Itse olen asentanut nuo ylivedettävät ihan normaaliin tapaan, kun nuo pulttikinnitteiset nivelet purkaantuu niin helposti. Mutta toivo kestävyyteen perustuu siihen että materiaali on todella venyvää ja paukkuvaa, mutta katotaan miten käy.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5 vetonivelen suojakumien kestävyysongelma
Collapse
X
-
A) Onko noita ylivedettäviä yleismallisia kumeja eri merkkisiä eri valmistajilta ja mikä niistä olisi paras. En tässä enää edes tähtää, että se kymmenen vuotta kestäisi, viiteenkin olisi jo enemmän kuin tyytyväinen ja yli kahta sataa tuo ei edes kulje. Nivelethän kyllä kestävät ja kertaakaan ei ole mitään ongelmaa ollut sen nivelen kanssa niin kauan kuin se kumi on ehjä.
B) Pyörittelin käsissä Spidanin ja Löbron valmistamia niveliä. En havainnut niissä sellaista eroa, että se nivel itse voisi sen kumin rikkoa. Rautaosat näyttivät identtisiltä, vaikka kovuudessa varmaan eroja voi ollakin. Onkohan kukaan verrannut ihan täysin alkuperäistä ja tarvikeniveltä?
Eli joko ylivedettävä yleismallin kumi tai sitten orggis kumi - ja tarvikenivelen mukana tulevalla kumilla heitän vesilintua. Ennen kuin tuon kumin näkee kestävän ei niveleksi kovin kallista kehtaisi laitaa kun elinikäennuste on vuoden luokkaa noiden kumien vuoksi.
Comment
-
Kaveri laittoi palautetta Löbron suojakumeista maahantuojalle, koska etuveto B5.ssa kumit ei kestä vuottakaan. Palaute oli seuraava: Johtuu autosta, väittivät et lämpenee liikaa virittelyn seurauksena tai jarrut hirttää ja siks rikkoutuu. Kaverin auto on vakio Tdi. :) Kumit alkavat pykiä sisältä päin ja kaveri epäili, että eikö uusi kumimateriaali kestä rasvaa. Valmistajalla on ongelma varmasti tiedossa ja vastuun otto ois kohdallaan asiassa.Viimeksi muokannut RS2; 17.4.2014, 09:45.
Comment
-
Onpas Pasi saanut hauskan selityksen "väittivät et lämpenee liikaa virittelyn seurauksena tai jarrut hirttää ja siks rikkoutuu."
Tuo on kyllä jo mestarillinen selitys. Ainakaan itselläni ei ole koko auton pidon aikana etujarrut jumineet ja tuskin se talvella muutenkaan jarrusta lämpöä saa.
Minäpä yritän metsästellä noita Clickin ylivedettäviä.
Comment
-
Jooh itelläkin nyt vetarit poksuu (taino oikeastaan vain toinen) kiitos kumien, niin onko viellä tähän päivään mennessä nuo eliniät nousseet? Paljonkohan maksaa marmorilta koko nivel kumeineen vai kannattaako ostaa tarvike nivel ja siihen sitten orkkis kumi?
Comment
-
SKF:n nivel oli vajaa 80e. Mä en ainakaan viitsi vaihdella vain kumeja. Sinne on kuitenkin mennyt jo paskaa sisälle ja tommonen vetonivel saattaa tulla aika pian tiensä päähän. K27 merkkisen vetonivelen suojakumi oli jotenkin liikkunut niin, että se oli kihnuttanut vakaajan koiranluuhun ja mennyt sitten rikki. SKF:n kumi oli eri mallinen, eikä se ollut lähelläkään koiranluuta.
Comment
-
merkkiliikkeen 2v takuulla saatava suojakumi maksoi hieman yli 20e kun viimeksi ostin.Sekin on sellaista kovaa muovinomaista materiaalia.Piruuttani vääntelin ja kääntelin talvella 25 asteen pakkasessa käsissä tuota ja hyvin kesti :-)
itse vetonivel originaaliosana maksaa....no, et halua tietää.Sen verran kuitenkin että tarvikeosia saa useita samaan rahaan.
