Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tärinä kiihdytyksessä ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tärinä kiihdytyksessä ?

    Auto on A6 2.5 TDI -97 (C4) km 240.000.

    Mistä arvelette löytyvän selityksen reippaassa kiihdytyksessä esiintyvälle tärinälle. Tärinä tuntuu samalta kuin jos etujarrulevyt ravistavat, mutta nopeajaksoisempana. Tuntuu selvästi ratissa ja vaihdekepissä, hivenen lattiassa.

    Se tulee esiin 3-5 vaihteella reippaassa kiihdytyksessä (= kaasu pohjassa), kierrosluku 1800 -> 3500 asti.

    Iskarit ovat n. 100 000 ajetut. Vetonivelet tuntuvat ehjiltä. Etupään puslille ei ole tehty mitään, huhtikuun katsastuksessa ei löytynyt huomautettavaa. Renkaat 205/60-16, vanteet originaali alut, kuvio reipas "kalanruoto".

    Itse epäilen, että rengas tekisi tuon. Kalanruoto ikäänkuin aukeaa, kun rengasta väännetään voimakkaasti...????

    Arvioita....

  • #2
    Onko C4 dieselissä tripodinivelet vetareiden sisäpäissä kuten esim 80V6:ssa? Jos on, voisi olla kuitenkin vetoniveljuttu. Tripodissa ei saa olla mitään välystä, havainto entisestä elämästä :)

    Jos tripodissa on välys, alkaa vetari jotenkin "pomppimaan" ja löytäessään jousituksen resonanssitaajuuden, tuntuu tutinana. Tosin jos tuo tapahtuu sinulla vaihteella kuin vaihteella, voi tämän kyllä melkeinpä unohtaa.

    Comment


    • #3
      En tiedä vetoakselin nivelien rakennetta.

      Tärinä tuntuu 3-5 vaihteella, noillahan vaihteilla saadaan paras kiihtyvyys tuosta 60 km/h eteenpäin raippaaseen 100 km/h. Kuutosella tärinä ei enää tunnu, koska vauhtia on jo reippaasti toistasataa.

      Tunteeko nuo välykset käsillään vai onko vetari otettava irti ja penkkiin...????

      Vasen ulompi on vaihdettu alkukesästä vähän ajettuun käytetyyn (120.000 km, otettu Saksasta tuodusta kolariautosta). Tuntuu, että tuollaisata tärinää ei ollut ennen vaihtoa, oli tosin aikamoinen rutina, jos pyörät olivan vähänkin linkussa vedätettäessä.

      Comment


      • #4
        Onko ilmiö siis enemmän sidoksissa nopeuteen kuin kierroslukuun?

        Comment


        • #5
          Oikeastaan kai siihen, että pienemmillä vaihteilla
          - kiihtyvyyttä on enemmän
          - nopeus lähtee nousemaan pienemmistä lukemista
          - rasitus vaihteistolle ja vetolaitteille on suurempi

          Ilmiö tuntuu selvästi 3- ja 4-vaihteilla ja hivenen vielä 5-vaihteella. Kuutosella ei saa aikaan sellaista repäisyä, että tärinä tuntuisi. 2-vaihteella kierrosluku nousee niin nopeasti tappiin, että ilmiötä ei havaitse. Jos kakkosella kunnolla kiihdyttää, pyörät lähes sutivat (ainakin märällä)...

          Tarkennuksena vielä, että kiihdytyksen pitää olla raju, siis sellainen, että sataseen ehtii reilussa 12 sekunissa (= kilpaa liikennevaloista tai reipas ohitus 70-80 km/h ->). Normaalissa liikenteessä sitä ei saa tuntumaan.

          Huomasin tämän, kun kokeilin Motoparkin radalla, mihin Audi oikeastaan pystyy. Ja pystyihän se: mittapyörällä 0...100 km/h 11.1 sek. Aika hyvin reilusti ajetulle farkulle.

          Comment


          • #6
            Jari varmaankin tavoitteli vian kohdistuvan kaksimassaiseen vauhtipyörään, mutta se värinä esiintyy maksimi väännöillä ja pitäisi siis parhaiten esiintyä isoimmalla vaihteella.

            Comment


            • #7
              > Jari varmaankin tavoitteli vian kohdistuvan kaksimassaiseen vauhtipyörään

              Tuo on kyllä aika selvästi poissuljettu mahdollisuus.

              > mutta se värinä esiintyy maksimi väännöillä ja pitäisi siis parhaiten esiintyä isoimmalla vaihteella.

              Vääntö ongelmakohdassa on sama kaikilla vaihteilla, mutta kuorma ja sitä kautta olosuhteet poikkeavat eri vaihteilla.

              Comment


              • #8
                Ettei keskustelu karkaisi kovin tietelliseksi, vedän sitä tähän yhteen ja pyydän edelleen hyviä lisäkommentteja.
                Arvioni on, että "vika" ei poistu itsestään vaan pahenee, ja vaatii jossakin tulevaisuudesa olevassa ajanhetkessä korjauksen.

