Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Viritys ja kestävyys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Viritys ja kestävyys

    Onhan näitä aiheita ollut, mutta ennen kuin joku ehtii moittimaan, niin en löytänyt haulla kysymyksiini vastauksia.

    Ja sitten asiaan. Paljonko tuommoisen b5 1.8tq vakio-hilut kestävät viritystä? Kyselin doc-powerilta bsr:n lastua ja putkea ja he kertoivat, että lastulla saadaan noin 205hv ja 340Nm omaan autooni. Putkella sitten vielä noin 10hevosta ja newtonmetriä lisää. Kuulostavat aika kovilta arvoilta. Useilla lastuvalmistajilla nuo vääntöarvot taitavat jäädä tuonne 300Nm nurkille ja hevosiakin 15 vähemmän. Mitä noita galluppeja luin, niin ilmeisesti ihan hyvin ovat autot ainakin noita "kesympiä" lastuja kestäneet.

    Lähinnä kytkimen ja turpon kesto mietityttää. Kytkin on tosin vaihdettu muutaman tuhat kilometriä sitten alkuperäiseen. Tarkoituksena ei ole kiusata autoa punarajalla, vaan ajeluni on pääasiassa aika kevyttä. Onko tummoiset yli 200hv lukemat liian kovia tuolle kkk03:lle ja/tai ovatko tuommoiset 350Nm lukemat liian kovia vakiokytkimelle? Valmistajan ilmoittamia lukemiahan ne vain ovat, mutta tuskin nuo ilmoitetut kovasti paljoa heittävät todellisista.

    #2
    Mihin tarvitset kevyessä ajossasi 350Nm vääntöä?

    Kytkimen rikkoo väärällä käytöllä vakionakin ja ahdinta lastut ei riko. Joten anna palaa vaan!

    Comment


    • #3
      No vääntöähän tarvii aina kevyessäkin ajossa :). Mutta jos kellään ei huonoja kokemuksia paketista ole, niin taitaa joulupukki semmosen tuoda.

      Comment


      • #4
        Viritetty kone kuluu enemmän kuin vakio.
        - tehon ja pyttypaineen noustessa männänrenkaat saavat eniten kyytiä
        - ohjurit kuluvat enemmän kun painetta ja lämpöä lisätty
        - pakosarja ja turbon pakopesä saavat enemmän termistä lämpökuormaa ja valurauta antautuu lämpötilamuutoksista nopeammin
        - kytkin kuluu enemmän hyvällä väännöllä
        - iso vääntö syö myös kiertokangen laakeria enemmän
        - vanhan koneen kulununeelle kiertokangen laakerille kova vääntö on myrkkyä (varo käkikello-efektiä)

        Lääkkeet:
        - aja kunnon öljyllä, joka kestää korkeita lämpöjä (yläindeksi 50 tai enemmän) ja suojaa männänrenkaita ja laakereita paremmin
        - lämmitä ja jäähdytä kone huolellisesti
        - älä ikinä anna kovaa mailaa kylmälle koneelle ( turbolle ja pakosarjalle)
        - vaihda öljyt tiuhemmin kuin ohjekirjassa lukee
        - jos ajat pätkäajoa talvella, niin vaihda vielä tiuhempaan ( ryyppy tappaa koneen öljyt)
        - tee painetestejä jotta vuodot löytyvät ajoissa (vuoto rikastaa palamistaja syö öljykalvoa)
        - ylirikas seos syö myös katteja
        - ehtoopuolella huohottava viritetty kone kuolee nopeammin kuin ehjä (korjaa ajoissa)

        Kaikesta huolimatta isompi voima tuntuu aina niin hyvältä je raikkaalta !

        Comment


        • #5
          pakosarja ja turbon pakopesä saavat enemmän termistä lämpökuormaa ja valurauta antautuu lämpötilamuutoksista nopeammin
          Mulla hohkaa nykyään punasena "kevyessäkin ajossa" pakosarjaa myöten.Onko toi ihan liian pieni turbo vai katti tukos vai ihan normaalia?

          Comment


            #6
            Määrittelepä paremmin "kevyt ajo".

            [e][ tarkoitin Terolle tarkennuksena pakosarjan punaisuuteen

            Comment


            • #7
              Kyllähän nuo olivat jo aika hyvin tiedossa. No okei, en ihan noin tyhjentävää listaa olisi osannut väsätä :). Alkuperäisen kysymyksen perimmäinen tarkoitus oli saada selville, mikä on tuon vakio 1.8t-moottorin turpon ja kytkimen kipuraja noiden tehon ja väännön suhteen.

              Edit:

              Kevyt ajo = en ajele radalla eikä tapana ole polkea autoa (jatkuvasti). Tarkoitin vain että tehon kasvaessa ei kuitenkaan ole tarkoitus käyttää koko teho-/vääntöarsenaalia jokaisista liikennevaloista lähdettäessä. Ok ok, ehkä parempi termi olisi ollut "normaalia ajoa".

              Comment


              • #8
                Jarkko,esim 7km 100km/h sen perään 7km 90km/h tasakaasulla ja auto parkkiin.Imusarja ja ahtoputket kylmät!Mutta turbo hehkuu..Ei luulis että hirveetä rasitusta aiheuttaa tommonen ajelu.
                Silti vaikka tasakaasulla ajelee ja päästät kaasun se aivastaa selvästi.Tosi herkästi alkaa kans ahtamaan,2000rpm nyppää mukaan jo kivasti ja vetää 5500-6000rpm asti.Tuskinpa se katti paska on kuiteskaa,ehkä se pakopesä vaan ahdistaa,isompaa fööniä tarttis?
                Noilla lastuilla kyl saa helposti sen 200-220hv - 300 -350nm 1-1.2 bar ilman ongelmia kytkimen tai turbon huolia. Reippaammallakin ajolla sen kestää.Mielestäni lastu ei ota ihan kaikkea irti koneesta/turbosta vaikka vissi ero vakioon onkin.Valmistajat jättää kyllä marginaalia.Eri juttu sitten jos otetaan 1.5+bar k03:sta.

                Comment


                  #9
                  Käyhän se tuossa kierroksilla, joskaan ei kuormalla. Erikoiselta tuntuu moinen punotus.

                  Comment

                  Working...
                  X