Comment
-
Nykyään näyttää olevan niin että ainoat kumit mitkä kestää on juurikin nuo kovaa muovia olevat. Töissä olen joutunut vaihtamaan takuuseen ihan viime aikoina huomattavan määrän sellaisia kumeja jotka on vaihdettu viime kesän ja syksyn aikana. Eikä ole mikään yksi tarvike merkki, vaan näyttää koskevan ihan kaikkia tarvike merkkejä. Ja ainakin vag orkkis kumit näkyy nykyään olevan juurikin kovaa muovia.
Comment
-
Speedautoteilen sivut näyttää originaaliosalle A4 B5 1997 1.6 (ulompi vetonivel) hintaa maltilliset 503e :-)
Tuosta voit valita itse vetonivelen laatutason alkaen 18,53e (Maxgear) ja päätyen 23 eri hintaluokan jälkeen kalleimpaan eli Löbro 81,58e. Toimitus viikossa ja rahti 10e Suomeen.Itse laitoin ihan mielenkiinnosta tuon halvimman A6:een ja on se ainakin vielä siellä toiminut kuukauden verran..
En minä lähtisi noilla hinnoilla enään pelkkää kumia vaihtamaan.
http://iparts.fi/parts/audi/m253/t4613/s10171
Mutta alkuperäiseen aiheeseen liittyen, jokohan ne _ei niin kestävien_ suojakumien varastot on saatu loppumaan vai vieläkö niitä on markkinoilla ?Eli onko valmistajat saaneet kehitettyä kumit jo kestävimmksi ?
Comment
-
Vaihdoin keväällä tuohon C5 Motonetin myymän ulomman kumin ja nyt renkaita vaihtaessani katsoin että ei voi olla totta, kumi revennyt koko matkalta halki. 5000km kesti sitten tuo. Täytyy ensitilassa käydä ostamassa orkkis marmorilta.
Jos joku tietää kestäväksi havaitun tarvikemallin niin saa myös vinkata.
Comment
-
Tarkistin juuri tuon oman 3B passatin suojakumien vaihdot, ja etummaisiin ulompiin on molempiin vaihdettu spidanit. Apukuskin puoli v. 2013 ja kilometrejä tullut ~90tkm. Kuskin puoli v. 2015 ja kilometrejä tullut ~65tkm. Ja taannoin kun renkaat vaihdoin, niin ehjät oli, joten noita ainakin uskallan suositella... Nyt kun mainitsin, niin varmaan toinen repeää, mutta kyllä on hyvän matkaa kestäneetkin.
Comment
-
Kävin tänään hakemassa marmoritiskiltä OEM vetonivelen kumin tuohon A6 c5 Audiin, 48€ maksoi mutta tuntuu ainakin käsissä hypisteltäessä laadukkaalta. Kumi tuntuu paljon paksummalta ja jäykemmältä kuin esim. Motonetin tarvikekumi ja tuossa tuli myös kaikki uudet klemmarit ja sokat mukana sekä 120g tuubi vetonivelrasvaa.
Comment
-
Pari vuotta sitten ostin myös Motnetista uolimman vetonivelen, valmistaja SKF. Suojakumi oli todella jäykkä ja jo asentaessa niveltä, epäilin noinkohan tuo suojakumi kestää mitään. Ei, kestänyt, muutamassa viikossa se meni poikki. Sitten sinne laitettiin joku 5 euron suojakumi, haisikin niin pirun pahalle, mutta se on nyt on kestänyt jokusen kymmenentuhatta kilometriä.
Comment
-
B8 tuli vaihdettua eteen ulomman nivelen suojakumi. Vanha oli paistoleiman perusteella originaali vuodelta 2008, kilometrejä alla 260tkm, valmistaja GKN. Nyt tilalle meni GKN/Spidan merkillä tarvike, katsotaan kauanko kestää.
Sekä vanha, että uusi, olivat tuntumaltaan enemmän muovia kuin kumia, joten kyllä ne kovemmatkin saattavat kohtuudella kestää.
Comment
-
Löysin lompakosta kuitin tuosta Motonetin suojakumista ja se olikin heinäkuun 3. päivä kun olin sen ostanut. Eli ei keväällä niin kuin aluksi virheellisesti muistin. Ei tosiaankaan kestänyt kuin max.2000km sitten tuo kumi, tai kuten Motonetin kuitissakin lukee niin "Vetonivelen suojamuovi" ja hinta oli 12,90€. Kova hinta paskasta.
Comment
Comment