                Tärinän voi siis aiheuttaa...
                1) vetoakselien nivelet
                2) vauhtipyörä
                3) ....???

                Olisiko vetoakselit irroitettava tarkastusta varten vai tuntuuko välykset niiden ollessa paikoillaan, esim. käsin kokeilemalla ? Riittäisikö korjaukseksi yksinkertaisesti kaikkien nivelien vaihto, esim. ensin uloimmat...kokeilu...sitten sisemmät ?

                Miten vauhtipyörän voisi tarkastaa ? Vaihteisto pois jne......eikö vain ?

                Voisiko kytkin aiheuttaa ilmiön ???

                Comment


                • #9
                  Taas kerran tuon esiin 911:ssa esiintyneen tärinän: kiihdytyksissä ja jarrutuksissa hillitön vapina, samoin nopeusalueella 85-90 km/h.
                  Vika paikallistui väljäksi raidetangon pääksi.

                  Comment


                  • #10
                    Ihme juttu...!!!!

                    Vika oli vetoakselien sisemmissä nivelissä...olivat rasvat vähissä ja osittain kuivuneet. Avattiin, putsattiin ja laitettiin uudet rasvat. Tärinä hävisi n. 1000 km:n ajon aikana, kun uudet rasvat tunkeutuivat kaikkiin paikkoihin nivelessä.

                    Vihje tuli eräältä kokeneelta vw-asentajalta, samoja juttu ollut kuulemma vanhemmissa vw:n pakuissa.

                    Summasummarum...Jos jossakin tärisee, kitisee, tutisee, rahisee...tai muutenvaan tuntuu omituiselta...Laitetaan rasvaa...!!!!!!

                    Comment


                    • #11
                      "Vesi vanhin voitehista" ;-)
                      Ei taida tässä toimia...

                      Comment


                      • #12
                        Hmmm... Kuulostaa aika tutulta tuo tutina. Omassa Passat 2,5 V6 TDI:ssä tutina tosin tuntuu ainoastaan todella alhaisilla kierroksilla (n. 1100-1800) kiihdyttäessä ja tutisuttaa myös pintakaasukiihdytyksessä. Tosin pahempana se tuntuu mitä enemmän pedaalia painaa. Ilmiö esiintyy oikeastaan vain 4 ja 5 vaihteella. Korjautuu heti kun pudottaa pienemmälle pykälälle. Voisiko myös tässä olla kyse vetonivelistä, vai pitääkö vikaa etsiä tuosta maagisenkuuloisesta nimihirviöstä, kaksoismassavauhtipyörästä? Tarkoituksena on laittaa iskarit uusiin puihin, koska yksi sylkäissyt jo mehut pihalle ja vaihtaa samalla myös etupään tukivarret vahvistettuihin versioihin, joten kannattaisiko mahdollisesti samalla lykätä uusia vetoniveliä sisään? Autolla on ajettu vasta suhteellisen vähän (130tkm), joten luulisi vielä kytkimessä matkaa piisaavan? Jos joku asiantuntija viitsisi vaivautua vinkkiä antamaan. Kiitos! :)

                        Autohan on siis VW Passat Variant 2,5 V6 TDI, 110Kw, 4-motion (lastutettu, mutta ilmiö esiintyi jo ennen lastutusta).
                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 22.6.2007, 12:55.

                        Comment


                        • #13
                          Moro!

                          Kyselisin tälläistä, kun 3.0tdi softattuna ja nyt tuntuu että antaa keulassa joku periksi. Eli täristää/juristaa vähän kun ajaisi keskikaista päällä kun kiihdyttää kaasupohjassa 3 tai 4 vaihteella.

                          Huomioita.
                          - Kun alusta on kylmä/kankea niin täristystä ei ilmenee
                          - Molemmat ylätukivarret vaihdettu
                          - Vaihtaessa kesärenkaat 9" niin tuntu että paheni hieman
                          - Myös kovassa vauhdissa jarruttaessa, yli 120km/h täristää

                          Voiko olla, että joku osa lämmetessään luovuttaa ja pyöränkulma muuttuu kiihdytyksessä/jarrutuksessa. Olisko jollain vinkkiä niin ei tarvis hakuammuntana edetä(Eli onko kokemusta samanmoisesta), vaiko alkaako vaihtelee vaan osia järjetyksessä ja katsoo kun vika poistuu? :P

                          Comment


                          • #14
                            Hyvä vinkki, täytyykin koettaa uudelleenrasvata omasta autosta noi nivelet.
                            Tekee nimittäin ihan samaa, eli tärinää rajummassa kiihdytyksessä etenkin 3. vaihteella ja jonkinverran 4.:llakin.

                            Comment

                            Working...