Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 vetonivelen suojakumien kestävyysongelma

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Morjesta

Omassa A6 Audissa ollut sellainen probleema, että toisen puolen vetonivelen kumi on hajonnut muutaman kerran lyhyessä ajassa, mutta toinen puoli on täysin ehjä ja molemmat asennettu samalla tavalla. Näyttäisi siltä että johonkin se osuu jossain asennossa, vaikka paikallaan renkaita pyörittämällä ei kumi mihinkään hiero. Laitoin linkin jossa näkyy kuva kyseisestä kumista.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa/onko tietoa tämmöisestä asiasta?
    Easily capture screenshots, GIFs, and replays that are ready to share. Download the free app for windows and mac.

Comment

Muun muassa SKF:n suojakumit tahtoo olla niin kovia, että ne hajottaa itse itsensä.

Comment

Nähtävästi B5 ikäluokkaan ei enää saa alkuperäisiä suojakumeja, kun valmistus on loppunut. Alkuperäiset suojakumit on kestänyt itselläni hyvin ja SKFn huonosti, joten nyt täytyisi löytää hyvä tarvikesuojakumi. SKF:t oli muistaakseni pehmeämpää materiaalia, ja alkuperäiset olivat melkein muovimaiset. Mikä voisi olla hyvä merkki, mitä lähtisi nyt koittamaan?

Comment

Laita liimattava. Hyvä ja halpa.

Comment

Tilaa esim aeromotors tai iparts, luulis löytyvän.. löbrö luulis hyvä merkki olevan eikä hintakaan päätä huimaa. Voihan se liimattavakin kestää mutta itse en moista laittaisi kuin väliaikaisesti ennen kun saa kunnollisen vaihdettua

Taikka motonetistä ehket löbrö merkkisen vois suada mutta se selvii vaan kysymällä minkä merkkisen siel on
            Viimeksi muokannut a1pp4; 16.9.2023, 22:40.

Comment

Mä säästelen monissa osissa mutta en vetonivelissä, löbroo laitoin ja suojakumi vaikutti myös hyvälaatuiselta. spidan taitaa olla sama ku löbro

Comment

Vuosia olen liimattavia käyttänyt. Hyvin kestää. Ne vähättelee joilla ei ole mitään kokemusta aiheesta. Nyt pitää uusata 2 vuotta sitten asennettu kumi korotettuun Passattiin jossa tavan kumit on kestäneet 1-2 vuotta.
                Viimeksi muokannut jannekni; 17.9.2023, 10:31.

Comment

En ole koskaan sellaista liimattavaa kokeillut. Jos sen saa vetaria irrottamatta vaihdettua niin sehän on melkein sama vaikka aina renkaiden kausivaihdolla laittais uuden. Siinä on kuitenkin kaikkee muuta sekundääristä mitä pitää purkaa ensin ja siihen se aika ja vaiva menee.

Kokonaiset vetaritkin on tarvikkeena nykyään niin halpoja että aika helposti tulee vaihdettua koko keppi mieluummin kun mähmätä kaikki työkalut ja vaatteet ja puoli autotallia akselirasvalla. Cayenneen, C5 Audiin ja 3C paskattiin tässä ny viime vuosien aikana vaihtanu ja jokaiseen ollu tyyliin 70-80€/kpl koko akseli uusilla nivelillä, suojakumeilla ja päätypultilla.

Onhan se 60€ enemmän kun pelkkä suojakumi mutta ei se kumin vaihto ja nivelen purkaminen/putsaaminen/kasaaminen niin kivaa ole että viittisin sen takia tehdä.

Comment

Tuo on kyl täyttä totta, itsekkin vaihdoin vasta yhteen koko akselin kun maksoi jtn 60-70e gsp merkkinen (virosta tilattu) ja pelkkä vetonivel ois motonetissä ollut samaa luokkaa ellei enemmän.

On se yleensä kohtuu iso homma rueta purkamaan ja kasailee sekä se rasvalla leikkiminen.

Työkaveri laittoi joskus reilu vuos sitten opelin romuunsa tuollaisen liimattavan ja onhan tuo tähän päivään asti kestänyt (toki ajoa ei ole kuin töistä kotiin)

Comment

Huomaa ettei kommentoijilla ole mitään hajua aiheesta. Juuri tulin tallista suorittamasta kumin vaihtoa. Auto tunkille, rengas irti. Klemmarit auki, kumi puukolla halki ja pois. Rasvat oli kumin sisällä ja nivelessä. Uusi akselille, liimaus ja uudet rasvat kumin sisään. Kumi, klemmarit ja rengas paikalleen. Aikaa meni vartti. Eikä rasva sotkenut kuin katkoteräpuukon terän ja rätin kun akselin putsasi! 19.90e.

Comment

Jotenkin vaikea uskoa että liimattava kestäisi paremmin kun kunnon kumi... Varmaan se parempi on kuin joku halppis lärpäke.

Helppo kyllä liimattava asentaa mutta itse kyllä rasvat uusisin nivelestä jos kumissa ollut reikä jo tovin, eiköhän siellä hiekkaa ja muuta paskaa ole mahdollisesti, se sit vaikeampi homma jos ei irti ota. Jokainen tehköön tavallaan :)

Comment

Mutut voi pitää omana "tietonaan".

Comment

Äitini Volvoon vaihdoin tuollaisen liimattavan. Oikein näppärä vaihtaa. Ja kumi sellaista hyvin pehmeää ja elastista. Voisi olla kestävä. Toisaalta B5:stä on niin helppo pullauttaa murros irti että siinähän sen puhdistaa ja vaihtaa rasvat samalla. Paitsi tietysti jos on tarkoituksella viimeiseen asti vältelty pitkän pultin avaamista että se varmasti jämähtää kiinni. Tai kai sen murroksen saa ilman sen irroittamistakin kuulopuheiden mukaan irti. Itse olen aina sen irroittanut eikä ole kyllä ollut jumissakaan koskaan.

Comment

Uusi vetonivel suojakumeineen maksaa 20e ja sen vaihtaa alle tuntiin niin en kyllä lähtis liimattavaa käyttämään. Jos vanha suojakumi on hajonnut niin siellä on kuitenkin hiekkaa jo mukana pyörimässä. Sit jos sen puhdistaa niin samalla vaivalla vaihtaa jo uuden. Olen yleensä tehny niin et ostanu nivelen valmiiksi hyllyyn ja ajanu sen suojakumi viallisen niin loppuun kun uskaltaa, yleensä se kestää sen 10tkm ajaa rikkinäisellä kumillakin.

Comment

Working...
                              X