Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Syylärinesteen värillä väliä? vaihto/lisäys (C4 AAH)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Syylärinesteen värillä väliä? vaihto/lisäys (C4 AAH)

    Ongelma on kun en tiedä onko käytetty vihreää vai punaista jäädytinnestettä ja niitä kun ei saisi kai sekoittaa. Pakkaskestävyys on vain noin -15 luokkaa. Onko kikkaa selvittää kumpaa ainetta on käytetty? Seos on sen verran laimeaa että paha mennä sanomaan vihertääkö tai punertaako. Kirkkaalle se näyttää.

    Kysyin Vantaa kiitoradantien WV-stockmannilta mitä vaihto maksaa ja vastasi että vitusti.

    Ottavat kuulemma alaletkun syyläristä irti ja laskevat ulos sen minkä tulee ja kaatavat uudet rojut sisään. HUUHTELU tehdään kuulemma samalla menetelmällä. Olisi ihan TI-miehenkin homma.

    Kysyin järjestelmän ilmauksesta ja korjaamopäälliikkö katsoi minua tyhmäksi ja sanoi että he ei ole koskaan ilmannut 2.8 AAH sarjan koneita. Ilma tulee kuulemma itsekin sieltä pois. ONKO näin? Uskallanko vaihtaa itse vai joudunko korjauskierteeseen kun ilmasproput hajoaa käsiin jne? Ilmausproppu (1 kpl koko autossa?) lienee siinä rintapellin ja tuulilasin välissä? Autom.ilmastointi ei vaikuttane asiaa?

  • #2
    Tulipa tuosta pakkaskestävyydestä mieleen, että jos ne nyt sattuu olemaan sitä punaista mikä sulla on, niin vihreän nesteen pakkaskestävyyteen tarkoitettu mittari ei sitten kerro totuutta tuon punaisen kestävyydestä. Itse ostin moisen mittarin ja jälkeenpäin luin mittarin kyljestä, että turha mittailla punaista nestettä sitten...

    Eli millä mittasit?

    Comment


    • #3
      Alaletku irti vaan ja annat lorista. Uutta litkua meni mulla sisään (termarinvaihdon yhteydessä siis) muistaakseni noin 6 litraa. Ilmausta en tehny, vähän aikaa sai ajella ja puhals vaa kylmää (=ulkolämpöistä) kabiiniin, mut lopulta alko vesi kiertää lämppärikennonkin kautta. Eli järjestelmä ilmasi ittensä muutaman kilsan ajossa. Ja sen jälkeen vaan lopputäyttö.

      Comment


        #4
        AAH:ssa on myös lohkossa tyhjennysproppu jonka taakse jää aika paljon nestettä/kuraa. Vähemmällä huuhtelulla selviää jos valuttaa myös sieltä kuivaksi. Proppu on 6mm kuusipäällä oleva pultti vaihteiston ja moottorin liittymäkohdan vieressä. Alhaaltapäin katsottuna kuskin puolella se on.

        Ja AAH:ssa on kaksi ilmauspistettä. Toinen kuskin puolen kannelta takaa lähtevässä putkessa ja toinen lämppärilinjassa sulkuventtiilin luona (näkyy kun tuulilasin edusmuovi on poissa)

        Periaatteessa AAH ilmataan siten että molemmat ruuvit auki ja täyttö kunnes alemmasta (kannen) ilmausruuvista tulee nestettä. Ruuvi kiinni ja täyttöä kunnes tulee lämppärinilmausruuvista jonka jälkeen se kiinni ja nesteet ylämerkkiin. Pyöritys lämpimäksi (termostaatin aukenemiseen asti -> alavesiletku kuuma) vaihtelevilla kierroksilla 2-3000rpm. Jäähdytys ja nestemäärän tarkastus.

        AAH ei ole helpoimmasta päästä ilmautumaan, esim termariin voi jäädä ilmapussi joka estää termarin aukenemisen vaikka neste olisi kuinka kuumaa tahansa. BTDT.

        Comment


          #5
          AAH;n ilmauksesta:

          Itse olen ilmannut AAH:n jäähdytysjärjestelmän useasti ongelmitta. Homma etenee alussa kuten Sami jo tuossa ylempänä mainitsi, eli ilmausproput auki ja nestettä sisään kunnes sitä alkaa tulla alemmasta propusta ulos. Kun alempi proppu on suljettu, lisätään nestettä kunnes sen pinta on noin paisuntasäiliön alamerkissä. Tämän jälkeen käynnistetään moottori ja annetaan sen pyöriä kunnes ylemmästä propusta tulee jäähdytysnestettä.

          Ensimmäisen kerran kun ilmasin AAH:n jäähdytysjärjestelmää, niin tuloksena oli paljon kirosanoja ja jäähdytysnestettä lattialla, mutta em. ohjeilla ilmaus on onnistunut aina.

          Comment


          • #6
            Punaista ei ole minulla, joten ei sinullakaan. Vuosimalli sen sanoo mitä pitää käyttää. Meillä ei punaista käytetä. Toisaalta edellinen omistaja on voinut vaihtaa punaiseen, jota epäilen. Sekoittaa ei saa kuulemma.
            Minulla on vesitilavuus 11 litraa, joten lähellä sitä on sinullakin. 6 litraa ( raakaa) uutta sinistä/vihreää riittää sekoitettuna veteen, jolloin saadaan se n 50 % sekoitussuhde.

            Ilmaus kuten pojat sanoivat.

            Ps itse ostin tarvikeliikkeestä 6 litraa jotain vihertävää jäähdytysnestettä. Jos haluat maksaa enemmän, osta merkkiliikkeestä audin omaa nestettä ( ei punaista) Kannattaa kuitenkin vaihtaa nesteet aika ajoin.

            Comment


            • #7
              volkkarilla myydään ainakin semmosta nestettä, mihin voi sen vaihdon jälkeen lisätä kumpaa haluaa, tietysti jos olet lisännyt siihen sekaan vihreää, ei kannata normi punasta lisätä...

              Comment


              • #8
                Värillä väliä? Laitoin omaan Aspon tekemää punaista. En sitten tiedä onko se samaa kuin Vag neste? Mulla oli kaikki nesteet pois joten sillä ei väliä. Punaisesta on se etu et tietää mitä maahan tippuu,ilman maistelua :D

                Comment


                • #9
                  ATF:ää? :-D

                  Comment


                    #10
                    Jatketaas tätä. Tuossa #4 ja #5 viesteissä oli juttua aah:n ilmauksesta. Onko antaa viimehetken vinkkejä, mitenkä tuo ilmaus menee hyvin ja helposti? Ja voiko/kannattaako tuo ilmaus tehdä useamman kerran, jotta ilma poistuisi järjestelmästä?

                    Comment

                    Working...
                    X