Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2.8 AAH alipainekaavio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 2.8 AAH alipainekaavio

    Aloinpa tutkimaan tuon 2.8:n alipainepuolta kun huomasin, ettei imusarjan läppäsysteemi aukea 4100rpm kohdilla. No siellähän oli joku tehnyt omia letkukytkentöjä ja läppää ohjaavalle kellolle ei mennyt ollenkaan alipainetta.

    Tältä sivulta löytyvien kuvien mukaan kytkin letkut kiinni: venttiili avautuu nyt 4100 kierroksen kohdalla ja alipaine imaisee läpät auki. Mutta: koska tuossa haarassa on nyt tuo yksisuuntaventtiili, jää läpän kellolle alipaine kun se on samassa haarassa tuon virranjakajan vieressä olevan "pommin" kanssa. Läppä on siis auki niin kauan kuin pommissa riittää alipainetta.

    Ei kai tämä nyt ihan näin voi olla? Useassa muussakin kaaviossa nimenomaan pommi+läppäkello on yksisuuntaventtiilin takana, ilmeisesti siksi että läpälle on "tallehdittua" alipainetta kun kierroksia on sen verran ettei alipainetta muuten ole. Pakkohan tuo alipaine on päästää kartanolle kierrosten ollessa alle 4100rpm, eihän tuolla läpällä ole muuten mitään muuta virkaa kuin aamun ensimmäisessä liikkellelähdössä.

    Auto on siis -91 C4 100 2.8 quattro, varustettu EGR:llä.

  • #2
    Multa löytyy ehkä Audin viralliset alipaineletku kartat kaikkiin AAH versioihin. Niitä oli muistaakseni 6 erillaista versiota. Laita privalla @-osoitetta niin postitan sulle kartat niin voit tarkastaa onko rakennettu oikein ja puuttuuko jotain välistä tms.

    Comment


    • #3
      Tein vielä vähän lisätutkimuksia. Ilmeisesti tuohon on vaihdettu kone joskus, kun siinä on tuo alipainepommi, eikä vänkärin puolen nokka-akselin päässä pumppua... Löysin netistä VAG:n "itseopiskeluoppaan" vuodelta 1991 jossa oli selitetty alipainepuolen toiminta ihan alkupään malleissa. Minulla oli letkut kytketty kutakuinkin samoin kuin siinä oppaassa, paitsi että pumpun sijasta minulla on nyt imusarjasta tuleva alipaine pommin ja yksisuuntaventtiilin kera... Toki tuonkin saisi viritettyä toimimaan kuten kuuluu, mutta ei tuossa pumpullisen version kuvassakaan alipaine pääse karkaamaan mistään kun imusarjan läppää ohjaava venttiili menee kiinni alle 4100 kierroksen...

      Comment


      • #4
        Selvisipä tämäkin homma... Nuo em kaaviot ovat ihan oikein, olin vain epähuomiossa kytkenyt letkut väärin päin imusarjan läppää ohjaavaan venttiiliin. Nyt toimii miten kuuluukin. :)

        Comment

        Working...
        X