa mitään erikoista.
Comment
-
Tarttis tosiaan enemmän ilmaa kierroksilla. Vaihtaisin ilmansuodattimen ja lambdan, jossei vuosiin ole kajottu. Probleema voisi liittyä myös EGR-venttiiliin, josko mahdollinen ilmavuoto linjastossa pääsee sekoittamaan päästöt, kun venttiili aukeaa kaasuläppää raottaessa. Ilmamassamittarin puhdistuskin voi tehdä ihmeitä. Siihen myydään niitä omia suihkeita, esim. joku tuommoinen purkki: http://www.motonet.fi/fi/tuote/60608...or-Clean-200ml
Comment
-
2.8 AAH, 340tkm ajettu.
Päästöt kierroksilla:
CO 0.19
CO2 14.4
O2 2.76
Lambda 1.121
HC 134
Mikä vikana kun lambda heittää noin paljon? Lambda-anturit mitattu, tekee hyvää siniaaltoa muistuttavaa käyrää, mutta ei vaihtele kuin 0.6 ja 0.8v välillä.Viimeksi muokannut Esajuppeli; 7.7.2016, 13:06.
Comment
-
Ideat loppui itseltä: Kaikki muut arvot kirkkaasti rajoissa paitsi CO seilaa kierroksilla 0,3-2,4. Raja 0,2, eli hylsy tuli toistamiseen. Ekalla yrityksellä arvoksi jäi 0,37. Sen jälkeen vaihdettiin satunnaista koodia antanut laajakaista uuteen Boschiin ja rupesi seilaamaan oikein kunnolla. Autolla on ajettu vaihdon ja nollauksen jälkeen ~50km, eikä VCDS löydä ainuttakaan vikakoodia eculta. Ajatuksia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Esajuppeli Näytä viesti2.8 AAH, 340tkm ajettu.
Päästöt kierroksilla:
CO 0.19
CO2 14.4
O2 2.76
Lambda 1.121
HC 134
Mikä vikana kun lambda heittää noin paljon? Lambda-anturit mitattu, tekee hyvää siniaaltoa muistuttavaa käyrää, mutta ei vaihtele kuin 0.6 ja 0.8v välillä.
simpe, ei ilman arvoja kukaan pysty heittämään mitään arvausta.
Comment
-
Katti vaihdettu seitsemän kuukautta sitten ehjään käytettyyn, silloin antoi virheettömät arvot. Auto ollut tänään kiinni monessakin testerissä ja mikään arvo ei ole viitannut katin toimimattomuuteen. Tosin kaikkii on tässä vaiheessa mahdollista arvoista huolimatta...
Vikakoodien puute aiheuttaa ongelmia vianmäärityksessä, häkä vaan seilaa holtittomasti testerissä. Lamdoissa on eloa, laajakaista yrittää säätää ja jännite muuttuu molemmissa antureissa. Takalambdakin on puoli vuotta vanha Bosch.Viimeksi muokannut simpe; 7.7.2016, 21:24.
Comment
-
Katti on ehjä. Happea ei ole, niin ei voi katti toimia tuon tehokkaammin. Oletko katsonut, että antaako moottorin lämpötila-anturi uskottavia lukemia testerille? En osaa sanoa, että pitäisikö järjissään olevan lambda-anturin alkaa herjaamaan rikasta seosta tuollaisilla arvoilla? Onko tuo leimattu samanlaisella lambda-anturilla ennenkin? Minusta nuo arvot laittaa katsomaan lambda-anturin suuntaan, vaikka se vaihdettu onkin. Onko anturi alkuperäisosaa vastaava ja merkkiosa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Esajuppeli Näytä viesti2.8 AAH, 340tkm ajettu.
Päästöt kierroksilla:
CO 0.19
CO2 14.4
O2 2.76
Lambda 1.121
HC 134
Mikä vikana kun lambda heittää noin paljon? Lambda-anturit mitattu, tekee hyvää siniaaltoa muistuttavaa käyrää, mutta ei vaihtele kuin 0.6 ja 0.8v välillä.
Näin voi katsoa suoraan koneen kunnon lohkoittain .
Simpen tapauksessa voisi katsoa lambdan opitut arvot , kanava 032 , näyttää miinusta, jos kone käy rikkaalla.
Comment
-
Edellisessä katsastuksessa oli vielä tehdasasenteiset lambdat. Orkkiskatti suli lopullisesti sen jälkeen. Takalambda vaihtui uuteen jatkuvan vikakoodihässäkän seurauksena, lambdaspacer korjasi sen lopullisesti. Laajakaista antoi satunnaisia koodeja pari kuukautta ennen katsastusta, joten vaihdoin sen uuteen Boschiin ekan hylsyn jälkeen. Täytyy tutkia noita arvoja tarkemmin kunhan pääsen myöhemmin tallille ja kysellä sitten lisää.
Comment
-
Yksi teoria Esajuppelin tilanteesta.
Lambda-jännitteen tulisi elää edestakaisin ylös-alas-ylös-alas jne. Lambdan yläjännite on 0,8-0,9 V ja alajännite noin 0,1 V. ECU:ssa on jokin raja-arvo, esim 0,5 V. Jos jännite on sen alla, ECU tulkitsee sen alatilaksi ja jos jännite on sen yli ECU tulkitsee ylätilaksi. Kun jännite on yli raja-arvon, niin ECU tulkitsee seoksen rikkaaksi ja vähentää polttoaineen annostusta eli seos laihenee. Silloin lambda-arvo kasvaa ja hapen määrä lisääntyy. Koska jännite on koko ajan ylhäällä, niin ECU laihentaa seoksen tappiin asti (esim -20%). Siksi lambda ja happi ovat hyvin korkealla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja simpe Näytä viestiEka yritys katsastuksessa:
CO 0.371
CO2 14.91
HC 6
O2 0.00
Lambda 0.989
Toinen veto lambdan vaihdon jälkeen; ei muuta muutoksia:
CO 1.10
CO2 15.00
HC 45
O2 0.05
lambda 0.970
Nämä siis kierroksilla.
Comment
-
Jos on imuvuoto, niin seokseen tulee ylimääräistä ilmaa. Tämä nostaa lambda-arvoa ja hapen määrää. Molemmat arvot ovat kuitenkin alhaalla, se ei tue ajatusta imuvuodosta.
Comment
-
Katsoin vilkkukoodit, vikakoodina G62 lämpötila-anturi. Voiko yksinään aiheuttaa näin pielessä olevan lambdan arvon (ks. Viesti #160)?
Comment
-
A6 2.4 vm 2004 antaa seuraavat arvot katsastuksessa, viitearvot suluissa.
CO kierroksilla: 7,1 (0,2)
CO tyhjäkäynnillä: 1,0 (0,3)
Lambda: 0,84 (0,97-1,03)
HC: 63 (100)
Auto on 200km päässä Ruotsissa ja vikakoodeja ei pääse lukemaan. Mikä olisi vahva veikkaus vian aiheuttajaksi? Lambda ja/tai jotain muuta? Tietäisi vähän varautua paljonko joutuu laittamaan ostohinnan lisäksi korjauksiin...
Comment
-
Kyllähän toi aika tyypilliseltä lambdan kuolemalta näyttää. Auto pyrkii rikastamaan et sais korjattua ja sitä myötä kaikki arvot hyppää
Tukossa oleva ilmansuodatin ei tyhjäkäytiä sekottaisi.
Tämä vain oma veikkaus ja varautuisin myös lämpöanturin vaihtoon.Viimeksi muokannut MKaup; 14.11.2017, 11:52.
Comment
Comment