Aloinpa tutkimaan tuon 2.8:n alipainepuolta kun huomasin, ettei imusarjan läppäsysteemi aukea 4100rpm kohdilla. No siellähän oli joku tehnyt omia letkukytkentöjä ja läppää ohjaavalle kellolle ei mennyt ollenkaan alipainetta.
Tältä sivulta löytyvien kuvien mukaan kytkin letkut kiinni: venttiili avautuu nyt 4100 kierroksen kohdalla ja alipaine imaisee läpät auki. Mutta: koska tuossa haarassa on nyt tuo yksisuuntaventtiili, jää läpän kellolle alipaine kun se on samassa haarassa tuon virranjakajan vieressä olevan "pommin" kanssa. Läppä on siis auki niin kauan kuin pommissa riittää alipainetta.
Ei kai tämä nyt ihan näin voi olla? Useassa muussakin kaaviossa nimenomaan pommi+läppäkello on yksisuuntaventtiilin takana, ilmeisesti siksi että läpälle on "tallehdittua" alipainetta kun kierroksia on sen verran ettei alipainetta muuten ole. Pakkohan tuo alipaine on päästää kartanolle kierrosten ollessa alle 4100rpm, eihän tuolla läpällä ole muuten mitään muuta virkaa kuin aamun ensimmäisessä liikkellelähdössä.
Auto on siis -91 C4 100 2.8 quattro, varustettu EGR:llä.
Tältä sivulta löytyvien kuvien mukaan kytkin letkut kiinni: venttiili avautuu nyt 4100 kierroksen kohdalla ja alipaine imaisee läpät auki. Mutta: koska tuossa haarassa on nyt tuo yksisuuntaventtiili, jää läpän kellolle alipaine kun se on samassa haarassa tuon virranjakajan vieressä olevan "pommin" kanssa. Läppä on siis auki niin kauan kuin pommissa riittää alipainetta.
Ei kai tämä nyt ihan näin voi olla? Useassa muussakin kaaviossa nimenomaan pommi+läppäkello on yksisuuntaventtiilin takana, ilmeisesti siksi että läpälle on "tallehdittua" alipainetta kun kierroksia on sen verran ettei alipainetta muuten ole. Pakkohan tuo alipaine on päästää kartanolle kierrosten ollessa alle 4100rpm, eihän tuolla läpällä ole muuten mitään muuta virkaa kuin aamun ensimmäisessä liikkellelähdössä.
Auto on siis -91 C4 100 2.8 quattro, varustettu EGR:llä.
Comment