Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Outo vika VAG

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Outo vika VAG

    eli auto Passat (zorry nyt, mut ei siellä volkkaripalstoilla kukaan mitään vastaa, täällä on ainoat asiantuntijat..) 2.0 i ja moottorimalli 2 E eli 8-V kone, joka lienee myös joissain Audissa.

    Vika on sellainen, että jos laittaa kaasuläpän anturin johdon liittimen paikalleen, niin alkaa nykimään aina h..tisti lämpimänä yli 200 rpm. (taitaa olla Bosch Digifant ?)Läppäanturi vaihdettu eikä vaikutusta. Voisiko olla lambda-anturi tai lämpötila-anturi, josta tulee boxille info....vai itse boxi. Toimii kylmänä OK, vällin myös lämpimänä.

    Jussi, kaihoisasti entinen Lötkömies...

  • #2
    Mulla on kans passatissa (B4) 2E kone, mutta enpä ole onneksi joutunut sen kanssa taikinoimaan.
    Joskus kylmänä/puolilämpöisenä tuo vähän humppaa tyhjäkäyntiä mutta lienee tyhjäkäyntisäätimestä johtuvaa häröilyä. Toistaiseksi ei ole vaivannut niin paljoa että olisin ryhtynyt toimenpiteisiin.
    Oletko luetuttanut/selvittänyt vikakoodit?

    Muutama ajatus venton motronicin kanssa vatkaamisesta (saattaa päteä myös 2E moottoriin, en tiedä kun en ole kokeillut).
    Boksissa on varaohjelma, joka menee päälle tietyissä tilanteissa, esim. lambdan piuha irroittettuna. Tällöin toimii laskennallisesti opetetuilla arvoilla eli tuntuu ajossa ~normaalilta. (en osaa sanoa että lykkääkö tuo varasoftan päälle jos kaasuläpän asentotunnsitin on irti, mutta selostuksestasi päätellen voisi olla juurikin näin).
    Lambdavika voi aiheutta viasta riippuen nykimistä/käyntihäröjä tai varaohjelman kytkeytymistä. Ite varmaan kokeilisin lambdan piuha irroitetuna ja asentotunnstin kytkettynä mutta palaneen käryn yms vuoksi en voi suositella muille, muutenkuin täysin omalla vastuullaan..

    Kertaalleen vaihdettu asentotunnistin viittaisi johonkin muuhun vikaan kuin asentotunnistimeen. Ellei sitten myös vaihdettu asentotunnsitin jätä vikakoodia, jolloin vaihdettu anturi on myös viallinen tai johtosarjassa kontaktihäiriöitä. Ne piuhasarjan häröt onkin sellaanen jutksa että
    a) ei olis ensimmäinen kerta
    b) kaikki piuhat tulee tarkastaa monesti & joka kerta huolella

    Jonkunverran on kaverit jääneet tien päälle kun läppärungon pistokeet/piuhat ovat sanoneet sopimuksen irti ja ajamisesta ei tule mitään. Huolellinen triplatarkistus on paljastanut vian ja korjauksen jälkeen taas mennään...

    Mutta siis ylläkerrottu perustuu enempi olettamukseen kuin kokemukseen, joten omalla vastuulla kytkemään :)

    Comment


      #3
      Audin vastaava kone on ABK eli eri imusarja jne. Tullut tutkittua asiaa aika tavalla, kun projektiautossa on ABK/2E sekasikiö.

      Mikäli pääset vagcomia käyttelemään niin yllätys yllätys se osaa kaivella digifantsusta ihan jonkin verran kaikkea. Esimerkiksi kaasun asennon, jonka siis voi diagnostiikasta katsella livenä että on ok.

      Lämpöanturin näyttämän kertoo myös ja tämä voisi kyllä olla vahva veikkaus, mutta yhteyttä TPS:ään en ihan heti keksi.

      Oikeasti on aika simppeli vekotin koko digifant eli minimimäärällä antureita pelataan.

      Comment


        #4
        Tarkennusta

        Joo kiitos, täytyy ryömiä autoa alle katsomaan lambda-anturia. Lukihäirö iski eli siis käy tyhjäkäyntiä tosi tasaisesti, mutta yli 2000 rpm nykii tai siis oikeastaan rytkyttää, että koko auto pomppii. Jos pitää sitkeästi tallan painettuna, niin kyllä tasoittuu menoksi, kun kierrokset nousee mutta jälleen uudelleen kaasua painettaessa sama juttu. Joskus koko vika on hetken poissa, mutta koskaan ei kylmänä tai puolilämpimänä rytyytä, joten siksi epäilin käyntilämpötilaan sidonnaista juttua ja siis kierrosten nousuun tai laskuun.

        No sellaista.....

        Jussi

        P.S lieneekö missään Quattrossa viskokytkintä....

        Comment

        Working...
        X