Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:n letkulämmitin ja öljyt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:n letkulämmitin ja öljyt

    Jossain autossa olen nähnyt letkulämppärin asennettavan siihen koneen etuosaan aivan ylös. Onko tuo oikea ja toimiva paikka sille? Mistä osat löytää (mielellään toki järkihintaan)? Onko sisähaaran asennus, millaisen tuskan takana?

    Autolla on tosin ajettu jo useampi vuosi Suomessa ja kaiketikin myös talvella, joten en nyt sitten tiedä, onko tuo lämmitin välttämätön, jos auton käyntiin saa.

    Huoltokirja ei ole nyt käsillä, mutta muistaakseni 5W30 -öljyillä on ajettu. Onko parempia ehdotuksia (letkulämppärin kanssa tai ilman)? Auto on vm. 95, ajettu 154tkm ja nosturilta ja konetilasta katsoen ei vuoda öljyä mistään.

    Löytyisiköhän tuohon mistään esim. PDF-muodossa ohjekirjaa englanniksi tai suomeksi? Saksa ei oikein taivu.
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 22.9.2013, 13:11. Perustelu: Allekirjoitukset tarpeettomia.

    #2
    Mulla on omassa tuollainen letkulämmitin ja toimii hienosti. Konepellin alla olevan 220kW sisätilalämmittimen lisäksi ei ole muuta. Antaa pakkasilla ennen liikkelle lähtöä käydä pari minuuttia (pukee esim lapset sillä aikaa) niin on lasit sulat ja sisällä lämmin.

    Comment


    • #3
      Mikolla aika jämäkkä sisätilalämmitin jos on tosiaan 220 000W tehoa ;)

      Letku- vs. säteilylämmitin on vähän kuin nastat vs. kitkat -keskustelu, mutta itse olen letkulämmittimen kannalla. Sen saa asennettua moottoriin kuin moottoriin, joskaan kaikkiin ei valmistaja moista vaihtoehtoa aina listaa. Yleensä letkulämmitin asennetaan öljynsuodattimen yhteyteen, jotta se lämmittää hieman myös öljyjä.

      Comment


      • #4
        Jos on V8 koneesta kyse niin Defan letkulämmitin asennetaan juurikin ylävesiletkuun.Joten ei kyllä hyvin lämmitä moottoria,mutta parempi kuin ei mitään.Säteilylämmitintä tuohon moottoriin ei Defa tai Calix tarjoa.
        Öljynä ehkä käyttäisin 5w40 tai 10w40 öljyjä.

        Comment


        • #5
          Juu, V8:sta on kyse. En tullut edes ajatelleeksi, että noita pienemmällä koneella on. Säteilylämmitintä en kelpuuta. Ei omakohtaista kokemusta tosin, joten MuTulla mennään. Mistähän tuota letkulämmitintä saisi vai onko tuo joku yleismalli jollekin määrätylle letkuhalkaisijalle?

          Comment


            #6
            Mikolla aika jämäkkä sisätilalämmitin jos on tosiaan 220 000W tehoa ;)
            Näin mä olen käsittänyt, että tuossa 4.2L V8 moottorissa tuollaset tehot pitäs olla=)

            Comment


            • #7
              Ihan varaosaliikkeestä saa mallikohtaista Defan sarjaa.

              Comment


              • #8
                Ja tässä vinkkejä asennukseen:
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=ilmaus

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja msippala Näytä viesti
                  Näin mä olen käsittänyt, että tuossa 4.2L V8 moottorissa tuollaset tehot pitäs olla=)
                  Nyt on kyllä jutuissa vähän värikynää mukana. Eiköhän siitä tehosta ainakin 10% mene hukkaan pyörien pyörittämiseen. Lämmitystehoa ehkä joku 200kW :)

                  Comment


                    #10
                    Noniin, mutta sanoinkin että sillä aikaa kun pukee lapset jne, eli auto ei liiku. Mutta jos tarkkoja ollaan, niin pitäs tietään mitä tehoja se pukkaa tyhjäkäynnillä, varmaan sitten sen 20kW=)

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                      Nyt on kyllä jutuissa vähän värikynää mukana. Eiköhän siitä tehosta ainakin 10% mene hukkaan pyörien pyörittämiseen. Lämmitystehoa ehkä joku 200kW :)
                      Kyllä perus polttomoottori toimii karkeesti kolmanneksen säännöllä. Jos kampiakselin päästä lähtee 220kW, niin sama määrä tulee lämpöä veteen ja pakoputkesta ulos. Esson baarissa voi siis elvistellä että moottorista lähtee 660kW.
                      Tyhjäkäynnillä ilman kuormia puhutaan muutamasta kilowatista.

                      Säteilylämmittemelle en näe mitään järkeä henkilöautoissa. 0-5W kylmäpään öljyjä ei tarvitse lämmitellä täällä pohjolassakaan, eikä se säteilylämmitin oikeen muuta teekkään.

                      Comment


                      • #12
                        Defan lämmitin on tosiaan mallia letku, mutta vastus menee kyllä niin pitkälle vasemman sylinteriryhmän sisälle että sanoisin tuon olevan "lohkolämmitin". Lämmitysaikaa kyllä vaatii että saa kummankin lohkon lämpöiseksi. Itse olen kyllä ollut tyytyväinen tehoihin.

                        Comment


                        • #13
                          Sillä varauksella, ettei tuota letkulämmitintä välttämättä tule asennettua pistin sitten sisään varsin notkean Castrol Edge 0W-40:n, kun sitä aikaisemmissa huolloissa oli melkein kaikissa käytetty. Se vähän hämäsi, että manuaalin mukaan tuonne pitäisi 7,5 litraa öljyä mennä, mutta kyllä täydet 8 litraa laitoin ja ainakin ilman ajamista katsottu öljypinta ei edes ihan ylärajalla vielä ollut. Kummallista.. yleensä ei mihinkään autoon ole edes ihan valmistajan ilmoittamaa määrää saanut mahtumaan.

                          Comment

                          Working...
                          X